• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-05 23:39

M2M

medicijnman

Topicstarter
Ik vroeg me laatst af waarom er zigzag-PCB-draad-structuurtjes op een PCB te vinden zijn.
Is het gemakkelijker om een zigzagdraadje op een PCB te printen, is het leuk om een zigzagstructuurtje te tekenen, of heeft het een andere (eventueel compleet logische) rede?

Zie bijgevoegde foto voor meer informatie.

http://xs139.xs.to/xs139/09193/moederbord232.jpg

-_-

• SymenGT
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-05 18:27
Iets met meer of minder weerstand over een bepaalde afstand??? :? Ik weet het verder ook niet.

• adoy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-12-2025

adoy

1 dubbele WifWaffer® aub!

Het kan zijn dat die baan een bepaalde lengte moet hebben ivm. het synchroon lopen van data signalen. Bij zulke hoge klok frequenties kan dat heel veel uitmaken.

Het kan ook een soort spoel zijn. (maar dat is een hele grote gok...) :D

Fotogear -> Nikon D50 ★ Stukjes glas ★ Flitsert ★ Kleine snuisterijen

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Meestal is dat inderdaad om de verschillende banen van één signaal dezelfde lengte te laten hebben ja.

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:10
adoy schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 13:44:
Het kan zijn dat die baan een bepaalde lengte moet hebben ivm. het synchroon lopen van data signalen. Bij zulke hoge klok frequenties kan dat heel veel uitmaken.

Het kan ook een soort spoel zijn. (maar dat is een hele grote gok...) :D
Correct.

Dit fenomeen zie je vooral terug bij de paden tussen het geheugen en de CPU. Hoewel daar niet vaak een zigzag in te zien zal zijn, lopen de lijnen meestal niet rechtstreeks naar hun doel.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• M2M
  • Laatst online: 20-05 23:39

M2M

medicijnman

Topicstarter
ik dacht eventueel aan opvulling van het bord, maar dat idee is redelijk verwerpelijk.

en het verhaal over de snelheid van een electrisch signaal (dus niet de electronen zelf) is eigenlijk nog best aannemelijk. de snelheid in koper ligt tegen de snelheid van het licht aan (volgens wikipedia).

aangezien de snelheid van het licht 299 792 458 m/s en de afstand tussen twee punten op een moederbord maximaal 1 meter bedragen, kom je dus uit op 300 MHz over 1 draadje van een meter.

-_-

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-05 08:44
Dit heeft 100% zeker met timing en of skew te maken. Het enige andere alternatief dat ik nog kan bedenken is dat ze het gebruiken als spoel onder een component (bijvoorbeeld elco) dat in dit geval toevallig niet geplaatst is.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Het juiste verhaal is dat de paden tussen de componenten de zelfde afstand moeten hebben omwille van timing problemen die anders kunnen ontstaan. Bij een parallel signaal moeten alle bits gelijktijdig klaar staan aan de input.

De snelheid van het signaal is niet gelimiteerd door de snelheid van het licht maar door de capaciteit die in de banen zitten en de reflecties op de banen. Een keywoord hierbij is 'transmissie lijn', bij hoge snelheden/frequenties (vanaf 30MHz) gaan de stromen in een transmissie lijn zich gedragen als golven en kunnen er dus ook reflecties optreden bij overgangen of eindpunten. Dit gaat men opvangen met 'terminatie weerstanden'.

De formule om aan die 300MHz te komen klinkt mooi maar ze is niet juist, het verklaart namelijk al niet hoe wij hier op het werk met een satelliet communiceren en een antenne gebruiken met een kabel van ongeveer 8m en meer als 1000MHz op die kabel zetten.

• antiekeradio
  • Niet online
(overleden)
kalizec schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 16:58Het enige andere alternatief dat ik nog kan bedenken is dat ze het gebruiken als spoel onder een component (bijvoorbeeld elco) dat in dit geval toevallig niet geplaatst is.
Om als spoel te werken moet de draad dezelfde kant op blijven draaien (een soort slakkenhuis patroon dus, met een layer verbinding in het midden). dit heb ik nog nooit gezien op een moederbord. Als daar spoelen met een bepaalde minimum inductie nodig zijn, is het veel goedkoper / ruimtebesparender om een ferrietkern spoeltje als component op het moederbord te plakken. Dat zigzaggen is dus echt puur voor het gelijktrekken van HF signaalpaden. (de 'zig' heft het elektrisch veld van de 'zag' weer op, dus..)

Wat je ook wel eens ziet is een printbaantje wat als 'platgeslagen cirkel' aan de rand van een printplaat gelegd is (met de 2 aansluitingen die in het midden weer bijna bij elkaar komen) dat is dan een zogenoemde dipool-antenne, bijvoorbeeld voor wifi of bluetooth.

Petrolhead en draadjesnerd

Pagina: 1