• kowapanga
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-09-2025
Hey,

Ik ben voor een locatie van een klant opzoek naar een nieuwe serverrack.
Aangezien het niet mogelijk is om het rack in een aparte gekoelde kamer te plaatsen ben ik op zoek naar een rack met ingebouwede koeling.

Heb hier zelf helemaal geen ervaring mee en hoopte dat iemand hier mij misschien op weg kan helpen.
Uiteraard heb ik ook al op internet gezocht maar daar is het vaak onduidelijk of er een ingebouwde koelinstallatie in het rack zit , en hoe deze dan werkt , of ik vind racks van 5000euro per stuk.

Een normaal rack kopen en vervolgens vents onder/boven te plaatsen lijkt mij niet genoeg om de temperatuur stabiel te houden(toch??)

Overigens gaat het hier om ongeveer 13.000BTU (4 servers)

Alvast bedankt!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

4 servers is niet zo gek veel toch?
Er zijn zat 19" racks waar je een temperatuurgestuurde ventilatorunit bovenop kan zetten die dan lucht van onder naar boven trekt.
Lijkt mij ruim voldoende voor 4 servers.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:38
Zijn zat merken die dit standaard hebben. Kijk eens naar minkels, APC, HP. Misschien even contact opnemen met ze?

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
kowapanga schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 10:51:
Hey,

Ik ben voor een locatie van een klant opzoek naar een nieuwe serverrack.
Aangezien het niet mogelijk is om het rack in een aparte gekoelde kamer te plaatsen ben ik op zoek naar een rack met ingebouwede koeling.

Heb hier zelf helemaal geen ervaring mee en hoopte dat iemand hier mij misschien op weg kan helpen.
Uiteraard heb ik ook al op internet gezocht maar daar is het vaak onduidelijk of er een ingebouwde koelinstallatie in het rack zit , en hoe deze dan werkt , of ik vind racks van 5000euro per stuk.

Een normaal rack kopen en vervolgens vents onder/boven te plaatsen lijkt mij niet genoeg om de temperatuur stabiel te houden(toch??)

Alvast bedankt!
Als er wel ventilatie aanwezig is in de ruimte, zodat de warme lucht wel op een bepaalde manier "gezuiverd" / weg kan dan is 4 servers geen probleem.

• kowapanga
Er zit tussen de bovenkant van het rack en het plafond zeer weinig speling (lees: 10cm) dus ik weet niet of een ventillatie systeem bovenop het server rack dan wel werkt?

En heb de vraag ook al uitstaan bij HP (zijn de servers ook van) maar wou graag wat meer informatie winnen hier

Verwijderd

Lijkt het me best wel handig om bijvoorbeeld al geen fullsized rack te nemen van 2m.

Voor 4 servers kan je best een rack van 1m40 - 1m60 nemen lijkt me.

Idd verwijzen naar APC waar ze wel een koeling aanbeiden.
Let wel, dit is meer luchtcirculaltie dan airco :)

• kowapanga
Verwijderd schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 11:53:
Lijkt het me best wel handig om bijvoorbeeld al geen fullsized rack te nemen van 2m.

Voor 4 servers kan je best een rack van 1m40 - 1m60 nemen lijkt me.

Idd verwijzen naar APC waar ze wel een koeling aanbeiden.
Let wel, dit is meer luchtcirculaltie dan airco :)
Klant heeft liever 2m voor toekomstige uitbreidingen , categorie niet uit het hoofd te praten.

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:31

SpamLame

niks

Rittal heeft ook oplossingen voor direct koelen van kasten

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:20

_Arthur

blub

Losse airco unit in de ruimte plaatsen waar de serverkast staat is denk ik effectiever.

• tim427
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 03-02 21:18

tim427

Turbulence!

_Arthur schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 13:36:
Losse airco unit in de ruimte plaatsen waar de serverkast staat is denk ik effectiever.
Was ook het eerste wat in mij op kwam ;)

Maar hoe moet je het dan doen met "afwatering"?

Iedere dag het bakje legen?

• kowapanga
Vrees dat de ruimte daar veelste groot voor is.

Rittal ziet er overigens zeer professioneel uit , maar denk niet dat die geintresseerd zijn in zulke kleine projecten als de mijne?

• tim427
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 03-02 21:18

tim427

Turbulence!

kowapanga schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 14:53:
[...]

Vrees dat de ruimte daar veelste groot voor is.

Rittal ziet er overigens zeer professioneel uit , maar denk niet dat die geintresseerd zijn in zulke kleine projecten als de mijne?
Met geld kan alles ;)

Dus niet geïnteresseerd is net zo kort door de bocht als mijn antwoord?

BTW, waarom bel je ze niet ipv. gokken?

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:38
Zet dan direct een split unit neer, hoef je ook niet handmatig het water eruit te halen. Hoe groot is de ruimte?

• kowapanga
MADG0BLIN schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 14:57:
[...]

Zet dan direct een split unit neer, hoef je ook niet handmatig het water eruit te halen. Hoe groot is de ruimte?
De ruimte is zo ongeveer 8 bij 18 meter , en in die ruimte is een soort "zolder" gemaakt met de zelfde afmetingen , en dan ongeveer 2 meter hoog , deze is ook geheel open , soort 2de verdieping in de ruimte zeg maar.
Zit daarom ook naar de optie te kijken om een gedeelte van de zolder dicht te maken , zodat er een "hok" van 5 bij 3 ongeveer overblijft , dan zou ik voor een airco optie kunnen gaan

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Zit er uberhaupt koeling of ventilatie in die ruimte? Hoe warm wordt het er maximaal?

Want 8x18 dat is flink wat, met 4 servers heb je dan wel voldoende aan enkel ventilatie denk ik. Servers zelf gaan vanzelf harder blazen als ze het warm krijgen, neem je een flink open rack met wat extra ventilators (gewoon als optie erbij meestal) dan zit je al goed denk ik.

Zo bijzonder is dit nou ook weer niet allemaal en je hebt zo'n 600kuub lucht om de warmte in te verdelen!

• wacco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-03-2023

wacco

cli, hlt.

kowapanga schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 12:02:
Klant heeft liever 2m voor toekomstige uitbreidingen , categorie niet uit het hoofd te praten.
kowapanga schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 10:51:
Ik ruik hier iets dat niet helemaal doordacht is. In hoeverre houd die schatting rekening met die toekomstige uitbreidingen? Als je een fullsize rack neer zet, zou ik ook maar voor zorgen dat het gekoeld kan worden. :)

Spolap: Interactive webcomic

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:02
kowapanga schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 15:27:
[...]

De ruimte is zo ongeveer 8 bij 18 meter , en in die ruimte is een soort "zolder" gemaakt met de zelfde afmetingen , en dan ongeveer 2 meter hoog , deze is ook geheel open , soort 2de verdieping in de ruimte zeg maar.
Zit daarom ook naar de optie te kijken om een gedeelte van de zolder dicht te maken , zodat er een "hok" van 5 bij 3 ongeveer overblijft , dan zou ik voor een airco optie kunnen gaan
hebben ze hier ook gedaan. 3e verdieping is onderverdeeld in hokjes waarvan er eentje nu het serverhok is. Hoeft niet groot te zijn maar dan heb je meteen ook hun eis ingewilligd wat betreft toekomstige uitbreidingen. Dan kun je daar meteen allerlei netwerk hardware en andere handel neergooien.

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
Vraagje: hoe ga je de warmte afvoeren. Je kunt geen koeling hebben zonder dat de warmte verplaatst wordt naar een andere ruimte. En alhoewel 4 servers niet veel klinkt kunnen zulke kamers zonder airco gemakkelijk 40 graden Celsius worden (als je 8-core servers hebt) - ik heb zelf ook 2 zo'n kamertjes.

De oplossing die wij gevonden hebben was in een van de kamertjes een warmtewisselaar in te zetten die het koelwater van een grotere chiller krijgt (om een supergekoelde magneetinstallatie te koelen) en in de andere ruimte was reeds centrale airconditioning aanwezig dus moesten we gewoon de kamer temperatuur op 20 zetten zodat de airco constant loopt.

Toen de warmtewisselaar het opgaf vorig jaar hebben we de ruimte gekoeld met een draagbaar rolbaar aircosysteem en de slang via het plafond in een naburig kantoor met een centraal airco gestoken.

In beide situaties is een standaard rack genoeg. Afvoer via geforceerde luchtkanalen is enkel nodig als je veel machines in een rack steekt en dan een centrale toe- en afvoer hebt (onder en boven de racks) in een datacenter.

[ Voor 24% gewijzigd door Guru Evi op 27-05-2009 05:57 ]

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Pagina: 1