Help! fdisk /mbr werkt zelfs niet meer

Pagina: 1
Acties:

• a3konijn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-07 08:18
Ik zit met een probleem.

Ik heb een tripleboot systeem.
Op 1 HD staat zowel WinME (C:) Win2000 (D:) en LinuxMD 7.2
Ik weet niet waar het misgegaan is, maar als ik m'n pc opstart krijg ik Lilo. Als ik hier kies voor het opstarten van windows, dan krijg ik opnieuw Lilo te zien. Of te wel hij vind windows opstartbestanden niet.

Als ik Linux opstart dan krijg ik een foutmelding als hij externe filsystemen probeert te mounten : "Bad Superblock on hde1" (Dit is hde1, omdat het een drive aan een UDMA100 controller betreft)

Ik heb al meerdere dingen geprobeerd:
- opstarten met ME bootdisk en dan fdisk /mbr
- met drakboot opnieuw lilo configureren
- Grub geinstalleerd i.p.v. Lilo --> komt ook steeds terug in Grub als ik windows kies.

Ik vraag me nu toch echt af wat ik fout gedaan heb en hoe ik weer in windows kom.

Als ik linux hiermee verlies is dat geen probleem, want dat is toch een verse installatie.

Alvast bedankt

Verwijderd

tip als je nu voortaan w2k met NTFS installeert krijg je geen lilo boot meer, omdat dit dan beveiligd is. Oplossing jou probleem gebruik PQ magic haal alle partities weg en begin overnieuw.

• a3konijn
Ik heb Win2000 op NTFS-bestandssysteem geinstalleerd!
En alle partities weghalen is heel leuk, maar dan ben ik zo'n 5 gieg aan belangrijke gegevens kwijt.
Ik heb net geprobeerd met Recovery vanuit windows 2000 setup --> restore MBR, maar dat werkt niet, dus ben nu win2000 opnieuw aan het installeen in de hoop dat dat wel werkt

• a3konijn
Heel leuk :(:( , WIN2000 krijg ik dus niet geinstalleerd, omdat ik dan C moet formatteren --> Win2000 install geeft aan dat C unformatted or damaged is.

Dus dan ben ik m'n complete C partitie met daarin een install van WinME kwijt.

Dus iemand een idee hoe ik dit oplos??

WinME eerst installeren?

Trouwens, ik heb een rescuedisc van PQBoot, maar die haalt ook niets uit als ik het MBR van daaruit restore

Verwijderd

Ik heb een systeem waar ik eerst Wk2 prof op heb gezet met NFTS daarna heb ik linux REDHAT 7 geinstalleerd maar dan krijg je geen boot menu omdat NTFS het niet toestaat te schrijven in de mbr.

• a3konijn
Op woensdag 28 februari 2001 12:20 schreef romke19 het volgende:
Ik heb een systeem waar ik eerst Wk2 prof op heb gezet met NFTS daarna heb ik linux REDHAT 7 geinstalleerd maar dan krijg je geen boot menu omdat NTFS het niet toestaat te schrijven in de mbr.
Ik heb wel Win2000 met NTFS, maar dat staat niet in m'n C partitie. Hierin staat WinME geinstalleerd. Op D staat WIN2000. Dus vandaar dat ik die melding niet gehad heb

• a3konijn
Ben helemaal :):)
Zat te zoeken in c:\windows\command dir en zag daar NDD.exe staan.
Effe uitvoeren --> en jawel --> melding dat bootrecord beschadigd was en of ik dit efffe wilde herstellen. Gedaan en zowel WIn2000 als ME doen het weer.
:):):)

Verwijderd

Op woensdag 28 februari 2001 12:20 schreef romke19 het volgende:
omdat NTFS het niet toestaat te schrijven in de mbr.
NTFS laat alles toe (is maar een FS) en is niet beveiligd. (het is NT dat de beveiliging doet, niet NTFS, onder win98 of linux kun je het gewoon lezen)

Verwijderd

als jullie nu eerst de NT+LINUX-howto (dus ook win2k+linux) hadden gelezen, dan hadden jullie ontdekt dat je doormiddel van het "dd" commando de eerste 512 bytes van je linux partitie moeten "schrapen" en dat bestandje moeten toevoegen aan NT-bootmenu, en niet Lilo in het MBR installeren, maar op de primaire linux-partitie... :)

oftewel RTFM :)
Pagina: 1