Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driaker
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-09 23:09
Ik weet niet precies op welk forum dit thuis hoort, dus ik hoop dat ik hier goed zit.

Ik ben bezig met het bouwen van een zuinige home server die in de meterkast komt, nu zitten er in de meterkast al een aantal adapters die nodig zijn voor modems, signaalversterker, telefoon e.d. Die wil ik graag aansluiten op de voeding van de server. Daarmee sla ik twee vliegen in één klap: de ATX voeding is sowieso efficiënter dan de adapters en doordat de load op de voeding hoger wordt gaat deze efficiënter werken. Al met al heb ik dus minder warmteontwikkeling, wat wel prettig is in een kleine ruimte als een meterkast :)

Nu zit er ook een 7V adapter bij, ik had bedacht dat ik de 5V en de 12V draad uit een Molex stekker kan gebruiken om 12V - 5V = 7V mee te krijgen.
Hier doen ze iets soortgelijks, alleen dan voor een case fan (op zich ook al een aardige mod, maar ik zou zelf nooit de kleur van de draden verwisselen...).

Ik gebruik deze voeding:
productreview: Seasonic S12II-330 review door Silent7

Heeft iemand misschien een idee of ik met deze truc iets kan beschadigen? (Ik denk aan voeding zelf, SSD disk, apparaat dat is aangesloten, etc.)

Het lijkt me zelf dat er met name bij het aan- en uitschakelen van de stroomvoorziening en/of server iets mis zou kunnen gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door driaker op 06-05-2009 09:34 ]

watte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-09 15:46
Theoretisch zou het kunnen een voeding is een voeding. Echter het zou je PC wel behoorlijk instabiel kunnen maken.

Daarnaast je pc vraagt niet altijd evenveel energie. je zou hierdoor een vrij zware voeding moeten kopen die dit wel aankan.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:09
Volgens mij kan elk zelfrespecterend merk voeding wel een paar watt van een modem en of iets anders op de 7v manier wel aan. Ga natuurlijk geen tientallen ampere's er doorheen trekken, want dat zal die niet leuk vinden... (Mijn oude homeserver had 4 van die fans zo aangesloten van een paar watt, dus het kan wel...)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:56
driaker schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 09:26:
[...]
(op zich ook al een aardige mod, maar ik zou zelf nooit de kleur van de draden verwisselen...).
[...]
Als je niet zelf wil 'prutsen' om 7v te krijgen uit een molex, kan je eens kijken naar adaptertjes die ervoor gemaakt zijn.
Die zitten vaak bij Zalman-fans en zo.
Dan komt er mooi 7v uit, hoef je alleen nog de passende connector eraan te zetten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Of wat je ook heel simpel kunt doen, is gewoon een weerstandje ertussen poten, als je de 5 en 12V lijnen niet om wilt draaien. Dat doen veel adaptertjes die je meegeleverd krijgt bij fans namelijk ook. Zelf heb ik bij m'n SunHDD mod een 12V 60mm fan in gebruik, met een weerstandje ertussen draait hij op een stuk lager toerental en is het ding wel stil.

oeh, jubileumpostje.. 25000e post in HW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14:22

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

Ik heb de mod zelf ook uitgevoert en het beviel me prima, het enige wat je hoeft te doen is de weerhaakjes indeuken en uit het molex hulsje trekken. dan moet je ze weer terugbuigen en de gele en de zwarte in de buitenste gaatjes prikken.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driaker
Ok, bedankt allemaal!

Ik ga het gewoon proberen, misschien met een weerstandje ertussen, maar ik ben in ieder geval gerustgesteld dat er niet zomaar iets kapot gaat (wattage van de apparaten die eraan hangen is niet zo groot, dus dat moet gaan).

watte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

euh, een weerstandje werkt alleeen met n ventilator, niet met n digitaal apparaat.. gewoon wel n aangepaste molex gebruiken!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:31
TERW_DAN schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 10:31:
Of wat je ook heel simpel kunt doen, is gewoon een weerstandje ertussen poten, als je de 5 en 12V lijnen niet om wilt draaien. Dat doen veel adaptertjes die je meegeleverd krijgt bij fans namelijk ook. Zelf heb ik bij m'n SunHDD mod een 12V 60mm fan in gebruik, met een weerstandje ertussen draait hij op een stuk lager toerental en is het ding wel stil.
Voor die fan maakt het niet veel uit welke spanning hij krijgt. Maar als je mooi 7V wil zou ik het toch niet met een weerstandsdeling doen, je moet al een mooie constante stroom hebben wil het zo doen. En dan nog zou ik het niet zo doen ;) Trouwens, het vermogen dat je verstookt in die weerstand ben je ook weer kwijt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14:22

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

Laagvliegerke schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 23:16:
[...]
Trouwens, het vermogen dat je verstookt in die weerstand ben je ook weer kwijt :)
Erger nog, je hebt het er bij als warmte die je af wil voeren !

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driaker
Ok, dan zonder weerstandje ertussen, ik kon me die schakeling ook al moeilijk voorstellen, maar daar wilde ik toch nog even naar googlen.

Ik vermoed zelf dat de 7V wel redelijk netjes gaat zijn (met een beetje geluk hebben de 12V en 5V dezelfde rimpelingen), alleen bij aanschakelen weet ik niet wat voor spanningen de voeding geeft (als er rook uit mijn telefoon komt dan weet ik dat er iets niet goed gaat ;)).

watte?

Pagina: 1