Toon posts:

Google Phone Home

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Als ik internet explorer 7 wil openen op m'n winXP machientje, duurt het soms enkele seconden voordat ik kan beginnen met surfen. Ik zie mijn netwerkverbindingicoontje oplichten voor uitgaand verkeer op dat blokkerende moment. En bij het sluiten van dat IE7-venster begint ie weer die packets te sturen c.q. te vertragen. Dat bij dat openen gaat soms zonder die packets en vertraging, maar soms ook met die vertraging... Toen heb ik het proberen na te bootsen en met een ip tool (iptools 1.9 van Erwan L.) ben ik de packets gaan bekijken. Ik zag dat m'n lokale netwerk werd benaderd op 192.168.1.255 en iets in IE7 zoekt dus naar andere pc's/servers/routers. Ook zie ik daarnaast een google server "ew-in-f100.google.com" (74.125.77.100) voorbij komen als uitgaande verbinding. Ik heb geen google toolbar, google search, google desktop of andere google software geïnstalleerd.
Die lokale netwerkverkeer heb ik (denk ik) inmiddels weten te herleiden, en komt erop neer dat m'n pc de domeinserver zoekt, die vaak uitstaat omdat ik m niet alle dagen nodig heb.

Achtergrondinfo is dat ik onlangs een windows server 2003 heb opgezet, en mijn xp machientje lid heb gemaakt van 'zijn' lokaal domein. Ook heb ik mijn wan ip adres (thuis) aan een betaald domein gekoppeld (om te spelen, nog niet voor zinnige doeleinden), en stuur data bestemd voor m'n wan ip door naar m'n windows 2003 server z'n lokale ip. Ik denk dat Google het laatste heel interessant vindt, maar waarom mijn XP machientje? Heel raar.
Info gezocht over een range aan google servers (het is niet alleen die ew-inf100 server overigens), maar dat vertelt niets over waarom er contact gezocht wordt met google. Dat Google info wilt hebben is tot daar aan toe, maar daarvoor IE7 vertragen vind ik toch wel hinderlijk. Wie herkent deze vreemde situatie, en/of hoe zorg ik ervoor dat ik gewoon IE7 kan starten zonder dat Google dat meteen weet c.q. ik seconden moet wachten :?

Hieronder een sample, zojuist gespot in een iptool bij het sluiten van IE7:

IP
Version:4
Header len.:20
Total len.:40
ID:$2F46
fragmentation
DF=0
MF=0
TTL:128
Protocol:$06 (TCP)
Checksum:$71FB
Source IP:192.168.1.4
Dest. IP:74.125.77.101
TCP
src_port:1723
dest_port:80
seq_number:3066420613
ack_number:1612837448
data_offset:5
flags (RST)
urgent :0
ack :1
push :0
reset :1
syn :0
fin :0
window:0
checksum:$6881
urgent_pointer:$00

Krijg blijkbaar ook tussendoor terwijl ik IE7 open heb packages die beantwoord worden, een echo request vanaf m'n pc, naar google en weer een echo reply terug.
Het gekke is dat ik de naam van de iptool voorbij zie komen (= iptools) als ik de package bekijk.
Zou haast denken dat het in m'n tool verstopt zit, maar het gebeurt ook als die tool uitstaat :S Dat zie ik aan het netwerkicoontje wat oplicht :X

-het voorbarige maar weggehaald, scheelt weer lezen-

Misschien ben ik met het laatste wat te voorbarig met dat ik het niet wil, want dan zou ik tweakers niet moeten bezoeken natuurlijk. Maar de ICMP requests/replies blijven mij een raadsel, en dat bij het opstarten van een about:blank pagina zonder Google software te hebben draaien.

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2009 23:51 . Reden: ICMP echo bij openen/sluiten nog niet verklaard. ]

• TripleQ
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Zou het misschien iets te maken kunnen hebben met je startpagina?
Dat die al wordt ingeladen op dat moment, en wie weet zit daar wel een stukje javascript in, die verbinding maakt met de google analyticus server?

[edit]
Hmm het is dus ook met het afsluiten...Dat maakt het wel vreemd.

[ Voor 15% gewijzigd door TripleQ op 05-05-2009 22:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
Thnx voor je reactie. Had gekund idd als ik een startpagina had ingesteld, maar nee.
Ik gebruik al sinds jaar en dag about:blank.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:56
Google Analytics is dacht ik het optimizen voor zoekresultaten en reclame en dergelijke.. Daarnaast kan het zijn dat Internet Explorer 7 jouw search automatisch op Google search heeft ingesteld. Verander dit eens naar MSN search en wat je ook kunt doen is IE7 te openen met een about:blank pagina.

Als je er nu nog last van hebt dan weet ik het zo ook niet meer, maar ik denk dat je niet al te panisch hoeft te zijn hoor.

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Dit is gewoon de google analytics code die door tweakers.net gebruikt wordt. Als je die ook krijgt zonder browsers open te hebben dan zou ik gokken dat je een rss-reader oid. hebt draaien.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Verwijderd

Topicstarter
RSS readers gebruik ik niet, maar ik zal ns checken of er niet iets stiekems draait.
Die search functie (die je inderdaad kunt aanpassen) in IE7 staat bij mij op Live Search.

Maar wat betreft de google analytics code, dat was iets te voorbarig geroepen. Dat gebeurt alleen tijdens het surfen, niet vooraf aan het surfen. Vooraf aan t surfen wil die dus nog weleens een ICMP echo heen en weer sturen naar die google servers. Dat vind ik niet kloppen.

Edit:
Geen rss feeds actief. Dus dat is het niet.

Edit2:
@Alex3305, panisch doe ik inderdaad bijna, maar waar t om gaat is dat IE7 gewoon secondenlang gelockt is voordat die ICMP echo's zijn uitgevoerd. En het is een beetje een principekwestie. Wtf moet Google op m'n computer als ik niet eens Google spul heb draaien? Ik bedoel, ik gebruik google.nl heel vaak, maar daar help ik ze wel weer genoeg mee lijkt me. Daarnaast is er ook nog zoiets als respect. Ik kan er geen respect voor opbrengen dat Google mijn computer overneemt (even overdreven gezegd), want het lijkt alsof ze kijken of ik weer ga internetten... of waar die ICMP echo's anders voor dienen.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2009 23:38 ]

Pagina: 1