Toon posts:

Waterchiller stuk?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag,

Ik heb hier zo'n schatje staan,
Afbeeldingslocatie: http://www.foto-uploaden.nl/upload/02bec86e95b91fd2d7e3b7e4c78a2063.jpg

Ik heb er alleen wat probleempjes mee. Als ik de chiller onbelast (en dus zonder water) laat draaien dan koelt hij de verdamper af tot zo'n 0 Graden Celsius. Het duurt alleen wel erg lang. Maar als ik de chiller nu belast met een cpu oid dan loopt de temp snel op en wordt de compressor zelf erg heet. Nu werk ik zelf in de auto's en weet dat een airco systeem na een aantal jaar zijn capaciteit verliest door dat de druk van het koudemiddel (R134A) afneemt. Maar zou dat bij mijn chiller ook zo zijn. Als ik hem op nieuw (laat) vullen dat hij weer goed werkt?

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:06

Epsilon

Autocompressors werken niet anders dan deze :).

Antwoord op je vraag:

Ja, deze symptomen wijzen op een ondervulling. Je hebt geen capaciteit meer en je compressor loopt warm omdat deze niet meer gekoeld wordt door teruglopend koelmiddel.

Overigens is druk geen maatstaaf voor vulling, aangezien er ook vloeibaar koelmiddel in een systeem kan zitten ;).

edit: opnieuw (laten) vullen met R134a zal de oplossing zijn :). Als je op gewicht vult: Ik schat een gram of 40 aan koelmiddel dat er in moet.

[ Voor 16% gewijzigd door Epsilon op 05-05-2009 22:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oke dat is wel mooi. Alleen waar kan ik hem laten vullen? Ik durf het niet aan om op mn werk te gaan zitten K*tten met een vul apparaat van 6K euro. Ook zijn de aansluit nippels anders.

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:06

Epsilon

Vraag even aan iemand op werk of hij het voor je doet. Dat vulapparaat kun je daar echt niet mee slopen ;).

Nu weet ik niet wat voor vulnippels op de airco van een auto zit. Bij mij zitten er beschermdopjes overheen en heb ze er nog niet af gehad :P.

Heb je een pic?