Toon posts:

Verschil in geluid SPDIF uitgang bij laptop en moederbord?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik vroeg me af ofdat een SPDIF uitgang op een laptop nadelen heeft tegenover een SPDIF uitgang van een normaal ATX/mATX moederbord.

Zoiezo is het bij een moederbord vaak een optische toslink uitgang terwijl het bij een laptop bijna altijd een elektrische shared jack uitgang is. Maakt het veel uit voor de signaal overdracht dat dit een 3.5mm jack uitgang is die ook nog eens shared is voor analoog line out? Is de signaal overdracht bij een coaxiaal of optische uitgang zoiezo beter dan bij een 3.5mm jack? Minder jitter bijvoorbeeld? (Uitgaande van dezelfde audio chips in de laptop en op een moederbord). De bedoeling is dat de laptop of het moederbord digitaal aangesloten wordt op een krachtige versterker met 2 high end DACs in dual mono opstelling. Als het type digitale uitgang veel verschilt maakt in overdracht dan zal ik dit dus denk ik zeker gaan horen. Vandaar deze vraag.

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02:37

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Bij analoog merk je verschil ja...

Echter wil je digitaal aansluiten; dan is het signaal sowieso hetzelfde (digitaal = digitaal).

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Verwijderd

De S/PDIF uitgang van een laptop is ook optisch hoor, 't lampje zit binnenin de connector.
Waar je wel op moet letten is dat huidige onboard oplossingen (zowel laptop als motherboard) en veel geluidskaarten een 44.1 KHz signaal heel vaak resamplen naar 48 KHz. En ik kan me goed voorstellen dat je bij een high end setup liever niet hebt dat een goedkoop chipje aan het signaal gaat zitten rommelen...

Verwijderd

Topicstarter
Jack is toch elektrisch? Als ik de jack op de laptop zou gebruiken dan gaat deze toch naar de digitaal coax in van de versterker en dus niet naar de optical in? Maar zijn jack plugjes niet gevoeliger voor jitter? Bij jitter krijg je een een vlak en levensloos geluid toch? Wat betreft resampling: sinds vista niet meer de oude kmixer gebruikt van XP is het volgens mij niet meer dat alles op 48khz wordt gelockt. In vista kun je kiezen in welk formaat je het uitstuurd. En als het dan nog in de driver zou zijn van de audiochip kan ik dat altijd nog bypassen door de AISO of WASAPI plugin in foobar te gebruiken.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2009 23:06 ]

Verwijderd

-dubbel-

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2009 00:32 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 23:02:
Jack is toch elektrisch? Als ik de jack op de laptop zou gebruiken dan gaat deze toch naar de digitaal coax in van de versterker en dus niet naar de optical in? Maar zijn jack plugjes niet gevoeliger voor jitter? Bij jitter krijg je een een vlak en levensloos geluid toch? Wat betreft resampling: sinds vista niet meer de oude kmixer gebruikt van XP is het volgens mij niet meer dat alles op 48khz wordt gelockt. In vista kun je kiezen in welk formaat je het uitstuurd. En als het dan nog in de driver zou zijn van de audiochip kan ik dat altijd nog bypassen door de AISO of WASAPI plugin in foobar te gebruiken.
Jack = optisch, tulp = coaxiaal.
klik <- hier kun je het lensje nog net zien zitten...

Verwijderd

Topicstarter
Ah.. wist niet dat je ook al speciale optische jack pluggen hebt. Eigenlijk altijd gedacht dat die dingen alleen in electrische vorm bestonden. Dus jack naar jack of jack naar tulp.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2009 02:10 ]

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:04

Sharky

Skamn Dippy!

@FoOl
Jack heb je elektrisch en optisch. Ik heb een hybride jack (analoog en optisch) in m'n oude MD-speler zitten en m'n SB Audigy heeft een elektrische jack. Kan allebei dus.

This too shall pass

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08-02 11:39

mr.paaJ

generatie cmd+z

theoretisch moet het hetzelfde zijn, maar het ligt natuurlijk wel een beetje aan de kwaliteit van de optische zender (of hoe dat ook heet) Mocht je toch niet zo zeker ervan zijn dan zijn er ook externe (USB) oplossingen zoals de hagUSB en natuurlijk diverse 'serieuzere' geluidskaarten.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Pagina: 1