Uitgebreid bedraad netwerk naar draadloos

Pagina: 1
Acties:

• GlennVd
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 02-01 16:32
Ik ben sinds deze week trotse bezitter van een iphone, uiteraard wil ik hier thuis mee op internet kunnen surfen via mijn breedbandverbinding. Echter heb ik thuis een volledig bedraad netwerk. Nu heb ik de mogelijkheden eens uitgepluisd en ben ik benieuwd naar wat de ervaringen zijn & wat jullie me aanraden. Eerst even een situatieschets:

Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/anmu6u.gif

Nu ben ik de volgende mogelijkheden aan het overwegen:
  • Een pci kaartje in een computer steken, en die gebruiken als accesspoint. Het opzetten zou geen probleem mogen vormen, het enige waar ik mijn bedenken bij heb is de eventuele range die zo een kaartje haalt. Dit is wel de goedkoopste oplossing. (Ervaringen zeer welkom!)
  • De router vervangen door een draadloos model, dit zou wat meer kosten maar de meest snelle oplossing, alhoewel ik me alweer zorgen maak ivm de ontvangst aangezien de berging zich in een uithoek van het huis bevind.
  • Ergens een accesspoint installeren, centraal in het huis op een van de switches. Hier ken ik de mogelijkheden niet echt van, noch de prijzen. Een goed model mag je me altijd aanraden
Als jullie nog andere opties weten, noem ze gerust op!
Het is voor de iphone bestemd, dus overdrachtsnelheden maken niet echt uit, de range echter wel aangezien ik overal in huis op internet wil kunnen.

EDIT: Mijn voorkeur zou direct gaan naar optie 1 moest ik zeker zijn dat ik een bereik van ~20 meter heb. Echter als ik google achter ad-hoc netwerken kom ik bijna altijd uit op netwerken met honderden gebruikers.

[ Voor 7% gewijzigd door GlennVd op 05-05-2009 21:33 ]

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
De goedkoopste goede optie is een draadloos router kopen en deze inzetten als access-point. Je hoeft niks aan je netwerkstructuur te veranderen, en het werkt over het algemeen een stuk beter dan de pci-kaart-manier. Hoe je een router als access-point gebruikt is een ander topic.

Edit: [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

[ Voor 41% gewijzigd door Kuhlie op 05-05-2009 21:33 ]

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Als je een router koopt en het valt tegen vanuit de berging, kun je hem altijd nog op een willekeurige andere plek in het netwerk plaatsen (en de oude router terug). Bijvoorbeeld in plaats van Switch 2. Dat is net iets meer configureren, maar als je zulke mooie plaatjes kan maken en zo'n strak netwerkje hebt, dan gaat dat met de instructies hierboven ook wel lukken.

[ Voor 3% gewijzigd door Keypunchie op 05-05-2009 23:59 ]

Verwijderd

Je kan het beste een echte AP (Access Point) kopen. Liefst een Cisco. Ze worden regelmatig 2-de hands aangeboden op ebay (zoeken op "Aironet"). Het is goed spul, zeer betrouwbaar en er is veel informatie op de site van Cisco te vinden.

En je kan rustig een 11 Mbps (b model) nemen. Nu zal je zeggen.... IK WIL 54 MBps.... ok, maar KAN jouw iPhone dat wel aan? Kan hij echt die traffic aan? Echt niet. Die processor trekt het echt niet. En voor browsen is 5 á 10 Mbps meer dan zat. Ook e-mails met attachments gaan best wel snel.

En die dingen zijn echt goedkoop.

Dus koop dingen waarvoor ze bedoeld zijn.

Mocht je nou niet via e-bay kunnen / willen kopen, kan je nog altijd een LInksys AP kopen. Dus NIET een router, maar een echte AP.

(ik weet, dat er nu heel wat commentaar gaat komen op mijn reactie).....

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Voor echt goed bereik zou ik gewoon een Saneo kopen. Dan heb je gewoon 54mbit en een ontvangst waar een Cisco niet aan kan tippen (moet wel zeggen dat ik ze nooit naast elkaar geprobeerd heb :) ).

En na al mijn ervaringen met Linksys zou ik eigenlijk dat merk voorlopig vermijden. Mijn WRT300n doet het niet meer (1 keer teruggestuurd), van mijn WRV200 is de webinterface regelmatig niet te bereiken. Bij de WRVS4400 van een vriend van mij loopt het wireless gedeelte regelmatig te bokken (reset), als B/G/N-mixed mode is ingeschakeld dan zijn bestandsoverdrachten via N hopeloos zo traag (nog geen eens B-snelheid :P). De IPSec VPN tussen die 4400 en mijn 871 ligt er regelmatig uit (en dat ligt niet aan mijn 871).

Nee, Linksys is helaas duidelijk consumentgericht en dat is goed te merken helaas :/

De enige Linksys die het bij mij nog wel heel goed doet is ook gelijk de oudste, maar dan ook alleen de hardware. Er draait DD-WRT op :P

[ Voor 7% gewijzigd door Glashelder op 06-05-2009 01:36 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• GlennVd
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 02-01 16:32
Verwijderd schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 00:20:
Je kan het beste een echte AP (Access Point) kopen. Liefst een Cisco. Ze worden regelmatig 2-de hands aangeboden op ebay (zoeken op "Aironet"). Het is goed spul, zeer betrouwbaar en er is veel informatie op de site van Cisco te vinden.

En je kan rustig een 11 Mbps (b model) nemen. Nu zal je zeggen.... IK WIL 54 MBps.... ok, maar KAN jouw iPhone dat wel aan? Kan hij echt die traffic aan? Echt niet. Die processor trekt het echt niet. En voor browsen is 5 á 10 Mbps meer dan zat. Ook e-mails met attachments gaan best wel snel.

En die dingen zijn echt goedkoop.

Dus koop dingen waarvoor ze bedoeld zijn.

Mocht je nou niet via e-bay kunnen / willen kopen, kan je nog altijd een LInksys AP kopen. Dus NIET een router, maar een echte AP.

(ik weet, dat er nu heel wat commentaar gaat komen op mijn reactie).....
Ik zou niet liever willen dan een goedkope AP, maar de goedkoopste AP's die ik vind in winkels (webshops buiten beschouwing gelaten) starten rond de €80, terwijl de routertjes al vanaf €40 starten. Als iemand een goeie link kan geven naar een belgische winkel met een betaalbare AP, feel free. Ik zoek ondertussen ook nog ff verder.

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:04
Glashelder schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 01:35:
Voor echt goed bereik zou ik gewoon een Saneo kopen.
Het merk heet 'Senao'. :)

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Zie nu pas inderdaad dat de resultaten in Google voor Saneo eigenlijk voor Senao bedoeld zijn :P

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

Ach... voor de gein, kan de Senseo or ook nog bij....

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:39

DarkSide

theres no place like ::1

Heel veel modem/routers kan je ook puur als AP gebruiken. De meeste kan je in Bridge mode instellen.
Dan krijgen ze gewoon een IP van je huidge modem en dienen verder als AP.
Dat is denk ik een mooie oplossing.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Pagina: 1