• Solid_Aapie
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-05 22:53
Goedenavond tweakers,

Misschien een domme vraag maar voor mij zeker wel een relevante. Ik heb het gegoogled maar niks over gevonden. Ik stap binnekort over naar een quadcore en momenteel heb ik dus een dual core. Nu weet ik nog dat je "vroeger" met het overstapen naar een HT cpu moest formateren. Nu is mijn vraag of dit ook noodzakelijk is bij een quad? Of is het zon geval van ati>nvidia soms gaat het goed en soms niet en gaat het slomer of maakt het geen gebruik van de 2 extra cores?

Spekkies:
Xp 64 bit SP3
C2D E6600 @ 3.2 > X3210 @ 3.2
6GB DDR
WD 640GB
8800GTS 512MB
550W psu

Ik denk dat alleen het bovenstaande relevant is maar je weet maar nooit :p

Specs

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-05 18:42
Ik heb alleen ervaring met een ugrapde van een athlon 5200+ naar een 6400+ (beide dual cores dus) zonder formatteren en dat is niet best bevallen. Continu foutmeldingen et cetera. Ik gebruikte overigens Vista Home Premium met SP1. Vanuit die optiek zeg ik: geen aanrader. Of de exacte upgrade die jij zegt voor problemen gaat zorgen ga je denk ik maar op 1 manier achterkomen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Rupie op 05-05-2009 20:30 . Reden: typo's ]

Desktop | Server | Laptop

• Xorsist
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-03-2023
Mijn ervaring is heel simpel, ander moederbord, verse install. Dit om de doodeenvoudige reden dat ik geen sh*t wil hebben met evt. oude meuk die geïnstalleerd kan staan.

edit:

Behoud je je moederbord en gooi je er alleen een andere CPU in? zo ja kun je bovenstaande negeren want dan heb je geen probleem. Ga je van AMD-> Intel of andersom dan gaat bovenstaande wel weer op.

[ Voor 38% gewijzigd door Xorsist op 05-05-2009 20:43 ]

• Solid_Aapie
Xorsist schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 20:40:
Mijn ervaring is heel simpel, ander moederbord, verse install. Dit om de doodeenvoudige reden dat ik geen sh*t wil hebben met evt. oude meuk die geïnstalleerd kan staan.

edit:

Behoud je je moederbord en gooi je er alleen een andere CPU in? zo ja kun je bovenstaande negeren want dan heb je geen probleem. Ga je gam AMD-> Intel of andersom dan gaat bovenstaande wel weer op.
Ja ik behoud me moederbord ik schakel alleen van E6600 naar Q6400(X3210) over :)

Specs

• Xorsist
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-03-2023
Probleem is heel simpel .... er is GEEN probleem, als je van een E6600-> X3210 gaat dan zal alleen je taakbeheer het hoogst irritante gedrag vertonen dat die in eens scheel gaat zien ;)

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:18

Blord

Hello Kitty !

Ik swap constant tussen E6600 en Q6600. Er was geen enkele probleem. Windows weet automatisch meteen dat het 2 cores of 4 cores cpu is. En alle programma's passen eraan.

Ik neem aan de X3210 zelfde eigenschappen heeft als een Q6600.

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-05 13:55
Je kunt in jouw geval denk ik probleemloos wisselen van CPU. Het enige wat soms een probleem kan zijn is het BIOS van je moederbord. Sommige nieuwere CPUs worden niet juist geidentificeerd, maar zelfs al is dit het geval, dan gaat het meestal wel goed. Desnoods stel je de multiplier, busfrequentie en voltages zelf in.

Wat betreft moederborden wisselen; Het werkt vaak goed als de chipset gelijk. Zo heb ik een keer een Asus bord door een Gigabyte met gelijke chipset vervangen. Dat werkte gewoon. Het leuke was dat het audio panel automatisch het logo van Gigabyte ging vertonen zonder dat ik de software/drivers opnieuw geinstalleerd had. Het is dus allemaal vrij generiek als het dezelfde chipset betreft.

Als het een andere chipset betreft kan het ook; Daarvoor moet je dan je Windows opschonen en alle apparaten uninstallen. Bij een reboot worden de nieuwe apparaten automatisch gevonden of kun je er drivers voor installeren. Echter, in de praktijk kost dit net zoveel tijd als een schone install.

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-05 08:44
Overstappen van moederbord -> reinstall
Overstappen van single-core naar multi-core -> reinstall
Overstappen van multi-core naar multi-core -> geen reinstall

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Geen probleem. Windows gebruikt immers al een Multiprocessor (SMP) HAL/kernel. Wanneer je van single processor (waarbij Windows dus de Uniprocessor HAL gebruikt) naar dual processor overstapt zou het een ander verhaal zijn. Maar zoals kalizec zegt: geen reinstall.

Game: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 96GB DDR5-5600; Woonkamer: Mac Mini M4 16/256

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-05 16:21

leuk_he

1. Controleer de kabel!

niet antwoord op de vraag maar...
kalizec schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 23:14:
Mogelijk, maar je kunt ook een andere HAL erop kwakken als die er nog niet op staat: (je bent tweaker of niet...)

http://mindfulmusings.net...er-upgrading-motherboard/

Whatever je tijd bespaard he?

[ Voor 8% gewijzigd door leuk_he op 05-05-2009 23:25 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-05 18:00
Dit is vooral een vraag uit nieuwsgierigheid, en geen issue voor mij op dit moment:
Wat als je over wilt stappen van single core met HyperThreading naar multicore??

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Als je er wat tijd in wilt stoppen (bijv. om te voorkomen dat je al je andere programma's opnieuw moet installeren, en windows + toeb. weer moet afregelen), zou je dat middels deze guides ook moeten kunnen vermijden:

Arstechnica: How to install a new motherboard without reinstalling Windows
Microsoft: How to replace the motherboard on a computer that is running Windows Server 2003, Windows XP, or Windows 2000

En zoals leuk_he terecht opmerkt mbt. single>multicore, er zijn tooltjes om de HAL te wijzigen naar de juiste.

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-04 11:46

PcDealer

HP ftw \o/

Is het verwijderen van de uniprocessor in Device Manager niet voldoende gevolgd door een reboot?

LinkedIn WoT Cash Converter

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:44
PcDealer schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 23:36:
Is het verwijderen van de uniprocessor in Device Manager niet voldoende gevolgd door een reboot?
Theoretisch is dat niet meer nodig, XP (en hoger) zal vanzelf updaten van Uniprocessor naar Multiprocessor als zo'n cpu wordt gededecteerd. Gaat niet altijd goed maar dan is het vrij makkelijk te forceren met een tooltje.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:20
Overstappen van multi-core naar multi-core -> geen reinstall
Overstappen van chipset -> reinstall
Overstappen single -> multi -> HAL vervangen

Bij een moederbordswap hoef je niet per se te reinstallen, als de chipset een beetje op de chipset van het vorige bord lijkt is er geen enkele reden voor een reinstall.

Overigens geldt bovenstaande alleen voor OS'en die zeer slecht met hardware swaps om gaan (windows dus). Voor linux of FreeBSD hoef je over het algemeen niks te doen.

• Solid_Aapie
Mensen ik heb mijn antwoord, nochmaals bedankt voor uw kennis :)

Specs

Pagina: 1