Import schade-auto, waarom zou je?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:58
Geachte tweakers,

Mijn zoektocht naar een mooie volvo bracht mij vandaag naar een volvo met wat bumperschade e.d..
Als je op sites van Bolsenbroek gaat kijken bij de voorbeelden, ga je je afvragen waarom je een schadeauto zou importeren, bijv:

Volvo V70 2.4T

Hagelschadebegroting € 11.700,00
Leeftijd 6 jaar / 5 mnd / 1e reg. 23 maart
130.533 km
Nieuwprijs € 45.605,00
Bruto BPM € 11. 438,00
Rest BPM € 2.630,00
Taxatie BPM € 326,00

Taxatievoordeel € 2.304,00

Dus je zou in principe 2630 euro aan BM moeten betalen, nu is dat 326, scheelt dik 2300 euro. Echter, je zit nog steeds met de hagelschade van bijna 12000 euro. Het verschil qua BPM kan hiervoor toch nooit compenseren? Ook al heb je de auto voor minder gekocht, het verschil is toch niet te overbruggen?

Mag je daarom concluderen dat dit met name interessant voor:
- de handige harries, die het zelf op kunnen knappen
- mensen die het ergens goedkoop door een mannetje laten opknappen
- mensen die gewoon doorrijden met lichte schade

Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouterve
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-09 23:51

wouterve

Swinger of States

Men heeft het daar alleen over het taxatievoordeel, maar een ander aspect van de zaak is dat je de auto natuurlijk ook voor stukken minder geld aankoopt dan wanneer je de auto zonder schade zou kopen.

Voor wat het herstellen van de schade heb je natuurlijk gelijk: hoe goedkoper je dat doet/laat doen, hoe goedkoper je eruit zult springen. Zo'n schadebegroting die hierboven wordt genoemd is natuurlijk maar een indicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
wouterve schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 20:03:
Men heeft het daar alleen over het taxatievoordeel, maar een ander aspect van de zaak is dat je de auto natuurlijk ook voor stukken minder geld aankoopt dan wanneer je de auto zonder schade zou kopen.
Dat zal idd ook compenseren, maar goed, zo groot zijn die voordelen nu ook weer niet. Stel 3000 euro minder betalen en 2000 minder BPM, dan zit je alsnog 6700 onder de reparatiekosten van de hagelschade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Er zijn wat exotische auto import bedrijfjes die een goede porsche uit duitsland voorzien van schadeonderdelen en die dan goedkoop importeren, dit heeft uiteraard bij dat soort auto's een aardig groot BPM voordeel. :p

[ Voor 3% gewijzigd door flashin op 05-05-2009 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master__R
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:32
Ik heb samen met een vriend van me voor hem een Mercedes C350 4-matic uit Duitsland gehaald (bouwjaar: 2006 of 2007). Gekocht voor 16500 euro met schade, schadeherstel kostte zo'n 5000 euro=21500 euro. + 6500 bpm (getaxeerd met schade)
Waarde in Nederland: 32500 euro (bepaald door de dealer).
Toch aardig winstgevend, echter vooral bij jonge auto's denk ik. Overigens rijd hij er zelf in, dus verkocht is deze niet.

De schade is echter wel zo hersteld dat alle delen die ook maar iets beschadigd waren, vervangen zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Master__R op 05-05-2009 20:37 . Reden: bpm vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
Master__R schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 20:34:
Ik heb samen met een vriend van me voor hem een Mercedes C350 4-matic uit Duitsland gehaald (bouwjaar: 2006 of 2007). Gekocht voor 16500 euro met schade, schadeherstel kostte zo'n 5000 euro=21500 euro.
Waarde in Nederland: 32500 euro (bepaald door de dealer).
Toch aardig winstgevend, echter vooral bij jonge auto's denk ik. Overigens rijd hij er zelf in, dus verkocht is deze niet.

De schade is echter wel zo hersteld dat alle delen die ook maar iets beschadigd waren, vervangen zijn.
Hoeveel BPM heeft je vriend moeten afleveren? En hoe is deze dan berekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master__R
Ja was het even vergeten, heb het er al bijgezet. Volgens mij hebben ze hem al getaxeerd toen hij nog schade had. Eerst door de RDW/Douane dacht ik, en toen door een soort tegenbewijs bureau.

Die taxeren meestal lager als de Douane, en dat accepteren ze dan ook weer. (Het is al weer even geleden dus weet het ook niet meer precies...)

Je kan trouwens beter op www.mobile.de kijken voor schadeautos uit andere landen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-10 22:24
Er vind ook nogal wat fraude plaats d.m.v. het importeren van schadeauto's. In Duitsland wordt de goede bumper en de goede deur gedemonteerd en vervangen door exemplaren met schade, soms zelfs in een andere kleur. Na het importeren worden de goede onderdelen weer gemonteerd. Hetzelfde gebeurd met complete interieurs, met velgen en ga zo maar door. Niet lang geleden nog gelezen over iemand die keuringen uitvoerde die al verschillende malen dezelfde ingedeukte deur van een Mercedes S-klasse voorbij had zien komen.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabelhout
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-10 10:05
argro schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 20:44:
Er vind ook nogal wat fraude plaats d.m.v. het importeren van schadeauto's. In Duitsland wordt de goede bumper en de goede deur gedemonteerd en vervangen door exemplaren met schade, soms zelfs in een andere kleur. Na het importeren worden de goede onderdelen weer gemonteerd. Hetzelfde gebeurd met complete interieurs, met velgen en ga zo maar door. Niet lang geleden nog gelezen over iemand die keuringen uitvoerde die al verschillende malen dezelfde ingedeukte deur van een Mercedes S-klasse voorbij had zien komen.
Dat is een trucje wat bijna iedereen uithaalt bij het importeren van een auto. Lichtmetalen velgen en leren interieur eraf/eruit halen en vervangen voor stalen wielen en standaard interieur om ze na de keuring weer terug te zetten bijvoorbeeld. Kan toch al gauw een paar honderd euro schelen voor de BPM-berekening.

Ik vind het niet direct fraude, meer creatief met de regels omgaan.

.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:58
Ik vind dat je dan fraude loopt goed te praten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-10 22:24
Sabelhout schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 07:33:
[...]

Dat is een trucje wat bijna iedereen uithaalt bij het importeren van een auto. Lichtmetalen velgen en leren interieur eraf/eruit halen en vervangen voor stalen wielen en standaard interieur om ze na de keuring weer terug te zetten bijvoorbeeld. Kan toch al gauw een paar honderd euro schelen voor de BPM-berekening.
Bijna iedereen lijkt mij wat overdreven. Ik denk niet dat de gemiddelde particulier eenvoudig over een paar extra wielen en laat staan een extra interieur kan beschikken. Daarbij levert het nogal wat logistieke rompslomp op. Voor de frequente importeerder is dat te overzien, voor de eenmalige importeerder is dat echter tamelijk lastig.
Toch is het fraude.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:23

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Sabelhout schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 07:33:
[...]

Dus deze constructie is geen fraude?
1. bedrijf heeft een auto met schade
2. bedrijf verkoopt auto als schade-auto in Nederland
3. in Nederland worden schade-onderdelen vervangen door nieuwe onderdelen van een nieuwe auto uit Duitsland
4. schade-onderdelen worden in Duitsland op de nieuwe auto geschroefd
5. ga naar 2

Ik voorzie voor jou een grote carrière in de dubieuze tweedehands automarkt.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Het is gewoon een grijs gebied, nergens staat dat het niet mag en het is tevens bijna oncontroleerbaar.

Wel vindt ik dat als een keurmeester meerdere keren hetzelfde plaatdeel tegenkomt, dat er dan toch wel iets moet gebeuren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Laatst online: 12:20

--MeAngry--

aka Qonstrukt

flashin schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 22:00:
Het is gewoon een grijs gebied, nergens staat dat het niet mag en het is tevens bijna oncontroleerbaar.

[...]
Right, en mensen maar klagen over de hoeveelheid regels en wetten hier in Nederland. Hoe zou dat toch komen denk je? 8)7

De overheid moet hier wel als kleuterjuffrouw optreden, want anders krijg je dus van dit soort taferelen. Mensen die misbruik maken, en vervolgens het hardste gillen in elke negatieve vorm over overheidsbemoeienis.

[ Voor 23% gewijzigd door --MeAngry-- op 06-05-2009 22:09 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabelhout
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-10 10:05
Rukapul schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 08:53:
Ik vind dat je dan fraude loopt goed te praten ;)
Stel dat ik een schitterend mooi tweedehands leren interieur voor mijn auto in Duitsland koop. Dan hoef ik toch ook geen BPM te betalen als ik het naar Nederland haal?

Of stel ik koop een nieuwe auto, maar laat achteraf (dus niet in de fabriek) een schitterend mooi leren interieur inbouwen. Dan hoef ik ook geen BPM te betalen.

Alleen als ik een auto met een schitterend mooi leren interieur uit Duitsland haal, dan moet ik er ineens wel rest-BPM over gaan betalen. Als ik dat vervolgens middels een maas in de wet weet te voorkomen door er tijdelijk een ander minder mooi interieur in te zetten, dan is dat m.i. geen fraude.

Overigens is dit de definitie van fraude door Van Dale:
frau·de de; v(m) -s bedrog, gepleegd door vervalsing van administratie
Leg mij eens uit hoe ik dit hierop zou moeten toepassing, ik vervals toch geen administratie in deze casus?
Maasluip schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 09:06:
[...]

...
Ik voorzie voor jou een grote carrière in de dubieuze tweedehands automarkt.
Oh, ongetwijfeld. Maar helaas weet ik verder niks van auto's en heb ik momenteel een goede carrière in de IT. Beetje triest dat je het in deze op de persoon gaat spelen. Ik probeerde de lezers van dit topic alleen maar in de laten zien hoe het e.e.a. werkt en heb vervolgens mijn mening geventileerd dat dit geen fraude is. Zie ook bovenstaande quote uit de Van Dale.

Ik heb nog nooit een auto geimporteerd, maar ken wel mensen die het wel eens gedaan hebben en snap waarom iemand het zou doen. Dat het niet geheel naar de geest van de wet is, is me ook duidelijk, maar het is en blijft geen fraude.

edit:
Zie ook http://www.bpmberekenen.c...e-keuring-bij-de-rdw.html over het stukje bij de gatenkaasmethode. De douane gaat er tegenwoordig ook al uit van de opties waarmee de auto de fabriek heeft verlaten. Af fabriek leren interieur ga je dus sowieso BPM over betalen, ook als je het eruit zou halen. Alles wat er na het verlaten van de fabriek op of aan je auto is gekomen, zou je dus nog eventueel eraf kunnen halen bij de keuring. Ook niet meer dan terecht, want als ik een mooi setje hagelnieuwe velgen onder mijn importauto heb, moet ik BPM betalen, als ik hetzelfde setje hagelnieuwe velgen in NL zou kopen hoef ik geen BPM te betalen.

[ Voor 41% gewijzigd door Sabelhout op 07-05-2009 07:57 ]

.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
Ik zoek dus bij de volgende onderdelen met schade:

- portieren (voor en achter)
- achterklep

goedkoop interieur en stalen velgen zijn ook welkom.
Allen voor een Volvo XC70 uit 2005 :p

Zonder dollen, ik heb inmiddels begrepen dat het voornamelijk loont als de autos relatief nieuw zijn omdat daar de BPM % heffing nog redelijk hoog voor is. En het beste in combinatie met handige kennissen zodat je veel zelf kunt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master__R
Je kan ook gewoon op www.schadeautos.nl kijken. Misschien staat daar nog een mooie nl XC70 voor weinig. :)

Staan ook slooppauto's op. Voor je onderdelen zeg maar.

Hier mooie politie volvo (V70): KLIK
In de knipperlichten zitten de blauwe lampjes er nog in! :P

[ Voor 34% gewijzigd door Master__R op 07-05-2009 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
Master__R schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 14:53:
Je kan ook gewoon op www.schadeautos.nl kijken. Misschien staat daar nog een mooie nl XC70 voor weinig. :)

Staan ook slooppauto's op. Voor je onderdelen zeg maar.

Hier mooie politie volvo (V70): KLIK
In de knipperlichten zitten de blauwe lampjes er nog in! :P
Als ik nou net zo handig was met autos als met PC :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:14
Het is ook handig voor handige harries :) Als je een beetje handig bent kan je al snel wat geld verdienen met dat soort praktijken :)
Pagina: 1