Bestelauto's/bussen do's en dont's

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:45
Voor onze drive-in show zijn we langzaamaan aan het kijken naar een andere vorm van vervoer.

Momenteel wordt hele zaakje vervoerd in een tandemasser van 3 meter lang (rest van binnenmaten weet ik zo even niet), maar die wordt te klein en ivm gewicht moeten we steeds een auto van onze ouders lenen.

Om wat toekomstgerichter te zijn willen we kijken naar een busje, maar weten echt niet waar we naar kijken kijken.

Formaat gaat vrij belangrijk zijn, dubbele cabine willen we al niet.
Mooiste zou een meubelbak met laadklep zijn, spullen tillen gaan we niet doen. Nadeel is er niet gek veel keus is en ze niet gek veel kilo's aan lading mogen hebben.

We hebben ook al eens wat spullen in een Vito geladen, maar die doorgang achter is te laag, ons discomeubel past er nét door, maar wel precies in het midden, ben ook bang dat dat niet gaat werken met een rijplaat, denk ook niet dat de binnenmaten groot genoeg zijn.

Beste lijkt me busje formaat LT/Sprinter, rijplaatje derachter, trekhaak deraan voor aanhanger en gaan.

Maar, wat zijn nu de merken/types om naar te kijken en op wat voor dingen moet je letten?
Zijn die bussen er ook met een maximum totaal gewicht van 2300 kg, ivm aanhanger van 1200kg. Zo niet moeten we weer BE hebben om de aanhanger te mogen trekken.

Wat voor bedragen moet je ook een beetje rekening mee houden, is er wat nets te vinden voor een euro of 5000?

Het valt me bv op dat er nog best wat VW Transporters rondrijden van enkele jaren oud, maar Transit's zie je weer heel weinig.

Wagentje moet er wel een beetje representatief uitzien, je hebt bv wat oudere Renault Masters die er echt niet uitzien.
Erg veel km's gaan er niet mee gereden worden op jaarbasis, meeste klussen zijn binnen straal van 10km en we zijn nu zon 2x per maand op pad.

Bus huren is geen optie, er zit niks in de buurt en iedere 2 weken een eind te moeten rijden om een bus te halen en een dag later, of soms 2 dagen later terugbrengen zien we echt niet zitten.

Mochten we wat vinden lijkt me beste eens gewoon te passen of al het materiaal erin past... zo niet zijn we snel klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
5000 is volgens mij erg weinig. Heb je al op marktplaats gekeken wat je voor dat bedrag kan krijgen?

[edit]
hier b.v. een Sprinter voor exact 5000,-

Volgens mij moet je je budget echt verhogen naar iets van 7 a 8000 om iets redelijks te kopen.

[ Voor 85% gewijzigd door Noork op 05-05-2009 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuker
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-05 23:09
Ik zie op autoscout24 toch anders wat aardige renault masters staan hoor. Naar andere types heb ik niet gekeken. Deze bijvoorbeeld. Weinig kilometers, ziet er netjes uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:21

Sosabowski

nerd

KeRsTmAnNeKe schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 19:13:
Maar, wat zijn nu de merken/types om naar te kijken en op wat voor dingen moet je letten?
Zijn die bussen er ook met een maximum totaal gewicht van 2300 kg, ivm aanhanger van 1200kg. Zo niet moeten we weer BE hebben om de aanhanger te mogen trekken.
Max laadvermogen kan je altijd naar beneden halen door herkeuren.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Zag net al wel die specs van een sprinter op marktplaats, leeggewicht al boven de 2000kg, hou je weinig over als je incl laadvermogen max 2300kg mag doen.
Aanhanger is momenteel ook al teruggekeurd naar 1200kg, zou weer naar 2000 kunnen in geval van BE.

Bij renault master bedoelde ik ouder model,zoiets bv

Busjes selecteren op prijs lukt me ook nog wel, tis alleen meer de vraag, wat zijn de wat betere/betrouwbaardere merken, zowel qua rijden als onderhoud. en heb je die voor een redelijk budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Niet online
KeRsTmAnNeKe schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 20:10:
Busjes selecteren op prijs lukt me ook nog wel, tis alleen meer de vraag, wat zijn de wat betere/betrouwbaardere merken, zowel qua rijden als onderhoud. en heb je die voor een redelijk budget.
Okay, maar zoveel keus heb je niet in dat segment toch? Waar praten we over, 5 a 6 merken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
  • Laatst online: 20:32
Zo'n grote bus op diesel is natuurlijk wel heel duur in de wegenbelasting, ik weet niet of je grijs kunt rijden, anders is het niet te betalen.
Misschien kan je ook kijken naar een bus ouder dan 25 jaar... Volgens mij heb je ook die vierkante Mercedes brikken van 25 jaar en ouder... Is natuurlijk minder representatief, maar wel goedkoop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repeat
  • Laatst online: 20-05-2020

Repeat

:')

Volgens mij ga je het sowieso niet halen met alleen B als je die aanhanger er nog achter wilt. En voor dat geld kan je (ik heb even snel op marktplaats gekeken) best een LT kopen. Wel een verouderde bak, maarja voor dat geld kan je niet beter krijgen denk ik.

Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

Op Autotrack, ford transit tussen de 4000 en de 6000 euro, staan er best wat (een hoop prijzen zijn ex btw)

Plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://www.autotrack.nl/car-img/of01/s076/of01_0006024576.jpg

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:19
Heb je een meubel met zulke grote maten, of wil je veel in 1x mee? Twee keer rijden met een kleinere bestelbus is geen optie begrijp ik?

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3p0x
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 16:57
Voor m'n werk rijd ik in verschillende busjes en zo'n sprinter bevalt me wel erg goed, neem iig niet minder dan een 211, een 208 is totaal niet voorruit te branden. Zo'n transit rijd ook wel fijn, maar mag je daar wel zoveel achter hangen?

Ik zou sowieso BE halen, hoef je je iig niet druk te maken of het allemaal wel mag ed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ik las dat je ongeveer twee keer per maand een bus nodig hebt. Denk dat je dan toch wel effe bezig bent hem terug te verdienen. Zoals al eerder opgemerkt is een bestelbus qwa wegenbelasting onbetaalbaar als je hem niet op grijs kenteken hebt. Je zou kunnen overwegen eens een keer een bus te huren om te kijken of het echt zo veel scheelt. Mischien dat er wat af te spreken valt met een lokaal verhuur bedrijf (die hebben ook ooit personeelsfeest).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotter
  • Laatst online: 17:34

Spotter

Lichtnicht

Voor precies hetzelfde werk (licht en geluid verhuur) rijden we bij mij op m'n werk met 3x VW LT (28, 35 en 46 met meubelbak) en dat is ideaal. De 28 is niet verhoogd maar daar gaat met gemak een 6-mans band in met eindset, monitoring etc. Die bussen zijn niet stuk te krijgen en rijden geweldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repeat

Repeat

Een LT rijdt voor geen meter man, tyfusherrie, goedkoop interieur ed. Ik denk dat zo'n transit comfortabeler is, denk ik een moderner ontwerp :)

Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotter

Spotter

Lichtnicht

Repeat schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 00:40:
Een LT rijdt voor geen meter man, tyfusherrie, goedkoop interieur ed. Ik denk dat zo'n transit comfortabeler is, denk ik een moderner ontwerp :)
Ok, een crafter wint het hands down, maar voor geen meter rijden? Het is geen luxe bak nee, maar het die bak staat gewoon als een huis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repeat

Repeat

Ik ben idd maar wat blij dat de ouwe LT waar ik altijd in reed vervangen is door een Crafter. Dat is echt een perfecte wagen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Gluten Parody schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 21:58:
Heb je een meubel met zulke grote maten, of wil je veel in 1x mee? Twee keer rijden met een kleinere bestelbus is geen optie begrijp ik?
2x rijden is geen optie, wat er mee moet is een discomeubeltje, 2 subwoofers, kistje met toppen en wat statieven/kistjes met lampen. Meeste staat op wielen en een show hebben we in 30 mins draaiende, als we 2x zouden moeten rijden verdubbelt die tijd.
Vervoer terug in 2x in nog groter probleem, kroegbaas wil ook schoonmaken en zn kroeg op slot gooien en dan zou hij moeten wachten tot wij er weer zijn.

Afspraak maken met een lokaal verhuurbedrijf is leuk, maar die hebben we niet. Dichtste bij is een km of 10 hiervandaan.
Daarnaast, meeste feesten zijn op zaterdag, een verhuurbedrijf is dicht op zondag en de week erop moet er gewerkt worden, bus terugbrengen hebben we geen tijd voor, daarnaast kan je ook zomaar de pech hebben dat ze geen bus met juiste formaat hebben staan, dan ben je nog verder van huis.

Hebben het al een tijdje zo gedaan met een aanhanger, halen en 's nachts terugbrengen en volgende dag nog es op en neer voor de borg. Dat willen we niet meer.

Momenteel zijn we nog bezig zonder kvk/btw, maar daar moet snel verandering in komen, bus zal dus niet particulier gekocht gaan worden, dat is geen doen.

Bij die Transits valt het mij gewoon op dat er van dat model al nog maar weinig rondrijden, heb er stukken meer gezien... iets wat bij bv transporters weer niet het geval is.

Comfort is ook niet echt mega belangrijk, afstanden zijn vaak max 20km en meeste zelfs nog stukken minder. Het moet er gewoon een beetje netjes uitzien en de spullen kunnen vervoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:21
over het BE verhaal; als je met een grote bus + aanhanger met een aantal duizend euro aan apparatuur rijdt, is het niet echt heel onpraktisch om voor een paar meier even je BE te halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorak
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
ik snap het bezwaar tegen het BE rijbewijs halen ook niet echt. TS wat is het probleem daarmee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Grootste bezwaar zijn de kosten. Maar heb wat lopen zoeken naar de gewichten van bussen, totaal gewicht van 2300kg red je niet, dus zal er een keer BE moeten komen willen we bus+aanhanger gebruiken.

Momenteel is aanhanger teruggekeurt naar 1200kg waardoor hij achter een redelijke middenklasser kan hangen en das stukken goedkoper dan BE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3p0x
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 16:57
BE is iig een stuk goedkoper dan een bus...ik was geloof ik 500 euro kwijt maar dat kan nog wel een stukje goedkoper (maarja les in een MB ML automaat is natuurlijk ook wel erg leuk :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
het is niet BE of bus, het is bus en als we aanhanger dan willen gebruiken is BE nodig.

De aanhanger begint een beetje vol te raken en we moeten steeds auto's lenen, wat we eigenlijk beetje zat zijn. Mijn ouders doen er vaag over terwijl et vaak gewoon kan, ouders van mn 'draaimaat' weigeren het eigenlijk, behalve als het echt nodig is...

Lijkt me best lullig om feest af te moeten bellen 'ja sorry ik kon geen auto lenen'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-05 08:41

Dentheman

Zie signature

KeRsTmAnNeKe schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 20:34:
het is niet BE of bus, het is bus en als we aanhanger dan willen gebruiken is BE nodig.

De aanhanger begint een beetje vol te raken en we moeten steeds auto's lenen, wat we eigenlijk beetje zat zijn. Mijn ouders doen er vaag over terwijl et vaak gewoon kan, ouders van mn 'draaimaat' weigeren het eigenlijk, behalve als het echt nodig is...

Lijkt me best lullig om feest af te moeten bellen 'ja sorry ik kon geen auto lenen'
En als je in plaats van een bus een knappe oude bak ( volvo ofzo, evt oldtimer) op de kop tikt, mag ook heel veel trekken en (mits station) zeeën aan ruimte aan laadruimte.....

Zie ondertitel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:25
Ik vraag me toch af wat voor meubel jullie hebben als het amper in een Vito past.
Verder, probeer te kijken bij een bus met dubbel lucht.
Zelf rijden wij met een Mercedes sprinter langste en hoogste versie met dubbele cabine en dubbel lucht.
Ondanks de grote cabine nog genoeg laad ruimte. Ook hebben we er nooit echt problemen mee.
Alleen ze roesten wat, maar als je het bij houd is dat ook niet echt een probleem.
Nog nooit gehad dat we met laad gewicht zaten, hoewel we nooit wegen of wat zolang er nog maar mee te rijden is. En met een rijplaat heb je ook alles zo eruit, en met 2man kun je als het moet het ook eruit tillen.

Overigens, zal ik er niet aan moeten denken afhankelijk te zijn van derden. Zei het je ouders of een verhuurbedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repeat

Repeat

Dubbellucht komt alleen maar verder je cabine in...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Dit moet er zon beetje in, dingen zijn hoger dan het gemiddelde drive-in meubeltje, komt nog een deksel van ong 15cm bovenop, al met al, vrij hoog en het past echt nét precies in het midden van een Vito...

Oude volvo hadden we ook nog aan zitten denken, magoed, ergens zien mensen je ook met zo'n ding rijden en mooiste is gewoona ls we alles in een bus krijgen en bij noodgevallen een aanhanger derachter kunnen hangen, het is allemaal net even wat comfortabeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-05 08:41

Dentheman

Zie signature

KeRsTmAnNeKe schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 21:39:
Dit moet er zon beetje in, dingen zijn hoger dan het gemiddelde drive-in meubeltje, komt nog een deksel van ong 15cm bovenop, al met al, vrij hoog en het past echt nét precies in het midden van een Vito...

Oude volvo hadden we ook nog aan zitten denken, magoed, ergens zien mensen je ook met zo'n ding rijden en mooiste is gewoona ls we alles in een bus krijgen en bij noodgevallen een aanhanger derachter kunnen hangen, het is allemaal net even wat comfortabeler.
nou als ik dat zo zie moet dat toch lukken in een oude (volvo ;) ) auto met trekhaak........

Zie ondertitel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:56
Repeat schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 21:20:
Dubbellucht komt alleen maar verder je cabine in...
Dat maakt voor een box opbouw dan weer niet uit. Sowieso lijk me een box opbouw met laadklep/lift het handigst. Heb je een vierkante door van (lxbxh) 5,5x2x2 zonder rare naar binnen stekende vormen. Laadklep/lift achterop zodat je niet hoeft te tillen. Ideaal voor groot en zwaar materieel met wieltjes er onder.
Repeat schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 00:40:
Rij dagelijks ~120 KM bebouwdekom met een LT 46 met box opbouw en laadklep. Heb ook in een 3 jaar oude transit en een crafter gereden. Alle 3 met een vergelijkbare opbouw. Grootste nadelen van de LT zijn veercomfort, geluid, overbrenginsverhoudingen (tekort) en vermogen (tekort)

Crafter rijdt veruit het best, alleen als je flink gaat beladen is de uitvoering met enkel lucht achter niet ideaal. De LT met dubbellucht is stabieler met flinke belading. (bijvoorbeeld 9 scootmobielen van 150Kg per stuk)

Transit is kwa kabine wat kleiner spiegels zijn ook kleiner, vooral de dodehoekspiegel is erg kansloos klein. De overbrengingsverhoudingen van de transit zijn iets beter als die van de LT. Versnellingsbak is wel erg onnouwkeurig. Is motorisch flink sterker als de LT.

Tsja groot voordeel van de LT: het ding is practisch onverwoestbaar.

[ Voor 20% gewijzigd door martijn_tje op 07-05-2009 23:09 ]

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
De afstanden die gereden moeten worden zijn ook niet gigantisch, beetje minder comfort boeit niet, tis geen daily ride.

Zaten gisteren ook al te kijken naar bus met opbouw, qua ruimte ideaal, alles past er makkelijk in, en nog meer ook indien nodig.

Het enige waar ik bang voor ben, vaak mogen die bussen met laadklep vrij weinig kilo's hebben en er gaat al snel enkele 100en kilo's aan disco mee. Het moet wel te doen zijn met B en niet dat we met 2 personen nog eens C moeten halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16328

Het is denk ik goedkoper om te kiezen voor een hele grote aanhanger dan voor een hele zware en grote bestelauto op diesel.

MB show auto :D
linkje

Zoekterm 'laadklep' heb ik gebruikt bij Marktplaats en dan zie je dat er niet zoveel voertuigen onder de 7500 euro te vinden zijn. link.

Deze VW LT heeft en een laadbak en een laadklep, hoeveel gewicht erin kan staat er niet bij maar dan zal je moeten bellen. Van een bekend biermerk geweest.

en deze VW LT heeft een laadvermogen van 700kg aldus de advertentie.linkje

[ Voor 128% gewijzigd door Anoniem: 16328 op 08-05-2009 01:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repeat

Repeat

Zo'n bakwagen is volgens mij echt een stuk duurder en niet perse handiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Paarse LT past mooi bij onze geluidsset.
Heb zo eens wat op meubelbak lopen zoeken en die dingen ingeklopt bij het RDW, opzich vallen de gewichten nog best mee, mogen zo'n 750-1000 kilo laden. Precies genoeg eigenlijk. Ik dacht meer dat het rond de 200 zou zijn.

Ik vraag me beetje af hoe betrouwbaar dit soort dingen kunnen zijn: Mercedes bakwagen
Iveco bakwagen

Vooral die Mercedes is oud, maar beetje poetswerk en zoiets krijg je best weer netjes. Maar bv zo'n laadklep, zijn dat zwakke dingen/dure dingen bij reparatie? Opzich is zoiets best goed voor ons, disco past erin, niet gek duur, ding is ook nie snel, maar meeste klussen zijn toch in de buurt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-05 05:40

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ik ken weinig bakwagens waar je nog meer dan 700-1000 KG in kan stoppen met rijbewijs B. Als die aanhanger al te weinig is dan is dat alleen maar onhandig. Tja ik heb er ook wel eens 2,5 keer zoveel in gehad maar dat rijdt voor geen meter, top van 90 op de snelweg etc, volgende dag toen de helft eruit was controle gehad B) . De laadklep is natuurlijk wel chill, maar als een beetje goede rijplaat hebt is dat waarschijnlijk veel sneller.

De grote station (die al voor onder de 1000 er zijn) en grote aanhanger lijken mij dan de beste optie. Eventueel kan je de opbouw van de aanhanger nog iets aanpassen zodat je de ruimte optimaal benut. Tja en dan gewoon even BE halen, bedoel 500 euro is toch niets tov de meerprijs van een fatsoenlijke bus?

Hoeveel KG moet je eigenlijk vervoeren? 1500 KG aan apparatuur is wel heel erg veel namelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door LauPro op 08-05-2009 17:54 ]

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 239951

Misschien ben ik wel ontzettend dom hoor maar hoe vervoeren alle andere dj-/muziek semi-pro mensen hun gear? Jij kent (als het goed is) heel veel mensen die hetzelfde doen, vraag hen wat ze hebben en wat het kost.

Het lijkt mij ontzettend duur een vrachtwagen te kopen (verzekering, wegenbelasting en brandstof) en niet als bedrijfsauto te registreren.

Heb je er ook aan gedacht gewoon een goede grote aanhanger met huif te kopen? Haal je gelijk je BE rijbewijs. Die kar houdt zijn waarde wel zolang je hem goed onderhoud.

Edit: Die Mercedes gaat nog wel 300 jaar mee hoor, maak je daar geen zorgen over. Dat type is onverwoestbaar zolang je de roest de baas blijft.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 239951 op 08-05-2009 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
Waarom voor een klein setje een laadklep? Een rijplaat werkt vele malen sneller.
Verder, als ik het zo lees is het inderdaad overbodig om een bus of vrachtwagen te halen.
Een grote oude volvo ( die je leuk kan op pimpen voor je drive-in ) is goedkoper met een grote aanhanger.

Een grote dubbelasser, met vaste bak en dan eventueel een klep inplaats van deuren, zodat je de klep als rijplaat kunt gebruiken. Is een oplossing die wij regelmatig tegenkomen.

Verder, 1500KG lijkt veel, maar is in de realiteit met apparatuur erg weinig.
Wij zitten zelf ook in het licht en geluids gebeuren, en de vrachtwagen volgeladen gaat iets over de 14ton totaal heen. Oke, dit is dan wel wat anders als een drive-in setje maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-05 10:23

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Je wilt een bestelwagen. liefst een bakwagen met een laadklep en dan ook nog onder de 2300kg maximaal blijven zodat je je aanhanger kan trekken :? een bakwagen is sowieso al vrij zwaar en met laadklep al helemaal. dat red je nooit.

Investeer gewoon 500euro voor je BE rijbewijs ;)

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repeat

Repeat

KeRsTmAnNeKe schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 17:46:
Paarse LT past mooi bij onze geluidsset.
Heb zo eens wat op meubelbak lopen zoeken en die dingen ingeklopt bij het RDW, opzich vallen de gewichten nog best mee, mogen zo'n 750-1000 kilo laden. Precies genoeg eigenlijk. Ik dacht meer dat het rond de 200 zou zijn.

Ik vraag me beetje af hoe betrouwbaar dit soort dingen kunnen zijn: Mercedes bakwagen
Iveco bakwagen

Vooral die Mercedes is oud, maar beetje poetswerk en zoiets krijg je best weer netjes. Maar bv zo'n laadklep, zijn dat zwakke dingen/dure dingen bij reparatie? Opzich is zoiets best goed voor ons, disco past erin, niet gek duur, ding is ook nie snel, maar meeste klussen zijn toch in de buurt...
Die laadklep heeft een soort aparte apk, LPK, die moet je eens per jaar laten keuren. En ik heb op mn werk regelmatig bussen die terugmoeten naar de garage voor dingetjes aan de klep. Wat dat kost weet ik niet, maar het is vast niet goedkoop. En het blijft natuurlijk een ingewikkelde constructie die kapot kan, als je een gewone bus koopt loop je dit risico niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

TerminalNL schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 19:28:
Verder, 1500KG lijkt veel, maar is in de realiteit met apparatuur erg weinig.
Wij zitten zelf ook in het licht en geluids gebeuren, en de vrachtwagen volgeladen gaat iets over de 14ton totaal heen. Oke, dit is dan wel wat anders als een drive-in setje maar toch.
Tja, een beetje flightcase gaat niet over de 100-150 KG geen want dan krijg je hem niet meer in de wagen. Dus je moet wel héél wat apparatuur meezeulen wil je aan 14ton zitten, waarschijnlijk een partij (stalen?) trussen.

Wat te denken van een paardentrailer? Die zijn vrij hoog, kan je bijv. parretjes mooi in ophangen en relatief veel ruimte, standaard laadklep als rijplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
LauPro schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 21:20:
[...]
Tja, een beetje flightcase gaat niet over de 100-150 KG geen want dan krijg je hem niet meer in de wagen. Dus je moet wel héél wat apparatuur meezeulen wil je aan 14ton zitten, waarschijnlijk een partij (stalen?) trussen.
Gaat dan ook om totaal met vrachtwagen erbij he.
Maar we hebben het hier ook niet over kleine drive-in maar een een geluidsset waar wij ongeveer max 3000 man buiten mee doen. Tel daarbij nog een bak licht bij op en je zit aan een behoorlijk totaal gewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

TerminalNL schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 21:28:
Gaat dan ook om totaal met vrachtwagen erbij he.
Maar we hebben het hier ook niet over kleine drive-in maar een een geluidsset waar wij ongeveer max 3000 man buiten mee doen. Tel daarbij nog een bak licht bij op en je zit aan een behoorlijk totaal gewicht.
3000 man, daar zeg je wat. De TS had het over kroegbazen en kleine feesten, daar zet je echt niet voor 1500 KG aan apparatuur neer. Ik weet niet hoe groot die kroegen zijn maar als er 100-200 man in kan lijkt me wel dat je aan de max zit. Dan heb je het over wat subs/topjes en verder je stage. Misschien een paar parretjes etc maar als er geen instrumenten verder mee gaan vind ik 1200 KG in 30 minuten neerzetten heel erg knap. Of alles is echt met stalen frames e.d. versterkt maar dan zou ik serieus eens kijken naar lichtere alternatieven. Bovendien heb ik je een kroeg ook geen kilometers kabels nodig dus je kabelwagens zijn ook relatief licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Wat er nu in gaat is een kilo of 500 denk ik, paar actieve subs, meubeldelen zijn vrij zwaar, zit zat apparatuur in. Kistje met kabels, kistje met toppen, kistjes met msd scans (scheelt ong 10kg/stuk met halogeen).
Statieven zijn ook relatief zwaar.
Dat gaat dus wel redelijk makkelijk in een bus die 700-1000 aan laadvermogen heeft. Ik dacht echt dat die bakjes vaak maar een kilo of 200-300 aan laadvermogen overhadden.

Momenteel duwen we ook alles met een rijplaat de aanhanger in, 5 mins en ding is geladen. Maar we krijgen alles er net in en in de toekomst willen we uit gaan breiden, wat movingheadjes, wat truss enz. Dat past gewoon niet in de aanhanger erbij. Grote station zou evt kunnen, maar ik heb geen zin te gaan klootviolen met kisten in een auto proppen, dat tijdperk ligt achter ons. (zie site...)

Bakwagen met rijplaat zou evt ook kunnen hoor, nadeel is alleen dat die plaat dan vrij stijl wordt en dat is best zwaar met die meubeldeeltjes die redelijk topzwaar zijn. Als je voor 'hetzelfde' geld er een met laadklep hebt kan et alleen maar makkelijk zijn, ding hoeft opzich niet gek vaak op en neer.

Het plan bus+aanhanger met alleen B is al kort na starten topic opgeheven... dat gaan we idd niet redden.

Voordeel van een bakwagentje is wel dat je veel meer ruimte hebt, ding is gewoon vierkant en wat breder, geen last van de vormgeving van je bus en wielen.

Ik zal ook eens naar dat LPK gaan kijken.
Bedoeling is wel dat er binnenkort kvk/btw komt voor disco, dus bus zou zakelijk gekocht kunnen worden, wat ong 150 euro aan wegenbelasting per kwartaal is... particulier is het niet te doen, das 3x zoveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

KeRsTmAnNeKe schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 22:13:
Dat gaat dus wel redelijk makkelijk in een bus die 700-1000 aan laadvermogen heeft. Ik dacht echt dat die bakjes vaak maar een kilo of 200-300 aan laadvermogen overhadden.
Nouja de ellende is vooral dat de bak relatief groot is, bijv 16m2, het gewicht moet je dan wel goed verdelen. Verder vraag ik mij af of jullie grote discomeubeltje wel op een laadklep past, het ziet er vrij lang uit.
Momenteel duwen we ook alles met een rijplaat de aanhanger in, 5 mins en ding is geladen. Maar we krijgen alles er net in en in de toekomst willen we uit gaan breiden, wat movingheadjes, wat truss enz. Dat past gewoon niet in de aanhanger erbij. Grote station zou evt kunnen, maar ik heb geen zin te gaan klootviolen met kisten in een auto proppen, dat tijdperk ligt achter ons. (zie site...)
Ik zou absoluut voor de rijplaat gaan, het is misschien wel een investering maar 10 keer sneller. Sowieso als je die laadklep niet dagelijks gaat gebruiken merk je ook niet zo snel dat er iets mis mee is en het zijn alleen maar extra kosten. En je gaat echt niet willen dat je laadklep het niet doet en je alle apparatuur een meter omhoog moet tillen.
Het plan bus+aanhanger met alleen B is al kort na starten topic opgeheven... dat gaan we idd niet redden.
Kijk eens naar van die marktkoopwagens. Die kunnen makelijk 4-5 meter lang zijn, kan je misschien voor buiten meteen als stage gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Je hebt ook kleine vrachtwagentjes die je met rijbewijs B mag besturen. Misschien dat er dan geen aanhangwagen nodig is.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Marzman schreef op zaterdag 09 mei 2009 @ 15:51:
Je hebt ook kleine vrachtwagentjes die je met rijbewijs B mag besturen. Misschien dat er dan geen aanhangwagen nodig is.
Vrachtwagens mag alleen maar met C. Alles wat met B kan is een grote autobus of bakwagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:24

Theimon

Snapte!?

Een verlengde verhoogde Sprinter heeft meestal een eigen gewicht van rond de 2 ton. Dan hou je dus 1500 kilo laadvermogen over. En dan heb je een behoorlijke inhoud. Niet gaan kijken naar een laadklep of dubbellucht, dat kost gewicht en is overkill. Flightcases gaan prima met een rijplaatje en anders met 2 man optillen en erin rollen * Theimon is roadie geweest en toen ging dat ook prima.

Wat andere hier al zeggen: haal je BE. Kost je een paar honderd euro en 1 dagje lessen + examen. Kleine investering, maar die haal je er makkelijk uit natuurlijk. Bedenk je dan ook ff; een Sprinter plus zware geremde aanhanger en je knalt met je BE een span van 7 ton over de weg :) Lijkt me toch niet verkeerd.

Een vrachtwagen is geen optie. Alles boven de 3,5 ton moet met een C rijbewijs. Tegenwoordig kan je je C niet meer halen zonder ook je CCV-B te halen (chauffeursdiploma). Dat hele geintje loopt al snel in de paar duizend euro. Tikkie overdreven niet?

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:56
Sprinter uit welke serie? 8serie is een 5 tons chasis om maar een voorbeld te noemen.

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
C is idd niet te doen, al ken ik wel mensen die het hebben, maar om steeds iemand te vragen om je te rijden...

Andere lokale discoboer heeft wel een vrachtwagen om zn spul te vervoeren, ik vraag me alleen af waarom hij zon grote vrachtwagen nodig heeft want gek veel disco heeft ie geloof ik niet.

Meubel bestaat btw uit 3 deeltjes, cm of 80 breed, 70 diep, past net door een deur... en makkelijk op laadklep, het is vaker gedaan.

Ben het eens dat rijplaat snelste en goedkoopste manier van laden is, dat werkt wel goed bij een normale bus, bakwagentje moet je al vrij ver omhoog en das toch best lastig, moet de plaat weer wat lengte hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon

Theimon

Snapte!?

KeRsTmAnNeKe schreef op zaterdag 09 mei 2009 @ 18:17:
C is idd niet te doen, al ken ik wel mensen die het hebben, maar om steeds iemand te vragen om je te rijden...

Andere lokale discoboer heeft wel een vrachtwagen om zn spul te vervoeren, ik vraag me alleen af waarom hij zon grote vrachtwagen nodig heeft want gek veel disco heeft ie geloof ik niet.

Meubel bestaat btw uit 3 deeltjes, cm of 80 breed, 70 diep, past net door een deur... en makkelijk op laadklep, het is vaker gedaan.

Ben het eens dat rijplaat snelste en goedkoopste manier van laden is, dat werkt wel goed bij een normale bus, bakwagentje moet je al vrij ver omhoog en das toch best lastig, moet de plaat weer wat lengte hebben.
De vloer van een bakbus is niet veel hoger dan van een standaard bus. Daarnaast, je moet misschien langere planken hebben, die kan je dan ook netjes staand achterop zetten, je hebt namelijk een hogere bak :) Een laadklep is wel makkelijk, absoluut, maar zinloos voor die paar dingen. Een plank of gewoon ouderwets oppakken werkt ook prima en je boet niks in aan laadvermogen. Ook moet je kijken wat je budget is. Een wagen met laadklep is duurder in aanschaf en onderhoud. Aangezien je alles op eigen kosten moet doen zou ik lekker voor een paar deurtjes gaan met een rijplaat.
martijn_tje schreef op zaterdag 09 mei 2009 @ 18:16:
Sprinter uit welke serie? 8serie is een 5 tons chasis om maar een voorbeld te noemen.
Ik heb het over de standaard busjes waar alle pakketdiensten mee rijden. De standaard Sprinter. Ik heb het niet over 508 series e.d. Die zijn meestal gekeurd op 4,5/5 ton. Als je ze terug laat keuren moet er eerst een ander verenpakket onder (dure investering voor een verouderd model) en daarna mag je er niks meer inladen omdat ie al aan zn gewicht zit.

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Dacht dat vloer van bakbus stuk hoger lag, omdat deze nog boven wielen+veerweg ligt en een standaard busje heeft de wielen verwerkt in de bak.

Er is bij een bakbus idd meer ruimte voor een rijplaat, je hebt ze ook die dubbelvouwen, dan benje er helemaal.
Op het moment hebben we 6 dingen, op wielen, naar binnen te duwen. Bij een laadklep zou het betekenen dat we minstens 6x op en neer moeten, met plaat is het gewoon 6x duwen en laatst paar kleine dingen even erin tillen/steekwagen pakken.

Denk ook dat je kosten van een goede rijplaat er wel uit krijgt omdat je je klep niet hoeft te laten keuren, ik weet niet wat de kosten zijn, maar het zal niet goedkoop zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repeat

Repeat

De vloer in een bakwagen is ook hoog, gewoon even instappen gaat al bijna niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-12-2024
KeRsTmAnNeKe schreef op zondag 10 mei 2009 @ 03:10:
Op het moment hebben we 6 dingen, op wielen, naar binnen te duwen. Bij een laadklep zou het betekenen dat we minstens 6x op en neer moeten
Je kan ook meer dingen kwijt op de laadklep. Je zou het met 2, max 3x ook kunnen redden i.p.v. 6x

BMW 535D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon

Theimon

Snapte!?

KeRsTmAnNeKe schreef op zondag 10 mei 2009 @ 03:10:
Dacht dat vloer van bakbus stuk hoger lag, omdat deze nog boven wielen+veerweg ligt en een standaard busje heeft de wielen verwerkt in de bak.

Er is bij een bakbus idd meer ruimte voor een rijplaat, je hebt ze ook die dubbelvouwen, dan benje er helemaal.
Op het moment hebben we 6 dingen, op wielen, naar binnen te duwen. Bij een laadklep zou het betekenen dat we minstens 6x op en neer moeten, met plaat is het gewoon 6x duwen en laatst paar kleine dingen even erin tillen/steekwagen pakken.

Denk ook dat je kosten van een goede rijplaat er wel uit krijgt omdat je je klep niet hoeft te laten keuren, ik weet niet wat de kosten zijn, maar het zal niet goedkoop zijn.
Laadkleppen kunnen ook relatief makkelijk kapot. Sta je in een of ander klotedorp 's avonds, gaat je auto niet meer dicht.......monteur laten komen, wachten....kosten maken. Deuren kan je dicht duwen en je bent er. En nje hebt gewoon te weinig apparatuur om zo'n grote uitgave te rechtvaardigen. Je smijt gewoon geld weg.
Repeat schreef op zondag 10 mei 2009 @ 08:59:
De vloer in een bakwagen is ook hoog, gewoon even instappen gaat al bijna niet.
We hebben het over busjes hè, geen vrachtwagens. Ik neem aan dat KeRsTmAnNeKe redelijk jong is en daardoor redelijk agiel. Ik mag hopen dat hij een vloertje van een centimeter of 70 toch wel op kan klimmen. Kwestie van je been optillen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misterm90
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-05 12:19
Of je koopt een Iveco vrachtauto ?
wij ook gedaan en terug gekeurd,mag wel minder in dan maar kan je wel gewoon met een normaal rijbewijs in rijden
vooral in dorpen krijg je overigens toch nooit gewichtcontrole.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-05 10:23

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Boetes voor te zwaar beladen zijn best fors ;) en anders een punt van je rijbewijs.

Zorg iig altijd dat het er niet overbeladen uitziet :)

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotter

Spotter

Lichtnicht

Ghostrider schreef op maandag 11 mei 2009 @ 19:53:
Boetes voor te zwaar beladen zijn best fors ;) en anders een punt van je rijbewijs.

Zorg iig altijd dat het er niet overbeladen uitziet :)
Wat ik even met snel zoeken vind is het maximaal €300... valt best mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repeat

Repeat

Ik ben ook nog nooit gekeurd. Ik wist niet eens dat ze dat deden. Maar ik heb ook geen enkel idee hoeveel ik achterin heb :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotter

Spotter

Lichtnicht

Repeat schreef op maandag 11 mei 2009 @ 21:03:
Ik ben ook nog nooit gekeurd. Ik wist niet eens dat ze dat deden. Maar ik heb ook geen enkel idee hoeveel ik achterin heb :')
Ik vraag er maar nooit naar bij de baas, we gaan er toch overheen. Tijdje terug nog een grootscheepse controle weten te ontlopen (andere kant van de A4 bij het brugrestaurant) met +/-1,5 ton teveel achterin..... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero
  • Laatst online: 09-05 19:51

unclero

MB EQA ftw \o/

Spotter schreef op maandag 11 mei 2009 @ 20:40:
[...]

Wat ik even met snel zoeken vind is het maximaal €300... valt best mee
Ja? Zwaar beladen is een economisch delict, dat zijn de forse boetes ;).
Laatst bij wegmisbruikers eentje die teveel zand op z'n bak had liggen, mocht iets van 1500 euro aftikken :/.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:55

Tacoos

i am i

Spotter schreef op maandag 11 mei 2009 @ 23:18:
[...]

Ik vraag er maar nooit naar bij de baas, we gaan er toch overheen. Tijdje terug nog een grootscheepse controle weten te ontlopen (andere kant van de A4 bij het brugrestaurant) met +/-1,5 ton teveel achterin..... :X
Ik heb medelijden met de ongelukkige die voor je zit als je eens echt eenkeer moet remmen.... ;(

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repeat

Repeat

unclero schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 10:58:
[...]

Laatst bij wegmisbruikers eentje die teveel zand op z'n bak had liggen, mocht iets van 1500 euro aftikken :/.
Economisch delict :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero
  • Laatst online: 09-05 19:51

unclero

MB EQA ftw \o/

ivm oneerlijke concurrentie.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotter

Spotter

Lichtnicht

unclero schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 10:58:
[...]

Ik zat bij boetes.nl te kijken en daar ebben ze het over max €300. Ik heb inderdaad ook bedragen gehoord die richting jouw prijs gaan....
Tacoos schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 12:06:
[...]

Ik heb medelijden met de ongelukkige die voor je zit als je eens echt eenkeer moet remmen.... ;(
Hou je er rekening mee dat het over het keuringslimiet en niet over de structurele limiet is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Spotter schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 23:38:
Hou je er rekening mee dat het over het keuringslimiet en niet over de structurele limiet is?
Nee maar als je normaal met 2 ton rijdt en je gaat opeens met een combi rijden die met 5 ton is dan gaat dat toch wel wat invloed hebben op je remweg etc. Het is niet voor niets dat vrachtwagens 'maar' 80 km/u mogen bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon

Theimon

Snapte!?

LauPro schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 00:08:
[...]
Nee maar als je normaal met 2 ton rijdt en je gaat opeens met een combi rijden die met 5 ton is dan gaat dat toch wel wat invloed hebben op je remweg etc. Het is niet voor niets dat vrachtwagens 'maar' 80 km/u mogen bijvoorbeeld.
Gelukkig mogen touringcars met de levens van 52 (en soms zelfs 72) mensen met een tonnetje of 12 wel honderd..... In heel Europa mogen trucks 90, behalve in Nederland. Ik kan mij nog steeds niet bedenken waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Theimon schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 00:47:
[...]
Gelukkig mogen touringcars met de levens van 52 (en soms zelfs 72) mensen met een tonnetje of 12 wel honderd..... In heel Europa mogen trucks 90, behalve in Nederland. Ik kan mij nog steeds niet bedenken waarom.
Het gaat mij niet om 80 of 90 km/u. Ik denk dat de meeste vrachtwagens netto al 90 rijden in Nederland, als ze nu 90 zouden toestaan gaat dit richting de 100. Persoonlijk zou ik er voor willen pleiten dat vrachtwagens die gewoon zuinig zijn en niet significant meer gaan uitstoten ook gewoon 120 mogen rijden. Maar dan alleen op stukken waar meer dan 3 rijstroken zijn. Het zijn juist ook snelheidsverschillen die gevaarlijk zijn dus daarom zijn allemaal verschillende snelheden ook niet echt wenselijk.

Anyway, wat ik wilde aangeven is dat iemand met een B-rijbewijs geen C-opleiding heeft gehad en derhalve dus op kritieke punten fatale fouten kan maken bij een eventuele uitwijkmanouvre. Tevens is het bij dit soort transporten waar voldoende tijd doorgaans schaarste is het niet ongebruikelijk om elke limiet op te zoeken.

Het is gewoon met een reden dat de maximum massa van het trekkende voertuig op 3500 KG is vastgelegd. Ook zaken zoals het juist vastzetten van lading en de juiste verdeling zijn niet opgenomen in de B(E) rijbewijs. Het chauffeursdiploma gaat hier gewoon net even wat dieper in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotter

Spotter

Lichtnicht

LauPro schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 03:18:
[...]
Anyway, wat ik wilde aangeven is dat iemand met een B-rijbewijs geen C-opleiding heeft gehad en derhalve dus op kritieke punten fatale fouten kan maken bij een eventuele uitwijkmanouvre. Tevens is het bij dit soort transporten waar voldoende tijd doorgaans schaarste is het niet ongebruikelijk om elke limiet op te zoeken.

Het is gewoon met een reden dat de maximum massa van het trekkende voertuig op 3500 KG is vastgelegd. Ook zaken zoals het juist vastzetten van lading en de juiste verdeling zijn niet opgenomen in de B(E) rijbewijs. Het chauffeursdiploma gaat hier gewoon net even wat dieper in.
Het is echt niet alsof je geen rekening gaat houden met het gewicht. Natuurlijk hebben we wel eens haast, maar safety first! Liever te laat aankomen dan helemaal niet. De tijdsdruk is er ook behoorlijk vanaf als je terug naar de zaak rijd om 2 uur 's nachts en de A10/A4 zijn dusdanig groot dat je daar ruimte zat hebt op dat tijdstip. Verder hebben we ook echt wel wat ervaring met het fatsoenlijk vastzetten en verdelen van de lading.

Dat het niet mag en beter met een vrachtwagen had gekunt, zeker. Echter aannemen dat we op dat soort momenten de limiet op zoeken is gewoon fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repeat

Repeat

LauPro schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 03:18:
[...]
Het gaat mij niet om 80 of 90 km/u. Ik denk dat de meeste vrachtwagens netto al 90 rijden in Nederland, als ze nu 90 zouden toestaan gaat dit richting de 100. Persoonlijk zou ik er voor willen pleiten dat vrachtwagens die gewoon zuinig zijn en niet significant meer gaan uitstoten ook gewoon 120 mogen rijden. Maar dan alleen op stukken waar meer dan 3 rijstroken zijn. Het zijn juist ook snelheidsverschillen die gevaarlijk zijn dus daarom zijn allemaal verschillende snelheden ook niet echt wenselijk.

Met BE mag je gewoon dit rijden :')

Afbeeldingslocatie: http://i15.tinypic.com/6k0d6z7.jpg

Dat is dus ook een maas in de wet :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
BE + chauffeursdiploma...

Stiefpa van mn ex werkt(e) bij dat bedrijf en reed met die wagens en meen hem regelmatig hebben horen klagen dattie een chauffeursdiploma nodig had naast BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Spotter schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 07:12:
[...]
Het is echt niet alsof je geen rekening gaat houden met het gewicht. Natuurlijk hebben we wel eens haast, maar safety first! Liever te laat aankomen dan helemaal niet. De tijdsdruk is er ook behoorlijk vanaf als je terug naar de zaak rijd om 2 uur 's nachts en de A10/A4 zijn dusdanig groot dat je daar ruimte zat hebt op dat tijdstip. Verder hebben we ook echt wel wat ervaring met het fatsoenlijk vastzetten en verdelen van de lading.
Die 16m2 bakwagens met B-rijbewijs zijn nou eenmaal heel snel te overladen. Er mag gemiddeld tussen de 750-1000 KG in en als je ziet hoeveel ruimte je hebt kom je daar heel snel overheen. Die dingen zijn eigenlijk alleen maar geschikt om grote objecten te vervoeren die relatief weinig wegen (zoals meubels of decorstukken).
Dat het niet mag en beter met een vrachtwagen had gekunt, zeker. Echter aannemen dat we op dat soort momenten de limiet op zoeken is gewoon fout.
Sorry hor, als je 50% overladen bent ga je echt niet 60 zitten rijden op de snelweg dan val je alleen maar meer op. En 80 voor zo'n combinatie kan dan gewoon al teveel zijn. Alleen al vanwege het feit dat de wanden van zo'n B-bakwagen meestal gewoon niet sterk genoeg zijn om zoveel vracht aan vast te zetten. Bij een botsing trek je dan dus alles stuk en komt de zaak de cabine in.
Repeat schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 10:58:
Met BE mag je gewoon dit rijden :')
Leuk en aardig, maar dat mag dus alleen maar met chauffeursdiploma en ook dan is er een vrij lage limiet. Dit soort combinaties zijn eigenlijk alleen maar geschikt voor bedrijven die meubel- of interieurbouw doen en dus veel grote objecten moeten vervoeren die relatief weinig gewicht hebben. Je zal het nooit en te nimmer vol kunnen zetten met pallets, flightcases, statieven, trussen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:53
Leuk advies, kan je helaas maar één tip geven. Koop GEEN iveco, ik heb er één gehad van m'n vorige werkgever. Wat een ellende. Binnen 2-3 jaar alle lagers moeten vervangen(en dat zijn er wat), 3x een differentieel(2x garantie) 1x nieuwe versnellingsbak. Na 3 jaar zeiden we tegen ons zelf. Jammer van die lagers e.o maar motorisch is ie wel top(behalve het verbruik). En ja hoor 2 maanden later, turbo+intercooler kapot(€3000). En dit alles binnen 180k km

Ik heb zo onderweg heel wat mensen met een soortgelijke bus (aan)gesproken. Toch 7-8 van de 10 hebben er veel ellende mee. Het schijnt dat het nieuwe type wel goed is, maja die krijg je niet binnen jou budget.

Overigens heeft zo'n bus echt een laadruimte waar je "U" tegen zegt. Nou was die van ons wel verhoogd en verlengt. Achter de achteras kwam nog een dikke meter aan laadruimte, leverde wel eens problemen op met een scherpe helling ivm trekhaak.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Appie Heijn schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 21:54:
Leuk advies, kan je helaas maar één tip geven. Koop GEEN iveco, ik heb er één gehad van m'n vorige werkgever. Wat een ellende. Binnen 2-3 jaar alle lagers moeten vervangen(en dat zijn er wat), 3x een differentieel(2x garantie) 1x nieuwe versnellingsbak. Na 3 jaar zeiden we tegen ons zelf. Jammer van die lagers e.o maar motorisch is ie wel top(behalve het verbruik). En ja hoor 2 maanden later, turbo+intercooler kapot(€3000). En dit alles binnen 180k km
Als je bedrijfsmatig zo'n bus wil hebben dan is het het kopen ervan zonder eigen onderhoudsafdeling eigenlijk een no-go. Zeker als er dagelijks mee gereden gaat worden kom je eigenlijk niet om leasen heen.

Mijn ervaring met Iveco is dat het zeker geen verkeerd merk is, natuurlijk zijn er wat productiefouten geweest maar zeker qua flexibiliteit van opbouw voor de wat kleinere transportbehoeftes is Iveco toch vaak een logische keuze.

Pagina: 1