Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrHarry
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:11
Beste medetweakers,

ik heb sinds een week een i7 920 met stock cooler. echter als ik mijn temperatuur meet onder full load ( prime 95 ) zie ik dat de temps omhoog schieten naar 85+ zowizo zitten er tussen de 4 cores ook nog eens aardige temp verschillen.
Core 1: 85 graden
core 2: 81 graden
core 3: 87 graden
core4: 77 graden

zonder load zijn ze:
Core 1: 48 graden
core 2: 49 graden
core 3: 54 graden
core4: 44 graden

de clocks zijn gewoon standaard. ook heb ik geen casefans aan staan nu die de airflow kunnen verpesten ( had 2 case fans maar dacht dat die de airflow aan het verpesten waren en daarom hoge temps ).

Mobo dat ik gebruik is een Gigabyte GA-EX58-UD4P.
Hoop dat jullie me kunnen vertellen of mn cpu gaar is of dat het ergens anders aan kan liggen? google wijst al uit dat de temps te hoog liggen.

Alvast bedankt voor de tijd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexV
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:01
Casefans aanzetten (eventueel meer plaatsen), en zorgen dat als je er 2 hebt, er een aan de voorkant lucht inblaast, en de andere aan de achterkant lucht uit blaast. Welke kast gebruik je? En zoals -The_Mask- zegt koeler controleren, nieuwe koelpasta of anders een andere koeler, zoals bijvoorbeeld de Scythe Mugen 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrHarry
het lijkt me alleen erg hoge temps voor een standaar i7 920 die niet overclocked is en waar de kamer temp niet hoger is dan 21 graden.
en gebeurt het vaak bij een quad core dat de temps van de proc's zo ver bij elkaar vandaan zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrHarry
heb koeler gechecked die zit er goed op.
temps zijn nu idle 39,35,43,35 zoals ik het beetje lees zijn dat wel redelijk normale temps? enkel met prime95 load knalt die omhoog. met mn core 2 duo was dat heel anders dacht dat het bij alle procs wel beetje het zelfde was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexV
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:01
Dat ligt aan het TDP van je proc. Een proc met een TDP van 135 Watt (dat is volgensmij de TDP van de Core i7) produceert natuurlijk veel meer warmte dan een proc met een TDP van 65/90 Watt (Dat zijn de TDP's die bij de Core 2's vaak voorkomen, dacht ik).

Heb je ook al met de casefans aan geprobeert? En dan een in- en een outtake fan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrHarry
had het hiervoor als volgt zij fan blaast naar binnen bij proc, achter blaast naar buiten, bovenin blaast ook naar buiten en voorin bij de hd's blaast die naar binnen.
heb een cm690 kast. en klinkt idd logisch wat je zegt alexv had nog niet naar de tdp's gekeken en er vanuit gaande dat die lekker koel hoort te zijn :)
alhoewel idle temps zijn wel ok enkel de load temps zijn beetje eng.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gnermo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-08 10:52

Gnermo

All about that bass!

Ik zou toch echt een paar knaken investeren in een goede koeling :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrHarry
je zou toch van een processor van 250 eurie mogen verwachten dat de stock cooler goed genoeg is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patjeee
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-09 02:46

Patjeee

Ik woon in Boston MA

MrHarry schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 22:20:
je zou toch van een processor van 250 eurie mogen verwachten dat de stock cooler goed genoeg is :)
hoeft niet hoor , een boxed koeler blijft een boxed koeler

trouwens heb je die koelpasta erop gelaten (grijze prut :/ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjDuivert
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23-05 14:31
Temps zijn te hoog, Intel geeft max aan van iets van 68 graden ofzo. Boxed koeler zou ze echt koeler moeten houden, hij wordt wel gewoon warm als de PC aanstaat?

Je case is prima, dus beetje raar dat het niet koeler is dan. Draait de fan van de boxed maximaal op die tempratuur (80+ graden). En welke software gebruik je om de tempratuur te meten, krijg je met andere programma's andere tempraturen.

Als niets helpt verder, raad ik echt een aftermarket koeler aan, veel beter dan de boxed over het algemeen (en mooier en stiller).

Oh en download CPU-z even en kijk naar de multiplier als je de CPU stresst, als ie 21x aangeeft vindt de CPU dat ie niet te warm wordt, is de multiplier 20x dan wordt ie wss te warm volgens de CPU zelf.

[ Voor 20% gewijzigd door DjDuivert op 05-05-2009 23:49 ]

2600K - 4.6G|8GB 1333|P8P67 EVO|Club3D 4870 1G OC|2x 2493HM|DasKeyboard Ultimate|Logitech G5|Lian-Li PC-A71b + demping|Intel 510 120G|WD Black 1TB + Green 2TB|Be-Quiet P7-Pro 850W|Xonar D2x|Phonar Ethos R 100G EdMa|Music Hall DAC25.3 + A15.2|AKG K701

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DjDuivert schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 23:46:
Temps zijn te hoog, Intel geeft max aan van iets van 68 graden ofzo. Boxed koeler zou ze echt koeler moeten houden, hij wordt wel gewoon warm als de PC aanstaat?
Die 68 graden gaat over de Tcase temp en niet de Tjunction wat de TS uitleest. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red-Front
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01-09 16:14
Met welk programma lees je de temperaturen uit? Probeer anders eens Coretemp.

Als de temperaturen echt zoveel verschillen vraag ik me toch af of de koeler wel goed vast zit, bij mijn Phenom II is dit niet zo. En ja, ik weet dat mijn processor van AMD is en die van jou van Intel.

[ Voor 62% gewijzigd door Red-Front op 06-05-2009 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrHarry
tnx voor alle replies, ga vanavond even koeler los trekken en dr weer op zetten ( hij zit zekerweten goed vast want heb case ook open gehad en gekeken of cpu cooler wel goed dr op zat, was het eerste wat in me op kwam ).
gebruikte ook coretemp om de warmte te meten. en gebruik idd de standaard koelpasta enzo. investeren in een goeie koeler vindt ik uiteraard geen probleem maar moet ik wel zeker zijn dat de cpu etc.. goed zijn voorat ik aan het andere begin :)
zal ook de cpu-z oplossing testen vanavond kijken wat die doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Harry

Als je een goede airflow wilt,zorg ervoor dat alle onderdelen goed koelen.
Ik zelf heb 2x12cm ventilatoren aan voorkant zitten voor intake,1x12cm aan boven achterkant voor outtake en 3x12cm boven de kast ook nog outtake ventilatoren.
Je moet zo zien koude lucht gaat altijd omlaag en warme lucht omhoog dus zorg ervoor dat je je kast goed koeld en voldoende ventilatoren om warmte kwijt te raken dus meer outtake ventilatoren.
Trouwens bij intake ventilatoren gebruik luchtfilters om te zorgen dat er geen stof binnenkomt van buiten.
Ik weet niet wat je voeding vermogen is maar gebruik hogere vermogen voedingen want als je te veel belast wordt het voeding warmer.
Vroeger een 400 watt was genoeg maar nu gebruik beter van 800 watt of nog hoger.

mvrg,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xorsist
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-03-2023
Als je je koeler reseat moet je hem wel even schoon maken met 90+% alcohol en even van verse koelpasta (AS5 of zalman en dergelijken) voorzien.

Voldoende ventilatie is altijd noodzakelijk, zeker als je met procs van 100+ watt aan de gang gaat ;)
Pagina: 1