HD4650, artifacts door te weinig bandbreedte?

Pagina: 1
Acties:

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb een probleem met artifacts tijdens spelletjes.
Na wat heen-en-weer getest heb ik een vermoeden dat het door te weinig bandbreedte komt (ik weet niet eens of dat kan).

Het gaat om deze combinatie:
Asrock 775Dual-VSTA en een MSI R4650-MD512

Als ik een spel aanzet (en daar anti-aliasing aanzet), dan komen er artifacts.
In een andere computer zijn deze artifacts er niet.
En een andere videokaart in bovenstaande computer (een andere (Gigabyte) 4650 en een HD2400) gaf ook artifacts.

Normaliter is het een defect of teveel warmte, maar dit is beiden niet het geval, alle kaarten doen het in een andere computer prima.
Zowel onder XP als onder Windows 7 gebeuren de artifacts. Uiteraard laatste drivers.
De voeding is ook vervangen, just in case, maar dat maakt niet uit (oude voeding bleek ook prima te werken in een andere computer).

Het vreemde is echter dat als ik anti-aliasing uitzet, dat er dan geen artifacts meer zijn!

Nu heeft het bovenstaande moederbord het volgende PCI-slot:
1 x PCI Express Graphics slot (@ x4 mode)
Dit doet mij 2 dingen vermoeden:
• Of het slot levert niet genoeg stroom.
• Of het slot heeft te weinig bandbreedte om de videokaart van genoeg info te voorzien. (Geen flauw idee of dat tot corruptie lijdt?)

Kan dit of zit ik apekool te verkondigen? :P

Iemand anders een suggestie?

Edit:
Hij doet het blijkbaar ook als AA uitstaat :/ :(

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Ik denk eerder dat je moederbord gewoon kapot is.

Als de videokaarten het wel goed doen in een ander systeem ligt het probleem in ieder geval bij een ander onderdeel van je computer. Het meest waarschijnlijke is dus dat je moederbord kapot is.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• anandus
  • Niet online
NitroX infinity schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 19:27:
Ik denk eerder dat je moederbord gewoon kapot is.

Als de videokaarten het wel goed doen in een ander systeem ligt het probleem in ieder geval bij een ander onderdeel van je computer. Het meest waarschijnlijke is dus dat je moederbord kapot is.
Dat er corrupte data door de PCI-Express gepompt wordt ofzo?
Overigens is het AGP-slot een jaar geleden ofzo overleden (maar die zit aan een andere chipset).

Maar gebrekkige bandbreedte of te weinig stroom door de PCI-Express-slot* is het dus niet?
* Ik weet niet of een slot in x4-mode ook minder stroom levert ofzo?

[ Voor 15% gewijzigd door anandus op 05-05-2009 20:15 ]

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
Als je AGP poort overleden is, hoeft dat nog niet aan de chip te liggen. Het kan ook in de koper-banen, weerstandjes etc etc in het bord liggen. Asrock gebruikt over het algemeen toch vaak wat goedkopere producten, waardoor de kans op stuk gaan toch ook wat groter zijn. Het kan dus best dat je PCIe poort ook onderhevig is aan slijtage en op een gegeven moment ook gewoon kan stoppen met functioneren.

Verwijderd

Kapot moederbord of te weinig stroom via het moederbord kan alle twee.
Maar bij alle twee moet je een nieuw moederbord dus veel maakt dat ook niet uit. ;)

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:03

DaWaN

'r you wicked ??

Die VIA chipset op dat bordje is swieso één grote ramp. Er zijn heel veel videokaarten die niet eens beeld geven in dat moederbord in het PCIe slot.

Ik zou zeggen: zoek een leuk 2e hands Intel P965 of evt 945P als je niet overclockt op, dan ben je van al jouw problemen af.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Verwijderd

anandus schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 18:12:
I

[...]
Dit doet mij 2 dingen vermoeden:
• Of het slot levert niet genoeg stroom.
• Of het slot heeft te weinig bandbreedte om de videokaart van genoeg info te voorzien. (Geen flauw idee of dat tot corruptie lijdt?)

Je weet wel dat je een 1 x PCI Express Graphics slot (@ x4 mode) hebt en niet een x16 slot ?

• anandus
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 20:33:
[...]

Je weet wel dat je een 1 x PCI Express Graphics slot (@ x4 mode) hebt en niet een x16 slot ?
Ja, dat weet ik (zoals ik heb aangegeven), maar dat zou toch geen artifacts verklaren?

Overigens, bedankt iedereen voor het meedenken :)

Verwijderd

anandus schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 18:12:

In een andere computer zijn deze artifacts er niet.
Wat voor een PCI-E poort heeft die "andere" computer dan ? 4X of 16X ? En verder is het mogelijk dat je MoBo gaar is vanwege de defecte AGP poort.

• SR8
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

SR8

Dit probleem is al vaker op tweakers voorbij gekomen icm met dat moederbord.

Dit topic kon ik nog vinden:

http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/30399613

[ Voor 18% gewijzigd door SR8 op 07-05-2009 13:11 ]

Pagina: 1