• Red-Front
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-05 18:56
Korte vraag:
Kan hoge RAM voltage mobo/cpu mollen?

Systeem:

Gigabyte AM2+ moederbord (GA-MA790GP-DS4H)
AMD Phenom II 940
Kingston ValueRAM geheugen wat ik wil mishandelen

Ik heb op Google gezocht maar ik stuit constant op Core i7 + 1,65 volt 'probleem'

Groeten

[ Voor 3% gewijzigd door Red-Front op 05-05-2009 17:04 ]

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:54
Red-Front schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 17:03:
Korte vraag:
Kan hoge RAM voltage mobo/cpu mollen?

Systeem:

Gigabyte AM2+ moederbord (GA-MA790GP-DS4H)
AMD Phenom II 940
Kingston ValueRAM geheugen wat ik wil mishandelen

Ik heb op Google gezocht maar ik stuit constant op Core i7 + 1,65 volt 'probleem'

Groeten
Hoeveel volt wil je op je geheugen doen? Pas meer veel meer dan 2.2 volt zou ik zorgen gaan maken. Het meest waarschijnlijke dat er gebeurd bij langer tijd op 2.2 volt is stuk gaan van je geheugen.

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-05 08:44
Korte antwoord:
Ja, hoge ram-voltages kunnen je moederbord/cpu mollen.

Langer antwoord:
Je geheugen controller zit in de CPU, het is dus mogelijk deze op te blazen met een te hoge ram-voltage. Echter is dit voor een Phenom II veel minder een probleem dan een i7, want er is ook veel minder ruchtbaarheid aan gegeven.

Ook het mobo is te mollen, want de paden waar het geheugen gebruik van maakt zitten op het moederbord en deze kunnen doorbranden (onwaarschijnlijk).

Achtergrond:
Er zijn twee oorzaken voor 'defecten' als gevolg van hoge voltages, namelijk doorbranden als gevolg van een te hoge temperatuur (dus onvoldoende koeling) en electro-migratie (zie wikipedia). Beide zijn te ondervangen met goede koeling, maar electro-migratie valt er niet mee uit te sluiten.

Echter heeft een CPU sowieso een beperkte levensduur als gevolg van electro-migratie. Deze is echter zelfs bij de maximale gebruikstemperatuur nog makkelijk een jaar of vijf, door de CPU flink onder deze temperatuur te houden mogen de meeste hoge voltages (15-20%) geen probleem opleveren. Zelfs niet op de lange termijn.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:51

Thandor

SilverStreak

Een schoolvoorbeeld van dat het goed verkeerd kan gaan is het zogenaamde SNDS waarbij Pentium 4's met een 'Northwood' core overleden door een te hoge vCore. Zie nieuws: "Sudden Northwood Death Syndrome" teistert overklokkers voor het hele verhaal.

Het beste kun je zoeken naar overclockresultaten van anderen. Kijk welke voltages daar toegepast zijn. Nu zijn overclockresultaten voor iedere CPU anders maar in algemene zin valt er wel wat voor te zeggen. Welke voltages voor jou interessant zijn kun je eigenlijk alleen zelf testen.

1. Ga de CPU overclocken zonder het voltage te verhogen en doe dit totdat hij niet meer verder wil.
2. Ga het voltage iets verhogen en clock verder totdat het niet meer wil.
3. Herhaal stap 2 totdat het echt niet meer wil.

Uiteindelijk zul je bij stap 3 blijven steken (andere onderdelen laat ik even buiten beschouwing, het kan nl. zijn dat de CPU pas harder wil als een ander onderdeel meer sap krijgt). Als je alles in de tussentijd opschrijft zie je dat je naarmate je verder komt steeds meer voltage moet toepassen maar minder MHz'en ervoor terug krijgt. Ergens zit een tussenweg die relatief veel MHz meebrengt met relatief weinig extra voltage. Dat is een ideaal punt voor een 24/7 opstelling. Natuurlijk is dat niet helemaal waterdicht maar het geeft mijn inziens een goede indicatie.

Zie bv.:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/1rl0dzjbEHX87H9pzINRFQNC/full.gif
Voltage vs. MHz'en. Vanaf 3600MHz stijgt de lijn harder. Naar de 4000MHz zou de lijn nog verticaler gaan staan. Je komt dan haast tegen het limiet van de CPU aan die alleen te 'verhelpen' is met extreme voltages en koeling en die zijn vaak niet goed voor de levensduur van de chip. Een stap daaronder gaat echter prima :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Red-Front
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-05 18:56
Bedankt voor jullie snelle antwoord!

Om eerlijk te zijn ben ik wel zuinig op mijn Phenom II, ik zou niet graag een nieuwe willen kopen. Hetzelfde geld voor mijn moederbord.

Ik heb toch even gespeeld en ben naar de 2,25 volt gegaan. Specificaties geheugen:

KVR 667 MHz 5-5-5-15
OC: 800 MHz 4-4-4-12 (2.2 volt)
MHz OC: 1024 MHz 5-6-6-18 (2.25 volt, 1024 is toeval)

Mij lijkt overigens niet dat een hoog ram voltage de processor kan stuk maken, de stroomtoevoer lijkt me toch gewoon via het moederbord gaan in plaats van eerst door de processor heen te gaan? Ik snap dat er bij AMD een memory controller in zit, maar dat lijkt me meer voor het verkeer en niet voor het stroom.

'Vroeger' hadden ze toch ook 2.6 volt op DDR, dus het moederbord zal er wel geen problemen mee hebben.. ik kan namelijk nog veel hogere voltages instellen.

-edit bedankt thandor maar mn processor heb ik al op de 4 GHz gehad.. dit ging over het feit of je je CPU/mobo kunt mollen .. want ik wil gewoon even 'spelen' met oud geheugen-

[ Voor 8% gewijzigd door Red-Front op 05-05-2009 17:51 ]

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:54
Red-Front schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 17:46:
Bedankt voor jullie snelle antwoord!

Om eerlijk te zijn ben ik wel zuinig op mijn Phenom II, ik zou niet graag een nieuwe willen kopen. Hetzelfde geld voor mijn moederbord.

Ik heb toch even gespeeld en ben naar de 2,25 volt gegaan. Specificaties geheugen:

KVR 667 MHz 5-5-5-15
OC: 800 MHz 4-4-4-12 (2.2 volt)
MHz OC: 1024 MHz 5-6-6-18 (2.25 volt, 1024 is toeval)

Mij lijkt overigens niet dat een hoog ram voltage de processor kan stuk maken, de stroomtoevoer lijkt me toch gewoon via het moederbord gaan in plaats van eerst door de processor heen te gaan? Ik snap dat er bij AMD een memory controller in zit, maar dat lijkt me meer voor het verkeer en niet voor het stroom.

'Vroeger' hadden ze toch ook 2.6 volt op DDR, dus het moederbord zal er wel geen problemen mee hebben.. ik kan namelijk nog veel hogere voltages instellen.
De AMD64 ging ook stuk zodra het verschil tussen de cpu voltage en het geheugen voltage te hoog werd.

Boven dien was die 2.6volt de standaard voltage voor DDR en was de core op dat berekend.

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-05 08:44
Red-Front schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 17:46:
Mij lijkt overigens niet dat een hoog ram voltage de processor kan stuk maken, de stroomtoevoer lijkt me toch gewoon via het moederbord gaan in plaats van eerst door de processor heen te gaan?
En bij een (te groot) voltage verschil tussen de Vcore en de Vmem gaat er gewoon een (te grote) stroom lopen van het geheugen naar de geheugencontroller over de signaaldraden. Daar is weinig aan te doen.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Pagina: 1