Toon posts:

Bedrijfsserver

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voor het architectenbureau waar ik werk ben ik aan het kijken naar een nieuwe server. De huidige server draait op een Linux-omgeving en we willen in overleg met onze externe netwerkbeheerder naar een Windows-server-omgeving. Dit in verband met een aantal zaken die nu wat lastiger in te regelen schijnen te zijn in de Linux-omgeving. We hebben nu bijv. een losse server staan voor een uren-administratieprogramma.

Daarnaast is de huidige server van 2005 en aan vervangen toe, en hebben we sowieso een acuut opslagprobleem en SCSI HD's in de huidige server...

Nou moet ik er meteen bijzeggen dat ik hier "gelegenheids-netwerkbeheerder" ben, omdat ik degene ben die voor de lol het meeste met PC's aangeklooid heeft en er daarom het meeste vanaf zou weten. Van servers en Linux heb ik echter kaas gegeten.

Wat doet de server?
Al ons werk wordt centraal opgeslagen. Dit wil zeggen: alle files worden vanaf de server geopend en er wordt rechtstreeks aan gewerkt en weer gesaved. AutoCAD, Adobe pakket, office (incl. outlook .pst): alles draait op de server. De server wordt dus ook constant door iedereen (pak 'm beet 15 mensen) benaderd en gebruikt.

Hoeveel mensen gebruiken de server?
15 mensen dus, min of meer constant.

Over hoeveel data hebben we het?
Grote hoeveelheden. Je moet toch wel snel denken aan 500GB data. Laatst heb ik een paar dagen mijn best gedaan op prints voor doeken van 12x1,5m en toen had ik in die tijd alweer 4GB bij elkaar gekregen.

Wat voor server stelt de netwerkbeheerder voor?
Nogmaals: ik heb er geen kaas van gegeten! Maar dit is een samengesteld lijstje met alles wat ik volgens mij nodig heb...

Intel Snowhill Q9400 (C2Q 2.66) (met welk mobo?)
Kast met 2x 400W redundant voeding
4 GB intern
Deonet Raid 1 HDD backup
4x 1 TB SATA HDD
DVDRW

Dit kost zo'n €1580,- ex.btw. als het goed is.

Daarnaast: Microsoft Windows SBS 2003 5 user €450,- ex.btw.
2x extra 5 users 2x €379,- = €758,- ex.btw.

Wat me opvalt als ik naar servers kijk, is dat ik eigenlijk bijna geen C2Q processors zie. Hier moet toch een reden voor zijn? Waarom stelt de netwerkbeheerder een C2Q voor?

Offerte externe beheerder
Daarnaast heb ik een offerte liggen voor het plaatsen en configureren van de server door onze externe netwerkbeheerder. Als er mensen zijn die hier verstand van hebben: het zou fijn zijn als hier ook wat reactie op komt...

Standaard installatie server €640,- ex.btw.
Configureren (overzetten data, configuratie werkstations) 8 a 12 uur x €80,- ex.btw.

Ik ben erg hard op zoek naar wat assistentie in dit geval. Commentaar, opmerkingen, andere servers, veel/weinig kosten installatie... Laat maar komen! Alvast bedankt! Ik houd het topic in de gaten dus als er nog vragen zijn zal ik die uiteraard zo goed mogelijk beantwoorden!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2009 17:02 . Reden: Toevoeging vraag C2Q ]

• Petuhr
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:39

Petuhr

FreeBSD

Wat is de huidige configuratie van die server?

Want als je nu bijvoorbeeld 3 scsi schijven er in hebt zitten die scsi320 / 15krpm zijn, en je gaat ze vervangen voor 'simpele sata' schijfjes, zou de performance nog wel eens tegen kunnen gaan vallen.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:04
Met Petuhr: Wat is jullie huidige config.

Verder, wat willen jullie besteden? En hoe belangrijk is de server. Dit is namelijk een keer eerder langs gekomen en het punt wat daar aan bod kwam is het volgende: Waarom kies je niet voor een kant en klare Dell, HP, en dergelijke server? Daarbij kun je garantie en service nemen zodat je systeem weer snel draait. Een systeem de lucht uit betekend namelijk ook dat die 15 man bijna niets kunnen doen op zo'n dag.

Ik weet niet wat jullie netwerkbeheerder verder doet en hoe dit nu bij jullie zit. Maar denk naast het systeem ook goed na over onderhoud en downtime. Neem hoe dan ook het aanbod van HP, Dell en andere grote jongens (ben er niet zo in thuis maar IBM heeft wellicht ook nog normale servertjes) mee in de overweging.

Verder zie je weinig C2Q's omdat men normaalgesproken geen consumentenprocessors gebruikt voor servers die 24/7 moeten draaien. Wellicht dat je de termen Intel Xeon en AMD Opteron voorbij hebt komen horen. Dat zijn geteste processoren speciaal voor servers, maar ze kosten ook meer. Het zijn dus de beste exemplaren van een wafer, de anderen gaan over de toonbank onder de namen Intel Core 2, Intel Core i7, AMD Phenom (II) en AMD Athlon.

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:48

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Als je het simpel en functioneel wil houden, kijk eens op Easybow.nl. Ik kan daar een heel verhaal over houden, maar dat zou dan meer lijken op een copypaste van de tekst van site. Hierbij een linkje naar de features

Het scheelt in ieder geval dat je van de licentiekosten van Windos af bent, het is Linux in een gebruikersvriendelijk jasje. Wat betreft garantie durf ik niet te zeggen wat men biedt (On-site lijkt me handig voor een bedrijf), maar daarover zou je met hun contact moeten opnemen.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

GENETX schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 18:40:
Met Petuhr: Wat is jullie huidige config.

Verder, wat willen jullie besteden? En hoe belangrijk is de server. Dit is namelijk een keer eerder langs gekomen en het punt wat daar aan bod kwam is het volgende: Waarom kies je niet voor een kant en klare Dell, HP, en dergelijke server? Daarbij kun je garantie en service nemen zodat je systeem weer snel draait. Een systeem de lucht uit betekend namelijk ook dat die 15 man bijna niets kunnen doen op zo'n dag.

Ik weet niet wat jullie netwerkbeheerder verder doet en hoe dit nu bij jullie zit. Maar denk naast het systeem ook goed na over onderhoud en downtime. Neem hoe dan ook het aanbod van HP, Dell en andere grote jongens (ben er niet zo in thuis maar IBM heeft wellicht ook nog normale servertjes) mee in de overweging.

Verder zie je weinig C2Q's omdat men normaalgesproken geen consumentenprocessors gebruikt voor servers die 24/7 moeten draaien. Wellicht dat je de termen Intel Xeon en AMD Opteron voorbij hebt komen horen. Dat zijn geteste processoren speciaal voor servers, maar ze kosten ook meer. Het zijn dus de beste exemplaren van een wafer, de anderen gaan over de toonbank onder de namen Intel Core 2, Intel Core i7, AMD Phenom (II) en AMD Athlon.
Met GENETX. Waarom moeilijk doen als je voor het zelfde geld ook een uitstekende merkserver kan kopen met bijbehorend servicecontract? Leuk hoor, zo'n zelfbouwdingetjes maar doe dat lekker thuis maar niet in een bedrijfsomgeving waar elk uur downtime gewoon klauwen met geld kost en de klant jou gewoon aankijkt. Want jij hebt hem inelkaar gezet.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11:48

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

Inderdaad een "echte" server kopen, het voordeel daarvan is is dat je een service contract er bij (kunt) krijgen.

Ook is het leuke van OEM servers dat er meestal een management poort aan zit zodat je de server via telnet heel simpel kunt overnemen :)

Los daarvan kan het ook nog eens goedkoper zijn om een server te bestellen bij een DELL/HP/ander merk

Signature

Verwijderd

Misschien een stomme vraag hoor...
Ga je voor een server van een bedrijf die volgens bij best belangrijk is een zelfbouw server neer zetten?

Er zijn voor niet al te veel meer geld goede en snelle servers van HP, IBM of Dell te koop waar je ook nog eens een extra support pack bij kan kopen waar je binnen de afgesproken tijd de onderdelen of een monteur met onderdelen op locatie heb die stuk gegaan zijn. En zo'n support pack is ook niet eens zo super duur.

Verder wil je alle bestanden direct van de server openen... wat zijn verder de specificaties van het netwerk? Gigabit? 100Mbit? Wil je je netwerk verkeer van en naar je server ook dubbel uit voeren?

Degelijke 15K SCSI schijven blijven over het algemeen toch sneller en betrouwbaarder dan SATA schijven... En kijk ook goed naar de RAID configuratie van de schijven, zodat je daar geen bottleneck gaat creeren.

Verwijderd

Topicstarter
Een paar reacties:

- C2Q: Lijkt me verstandiger om inderdaad een server met een Xeon of een Opteron te nemen. Ik verbaasde me al enigszins over het voorstel van de netwerkbeheerder die een C2Q koos.

- Huidige configuratie: ik weet het niet excact, daar moet ik in duiken. Volgens mij is het een P4 2,8 met 2GB ram, eigenlijk heel simpel basic PC'tje. Het netwerk draait op 100Mbit en we hebben in de bijna 2 jaar dat ik er nu werk nog nooit *knock on wood* downtime gehad.

- Het werken gaat op dit moment eigenlijk gewoon zonder oponthoud, ook al is iedereen tegelijk met cadbestanden bezig. Zou dat minder vloeiend kunnen worden als we naar normale SATA 7200rpm HDs gaan?

- Voor de duidelijkheid: ik zou dus echt nooit die server zelf gaan bouwen. Ik moet er niet aan denken dat hij down gaat... Het is of een readymade merkserver of de netwerkbeheerder mag hem regelen. Daar komt dus ook het volgende deel: als de netwerkbeheerder hem levert gaat de eventuele service dus ook via hun.

Maar inderdaad: downtime mag gewoon niet voorkomen. Dan zitten we meteen zo goed als vast voor zolang het duurt. Een backup is altijd minstens van de vorige dag, dus wat je die dag gedaan hebt is nog niet op een andere plaats voorradig.
Pagina: 1