Heatsink schoonmakenmet alcohol 70%

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plakjekaas
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-07-2024
Kan ik mijn standaard heatsink van mijn AMD processor schoonmaken met alcohol 70%?

Deze heb ik gekocht bij Kruidvat:

Alcohol Ketonatus 70%
Voor reinigen van huid en instrumenten.

Ingredienten: Alcohol, aqua, methylethylketon en linalyacetate.

Die van 96% was helaas uitverkocht.

Heb uiteraard op het forum gezocht en gelezen dat minstens 96% wordt aanbevolen...

Maar wat is nu precies het verschil? Laat alcohol 70% een laagje vet ofzoiets achter?
Of kan ik het gewoon veilig gebruiken? Daarna eventueel goed droog maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-04 23:54
70% alchol bevat voor de overige 30% ander spul, waarschijnlijk water. (Het kan dus geen kwaad).

Punt is dat vet niet oplosbaar is in water, maar wel in alcohol. Dus voor het ontvetten zal 96% alcohol gewoon beter werken dan 70% alcohol. Met als voordeel dat 96% alcohol minder sporen na laat omdat alcohol verdampt, er blijft dus max 4% achter van wat achterblijft.

Kort door de bocht: ik denk dat het vast wel zal werken en het zou geen kwalijke gevolgen mogen hebben voor de CPU, enige mogelijkheid is dat het iets minder goed het vet weghaalt.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Hoe ik dat doe:
Eerst met Aceton grondig schoonmaken, hiermee haal je ook ingewerkte koelprut weg.
Daarna met 96% alcohol, Aceton residu weghalen.

96% Alcohol kan je ook bij de apotheek halen.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-03 21:48
Heb zelf paar keer wat brandspiritus gebruikt, om me VGA's / heatsinks van GPU's schoon te maken.
Enige nadeel ( weet niet of dat bij alle is ) als je iets te "fors" schoonmaakt haal je de letters eraf,
maar als ik er wat zachter overheen ga is het ook al geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PBskill
  • Laatst online: 23-07-2024
Ik heb het gedaan met Alcohol 70% en het werkte perfect heb het ongeveer 3 maanden geleden gedaan en alles werkt gewoon naar behoren, ook droogte (voor zover ik het kan zien) alles op. Ik heb het eerst met een watje met alcohol schoongemaakt en ben er daarna nog een keer met een droog watje overheen gegaan.

Gr. PBskill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4629

Ik gebruik zippobenzine en dat is lang zo puur niet denk ik. En dat werkt toch al 10 jaar goed op verschillende machines :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vmsw
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-02 19:47
Alcohol is net zoals klein beetje water relatief vluchtig. Verdampt dus prima. In principe kan je dus ook gewoon even laten staan; heb je evt. ook geen watjesvezels in je koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plakjekaas
Bedankt voor jullie antwoorden.

Ik ga het gewoon proberen met alcohol 70%.
Maar heb nog 1 vraag: kunnen de heatsinks niet gaan roesten door het beetje water wat er in de alcohol 70% zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:47

Thandor

SilverStreak

Ik maak het meestal met 96% schoon maar heb in het verleden ook een flesje 70% gehad. Die met 70% ging ook prima en voor zover ik weet ik heb ik geen processoren, heatsinks en wat al niet meer met rare aanslag. Die met 70% is dus wel prima :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

Plakjekaas schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 18:28:

Maar heb nog 1 vraag: kunnen de heatsinks niet gaan roesten door het beetje water wat er in de alcohol 70% zit?
Dat verdampt wel, of anders koop je een nieuwe koeler, die kosten hedendaags ook maar 2 tientjes

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vmsw
  • Laatst online: 24-02 19:47
tdw schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 18:49:
[...]
of anders koop je een nieuwe koeler, die kosten hedendaags ook maar 2 tientjes
Zelfs dat is al dramatisch.. het roest niet van zo'n klein beetje water wat vrijwel gelijk verdampt. Neem aan dat je andere ijzeren objecten ook weleens afneemt met een doekje? Dan gaat het toch ook niet zomaar roesten?

Neen, roesten is meer een zaak bij iets wat vaker met water in contact komt en dan ook 'echt' i.p.v. eventjes eroverheen. En anders kan je het altijd nog kathodisch aansluiten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Isopropanol ontvet beter dan ethanol en is watervrij. En ze hebben het ook bij het Kruidvat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antiekeradio
  • Niet online
(overleden)
ik ben meestal iets genuanceerder in mijn antwoorden, maar als je ergens koelpasta vanaf wilt halen dmv alcohol, maakt het echt geen zak uit welk percentage je precies gebruikt en wat er verder nog in zit.

koelpasta gaat ook heel goed weg met WD40 trouwens. Daar zit gewoon 100% WD40 in ;)

spriritus, brandspiritus, gedenatureerde alcohol, keton alcohol, strohrum 80, werkt ALLEMAAL...
en voor je koellichaam zal het niks uitmaken.

een paar keer extra hard wrijven met een doekje en een beetje spuug.... zelfs dat werkt! (kost alleen wat meer moeite)

Petrolhead en draadjesnerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 04-06 13:23

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

antiekeradio schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 23:33:
een paar keer extra hard wrijven met een doekje en een beetje spuug.... zelfs dat werkt! (kost alleen wat meer moeite)
dan moet je naar de dokter, die schrijft je dan voor om meer dan 2 glazen water per dag te drinken ;)

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grass460
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07-02 20:47

grass460

[DPC] Division_Brabant

Plakjekaas schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 18:28:

roesten = oxideren ontstaat door contact met lucht als in zuurstof, zodra je een vlak luchtdicht afsluit kan het niet tot nauwelijks oxideren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plakjekaas
antiekeradio schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 23:33:
koelpasta gaat ook heel goed weg met WD40 trouwens. Daar zit gewoon 100% WD40 in ;)
Zei mijn collega vandaag ook.
Heb het eerst met Alcohol 70% geprobeerd, lukte wel maar er kwam een donker grijze vlek op de heatsink.

Toen met WD40 geprobeerd en het vloog er af. Daarna grondig met Alcohol 70% gepoetst en de boel is weer schoon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antiekeradio
  • Niet online
(overleden)
yep... topspul dat WD40.

die grijze vlek had je trouwens qua koelprestaties ook niks van gemerkt hoor.. :)

Petrolhead en draadjesnerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

70% alcohol is kleurloos, dus die grijze vlek is hoogstwaarschijnlijk koelprut die je helemaal uitsmeert ipv oplost.
Oplosmiddel gebruiken en daarna 70% of 96% alcohol gebruiken om het oplosmiddel zelf weer weg te halen is het beste resultaat.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Pagina: 1