Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Plaatsen van fans

Pagina: 1
Acties:

• hawkagent
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-11-2024
Hallo tweakers,

Ik had een onderdeel moeten vervangen in mijn computer, daarbij heb ik beide fans eerst losgekoppeld en ik was zo stom zonder eerst te kijken hoe ze geplaatst waren.
Ik heb een fan aan de achterkant van mn kast, en de andere is op de heatsink van de CPU. Ik neem aan dat de fan op de heatsink lucht IN de heatsink moet blazen, maar wat moet de andere fan doen?
Overigens zijn er 3 jumpers voor fans op mijn moederbord, 2x 4pin genaamd CPU_FAN / SYS_FAN, en een 3pin PWR_FAN ... ik hoef alleen de fans op de twee 4pin aansluiten dan moet het werken denk ik?

Bedankt!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

De CPU fan 'zuigt' de warme lucht normaal gezien UIT de heatsink. De casefan aan de achterkant blaast de lucht dan ook weer UIT de kast. Zo krijg je ook een air-flow vanaf de voorkant van de case naar de achterkant, eventueel geholpen door een casefan aan de voorkant

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Verwijderd

Het scheelt wel eens per koeler, maar de meeste die ik ben tegengekomen blazen juist de lucht op de heatsink.

• hawkagent
Thanks for snelle reply. Bij mij staat de CPU fan aan de 'voorzijde', dus als het lucht IN de heatsink blaast gaat de lucht naar de achterkant van de kast :) Hoe zit het met de jumpers? Ik heb nog een fan liggen (had er 1 teveel gekocht), ik wil die best aansluiten aan de voorkant om airflow beter te krijgen, sluit ik die aan op de PWR_FAN jumper, want SYS_FAN is al bezet door de fan aan de achterkant :S

Bedankt!

• Darkstar

Darkstar

BSOFH

Ow, op die manier, dan moet die fan inderdaad in de heatsink blazen. Ik ging er van uit dat de fan er bovenop gemonteerd werd (klassiek S775 model).
Die fan aan de voorkant kan je gerust aansluiten op de connector voor PWR_FAN, op zich maakt dat weinig uit.

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

• hawkagent
Bedankt voor de hulp, de achterfan zo geplaatst dat het lucht ook de kast blaast.
Ik heb even een programma gezocht om te kijken of alles goed werkte, resultaat:

http://img262.imageshack.us/img262/4265/sshot1b.png

de temperaturen lijken beetje hoog? En 1 van de fans draait slechts op 800 rpm, terwijl de verpakking zegt 1000 rpm (de fan heeft een 3 pin connector, dus er is geen speedcontrol volgens mij). Hoort dit zo of is er wat mis? :S

• Darkstar

Darkstar

BSOFH

D4rkSt4r schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 16:24:
Ik ging er van uit dat de fan er bovenop gemonteerd werd (klassiek S775 model).

Verwijderd

De fan aan de voor- of achterzijde moet de lucht UIT de kast zuigen anders blaas je er met de lucht ook stof IN. De fan op de heatsink moet de lucht UIT de heatsink zuigen want warme lucht stijgt immers op.
Wat temperaturen betreft, tussen 45 en 55, maar wanneer de processor zwaar wordt belast - videobewerking bv.dan wil dat nog wel eens flink hoger zijn. Geen nood, bij mij is die ooit eens - heel kort - 114 geweest en de processor heeft dat zonder problemen overleefd.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2009 08:17 ]

Verwijderd

Tenzij je voor en achter een fan hebt, dan wil je juist een push pull effect creeeren voor je airflow en dat beetje stof maar voor lief nemen.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:43
Verwijderd schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 08:14:
De fan aan de voor- of achterzijde moet de lucht UIT de kast zuigen anders blaas je er met de lucht ook stof IN. De fan op de heatsink moet de lucht UIT de heatsink zuigen want warme lucht stijgt immers op.
Normaal gesproken zuig je met de voorste fan vesre lucht aan, en met de psu en achterste fan blaas je de warme lucht uit de kast. De cpu-fan bij koelblokken volgens het klassieke model blaast in 90% van de gevallen de lucht door het het koelblok en daarmee ook gedeeltelijk over de chipset en vrm's.

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-11 18:10

DataGhost

iPL dev

hawkagent schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 17:41:
Bedankt voor de hulp, de achterfan zo geplaatst dat het lucht ook de kast blaast.
Ik heb even een programma gezocht om te kijken of alles goed werkte, resultaat:

http://img262.imageshack.us/img262/4265/sshot1b.png

de temperaturen lijken beetje hoog? En 1 van de fans draait slechts op 800 rpm, terwijl de verpakking zegt 1000 rpm (de fan heeft een 3 pin connector, dus er is geen speedcontrol volgens mij). Hoort dit zo of is er wat mis? :S
BIj Core 0 en Core 1 staan nette temperaturen, ik denk dan ook dat Core en GPU allebei van je videokaart zijn en voor een videokaart zijn het redelijk normale temperaturen. Verder kan er best iets mis zijn met die sensoren dus het kan best zijn dat ze te veel of te weinig meten.
Oh, welke dan? Alle plaatjes die ik van stock S775-koelers tegenkom hebben de vinnen op een dergelijke manier gebogen dat het ding alleen maar de heatsink in kan blazen (eruit kan wel maar daar zijn ze niet naar gevormd). Ik zie sowieso het nut van een zuigende heatsinkfan niet echt, aangezien er veel lucht aangezogen gaat worden die niet over de heatsink geweest is. Ik ben daarom ook nog nooit een dergelijke fan tegengekomen.
Verwijderd schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 08:14:
Zie ook de inleiding Airflow in de Cooling FAQ. Als beide fans naar buiten blazen heb je geen fatsoenlijke airflow in je kast, waardoor je CPU-koeler het lastiger gaat krijgen de warmte af te voeren, er loopt immers geen flow overheen. Aangezien je hiermee een onderdruk in je kast maakt zal er lucht door alle overige gaten en kieren in de kast naar binnen gezogen worden, waardoor je alsnog stof krijgt. De vuistregel is dus (zoals ook in de Cooling FAQ staat): voorkant naar binnen, achterkant naar buiten en laag naar binnen, hoog naar buiten.
Als je stof een probleem vindt kan je ook stoffilters voor de fans plaatsen.

• hawkagent
Ik heb tog maar een derde fan aan de voorkant geplaatst, de temperaturen zijn wel ietsjes beter: http://img266.imageshack.us/img266/773/sshot3.png

alleen valt t me op dat onderaan de voltages niet lijken te kloppen, met name +12 v en -12v. Is dit een probleem?

• lameeuw
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-11 22:02

lameeuw

Ik doe niet gek, ik ben gek.

hawkagent schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 19:01:
Ik heb tog maar een derde fan aan de voorkant geplaatst, de temperaturen zijn wel ietsjes beter: http://img266.imageshack.us/img266/773/sshot3.png

alleen valt t me op dat onderaan de voltages niet lijken te kloppen, met name +12 v en -12v. Is dit een probleem?
De temps zijn hoger... dus niet zozeer beter maar dat kan ook aan de hogere CPU-usage liggen natuurlijk.

De voltages... het is en blijft een stukje software en daar kun je gewoon niet 100 % op vertrouwen, met een multimeter de boel doormeten geeft meer zekerheid.

☐ Geschift - ☑ Totaal geschift De Totaal Geschiften 767420

Pagina: 1