Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een nieuw scherm aanschaffen voor verschillende doeleinden. Zo wil ik er een wii op kunnen aansluiten om te gamen, pc aansluiten om te gamen, browsen op internet en ik wil er films en tv op kunnen kijken. Nu wil ik graag een scherm van ongeveer 90 cm. In eerste instantie dacht ik aan een computer monitor maar doordat deze maar tot 24 inch gaan en over het algemeen weinig aansluitingen hebben valt deze denk ik af (corrigeer mij als ik het fout heb). Nu ben ik dus op zoek naar een lcd of plasma tv die ik ook af en toe als pc monitor zou moeten gebruiken. Nu heb ik een aantal vragen;

1. Zijn de huidige tv's scherp genoeg om te kunnen browsen?
2. Op welke specificaties moet ik letten als ik een tv als pc monitor wil gebruiken?
3. Moet ik dan gaan voor een lcd of een plasma scherm?
4. Heeft het feit dat een tv full HD heeft voordeel voor de beeldkwaliteit in combinatie met een wii of een pc?

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 13:19:1. Zijn de huidige tv's scherp genoeg om te kunnen browsen?
Ja, 720p staat gelijk aan een redelijk laptop scherm en 1080p aan een redelijk desktop scherm qua resolutie (hetgeen bij LCD en Plasma de bepalende factor is voor scherpte).
2. Op welke specificaties moet ik letten als ik een tv als pc monitor wil gebruiken?
Ondersteunde input signalen (type, resolutie, refresh-rate)
Response-tijden gray-to-gray
Input-vertraging (of beter gezegd, ontbreken van al te hoge waarden).
3. Moet ik dan gaan voor een lcd of een plasma scherm?
Voor regulier PC-werk lijkt een plasma me minder handig dan een LCD, maar veel zal het niet schelen.
4. Heeft het feit dat een tv full HD heeft voordeel voor de beeldkwaliteit in combinatie met een wii of een pc?
Voor een PC scheelt het flink in de resolutie. Voor een Wii maakt het niets uit, die doen toch geen 1080p.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:46
1: Ja, mijn broer heeft zijn 'gewone' monitor zelfs weggedaan omdat hij nu vanaf de bank kan browsen.
2: Ik geloof dat elke 'platte tv' aan een PC is aan te sluiten tegenwoordig. Via VGA of HDMI.
3: Ik persoonlijk zou gaan voor een LCD, dat zou je zelf in de winkel moeten bekijken.
4: De Wii zal door de TV geupscaled worden, wat voor zover ik weet niet veel kwaliteitsverlies oplevert, behalve als je dicht bij de TV zit.
De PC kan op een hogere resolutie draaien, dus die zal scherper beeld geven. Bij een even grote TV zal Full HD scherper zijn, maar je desktop (pictogrammen, taakbalk) wordt kleiner weergegeven. Dit natuurlijk doordat er meer pixels op een even groot scherm zitten, vergeleken met HD-ready. Afhankelijk van je kijkafstand en het formaat TV zul je moeten kijken wat je wil.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:31
1. Natuurlijk! Je hebt alleen nog maar hdready en full hdtv's. Het internetten is veel lekkerder dan op een monitor. Nu kan je lekker vanaf je bankje internetten, draadloze muis en toetsenbord.

2. Iedere hdready en full hd kan gebruikt worden als monitor. Je sluit je pc aan via een dvi-hdmi kabel of eventueel met vga.

3. Persoonlijk hou ik veel meer van plasma, maar gezien de geringe grootte kan jij beter voor lcd gaan. Als je veel wilt computeren dan is full hd aan te raden bij plasma.

4. Neem je Wii mee naar de winkel, dan kan je zien hoe het beeld wordt. Dit verschilt nogal per tv.
Voor de pc is een full hd natuurlijk haarscherp, maar resolutie is niet zo belangrijk voor de beeldkwaliteit. Zwart- en kleurenweergave, image processing, motion resolution, daadwerkelijk contrast zijn veel belangrijker.

Ga gewoon tv's in de winkel bekijken en kijk naar dingen die je thuis ook gaat bekijken zoals games/dvd's.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

LCDTV als monitor op je desktop zou ik niet doen. Doorgaans komt er van TVs een bak meer licht af, en dat kijkt niet lekker met als gevolg dat je zeer snel vermoeide ogen hebt. Daarbij ligt de dotpitch van PC monitoren een stuk lager, wat zorgt voor een scherper beeld op kortere afstand. Ga je er slechts een meter vanaf zitten, dan zou ik je echt een 24" PC monitor aanraden. Vind je 24" te klein kun je altijd nog een stapje groter pakken en naar 30" gaan (ik zit zelf een meter van een 30" paneel af, werkt heerlijk).

En op een PC monitor kun je in principe ook alles aansluiten, wellicht niet op de aller goedkoopste, maar op een beetje monitor heb je meer dan genoeg aansluitingen zitten om vanalles aan te knopen.

• Barns
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-02 15:24
Een LCD TV als monitor is inderdaad vermoeiender dan een PC scherm. Zoals TERW_DAN zegt. Dit is mijn ervaring in ieder geval ook. Sowieso draai ik altijd de verlichting naar beneden als ik mijn laptop aansluit op m'n 32" LCD.

Een plasma scherm zou ik NIET kiezen voor het gebruik als PC monitor. Dit heeft te maken met het feit dat een plasma scherm kan inbranden bij het veelvuldig tonen van stilstaande of nauwelijks veranderende beelden (denk aan bureaublad). Een LCD scherm kent dit nadelig effect niet (edit: nauwelijks).

[ Voor 3% gewijzigd door Barns op 10-05-2009 11:47 ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Barns schreef op zaterdag 09 mei 2009 @ 22:54:
Een LCD TV als monitor is inderdaad vermoeiender dan een PC scherm. Zoals TERW_DAN zegt. Dit is mijn ervaring in ieder geval ook. Sowieso draai ik altijd de verlichting naar beneden als ik mijn laptop aansluit op m'n 32" LCD.

Een plasma scherm zou ik sowieso NIET kiezen voor het gebruik als PC monitor. Dit heeft te maken met het feit dat een plasma scherm kan inbranden bij het veelvuldig tonen van stilstaande of nauwelijks veranderende beelden (denk aan bureaublad). Een LCD scherm kent dit nadelig effect niet.
nou ja da's niet helemaal waar een lcd tv heeft er ook wel wat last van, minimaal tijdelijk, ik heb het lef niet gahad om proberen permanent in te laten branden. maar als ik het menu van mijn dvd speler te lang op laat staan dan zie je het menu licht terug in het normale beeld, iets waar de gebruiksaanwijzing ook voor waarschuwd

ik heb niet gekeken naar het exacte type scherm, maar het is geen plasma wat ik heb

Iperf

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

TFT monitoren doen het soms ook wel eens (mijn oude Dell 2005s hadden er veel last van). Maar goed, op zich is het wel stukken minder erg als met plasmaschermen. Dat blijkt helemaal snel te gaan.

• Ferry34
Barns schreef op zaterdag 09 mei 2009 @ 22:54:

Een plasma scherm zou ik sowieso NIET kiezen voor het gebruik als PC monitor. Dit heeft te maken met het feit dat een plasma scherm kan inbranden bij het veelvuldig tonen van stilstaande of nauwelijks veranderende beelden (denk aan bureaublad). Een LCD scherm kent dit nadelig effect niet.
Ik gebruik mn Panasonic TH50PV70 dagelijks als pc monitor en op mn vrije dag staat die van 0900-1600 aan. Ook de rest van de week gebruik ik deze dagelijks als pc monitor. Dat gaat zó goed dat ik mn pc monitor heb weggegeven.
Alleen in de inspeelperiode moet je een beetje voorzichtig zijn, daarna maakt het niet meer uit tegenwoordig.

Spreek gewoon uit ervaring en praat geen mensen na ;)

Als je het scherm alleen als pc monitor gaat gebruiken,dan ik een lcd wel geschikter. Ga je echter veel ps3/xbox360 gamen en dvd/blu-ray kijken, dan is plasma weer in het voordeel.

[ Voor 13% gewijzigd door Ferry34 op 10-05-2009 11:22 ]

• Barns
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-02 15:24
Ferry34 schreef op zondag 10 mei 2009 @ 11:19:
Ik gebruik mn Panasonic TH50PV70 dagelijks als pc monitor en op mn vrije dag staat die van 0900-1600 aan. Ook de rest van de week gebruik ik deze dagelijks als pc monitor. Dat gaat zó goed dat ik mn pc monitor heb weggegeven.
Alleen in de inspeelperiode moet je een beetje voorzichtig zijn, daarna maakt het niet meer uit tegenwoordig.

Spreek gewoon uit ervaring en praat geen mensen na ;)

Als je het scherm alleen als pc monitor gaat gebruiken,dan ik een lcd wel geschikter. Ga je echter veel ps3/xbox360 gamen en dvd/blu-ray kijken, dan is plasma weer in het voordeel.
Mijn ervaring heb ik met de 42PZ85 van m'n ouders. Heb nu zelf een LCD scherm. Vind zowel het LCD scherm als de plasma vermoeiender om naar te kijken als de PC is aangesloten (DVI -> HDMI of VGA -> VGA maakt niet uit) dan een standaard computer/laptop beeldscherm. De retention bij de PZ85 was toch wel behoorlijk, nu is retention nog geen inbranden, maar het was toch vervelend en storend.

[ Voor 115% gewijzigd door Barns op 10-05-2009 11:52 ]

• Ferry34
Een lcdtv is wat beeld betreft bijna gelijk aan een pc monitor, dus waarom dit vermoeiend moet zijn ontgaat me.

Ik zit op een comfortabele 2 zitsbankje met draadloos toetsenbord en muis. Heerlijk en ik zal nooit meer achter een bureau gaan zitten internetten.
Mn vriendin heeft dit nog wel en zit achter een 22 inch. Handig om ff wat op te zoeken, maar ik vind het niks.
Pagina: 1