Barebone router / nas / ap / homeserver

Pagina: 1
Acties:

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:54

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Topicstarter
Sinds een week heb ik thuis de beschikking over een 100/100 mbit glasvezel internet verbinding met een vast ip. Dergelijke snelheden leveren wat luxeproblemen op, want lang niet alle netwerkapparatuur kan hiermee omgaan. Ik ben een paar weken terug ook begonnen met uitzoeken wat mijn opties zijn. Op dit moment ziet mijn setup er als volgt uit:
  • WRT54GL router met tomato firmware
  • CH3SNAS nas, downloadserver (usenet, torrents), dlna, 2x500gb RAID1 storage
Ik heb overwogen om een nieuwe router aan te schaffen met een goede WAN->LAN en LAN->WAN snelheid, hierbij kwam ik uit op deze modellen:
  • D-LINK DIR 655 (lijkt de GoT standaard modem voor glasvezeltweakers als ik op het forum kijk)
  • SITECOM WL-308 (Sitecom als merk is verrassend, maar deze schijnt erg goed te performen)
  • DRAYTEK VIGOR 2930N (Heb twee drayteks gehad en zijn gewoon super apparaten)
Aangezien WAN->LAN performance en LAN->WAN performance een issue is, zijn deze drie routers in ieder geval geschikt. De Draytek kan 90 mbit verstouwen en de andere twee >100mbit. Ook hebben ze alledrie wireless N om op de laptop toch nog een beetje snelheid te houden.

Verder ben ik niet zo tevreden over de CH3SNAS. Het ding is klein, maar maakt enorm kabaal. Hij staat in de meterkast die verder goed koel en geventileerd is. Als ik in de gang loop, dan hoor ik dat ding keihard blazen. Ik weet dat er een fancontrol plug is, maar als ik de fan langzamer laat draaien dan loopt de temperatuur erg op en dat kan nooit echt lekker zijn voor de disks (waar al mijn dierbare files op staan). Verder is de disk performance ronduit belabberd. Throughput zit ergens tussen de 6-7 Mb/sec wat denk ik de max is van de CPU en controller van het apparaat. Als ik de nas als download of streaming server gebruik zakt de performance helemaal in tot nihil en hoor ik de harddisks overuren maken (slechte filecaching?)

Gezien de prijs van een nieuwe router en de beperkingen van mijn NAS ben ik gaan nadenken wat voor alternatieven er nog zijn. Gezien ik mij ook professioneel bezig hou met linux en freebsd hosted servers en ik in feite kan lezen en schrijven met de meest courante *nix operating systems, lijkt een oplossing in deze richting voor de hand te liggen. De meeste routers en NAS'en zijn al gebaseerd op een *nix variant, maar zijn geplaagd met inferieur performende hardware of prijzen waar mijn portemonnee van gaat steigeren. Een "gewone" server echter is zelfs met uiterst bescheiden hardware meer dan genoeg uitgerust om dergelijke taken te vervullen. Dit lijkt me dus ook de aangewezen richting om de oplossing in te zoeken.

In mijn zoektocht naar de juiste form factor kwam ik al snel terecht bij barebones op basis van mini-ITX. De cases die ik bij deze form factor vond spreken me erg aan. Net zo groot als een multidisk NAS en toch een complete PC. Qua geluidsproductie schijnt het allemaal ook erg mee te vallen. Hieronder een paar modellen die ik wel interessant vind:
Afbeeldingslocatie: http://pan6.fotovista.com/dev/6/8/00466186/t_00466186.jpg
Shuttle KPC K45
Afbeeldingslocatie: http://pan9.fotovista.com/dev/9/6/00070469/t_00070469.jpg
Shuttle SN68SG2
Afbeeldingslocatie: http://bilder3.preissuchmaschine.de/prodfoto_top/asusterminator3p5p43.jpg
Asus Terminator 3P5P43

Ik heb de volgende eisen voor deze barebone router / nas / ap / homeserver:
  • Zo goedkoop als mogelijk en realistisch is
  • Small form factor en niet te luidruchtig
  • Mogelijkheid tot 2 netwerkinterfaces (ivm routering)
  • Mogelijkheid tot 2x 3,5" of 2,5" schijven (bij voorkeur 3,5")
  • Hardware RAID kaart om een SATA RAID1 array te maken
  • Moet hardwarematig compatible zijn met de meest courante *nix distributies
De volgende dingen zijn nice-to-have:
  • Wireless N kaart voor het maken van een AP (kan ook een losse AP aanschaffen)
  • 3e NIC voor IP trunking/loadbalancing/failover op mijn backup kabel internet lijntje
Qua software dacht ik aan een van deze pakketten:Persoonlijk denk ik dat de software niet echt een probleem gaat vormen. Het pijnpunt is denk ik om de juiste combinatie van hardware te vinden voor een betaalbare prijs.

Naast de router en NAS functie zie ik allerlei functies die deze server zou kunnen bedienen:
  • Download server (Usenet, Torrents, eMule, FTP/HTTP, etc...)
  • DLNA media streaming naar mijn PS3 / HDTV
  • Webserver (apache/php/mysql)
  • Mailserver voor een aantal thuisdomeintjes
  • Caching / Firewall / VPN services
  • Home automation
De problemen die ik heb ondervonden tijdens mijn zoektocht naar de juiste componenten:
  • RAID en 2e NIC vereisen beide een vrij PCI slot. 2xPCI is zeldzaam en alleen te vinden bij barebones die duurder zijn en betere maar nutteloze hardware hebben (zoals o.a. een goede videokaart).
  • Vaak zie je 1xPCI en 1xPCIe. Voor zover ik zie zijn er wel PCIe RAID kaarten op de markt, maar lijkt me niet echt een voor de hand liggende optie
  • Wireless zou een 3e PCI slot nodig hebben. In hoeverre zou een externe (eg. USB oplossing) goed en stabiel werken
  • Ik zag een model met "hardware" raid op het mainboard op basis van een promise chip. Lijkt me (vooral gezien de prijs van een SATA raid kaartje) niet echt aan te raden
Ik heb verder mijn vriend Google geraadpleegd om uit te vinden of er meer mensen zijn die een dergelijk project hebben ondernomen, maar verrassend genoeg kon ik bitter weinig recente informatie vinden van zulke projecten. Ik zie wel mensen met embedded equipment spelen (geen x86 architectuur, zeer bescheiden performance) of met dikke 19" rackservers, maar dat is dus niet wat ik zoek. Ik heb ook heel wat sites met barebones bekeken, maar ik heb meer affiniteit met software dan hardware. Ik heb het gevoel dat ik wellicht niet op de juiste dingen aan het zoeken ben.

Ik kan jullie hulp heel goed gebruiken om suggesties, tips en ervaringen te delen. Er zijn vast wel een aantal tweakers die met een soortgelijk bijltje hebben gehakt. Of misschien zit ik er wel helemaal naast en ben ik eigenlijk op zoek naar een hele andere oplossing, maar weet ik zelf nog niet van het bestaan ervan :)

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• Mental
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-10-2020
Ik heb zelf een simpele Micro ATX server in elkaar gezet van een E6400 met bijbehorend budget bordje (met raid mogelijkheden onboard) voor 300 / 400 euro destijds. 99% van 100mbit volduwen is daar geen enkel probleem mee.
Inmiddels zit er een gigabit kaart in en wat schijfjes en hij krijgt netjes 600mbit vol.
Dit is zelfs nog op windows 2003 zonder MTU / netwerk tweaks, onder linux zou je raw performance nog iets hoger kunnen liggen.
Al met al zou ik gewoon een simpele budget pc in elkaar zetten met enkel de server eigenschappen die je wilt.
Overigens een WLAN kaart als AP gebruiken raad ik je niet aan, bereik is over het algemeen over te huilen (praat hier nog over een 802.11g kaart met 3 antennes).

edit: belangrijkste vergeet ik natuurlijk nog:

Micro ATX is wel een stuk groter dan m-ITX maar qua geluidsproductie valt het ontzettend mee.
Het is wel zaak om bijv. je processor te onderklokken / AI / Cool'n'quiet functies aan te zetten, grote fans gebruiken op lage voltages etc etc.
Ik moet heel erg mn best doen om hem te horen als ik de meterkast voorbij loop.

[ Voor 20% gewijzigd door Mental op 05-05-2009 12:49 ]

• Brazza
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-12 10:23

Brazza

Byte me!

Ik zou als ik jouw was ook naar OpenFiler kijken. Is NAS/SAN met iSCSI support.Erg easy to installeren en super via web te bedienen.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-12 20:33

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ik draai al jaren mijn firewall op een mini-ITX bordje icm Debian. Ding begint nu mischien wel wat te langzaam te worden. Ik heb de routing opgelost door een linksys SLM2005 switch te kopen deze ondersteunt VLANS en icm trunking op het linux doosje heb ik aan een fysieke interface genoeg.
Gewoon standaard Debian werkt daar prima op.

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:54

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Topicstarter
TrailBlazer schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 13:01:
[..] door een linksys SLM2005 switch te kopen deze ondersteunt VLANS en icm trunking op het linux doosje heb ik aan een fysieke interface genoeg.
Dat klinkt interessant. Ik ben nog niet erg bekend met VLANs, kun je wat meer vertellen hoe ik hiermee een (multi) WAN oplossing kan realiseren met een enkele NIC en een managed switch zoals die Linksys?

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-12 20:33

TrailBlazer

Karnemelk FTW

VLANS (virtual lans) werken heel simpel. Voor elk ethernetframe wordt er een DOT1Q header geplakt. Hierin staat onder andere het VLAN nummer. Aan de hand hiervan weet de switch in welk VLAN een pakket hoort. Je kan de poorten op die switch in een VLAN zetten dan is het een access-poort of je kan meer dan een VLAN toestaan op een poort zodat het een trunk poort wordt.
Je maakt dus 2 vlans, 100 en 200 bv, aan. De poort naar je WAN zet je in vlan 100. Naar je router maak je een trunk poort aan. Alle poorten naar de andere clients zet je in VLAN 200. Het principe heet router on a stick als je hier op zoekt vind je vast wel wat op het internet.
Ik kan vanaf hier niet bij mijn bakje thuis maar als ik thuis ben post ik wel even mijn interfaces configuratie.
Let er dan dus wel op dat je nog steeds maar 1 gbit aan bandbreedte hebt. Dus als je met 100 mbit/s naar het internet aan het uploaden bent heb je nog maar 900 mbit om van dat doosje af te downloaden. Overigens denk ik niet dat je dit ooit zal merken.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
-----------------------
|        switch       |
-----------------------
 |         |       | 
P1        P2      P3
vl. 100   trunk   vl. 200
 |         |       |
inet      rtr    clientpc

Ik heb trouwens nog een stuk meer vlans thuis maar ik ben dan ook een netwerk idioot. Ik heb ook een linksys AP wat SSID aan een vlan kan koppelen. Op die manier kan je guest WLAN bouwen die niks mogen behalve internetten en een private WLAN die wel alles mag.

[ Voor 18% gewijzigd door TrailBlazer op 05-05-2009 14:20 ]

• Eskiya
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:09
Ik zit eigenlijk met een soorgelijke dilemma en vond het zonde om een nieuwe topic te openen dus vandaar hierin toegevoegd:

Huidige pc configuratie:
CPU: Intel Core 2 E6300 @1.86Ghz
Moederbord: Asus p5vd2-mx se
Memory: 4GB DDR2 waarvan 2,5 GB herkent wordt (heb WinXP Pro 32bit draaien)
HDD: 200GB maxtor
Behuizing: Nexustek Breeze
Voeding: Nexus NX-3500
Dvd-brander: Samsung

M'n huidige pc zal binnenkort vervangen worden met nieuwe onderdelen. De bovenstaande onderdelen wil ik dan ook gebruiken om in een andere behuizing
te doen en als server zijnde te laten draaien. De server zal gebruikt worden als; opslag (backup), stream (naar PS3), Ftp, Download.
Gezien de nieuwe specs zal m'n voeding wel vervangen moeten worden. Omdat dit een enorm stille voeding is wil ik deze ook in m'n server bouwen.(indien nodig)
Omdat ik nog steeds enorm gecharmeerd ben van m'n behuizig wil ik de nieuwe onderdelen hierin bouwen en de bovenstaande componenten in een zo klein en stil mogelijke
behuizing. (max €100)

1. Kunnen de onderstaande onderdelen in 1 v/d onderstaande behuizingen of soortgelijke kleine kast? (er komt nog een giglan kaartje bij omdat er onboar 10/100mbit is)
2. Wat is verstandiger WinXP Pro 64bit of Windows 7 Pro 64 bit?
2. Is het veilig, verstandig om een barebone 24/7 te laten draaien? warmte?
3. Kan het kwaad dat ik de behuizing in de meterkast stop?
4. Is bovenstaande configuratie wel zuinig om als server te laten draaien?
5. Mbord is een mATX geeft dat geen problemen in een mITX behuizing?

Hierbij ben ik de onderstaande behuizingen tegengekomen.
- Antec NSK1300/NSK1380 (incl. voeding)
- Lian Li PC-402
- Sharkoon Rush Case

Andere cases t/m €100 zijn welkom :-)

• steviepwr
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-12-2012
waarom zo'n klein mogelijke case, kun je niet veel goedkoper uitzijn met een iets grotere case+atx mobo?

• Eskiya
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:09
Omdat ik ruimtegebrek heb en de kast zo veel mogelijk uit zicht wil hebben en daarom het liefst in de meterkast wil doen. Zo'n Barebone kun je lekker makkelijker in een hoekje douwen ipv een matx case

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-12 17:56

donny007

Try the Nether!

Kijk bij de keuze van de NIC's goed naar de chipset (dus niet het merk), zorg dat er *nix drivers voor zijn, prutsen met ndiswrapper maakt het er ook niet echt sneller en eenvoudiger.

Ikzelf heb een oud P4 systeem in een full tower kast met 2 nics en een 80GB HDDtje als router en een Msi wind nettop 120 met 2x1TB als gameserver en download pc, op een 100/100MB glasvezel haal ik 96/92 wat ik acceptabel vind ;).

/dev/null

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hier vind je ook nog wel wat bruikbare info

Zelfbouw Router

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
donny007 schreef op donderdag 05 november 2009 @ 17:08:
Ikzelf heb een oud P4 systeem in een full tower kast...
Ik weet niet of het belangrijk is voor de vragensteller, maar een P4 is niet bepaald zuinig in relatie met energieverbruik. Het kan dus goedkoop lijken omdat je oude hardware kan hergebruiken, maar als je energierekening er 300 euro per jaar duurder van wordt :X
Pagina: 1