• wrcveen
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 22-12-2025
Ik sta op het punt een Dell Studio laptop te kopen, het standaard scherm is 15,6" met een resolutie van 1366x768. Een optie is een 15,6" Full HD 1920x1080p scherm.

Ik vraag me af of alles dan niet te klein wordt? Iemand ervaring met zo'n grote resolutie op zo'n 'klein' scherm?

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik heb hier op een 15.4 inch laptop 1680 x 1050 en dat is opzich nog goed te doen voor iemand met goede ogen. Als ik s'avonds mijn bril niet op heb dan is het echter kansloze zaak (tv kijken etc gaat dan nog wel goed, ben niet stekeblind oid).

Hier staat ook een 17 inch laptop met 1900 * 1200, maar dat is echt ondoenlijk. Ik kan daar niet op werken en de resolutie is dan nu ook non-native ingesteld op 1680 om het nog enigzins werkbaar te maken. In mijn ogen weegt op bepaald moment resolutie alleen weer mee als de schermgrootte ook meeschaalt.

• Lordsauron
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-05 12:45
wrcveen schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 10:52:
Ik sta op het punt een Dell Studio laptop te kopen, het standaard scherm is 15,6" met een resolutie van 1366x768. Een optie is een 15,6" Full HD 1920x1080p scherm.

Ik vraag me af of alles dan niet te klein wordt? Iemand ervaring met zo'n grote resolutie op zo'n 'klein' scherm?
Mijn ervaring met dat soort dingen is neem de full HD het formaat wend snel, ik weet niet wat je er mee wil gaan doen, maar text verwerking enzo is echt geniaal op hoge resulties

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Je moet niet verwachten dat je op een afstand van een meter met de laptop op een standaard alles nog gemakkelijk kan lezen, maar als laptop resolutie is het wel geniaal. Ik zou iig 1366x768 zeker niet doen, want dan heb je echt geen ruimte om te werken.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-05 16:22

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Ik denk dat het vooral aan je eigen ogen ligt, en dat het afhankelijk is van wat je ermee wilt doen. Als je gaat gamen zou ik het bijvoorbeeld laten, want de videokaart in zo'n laptop gaat die resolutie in nieuwe games toch niet trekken.
Voor films is het ook totaal overbodig, omdat je het verschil in resolutie niet ziet op zo'n schermpje, tenzij je er met je neus op gaat zitten.

Heb je echter veel werkruimte nodig met je applicaties, dan zie ik er het voordeel nog wel van in, met de tekstverwerker nog als slechtste voorbeeld. ( ;) ) Maar dan is het dus afhankelijk van je ogen. Want als je vervolgens alles moet gaan vergroten om nog iets te zien, dan had je net zo goed geld kunnen besparen en een lagere resolutie kunnen nemen.

Tesla Model Y RWD (2024)

• DjDuivert
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-03 21:17
Je kunt even berekenen hoe groot de pixels nu zijn en hoe groot ze op de dell zijn. Als ze erg veel kleiner zijn en je vindt je huidige scherm al aan de kleine kant moet je het niet doen. Alles wat vergelijkbaar is qua pixels en wat je kan bekijken is meegenomen. Het is erg lastig om algemeen te zeggen wat te klein is. Als je alleen films kijkt is scherper over het algemeen beter, voor tekst kunnen te kleine letters problematisch zijn, het is erg persoonlijk allemaal.

Hoe bereken je de pixelgrootte (als je em op internet niet kunt vinden)

Wat is de schermverhouding? 16:10 16:9 4:3

Pas stelling van Pythagoras toe, dan weet je de verhoudingen tussen hoogte, breedte en de diagonaal:

Vb:
16^2 + 10^2 = Schermdiagonaal^2
Schermdiagonaal = wortel van (256 + 100) = ~18,87

Dus verhoudingen breedte:hoogte:diagonaal is 16:10:18,87. Omdat je de schermdiagonaal weet, kun je de hoogte en breedte van het scherm uitrekenen. (18,87/schermdiagonaal)*10 = hoogte en (18,87/schermdiagonaal)*16 = breedte. Vervolgens doe je hoogte*breedte, dan weet je het schermoppervlak.

Ten slotte deel je het oppervlak door het aantal pixels (1920x1080 voor FullHD bijvoorbeeld), dan weet je de oppervlakte per pixel. Je kunt hiervan nog de wortel nemen zodat je de hoogte en breedte van de pixel weet en zo kun je berekenen hoeveel kleiner de pixels zijn.

Edit: Je kunt inches ook nog even omrekenen naar centimeter, dat maakt het misschien wat makkelijker een idee te krijgen van hoe groot een pixel is, maar de verhoudingen blijven hetzelfde.

[ Voor 6% gewijzigd door DjDuivert op 05-05-2009 18:27 ]

2600K - 4.6G|8GB 1333|P8P67 EVO|Club3D 4870 1G OC|2x 2493HM|DasKeyboard Ultimate|Logitech G5|Lian-Li PC-A71b + demping|Intel 510 120G|WD Black 1TB + Green 2TB|Be-Quiet P7-Pro 850W|Xonar D2x|Phonar Ethos R 100G EdMa|Music Hall DAC25.3 + A15.2|AKG K701

• R-O-Y
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-06-2025

R-O-Y

Ik maak mijn zinnen nooit

Ik zou sowieso de hoge resolutie nemen. Sowieso wordt het in windows 7 bijvoorbeeld een eitje om alle text enzo groter in te stellen. Je kan kiezen uit 100, 125 en 150 % volgens mij. Dan heb je wel de scherpte door de hoge resolutie en toch leesbare tekens.

Zoek ook een naar DPI, dat kun je in andere versies ook instellen :) 1366*768 zou ik nooit kiezen. Dat is echt veel te weinig werkplek ;)

Youtube Download ubersnel.nl

Verwijderd

Het ligt inderdaad aan hoe goed jij je ogen inschat. Ikzelf heb met meerdere 15.4" laptops gewerkt met een resolutie van 1920x1200 en ik vindt het echt geniaal. Ik heb geen problemen met het lezen ervan.

Als het echt onleesbaar was dan hadden ze je de optie ook niet gegeven. :Y)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2009 21:44 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

En anders gooi je toch de fontgrootte toch wat omhoog

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13-05 15:36

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica