Wie heeft er al winden horen (voelen...) waaien die in de richting wijzen van een Celeron processor met 100Mhz frontsidebus. Intel zit nu op 533 met 66Mhz FSB. Echter deze blijkt niet meer serieus overklokbaar te zijn. Met een C366@550 ben je eigenlijk nog beter uit gezien de 100Mhz FSB die je dan draait. Mischien het Celeron 100Mhz FSB pad pas ingeslagen wordt bij de C600. Deze zou dan een multiplier hebben van 6. Als we dit relateren naar een (overgeklokte) FSB van 133Mhz dan kan deze processor misschien wel op 6*133=798Mhz gaan draaien. Dan kunnen de goeie ouwe tijden zoals C300@464 en C366@550 weer herleven. Dat waren nog eens snelheidswinsten. Let the good times role, ASAP...
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat ook die nieuwe celerons van die grote marges hebben. Het leuke van de celeron was dat het core-ontwerp snelheden tot een MHz of 500 aankon bij het toenmalige productieproces. Nu is dat proces al een stuk verbeterd, maar echt veel hoger kom je niet.
Ik denk dat de nieuwe celerons wel een beetje zijn over te klokken, maar zeker niet tot 133 MHz
Ik denk dat de nieuwe celerons wel een beetje zijn over te klokken, maar zeker niet tot 133 MHz
Als de FSB op 100Mhz komt te staan voor laten we zeggen een C600, dan wordt er volgens mij ook al rekening mee gehouden dat op dezelfde productielijn in de toekomst ook C633, C666 (evil?), C700 enz. geproduceerd kunnen worden. Deze CPU's zouden dus dezelfde core kunnen krijgen met alleen een andere multiplier welke de gewenste core-snelheid haalt. Echter deze core-snelheid zou ook met een andere FSB gehaald kunnen worden waardoor het verhaal weer rond is.
Een C300a en een C366 waren ook 34 Mhz hoger op FSB te klokken dan door intel bedoelt (66 vs. 100 Mhz).
Een C300a en een C366 waren ook 34 Mhz hoger op FSB te klokken dan door intel bedoelt (66 vs. 100 Mhz).
Verwijderd
Ik denk (Hypotetisch) dat omdat alle P3-tjes nu langzamerhand naar FSB 133 (en denk ik wel hoger) gaan, zal de celeron de algehele P2 vervangen, en dus met FSB 100 geintroduceerd worden... dit zal voor Intel veel geld uit-sparen...
maarja, dit is enigsins hypotetisch...
maarja, dit is enigsins hypotetisch...
Verwijderd
Ik ben nog prima tevreden met m'n 366@550. Mijn systeem is beter af met wat meer RAM (192 i.p.v. 64) en een nieuwe beeldplank (GeForce i.p.v. TNT1).
Taylor : C666 komt niet, de Amerikanen zijn er te bang voor. Het zal een C667 worden, heeft Intel al een tijdje geleden aangekondigd...
Virussen? Scan ze hier!
Verwijderd
Een C666 of C667 met 100 MHz FSB lijkt me onwaarschijnlijk: dan zou je een multiplier van 6 2/3 moeten hebben... En meestal zijn het getallen in de vorm van x.0 of x.5
Dat kan goed kloppen. Ze hebben de PIII met 100Mhz FSB ook niet op 667 uitgebracht maar op 650Mhz (PIII met 133Mhz FSB wel, maar dat komt dan ook weer mooi uit op een multiplier van 5.0). Er zal dus meer in de richting van een 550, 600 en 650 moeten worden gedacht. Zo staat het trouwens ook op de roadmap waar hjl de link van poste.
De vraag is alleen hoe groot de kans is dat bv. een C550 met 100Mhz FSB (multiplier 5.5) op 5,5*133=731,5Mhz kan draaien. Dat scheelt toch een goede 180Mhz. Zo'n verschil (met dezelfde multiplier van 5.5) is er al eerder geweest (C366@550). Het blijft natuurlijk speculeren. De praktijk zal het uit moeten wijzen.
De vraag is alleen hoe groot de kans is dat bv. een C550 met 100Mhz FSB (multiplier 5.5) op 5,5*133=731,5Mhz kan draaien. Dat scheelt toch een goede 180Mhz. Zo'n verschil (met dezelfde multiplier van 5.5) is er al eerder geweest (C366@550). Het blijft natuurlijk speculeren. De praktijk zal het uit moeten wijzen.
Pagina: 1