Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Welke 2e hands auto?

Pagina: 1
Acties:

• FailFr8er
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:34
Op dit moment zijn mijn vriending en ik het zat om geen auto meer te hebben. We hebben het ruim een jaar volgehouden en het is echt tijd voor weer een autootje. De vraag is nu alleen, welke...

Zelf heb ik maar een beperkte kennis op het gebied van auto's en na een paar dagen zoeken kom ik wel uit op een paar modellen maar ik heb werkelijk geen idee of het een beetje redelijke auto's zijn. Daarnaast is het budget beperkt omdat we beide student zijn ;(

De eisen die we hebben zijn vrij simpel:

- Ik moet erin passen (ben vrij lang en breed O:-))
- Hij moet zuinig zijn
- Max. €3000-3500

De auto die ik nu op het oog heb is een Fiat Punto uit 2001 met 106k op de teller. Geen schade zover bekend, is €3000,- en ziet er goed uit. Of ik erin pas kom ik vanmiddag achter ;). Als ik zoek zie ik alleen hele verschillende ervaringen. Sommige mensen vinden het een heerlijke auto en anderen beweren dat je om de 10km stilstaat met autopech. In hoeverre kloppen deze verhalen in hemelsnaam?

Andere optie is een Daewoo Matiz maar daar zie ik mezelf niet echt inpassen. Maar past wel prima binnen budget.

Weer een andere mogelijkheid is een Opel Corsa juni 2000 maar heeft wel al 154k gereden maar is weer lekker zuinig.

Heeft iemand ervaring met deze auto's of suggesties om naar andere modellen te kijken die beetje redelijk binnen budget vallen? Ik zie door de auto's het wagenpark niet meer en ik wordt er een beetje gek van ;)

Verwijderd

Het wordt in jou geval gewoon proef rijden. Kijk in welke auto je past en lekker kan zitten, en in welke niet.
Ik weet dat mijn broer (2 meter) in een Corsa B past.. maar niet comfortabel zit. Mijn advies dus; gewoon langs een paar dealers en autozaken en auto's proberen :)

• Youk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-11 11:12

Youk

Volvo For Life

Ik heb vorig jaar gedurende 7 dagen in Spanje rondgereden in een chevrolet matiz. Heb er toen 1300 km mee gereden en ik was eerlijk gezegd verbaasd dat deze zo goed zat. Ben zelf 1.93m, verder normaal gebouwd. Het motortje moest wel redelijk hard werken, dat wel (denk dat het een van de minste types was, ben er niet zeker van). Langste rit aan een stuk was 220 km, en ik stapte nog steeds fris uit.

In tegenstelling tot de huidige modellen van de renault clio en de volkswagen polo (waar ik nu ook al verschillende ritten in heb gedaan van 150 km), die zitten totaal niet goed. Na een 25 tal kilometer krijg ik al wat last in mijn rug. Vooral dan in de clio, de schoudersteunen van de zetels komen maar tot ergens halverwege mijn rug, en zo overdreven groot ben ik toch niet.

Zelf rijdt ik wel met een Volvo 850. Zalig om in te rijden, veel ruimte, veel comfort, de 4-deurs is goedkoop in aanschaf, maar enkel het verbruik hé. Ben wel een enorme Volvo fanaat, dus let hier verder maar niet op O-)

Verder weet ik niet of het interessant is om eens te kijken naar een opel astra van het G model (deze waren ergens rond het jaar 2000). Hier heb ik ook gedurende 3 jaar mee ronggereden en daar was ik ook zeer tevreden over. Moet wel vermelden dat ik de sport uitvoering had met de bijhorende kuipzeteltjes en dat zat echt heerlijk.

Volvo Classic Club Belgium

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-11 15:19
kijk anders ff op http://www.autoweek.nl/occasions.php
Daar kan je mooi zoeken. Let er wel op dat er ook lease auto's tussen staan. Dus als je een BMW voor 1195 euro ziet, is dat niet de koopprijs :)
Daarnaast kan je het beste een proefrit maken. Zelf vind ik bijv een Polo of Golf een leuke auto maar vind hem te stug/hard rijden. Had ik geen proefrit gemaakt dan had ik hem wel aangeschaft. Nu heb ik een peugeot die wat uhm zachter is.
Als je lang bent lijkt het me zoeizo niet echt handig om de 1 series te nemen (citroen C1, peugeot 107, fiat panda etc) Maar wederom, neem een proefrit. Het kan zijn dat je er gewoon inpast in de lengte maar dat je in de breedte niet goed zit (bijv met je knie tegen de zijkant aan).

[ Voor 56% gewijzigd door thewizard2006 op 05-05-2009 09:04 ]

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:12
Hmm, die dingen zijn best wel een stuk goedkoper geworden de laatste tijd :P

Ik heb zelf destijds ook proefgereden in een Punto, een model uit 2003 of 2004. Op zich een mooie auto, had redelijk veel ruimte ondanks de kleine omvang, maar ik vond het 1.3JTD motortje niet je van het. De 1.4HDI motor in een Peugeot 206 beviel een stuk beter en is ook wat ik gekocht heb (daarnaast is de peugeot zuiniger en valt ie net een belastingcategorie lager dan de punto).

• FailFr8er
Bedankt allemaal voor de tips. Ben ook al flink aan het speuren geweest op Autoweek en daar kwam ik dus uit op de Punto, Corsa en Matiz. :)

Het wordt sowieso passen en meten, het is alleen zo dat ik in het verleden in een diesel Astra ('98) heb gereden die best prima reedt maar ook wat problemen had. Dat wil ik dus nu voorkomen maar ik hoor dus rare verhalen over de 2000-2002 Punto. Daarom ben ik nu een beetje huiverig aan het worden terwijl ik wel hoor overal dat ie vrij ruim is.

[edit]
Hoelang gaat de gemiddelde bezine auto mee qua km? Ik wordt nu huiverig bij km-standen ->150k maar is dit terecht of niet?

[ Voor 12% gewijzigd door FailFr8er op 05-05-2009 09:15 ]

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Red Nalie schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 09:12:
Bedankt allemaal voor de tips. Ben ook al flink aan het speuren geweest op Autoweek en daar kwam ik dus uit op de Punto, Corsa en Matiz. :)

Het wordt sowieso passen en meten, het is alleen zo dat ik in het verleden in een diesel Astra ('98) heb gereden die best prima reedt maar ook wat problemen had. Dat wil ik dus nu voorkomen maar ik hoor dus rare verhalen over de 2000-2002 Punto. Daarom ben ik nu een beetje huiverig aan het worden terwijl ik wel hoor overal dat ie vrij ruim is.

[edit]
Hoelang gaat de gemiddelde bezine auto mee qua km? Ik wordt nu huiverig bij km-standen ->150k maar is dit terecht of niet?
Mijn moeder heeft ook een Punto uit 2002... prima ding... mijn moeder vind onderhoud overdreven en doet 1x per jaar een grote beurt en dan zo minimaal mogelijk... ding blijft gaan :) Rijd prima... ik kan met mijn 1.93 de stoel nog niet eens helemaal naar achter... voldoende ruimte en nog redelijk pittig ook.

Heeft ook een computer!

• FailFr8er
Goed, we hebben een nieuwe auto op het oog en zijn bijna van plan om hem te kopen:

Ford Fiesta uit 2003 met 38k op de teller voor ±€5500,-. Hij ziet er echt schitterend uit (lees 1 heeeeeeel klein deukje en 3-4 mini-lakplekjes) en loopt erg soepel in de proefrit. Ik kan er alleen vrij weining informatie over vinden wat betreft betrouwbaarheid. Ik weet niet of iemand hier nog ervaring mee heeft?

Als ik vandaag niets kan vinden dan gaat ik hem denk ik morgen aanschaffen :P

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Red Nalie schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 14:22:
Goed, we hebben een nieuwe auto op het oog en zijn bijna van plan om hem te kopen:

Ford Fiesta uit 2003 met 38k op de teller voor ±€5500,-. Hij ziet er echt schitterend uit (lees 1 heeeeeeel klein deukje en 3-4 mini-lakplekjes) en loopt erg soepel in de proefrit. Ik kan er alleen vrij weining informatie over vinden wat betreft betrouwbaarheid. Ik weet niet of iemand hier nog ervaring mee heeft?

Als ik vandaag niets kan vinden dan gaat ik hem denk ik morgen aanschaffen :P
- Max. €3000-3500
Ik mis iets? Ongeveer 2000 euro?

Persoonlijk vind ik 5.500 voor een fiesta ondanks lage km-stand teveel geld. Voor dat bedrag zou ik gaan kijken naar een wat grotere auto, categorie golf/focus oid.

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-11 11:05

Krentenbol

Prutz0r

sander- schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 14:31:
Persoonlijk vind ik 5.500 voor een fiesta ondanks lage km-stand teveel geld. Voor dat bedrag zou ik gaan kijken naar een wat grotere auto, categorie golf/focus oid.
Maar goed, dan zit je weer met verbruik en belasting.

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

• FailFr8er
sander- schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 14:31:
[...]

[...]

Ik mis iets? Ongeveer 2000 euro?

Het budget is idd iets gerekt, daarentege is de km stand zo laag en de auto zag er vreselijk goed uit en reed lekker dat we nu aan het kijken zijn wat de mogelijkheden zijn.

Met 38k op de teller zou deze auto in theorie zo'n 8 jaar mee kunnen met 15-20k per jaar. Er zit een volledig jaar mobiliteitsgarantie op en onderdelen/manuren en aan jaar APK. Dat ding rijdt buiten de bebouwde kom zo'n 1:20 en dat is ook erg meegenomen...

Ik kan verders vrij weinig zuinigs vinden voor dat geld en km-stand, maar als je nog ideeen hebt dan hoor ik dat uiteraard heel erg graag :)

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Mijn zusje heeft een Daewoo Matiz, en daar kan ik echt geen grote afstanden in afleggen. Ik zit er op zich wel lekker in (goed rechtop ook), maar de pedalen zitten me te dichtbij.

Ik zat zelf (vorig jaar augustus) te twijfelen tussen een Ford Fiësta uit 2004 of een Opel Corsa uit 2004. Qua zitcomfort en ruimte deden ze niet voor elkaar onder, en ze waren ruim beter dan de andere modellen die ik heb getest. Toevallig zat daar net geen Fiat bij, wel onder andere Renault, Suzuki en Toyota. Ford en Opel zijn beduidend geschikter voor mensen met lange benen.

De belasting valt mee; aangezien je in de categorie tot 950 kg zit. Dit is 70 euro per 3 maanden.

Uiteindelijk is het de Opel Corsa C voor mij geworden. Deze heeft een distributieketting, wat ik zelf wel een pluspuntje vond. Dit model heeft ook kunststof wielkasten. Bij andere modellen van Opel gaat het rond de spatborden snel roesten; daar heeft deze dus geen last van. Hoe het met dit soort kwaaltjes bij Ford is weet ik niet.

Je verandert overigens wel snel van keuze. Eerst had je een Matiz, Corsa of Punto op het oog voor maximaal 3500 euro. En nu (een paar uur later!) ga je waarschijnlijk voor een Fiësta van 5500 euro? Ik zou gewoon eens wat dealers langs gaan, even proef zitten in de auto. Als je niet lekker zit die auto direct vergeten. Als je wel lekker zit en het voelt goed aan, eens een proefritje maken. Neem er gewoon je tijd voor. :)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-10 12:54

Blamm

Niet meer Smart

Altijd alleen of met zn 2en? Kijk eens naar een Smart Fortwo!
Zelf 2 jaar gereden, en met 1,88 geen probleem er in te passen, broer van 2 meter kon er ook goed in zitten.

Tenzij je natuurlijk regelmatig grote dozen wilt vervoeren, maar de kofferbak is ruim genoeg voor boodschappen en een kratje pils.

• FailFr8er
Ik ben idd relatief rigoreus geswitched van prijsklasse, dat klopt. Hoe meer dealers ik langs ging hoe meer ik het gevoel kreeg dat ik voor een ±€2000,- meer een veel betere auto kreeg.

Sowieso is er nog een factor die speelt, namelijk een vriending. Die is inmiddels verliefd geworden op deze auto, dus dat heeft natuurlijk wel een invloed. Smart valt om diezelfde reden sowieso af, ze vind 'em foeilelijk :P.

Heb wat reviews gelezen over de Fiesta (heb overigens wel al een proefrit gemaakt, dat ding reed heerlijk). Ik lees vooral dat het een lekker autootje is met relatief weinig onderhoud.

Ben overigens nu nog wel aan het kijken in doe ±€5500 prijsklasse misschien dat ik nog iets beters kan vinden. Ik sluit nog niets uit ;)

[ Voor 15% gewijzigd door FailFr8er op 05-05-2009 15:13 ]

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:21

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Mitsubishi Carisma ftw :Y)

Heb ik zelf, over het algemeen betrouwbaar en weinig onderhoud.
Verbruikt ook niet zo veel 1 op 13 à 1 op 15 bij weinig snelwegverbruik, anders zuiniger.
Omdat veel mensen hem burgerlijk/saai/lelijk vinden kost hij ook geen reet. :D

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:30

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Red Nalie schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 15:08:
Ik ben idd relatief rigoreus geswitched van prijsklasse, dat klopt. Hoe meer dealers ik langs ging hoe meer ik het gevoel kreeg dat ik voor een ±€2000,- meer een veel betere auto kreeg.

Sowieso is er nog een factor die speelt, namelijk een vriending. Die is inmiddels verliefd geworden op deze auto, dus dat heeft natuurlijk wel een invloed. Smart valt om diezelfde reden sowieso af, ze vind 'em foeilelijk :P.

Heb wat reviews gelezen over de Fiesta (heb overigens wel al een proefrit gemaakt, dat ding reed heerlijk). Ik lees vooral dat het een lekker autootje is met relatief weinig onderhoud.
Vraag Terw_Dan of als hij dat niet hoort TERW_DAN :z anders, hij rijdt al een tijdje rond in een vierdeurs zwarte Fiesta uit 2003 of 2004 ofzo. Hij heeft het gekozen ivm kosten en bovenal dat hij er comfortabel in paste (2m). Iig is hij er nog volop over te spreken. Wel heeft hij al een keer stilgestaan iirc (iig iets waar garagebezoek noodzakelijk was).
Ben overigens nu nog wel aan het kijken in doe ±€5500 prijsklasse misschien dat ik nog iets beters kan vinden. Ik sluit nog niets uit ;)
Probleem is allicht je vriendin ;)

Wat ik een beetje mis in je verhaal is hoeveel je verwacht te rijden en of andere brandstoffen dan benzine een optie zijn. Voor het budget wat je nu noemt is bijv een VW Lupo 3L haalbaar - zuiniger dan dat ga je niet vinden, en hij is ruimer dan je zou denken als je de stoel naar achteren gooit, maar het blijft een klein onding :P

Oslik blyat! Oslik!

• FailFr8er
dion_b schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 16:57:
[...]

Vraag Terw_Dan of als hij dat niet hoort TERW_DAN :z anders, hij rijdt al een tijdje rond in een vierdeurs zwarte Fiesta uit 2003 of 2004 ofzo. Hij heeft het gekozen ivm kosten en bovenal dat hij er comfortabel in paste (2m). Iig is hij er nog volop over te spreken. Wel heeft hij al een keer stilgestaan iirc (iig iets waar garagebezoek noodzakelijk was).

[...]

Probleem is allicht je vriendin ;)

Wat ik een beetje mis in je verhaal is hoeveel je verwacht te rijden en of andere brandstoffen dan benzine een optie zijn. Voor het budget wat je nu noemt is bijv een VW Lupo 3L haalbaar - zuiniger dan dat ga je niet vinden, en hij is ruimer dan je zou denken als je de stoel naar achteren gooit, maar het blijft een klein onding :P
Ben nu paar uur bezig met reviews lezen en hetgeen constant terugkomt is "Focking leuke auto, weinig onderhoud" met als nadeel "Hij is niet snel". Snel boeit mij niet, ik vond mn diesel Astra '98 snel optrekken en toen schoot iedereen in de lach :z

Ik denk trouwens dat mn vriending en ik deze auto ook kopen met een andere gedachte dan onze eerste zoektocht. Die was gericht op de komende 2-3 jaar, als we deze kopen met z'n 38k dan kopen we hem voor langere periode (kan volgens mij rustig 8 jaar mee met 15-20k per jaar).

Ik ben overigens ook 2m en het enige dat ik matig vind aan de zitting van de auto is het feit dat mn rechterbeen tegen het middenconsole ligt en ik daar drukpijn ondervind. Heb verders beenruimte zat dus moet even aanleren om been niet te laten rusten en/of er gewoon mee te leren leven... Dit had ik overigens ook in de andere 10 auto's waar ik vandaag in gezeten heb, dus het zal best nog wel eens aan mij kunnen liggen.

• flashin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Tip: een nieuwe auto is leuk, maar wordt niet te enthousiast.. Kijk liever kritisch en probeer door die deuk etc. juist nog wat van de prijs af te halen.

Autoverkopers willen verkopen, de occassionmarkt voor kleine zuinige auto's ligt alleen niet op zijn gat dus ik weet niet hoeveel marge er is.

Polo's & Lupo's voor dat budget zijn over het algemeen net de auto's met brakke versnellingsbakken en golfjes 4 zijn >150k km standen.

Fiesta is leuk hoor, vroegtijdige roest is alleen ook niet onbekend bij Ford.

• FailFr8er
Goed, we zijn uiteindelijk toch voor de Fiesta gegaan. €5640,- incl. plaatsen van een door ons te leveren radio, 1 jaar garantie, nieuwe APK. Heb gisteren nog veel reviews etc. over de Fiesta serie gelezen en kon vrij weinig rare verhalen lezen (itt de Punto).

Vriending was er helemaal op verliefd en hij rijdt ook gewoon zalig, dus we zijn helemaal happy. Vrijdag kan ik em ophalen 8)

• FailFr8er
Ik kom er net achter dat ik reviews heb zitten lezen van de verkeerde auto. Dat waren allemaal 16V en deze auto is 8V. Gaat dit nog impact hebben op brandstofverbruik of niet?

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
wellicht iets zuiniger en dood boven de 4000 toeren.

Heeft ook een computer!

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08:25

Chakotay

Lick here to continue

Red Nalie schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 05:48:
Ik kom er net achter dat ik reviews heb zitten lezen van de verkeerde auto. Dat waren allemaal 16V en deze auto is 8V. Gaat dit nog impact hebben op brandstofverbruik of niet?
:W

8v blokjes zijn vaak wat zuiniger, maar hebben ook minder vermogen dan de 16v-variant.

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

• Gonadan

Gonadan

Uit 2003? Ik neem aan dat je reviews van de 1,25 had zitten lezen dan?
Maakt qua verbruik geen reet uit, kan je ook op autoweek vergelijken als je de specificaties naast elkaar legt. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• FailFr8er
Gonadan schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 09:10:
Uit 2003? Ik neem aan dat je reviews van de 1,25 had zitten lezen dan?
Maakt qua verbruik geen reet uit, kan je ook op autoweek vergelijken als je de specificaties naast elkaar legt. ;)
Op autoweek staan alleen de 16V, ik kan die 8V echt nergens vinden :X

Maar goed om te weten dat het weinig uitmaakt. Vermogen boeit me niet zo vreselijk veel, scheur er niet mee en mn vriendin al helemaal niet. Gaat helemaal goedkomen dus ;)

• Gonadan

Gonadan

Red Nalie schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 09:38:
Op autoweek staan alleen de 16V, ik kan die 8V echt nergens vinden :X

Maar goed om te weten dat het weinig uitmaakt. Vermogen boeit me niet zo vreselijk veel, scheur er niet mee en mn vriendin al helemaal niet. Gaat helemaal goedkomen dus ;)
De 1,3 is 8V, staat er toch? ;)
http://www.autoweek.nl/ca...ata.php?id=27440&cache=no

Vermogen wordt ook identiek aangegeven trouwens.
Toch wel apart, je zou normaal wel wat verschillen verwachten.
Aan de andere kant heeft de 16V een iets kleinere motorinhoud, waarschijnlijk heeft Ford de 16V met dezelfde prestaties als de 8V trachten te maken.

[ Voor 29% gewijzigd door Gonadan op 07-05-2009 09:47 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1