Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

UPC 'dnsassist'

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit op een UPC netwerk. En ineens is alles anders. In Firefox tik ik CNN in het adres-veld. En ik kom niet op CNN.com terecht, maar op een UPC-pagina: "cnn kon niet gevonden worden" plus wat zoekresultaten (http://zoek.upc.nl/upcnlassist/dnsassist/main/?domain=cnn).

En ineens merk ik hoe vaak ik www en .com of wat voor extensie dan ook weglaat en Google op de achtergrond via Firefox het werk laat doen. En als Google er niet uitkomt, dan komt Google met een *goede* zoekpagina.

Tenzij je op een netwerk zit waar dit soort trucs worden uitgehaald, kennelijk.. Dnsassist heet dit dus. Dit kapen van internetpagina's door UPC. Inclusief gesponsorde zoekresultaten.. Wat een ^%&$-bedrijf dat UPC, maar dat terzijde.

Heeft iemand enig idee hoe dit uit te schakelen of te omzeilen? Achter het kabelmodem zit een U.S. Robotics Wireless MAXg Router router (USR5461). De toegewezen DNS-servers schijn ik in de webinterface niet te kunnen wijzigen. Of misschien toch ergens?

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Heb je een statisch IP adres? Ik zie in de handleiding dat de DNS servers enkel in te vullen zijn wanneer het IP adres statisch is.

Afbeeldingslocatie: http://www.usr.com/support/5461/5461-ug/images/internet-static.gif

Aangezien tegenwoordig op dynamische verbindingen de leases bijna steeds oneindig zijn kan je eigenlijk gewoon het DHCP toegewezen IP adres nemen en als statisch invullen. Vervolgens kan je dan wel je eigen DNS servers - openDNS - ingeven. Nou ja, resultaat zal bij OpenDNS hetzelfde zijn: een zoekrobot; dus ik denk niet dat je daar echt gelukkiger mee wordt.

[ Voor 11% gewijzigd door YellowOnline op 04-05-2009 23:54 ]

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-11 10:25

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Vreemd, ik heb hier ook UPC en ik heb geen last van wat jij beschrijft. Losse termen intikken in Firefox zorgt nog steeds voor een zoektocht op Google.

Misschien niet bij alle abonnees gewijzigd ofzo?

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Cloud schreef op maandag 04 mei 2009 @ 23:58:
Vreemd, ik heb hier ook UPC en ik heb geen last van wat jij beschrijft. Losse termen intikken in Firefox zorgt nog steeds voor een zoektocht op Google.

Misschien niet bij alle abonnees gewijzigd ofzo?
Op de site staat dat het bij alle abonnees is veranderd, maar als je andere dns servers gebruikt, merk je er niets van. Zie ook http://www.upclive.nl/System/NXR/2090/20901535.html om het uit te zetten.

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• lockwood
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-11-2023
Ik had gisteren hetzelfde probleem. UPC is idd !@#$ en ze denken maar dat iedereen tevreden is. Zelf beschrijft UPC haar dienst als handig!?

Bij mijn Netgear router kon ik wel statische IP adressen combineren met een statisch DNS adres en nu kan ik gewoon weer lekker firefoxen.

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-11 16:50

r0b

YellowOnline schreef op maandag 04 mei 2009 @ 23:52:
Heb je een statisch IP adres? Ik zie in de handleiding dat de DNS servers enkel in te vullen zijn wanneer het IP adres statisch is.

[afbeelding]

Aangezien tegenwoordig op dynamische verbindingen de leases bijna steeds oneindig zijn kan je eigenlijk gewoon het DHCP toegewezen IP adres nemen en als statisch invullen. Vervolgens kan je dan wel je eigen DNS servers - openDNS - ingeven. Nou ja, resultaat zal bij OpenDNS hetzelfde zijn: een zoekrobot; dus ik denk niet dat je daar echt gelukkiger mee wordt.
Of je stelt handmatig de OpenDNS nameservers in op de client, natuurlijk :)
(Als je jezelf registreerd voor opendns en je IP-adres opgeeft valt die dnsassist van opendns uit te schakelen)

edit:

Oh, Rob heeft nog een betere oplossing gegeven: Rob in "UPC 'dnsassist'" :)

[ Voor 6% gewijzigd door r0b op 05-05-2009 09:01 ]

• lockwood
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-11-2023
De oplossing van UPC die Rob aanwijst is niet bepaald handig. Ze houden geen rekening met mensen die eventueel meerdere computers hebben of meerdere OS's draaien (die niet in de lijst staan). Nou weet ik niet of dat bij Emve het geval is, maar daarnaast zou het op Emve's router echt mogelijk moeten zijn om statische en dynamische dns adressen in te stellen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zo moeilijk is het allemaal niet:

Twee mogelijkheden voor de situatie met meerdere computers achter een router:
1) alternatieve DNS servers op de router instellen, DNS forwarding op router aanzetten. Vervolgens rest van de PCs gewoon via DHCP de router als DNS server laten gebruiken.
2) op iedere computer de DNS servers handmatig instellen.

Mbt andere OSsen - als je iets anders dan Windows of MacOS gebruikt mag je toch zeker wel weten hoe je eigen DNS servers in te stellen. Kijk bij Linux bijvoorbeeld in /etc/resolv.conf :z

Oslik blyat! Oslik!

• Rukapul
  • Laatst online: 07:50
Verwijderd schreef op maandag 04 mei 2009 @ 23:43:
Heeft iemand enig idee hoe dit uit te schakelen of te omzeilen?
+ een klacht bij de relevante toezichthouder(s) indienen :) (nog wel even bedenken op welke grond, maar daarvoor kunnen we weer teruggrijpen naar de historie met de .com domeinen waar Verisign uiteindelijk bakzeil moest halen met SiteFinder)

[ Voor 33% gewijzigd door Rukapul op 05-05-2009 16:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
De instructies op de upc-pagina (dank voor de link!) die werken. Maar het zou veel fijner zijn als het op de router kon (omdat er inderdaad allerlei computers, iphones e.d. inloggen), maar dat kan kennelijk alleen met een vast ip-adres. En nog veel fijner zou zijn als upc deze kaperij stopt. Ik vraag me inderdaad af of dit wel is toegestaan. Misschien denken ze "zolang er geen haan naar kraait"...

Ik heb gemerkt dat het intikken van meer dan één zoekterm inderdaad nog wel een Google pagina of gelijk de juiste pagina tot gevolg heeft. Maar slechts één term ('cnn' bijvoorbeeld, of 'tweakers') leidt naar die upc-pagina.
Ik vind het op z'n zachtst gezegd onbehoorlijk gedrag van upc. We krijgen gewoon een aangepaste versie van internet van ze! Ik vind dat het signaal dat ze aanbieden schoon en ongecensureerd moet zijn; geen proxies, geen dns-assists.. Tenzij klanten daar heel specifiek om vragen misschien, maar dit is de omgekeerde wereld! Ik heb het gevoel dat dit principieel totaal niet klopt.

Maargoed. De aanwijzingen op de site die werken dus, al is het als je met veel verschillende apparaten te maken hebt omslachtig en bewerkelijk. Zoals gezegd: ik vind dit de omgekeerde wereld.

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Rob schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 00:01:
[...]

Op de site staat dat het bij alle abonnees is veranderd, maar als je andere dns servers gebruikt, merk je er niets van. Zie ook http://www.upclive.nl/System/NXR/2090/20901535.html om het uit te zetten.
Dat is toch wel gek. Ik gebruik gewoon de DNS servers die ik van het netwerk binnenkrijg, en ik heb géén dnsassist hier. :? Maar blijkbaar mag ik mijzelf gelukkig prijzen, want dat soort onzin hoef ik ook niet nee.

De DNS servers in mijn router zijn:
code:
1
2
62.179.104.196
213.46.228.196

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 21:23:
De instructies op de upc-pagina (dank voor de link!) die werken. Maar het zou veel fijner zijn als het op de router kon (omdat er inderdaad allerlei computers, iphones e.d. inloggen), maar dat kan kennelijk alleen met een vast ip-adres. En nog veel fijner zou zijn als upc deze kaperij stopt. Ik vraag me inderdaad af of dit wel is toegestaan. Misschien denken ze "zolang er geen haan naar kraait"...
Als het niet in je router kan ligt het gewoon aan de beperkingen van je router. Ik heb het hier probleemloos (en zonder een vast IP) in m'n Sitecom WL-308 ingesteld. DNS servers instellen en DNS forwarding en klaar is kees :z
Ik heb gemerkt dat het intikken van meer dan één zoekterm inderdaad nog wel een Google pagina of gelijk de juiste pagina tot gevolg heeft. Maar slechts één term ('cnn' bijvoorbeeld, of 'tweakers') leidt naar die upc-pagina.
Ik vind het op z'n zachtst gezegd onbehoorlijk gedrag van upc. We krijgen gewoon een aangepaste versie van internet van ze!
Euh, verdiep je anders in de materie. Je IP pakketten doen nog exact hetzelfde als ervoor, het gaat puur om een verschil in hoe de telefoongids (DNS) werkt bij fouten.
Ik vind dat het signaal dat ze aanbieden schoon en ongecensureerd moet zijn; geen proxies, geen dns-assists.. Tenzij klanten daar heel specifiek om vragen misschien, maar dit is de omgekeerde wereld! Ik heb het gevoel dat dit principieel totaal niet klopt.
Waar gaat dit allemaal over? Als je een URL correct intoetst kom je nog op exact dezelfde sites als anders. Het verschil is puur dat een 404 bij fout URL onderschept wordt en omgeleid wordt, meer niet. Geen sprake van censuur dus.

Wel begrijpelijk dat je er niet zo'n zin in heb, ik ook niet, maar dan heb je prima mogelijkheid om er wat aan te doen.
Maargoed. De aanwijzingen op de site die werken dus, al is het als je met veel verschillende apparaten te maken hebt omslachtig en bewerkelijk. Zoals gezegd: ik vind dit de omgekeerde wereld.
Wederom, als je het niet in je router kunt ligt daar je probleem. Enige reden dat UPC daar niets over zegt is dat er 1001 verschillende routers zijn en de exacte instellingen natuurlijk in elke router anders heten en op een andere plek zitten.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 10:31:
Euh, verdiep je anders in de materie.
Waarom denk je dat ik hier een vraag postte?
Geen sprake van censuur dus.
Ik gebruikte het woordje censuur, maar ik geloof niet dat iemand daaruit kan lezen dat upc met dns-asssist in mijn ogen censuur toepast. Ik vind het wèl heel kwalijk, en daarmee kijk ik er kennelijk anders tegenaan dan jij. Ik verwacht geen pagina's met al dan niet gesponsorde links van mijn provider, als ik wat in mijn adresveld van Firefox tik. Dan verwacht ik de site die ik zoek, of een zoekpagina van Google, of gewoon een melding van mijn browser: "Firefox kan de server op www.twiekkurrs.net niet vinden."

Verwijderd

Topicstarter
Overigens blijkt het ook in deze MAXg router mogelijk om voor alle devices een (één) alternatieve dns-server in te stellen, onder de tab LAN. Dus ik ben er uit. Ik had dat voordat ik dit postte al geprobeerd, maar met de dns-servers die ik toen probeerde werkte dat niet. Toch maar weer een poging gedaan met de info uit deze thread - et voila! Ik ben dus heel blij met de bijdrage van Rob!

• Nic
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-11 20:40

Nic

Vrij

(jarig!)
Ik kreeg het gisteren ineens ook. Ik vind dat mijn provider niet ongevraagd wijzigingen in de werking van internet moet aanbrengen. Een domeinnaam die niet bestaat moet niet met een dns-truuk ineens toch resolven...

Ik heb dus maar even gebeld met UPC. Die wisten in eerste instantie niet waar het over ging, maar na wat navraag kwamen ze er toch uit: Het is een pilot die ze bij een beperkt aantal klanten uitvoeren. Dat verklaart dus waarom niet iedereen er last van heeft. Hij ging het uitzoeken, en ik word als het goed is vanmiddag teruggebeld.

En ja, natuurlijk weet ik dat ik door de dns servers te wijzigen het zelf kan uitzetten (zie http://www.upc.nl/upclive/navigatieservice/). Maar het gaat mij om het principe: een ISP moet internet doorgeven zoals het is, zonder wijzigingen.

Edit: ben zojuist teruggebeld door UPC (complimenten voor de helpdesk trouwens). De helpdesk was vooraf niet geinformeerd hierover, en hij ging het in ieder geval intern terugkoppelen. Ben benieuwd of ze erop terugkomen.

[ Voor 12% gewijzigd door Nic op 08-05-2009 11:41 ]

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Daarin ben jij natuurlijk anders dan de reguliere thuisgebruiker denk ik. En ik denk dat we wat deze functionaliteit betreft, toch een beetje in die doelgroep moeten denken. Voor Jan Modaal die met zijn computer zit te surfen is het natuurlijk wél handig als hij typfouten maakt of niet bestaande domeinnamen intypt, hij wat hulp krijgt van UPC om op zijn gewenste bestemming te komen. :) Zo gek vind ik de functionaliteit niet en ik vind het netjes dat UPC nu al online heeft staan hoe de boel uit te zetten valt. Al had dat misschien makkelijker gekund, bijvoorbeeld door een wijziging in je MijnUPC pagina of iets dergelijks.

• Nic
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-11 20:40

Nic

Vrij

(jarig!)
Cloud schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 11:36:
Daarin ben jij natuurlijk anders dan de reguliere thuisgebruiker denk ik.
Dat zou best kunnen (ik werk zelf bij XS4ALL, ik noem mezelf geen gemiddelde gebruiker).
Maar dat mag dan aan de kant van de brower opgelost worden (de google toolbar heeft zo'n functie bijvoorbeeld). Maar niet aan de kant van de ISP.

Verisign heeft zoiets in 2003 geprobeerd, en na veel protest weer uit moeten zetten. Lees deze maar eens:
Wikipedia: Site Finder

en de technische argumentatie waarom het fout is om zoiets te doen staat in een document van het Internet Architecture Board:
http://www.iab.org/docume...-09-20-dns-wildcards.html

• Shabaz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-04 17:29
Cloud schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 11:36:
Daarin ben jij natuurlijk anders dan de reguliere thuisgebruiker denk ik. En ik denk dat we wat deze functionaliteit betreft, toch een beetje in die doelgroep moeten denken. Voor Jan Modaal die met zijn computer zit te surfen is het natuurlijk wél handig als hij typfouten maakt of niet bestaande domeinnamen intypt, hij wat hulp krijgt van UPC om op zijn gewenste bestemming te komen. :) Zo gek vind ik de functionaliteit niet en ik vind het netjes dat UPC nu al online heeft staan hoe de boel uit te zetten valt. Al had dat misschien makkelijker gekund, bijvoorbeeld door een wijziging in je MijnUPC pagina of iets dergelijks.
De functionaliteit is zeker handig, en dat is de reden dat de meeste mensen hier eigenlijk al toegang toe hebben. Als IE gebruiker wordt je naar de Live searchengine verwezen, in FF naar Google en dat werkt op zich best handig. Maar ben het eens met dsltv dat technisch gezien dit soort functionaliteit aan de client kant geimplementeerd moet worden en dat een dns server die zich netjes aan de standaarden houdt een foutmelding geeft. Er zijn applicaties die dit verwachten op het moment dat je een niet bestaande hostnaam resolved, en verder komt het bij mij over als niet zo netjes om effectief de dns error handler aan de browser kant (die ik misschien liever gebruik) te omzeilen met je eigen 'dns assist' om wat extra reclame centjes te verdienen.

Maar goed, zal m'n routers opnieuw instellen, en dan zijn we er ook weer vanaf.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01:10

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik vind het anders ongelooflijk irritant.. ik heb een aantal thuiswerkers met UPC. Sommigen werken middels split-tunneling omdat dat gewoon handiger is, voorheen konden ze gewoon direct connecten op een hostname doordat deze DNS bij de ISP niet bekend was en vervolgens geresolved werd door de VPN DNS servers... nu kent de ISP ze opeens wel.. maar dus naar de verkeerde.
Ik heb alle gebruikers die hier tegenaanlopen aangegeven een klacht in te dienen bij UPC. Als alternatief zetten wij dan split tunneling uit maar dan kunnen ze geen gebruik maken van internet radio en chat's e.d.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

En waarom werkt de oplossing op de UPC site (andere DNS server instellen) daar dan niet voor?

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Overigens grappig dat hier OpenDNS genoemd wordt die exact hetzelfde doen.

Echt enorm irritant zoiets, ik hoop dat mijn provider nooit zo'n domme actie uithaalt.

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

dion_b schreef op zondag 10 mei 2009 @ 01:44:
En waarom werkt de oplossing op de UPC site (andere DNS server instellen) daar dan niet voor?
Omdat je met je laptop misschien ook wel eens op andere plekken aan internet hangt ? upc laat alleen maar hun DNS servers vanuit hun eigen netwerk gebruiken..
Ik zou zeggen als je een laptop hebt.. vul je ISP dns maar eens fixed in en kijk hoelang het duurt voordat je die weer moet veranderen. Vooral handig voor mensen die (omdat het een bedrijfs laptop betreft) geen rechten hebben om hun netwerk instellingen aan te passen.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op zondag 10 mei 2009 @ 01:48:
Overigens grappig dat hier OpenDNS genoemd wordt die exact hetzelfde doen.

Echt enorm irritant zoiets, ik hoop dat mijn provider nooit zo'n domme actie uithaalt.
Het grappige is dat OpenDNS vrijwillig is en dat je 't in kunt stellen (mits je voorzien bent van een vast IP.) Da's dus prima: als je het wilt gebruiken dan doe je dat, anders niet. OpenDNS is ook bij uitstek een client-only aangelegenheid en niet iets dat je op servers moet instellen.

Dit idee van UPC is gewoon SiteFinder the Next Generation. En dat moet dus zo snel mogelijk in de kiem gesmoord worden.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:22
DukeBox schreef op zondag 10 mei 2009 @ 02:04:
[...]

Omdat je met je laptop misschien ook wel eens op andere plekken aan internet hangt ? upc laat alleen maar hun DNS servers vanuit hun eigen netwerk gebruiken..
Ik zou zeggen als je een laptop hebt.. vul je ISP dns maar eens fixed in en kijk hoelang het duurt voordat je die weer moet veranderen. Vooral handig voor mensen die (omdat het een bedrijfs laptop betreft) geen rechten hebben om hun netwerk instellingen aan te passen.
Ik kan me niet voorstellen dat anno 2009 nog mensen (die een baan hebben met een bedrijfslaptop) thuis geen (wireless) router hebben. Deze personen kunnen toch de DNS-servers waarop deze functie niet is ingeschakeld instellen op hun router?

Of zijn de DNS-servers van de zaak hard ingeklopt? :)

• PowerSp00n
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-11 07:41

PowerSp00n

There is no spoon

dion_b schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 10:31:
[...]

Waar gaat dit allemaal over? Als je een URL correct intoetst kom je nog op exact dezelfde sites als anders. Het verschil is puur dat een 404 bij fout URL onderschept wordt en omgeleid wordt, meer niet. Geen sprake van censuur dus.
Het gaat hier helemaal niet om een 404 error, die krijg je pas als een site wel gevonden kan worden maar de file niet bestaat. Een 404 is trouwens iets waar een provider al helemaal niet aan moet zitten. Niet bestaande domeinen moet een provider ook lekker vanaf blijven, het altijd terug geven van DNS gegevens ook als een domein niet bestaat gaat gewoon problemen opleveren met software e.d. (zie post van DukeBox). Als UPC dit zo graag wil laat ze het dan lekker op de CD's meeleveren die ze bij de internetverbindingen geven, dan kunnen alle onwetende gebruikers het installeren...

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

sylvesterrr schreef op zondag 10 mei 2009 @ 13:39:
Ik kan me niet voorstellen dat anno 2009 nog mensen (die een baan hebben met een bedrijfslaptop) thuis geen (wireless) router hebben.
Het viel mij zelfs op hoeveel mensen nog hun upc modem direct aan een pc hangen (en vaak handmatig de kabel switchen tussen pc's).
Daarnaast heeft niet iedere router een optie appart DNS op te geven al deze in DHCP mode staat.
En dan heb ik het ook nog niet gehad over het pc kennis nivo van onze gemiddelde werknemer.
Ik wil je geen woorden in de mond leggen, maar het lijkt er bijna op dat jij deze aktie van UPC goed wil praten ?

[ Voor 8% gewijzigd door DukeBox op 10-05-2009 18:33 ]

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-11 18:45
Helaas een slechte eigenschap van UPC (hebben ze ook goede dan????).

Handig zeggen ze, jep. Troep noem ik het. Zoals al eerder gemeld opendns. Stel het volgende week wel in bij me vrienden.

Gelukkig heb ik xs4all. Die zouden het niet eens durven te doen. Zoiets niet normaal.

Verwijderd

CyBeR schreef op zondag 10 mei 2009 @ 02:11:
[...]

Het grappige is dat OpenDNS vrijwillig is en dat je 't in kunt stellen (mits je voorzien bent van een vast IP.) Da's dus prima: als je het wilt gebruiken dan doe je dat, anders niet. OpenDNS is ook bij uitstek een client-only aangelegenheid en niet iets dat je op servers moet instellen.

Dit idee van UPC is gewoon SiteFinder the Next Generation. En dat moet dus zo snel mogelijk in de kiem gesmoord worden.
Klopt, maar je moet maar net ff weten hoe je dat in moet stellen, en dan moet je een account aanmaken.

Op zich is openDNS op een server niet zo verkeerd hoor, hun uptime is in ieder geval goed. Maar je moet er wel ff rekening mee houden.

Als je dit gedrag dus niet in orde vind heeft openDNS installeren niet zoveel nut, je moet dan ook even een account maken bij openDNS en daar opgeven dat je het gedrag niet wilt hebben.

• Mawlana
DukeBox schreef op zondag 10 mei 2009 @ 18:32:
[...]

Ik wil je geen woorden in de mond leggen, maar het lijkt er bijna op dat jij deze aktie van UPC goed wil praten ?
Absoluut niet. Het instellen van een andere DNS-server vind ik echter m.i. een zeer eenvoudige manier om deze 'feature' uit te schakelen.

• Rob
  • Niet online

Rob

sylvesterrr schreef op maandag 11 mei 2009 @ 11:58:
[...]

Absoluut niet. Het instellen van een andere DNS-server vind ik echter m.i. een zeer eenvoudige manier om deze 'feature' uit te schakelen.
Voor jou misschien... maar voor 95% van de andere gebruikers is dit bijna onmogelijk.

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Rob schreef op maandag 11 mei 2009 @ 12:58:
[...]

Voor jou misschien... maar voor 95% van de andere gebruikers is dit bijna onmogelijk.
Waarom zou het bijna onmogelijk zijn :?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:48

servies

Veni Vidi Servici

BtM909 schreef op maandag 11 mei 2009 @ 13:14:
[...]

Waarom zou het bijna onmogelijk zijn :?
Omdat veel mensen alleen al bij het noemen van "DNS" iets hebben van "DN watte?" Als het al te moeilijk is voor veel mensen om een harde schijf toe te voegen dan zal het instellen van DNS servers en dergelijke al helemaal een probleem zijn... Laat staan dat mensen überhaupt weten wat een DNS server is.

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

servies schreef op maandag 11 mei 2009 @ 13:34:
[...]

Omdat veel mensen alleen al bij het noemen van "DNS" iets hebben van "DN watte?" Als het al te moeilijk is voor veel mensen om een harde schijf toe te voegen dan zal het instellen van DNS servers en dergelijke al helemaal een probleem zijn... Laat staan dat mensen überhaupt weten wat een DNS server is.
Dat zegt niks over 't feit dat het al dan niet onmogelijk om een DNS in te stellen. Het instelproces staat nota bene per scherm uitgeschreven op de help pagina :)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:48

servies

Veni Vidi Servici

BtM909 schreef op maandag 11 mei 2009 @ 13:39:
[...]

Dat zegt niks over 't feit dat het al dan niet onmogelijk om een DNS in te stellen. Het instelproces staat nota bene per scherm uitgeschreven op de help pagina :)
Dat is voor zulke mensen al te moeilijk... Er hoeft maar een letter/veldje te verschillen in de schermen en veel gebruikers raken al in verwarring... Vaak zat meegemaakt...

• Rob
  • Niet online

Rob

servies schreef op maandag 11 mei 2009 @ 13:53:
[...]

Dat is voor zulke mensen al te moeilijk... Er hoeft maar een letter/veldje te verschillen in de schermen en veel gebruikers raken al in verwarring... Vaak zat meegemaakt...
Als ze die pagina al gevonden hebben waar het staat....

en als ze die lijst zien, dan denken ze al: ja pfffff dat is teveel dat ga ik niet doen.

• RubenJ
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-11 10:13
Zo te zien zijn er meer mensen niet over te spreken.
Ik kwam het de eerste keer tegen en had zoiets van wtf? gaat UPC z'n diensten nou nog verder opdringen bij de abonnee's :(
En om er vanaf te komen moet je zelf actie ondernemen, da's toch de omgekeerde wereld? je gaat toch eerst peilen of er intresse is voor een dergelijke feature?

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

RubenJ schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 09:46:
Zo te zien zijn er meer mensen niet over te spreken.
Ik kwam het de eerste keer tegen en had zoiets van wtf? gaat UPC z'n diensten nou nog verder opdringen bij de abonnee's :(
En om er vanaf te komen moet je zelf actie ondernemen, da's toch de omgekeerde wereld? je gaat toch eerst peilen of er intresse is voor een dergelijke feature?
Je ziet hier ook alleen maar de reacties van Tweakers die dit liever niet willen hebben. Dat geeft een scheef beeld in meerdere opzichten ;)

• Rob
  • Niet online

Rob

BtM909 schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 11:19:
[...]

Je ziet hier ook alleen maar de reacties van Tweakers die dit liever niet willen hebben. Dat geeft een scheef beeld in meerdere opzichten ;)
http://www.chelloo.com/upc/index.php?topic=29718.0
Ook mensen die het niet fijn vinden...

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

De mensen die hun weg naar chelloo.com en naar tweakers.net weten te vinden, zijn natuurlijk altijd klagers. Dat zijn de powergebruikers waar ik het al eerder over had. Die hebben geen belang bij functionaliteit als deze. De mensen die er echt wat aan hebben zijn buurman Jan Modaal, met 0,0 kennis van computers. Hij wil gewoon die site te zien krijgen waar hij naar op zoek is. En als hij een typfout maakt, die UPC helpt corrigeren, dan is Jan alleen maar blij.

• netvor
  • Laatst online: 08-04-2024
Met dat verschil dat deze feature al jaren vanuit de client werd geregeld en er dus geen noodzaak was om dit op netwerkniveau te regelen. Elke moderne browser is out-of-the-box ingesteld dat als de gebruiker "CNN" intikt dat de browser dan via een search partner (Google bij FF, LiveSearch bij IE) de juiste site erbij zoekt. En dat werkt al jaren goed.

De enige klanten die hier wat aan hebben zijn de mensen die nog met IE6 werken. En als die gewoon hun windowsupdates aanzetten krijgen ze vanzelf IE7 of IE8.

EDIT: Wat Shabaz zegt dus. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door netvor op 12-05-2009 12:12 ]

Computer Science: describing our world with boxes and arrows.

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

netvor schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 12:10:
Met dat verschil dat deze feature al jaren vanuit de client werd geregeld en er dus geen noodzaak was om dit op netwerkniveau te regelen. Elke moderne browser is out-of-the-box ingesteld dat als de gebruiker "CNN" intikt dat de browser dan via een search partner (Google bij FF, LiveSearch bij IE) de juiste site erbij zoekt. En dat werkt al jaren goed.

De enige klanten die hier wat aan hebben zijn de mensen die nog met IE6 werken. En als die gewoon hun windowsupdates aanzetten krijgen ze vanzelf IE7 of IE8.

EDIT: Wat Shabaz zegt dus. ;)
Waarom zou je dat als provider willen laten afhangen van de clientside? Wat denk je dat bedrijfsproxies doen?

Ik speel nu advocaat van de duivel (want ik irriteerde me direct mateloos aan deze "feature"), maar ik kan me heel goed voorstellen dat UPC op die manier zichzelf wat beter probeert te positioneren bij hun klanten :)

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Dat het al geregeld wás, betekent niet dat die klanten die het al hadden niets aan deze functionaliteit hebben toch? Het zal er iets anders uitzien voor ze, dat is waar, maar ik vermoed dat je ze niet snel hoort klagen zolang het maar werkt.

De doelgroep voor deze functionaliteit is gewoon verschrikkelijk groot, en dat maakt het logisch dat ze dat ingebouwd hebben. Dat is het enige wat ik wilde zeggen :) Roepen dat er zo veel klagers zijn hier, en op chelloo.com, is leuk en aardig maar zegt gewoon niets. Pas als je buurman Jan klaagt, dan zal UPC er minder blij mee zijn.

edit:
Ik vind het zelf ook functionaliteit van niets, maar ik vind het wél erg begrijpelijk dat UPC dit ingebouwd heeft voor hun klanten.

Verwijderd

Want Tweakers zijn inderdaad geen mensen ;) :+

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

netvor schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 12:10:
Elke moderne browser is out-of-the-box ingesteld dat als de gebruiker "CNN" intikt dat de browser dan via een search partner (Google bij FF, LiveSearch bij IE) de juiste site erbij zoekt. En dat werkt al jaren goed.
En het erge is dat juist die functionaliteit opeens niet meer werkt omdat alle dns requests nu een hit geven.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DukeBox schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 14:37:
[...]

En het erge is dat juist die functionaliteit opeens niet meer werkt omdat alle dns requests nu een hit geven.
Heb even de default (DHCP) DNS servers van UPC weer ingesteld en heb er geen last van. Als ik "nagios nntp monitoring plugin" in Chrome intoets zoekt hij netjes met Google naar mijn zoekterm. Als ik www.blaat.bl invoer, krijg ik de UPC pagina.

Oslik blyat! Oslik!

• Rob
  • Niet online

Rob

dion_b schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 14:53:
[...]

Heb even de default (DHCP) DNS servers van UPC weer ingesteld en heb er geen last van. Als ik "nagios nntp monitoring plugin" in Chrome intoets zoekt hij netjes met Google naar mijn zoekterm. Als ik www.blaat.bl invoer, krijg ik de UPC pagina.
Tik eens firefox in of google
ik kan mij voorstellen dat er door de spatie niet via DNS gezocht gaat worden.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Even in Chrome gekeken: "Tweakers" leverde een Google search op "Tweakers"

In Firefox krijg ik wel de UPC pagina. Maar ook alleen maar als ik de DNS servers door DHCP laat toekennen.

Oslik blyat! Oslik!

• Rob
  • Niet online

Rob

dion_b schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 01:02:
In Firefox krijg ik wel de UPC pagina. Maar ook alleen maar als ik de DNS servers door DHCP laat toekennen.
En zo via DHCP staat het bij iedereen ingesteld...

Welke zoekmachine gebruikt UPC eigenlijk?

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-11 22:35
Ondertussen heeft UPC ook zelf een instructie gemaakt over hoe je dns-assist (upc noemt het navigatieservice) uit kan zetten (omzeilen is een beter woord).

Het is gewoon het instellen van wat statische DNS servers:

http://www.upc.nl/upclive...ervice/2090/20906031.html

• The CarNagE Man
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-11 23:09

The CarNagE Man

SüperG33K

Hier al een tijdje de dns servers in me router staan... Bevalt wel dat ik geen stomme upc pagina krijg..
Wel lame dat ze nu pas iets van instructies voor de "normale" gebruikers geven...

• Mawlana
Volgens Google stonden de screenshots op 24 augustus j.l. al op die pagina. Als ik het me goed herinner, heeft er altijd wel een duidelijke instructie gestaan.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Sterker nog, kijk eens in deze post:
Rob in "UPC 'dnsassist'"

Al sinds 5 mei staat op de UPC site hoe het uit te zetten, met screenshots erbij (niet dat een Tweaker die nodig zou moeten hebben...)

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1