[Xubuntu] FAT32 niet schrijfbaar

Pagina: 1
Acties:

• KS1987
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-05-2019

KS1987

no frills

Topicstarter
Ik heb één fysieke hdd, met daarop verschillende partities. Een van deze partities is een FAT32 partitie. Deze laat ik bij opstart mounten door storage device manager. Helaas kan ik echter niet schrijven op deze partitie. Hoe kan ik zorgen dat mijn gewone gebruiker account kan schrijven? Normaal zou ik de fstab file aanpassen, maar die vind ik niet terug in /etc/, zelfs niet na ctrl +h. Als ik die probeer te openen via de cli, zie ik niets gebeuren..

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

KS1987 schreef op maandag 04 mei 2009 @ 23:05:
Ik heb één fysieke hdd, met daarop verschillende partities. Een van deze partities is een FAT32 partitie. Deze laat ik bij opstart mounten door storage device manager. Helaas kan ik echter niet schrijven op deze partitie. Hoe kan ik zorgen dat mijn gewone gebruiker account kan schrijven? Normaal zou ik de fstab file aanpassen, maar die vind ik niet terug in /etc/, zelfs niet na ctrl +h. Als ik die probeer te openen via de cli, zie ik niets gebeuren..
Bedoel je dat je niet als gebruiker mag schrijven, of kun je helemaal niet schrijven op de partitie?
Wat is de output van "mount"?

Die ctrl-H kan ik even niet volgen (waarom geef je een backspace??) fstab staat gewoon in /etc, maar als je je schijf door een ander programma laat mounten (storage device manager), staat die partitie ook niet in fstab.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• KS1987
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-05-2019

KS1987

no frills

Topicstarter
Root is de eigenaar, die mag lezen en schrijven. Als ik met mijn root via de gui naar de partitie ga kan ik lezen en schrijven, anders niet. Natuurlijk wil ik niet dat ik iedere keer root moet zijn als ik iets wil schrijven op een partitie. Ik heb het nog niet manueel gemount omdat ik door storage device manager wenste te mounten, zodoende is hij altijd gemount bij het opstarten. Ik ging eerst de fstab ervoor aanpassen, maar ik kreeg geen reactie op mijn commands in de terminal. Ctrl + h gebruik ik om al dan niet de hidden files te zien en zelfs zo zag ik geen fstab document in de /etc folder. Lijkt me onlogisch dat ik hier zoveel moeite mee heb, aangezien gnome broertje Ubuntu geen problemen geeft.

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Bij mij (ubuntu) hebben de disk devices 770 permissies met root en disk als owner en groep. Als dat xubuntu ook zo is zou je de gebruikers die je schrijf rechten wilt geven aan de disk groep toe kunnen voegen. Dat zou genoeg moeten zijn.

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Dan heb je write rechten op je block device, maar nog niet op je mount point.

* Rainmaker heeft even gegoogled wat dat storage ding nu is. Blijkt pysdm te zijn

Van wat ik heb gelezen:
Open een terminal
sudo pysdm
Klik op de disk
Klik op assistent
Daar kun je de owner aangeven. Verander die in je eigen username

Ik gebruik zelf geen Ubuntu, dus heb geen idee of het precies klopt.

PS. fstab is geen hidden file. De naam begint niet met een punt. http://www.felgall.com/lincmd5.htm

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.