Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[XP/2000] Batch script om programma's mee op te starten.

Pagina: 1
Acties:

• cool0
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-10-2024
Op mijn werk hebben we een klein probleem met een aantal werkstations. Deze werkstations draaien maar 1 programma wat via opstarten automatisch opstart bij het inloggen dit gaat vaak goed maar niet altijd. Soms is de connectie met de oracle database nog niet tot stand gebracht maarde applicatie probeert dan al wel te starten wat resulteerd in een fout melding. De workaround voor dit probleem is de applicatie 5 seconden later op te starten doormiddel van een wait dit kan dus via een batch script echter komen we nu bij het echte probleem.

We draaien een windows 2000 server domein met AD dus een login script kan via de logon gepusht worden. Om een x aantal seconden te wachten hebben we een tooltje gebruikt genaamd wait.exe dit is een unix tool die door het command /10 bv. 10 seconden wacht en daarna weer verder gaat met het script. Met behulp van deze tool hebben we het volgende script gemaakt.

CLS
@ECHO OFF
C:\Wait.exe /10
Start C:\progje1.exe
C:\Wait.exe /5
Start C:\progje2.exe

Dit scriptje hebben we vervolgens in de logon gezet van de DC en het wordt ook ingeladen echter na starten van de programma's sluit de batch file dit is goed maar het probleem is dat de batch file ook de zojuist gestart programma's sluit wat dus niet goed is.

Nu kan je via het start commando nog bv een start /wait meegeven maar dat lost het probleem niet op. Tevens hebben we ook geprobeerd om de directory's tussen " te zetten dus bv. "C:\progje1.exe" en ga zo maar door dit lost het probleem ook niet op. Vervolgens hebben we ook onderstaand VBS script gemaakt aangezien het met batch scripting niet schijnt te lukken.:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
SecondsToDelay = "10"
ProgramToRun = "C:\progje1.exe" 
Wscript.Sleep(SecondsToDelay * 1000)
Prog = Chr(34) & ProgramToRun & Chr(34)
CreateObject("WScript.Shell").Run(Prog)

SecondsToDelay = "5"
ProgramToRun = "C:\progje1.exe" 
Wscript.Sleep(SecondsToDelay * 1000)
Prog = Chr(34) & ProgramToRun & Chr(34)
CreateObject("WScript.Shell").Run(Prog)

Ook deze start de programma's net als het batch script maar sluit ze vervolgens weer. De vraag is dus waar gaat het fout. Is het de scripting of is het een fout in een instelling in windows? Hoop dat hier iemand enig idee heeft.

Ik vrees niet de man die 10.000 trappen heeft beoefend maar de man die 1 trap 10.000 keer heeft geoefend

• Gersomvg
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:53
Hoort dit in WEB?

Ik denk dat je het beter in WOS had kunnen posten ;)

[ Voor 62% gewijzigd door Gersomvg op 04-05-2009 23:06 ]

• cool0
Oww modje Gaarne verplaatsen :)

Ik vrees niet de man die 10.000 trappen heeft beoefend maar de man die 1 trap 10.000 keer heeft geoefend

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:53

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Raar, programma's gestart vanuit een batchfile zouden helemaal niet moeten stoppen met runnen als de batchfile aan het eind is.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
cool0 schreef op maandag 04 mei 2009 @ 23:56:
Oww modje Gaarne verplaatsen :)
Daar hebben we de TopicReport functie (zie het Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/images/icons/icon_hand.gif icoon linksboven aan de pagina) voor ;)
En je had 't kunnen voorkomen door even Waar hoort mijn topic? door te nemen voor je een topic opende ;)

[ Voor 22% gewijzigd door RobIII op 05-05-2009 00:43 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 00:47

Wiethoofd

Broadcast TOM

Wat als je handmatig vanuit de commandline de programma's opstart en dan cmd weer afsluit, sluiten dan de programma's ook af zoals nu met het batchscript gebeurt of blijven ze dan wel openstaan?

Misschien dat je een extern batch bestand kunt aanroepen om de programma's te starten en dan terug te springen naar het originele batch bestand waarvandaan je het tweede script aanriep om verder te gaan met de andere programma's op te starten.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Als je bij je batchfile nou gewoon als laatste command
start /wait C:\progje2.exe
gebruikt, blijft je batchfile én je prog gewoon draaien totdat het programma afgesloten wordt.

Heb je daar al genoeg aan?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• cool0
Nee daar heb ik niet genoeg aan, gezien het batch script dan op de werkstations actief blijft en dit mag niet.

Als je vanaf de commandline start dan gaat het goed het gaat dus fout bij het pushen van een logon script. Je kan eventueel ook nog kiezen om de batch script te verbergen echter is dit niet de bedoeling.

• cool0
Als ik het script met het handje opstart dan gaat het goed hier uit zou ik dus kunnen concluderen dat de Windows Logon van de AD ervoor zorgt dat het afsluiten gedaan wordt iemand misschien enige idee waar ik naar kan zoeken?

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 00:47

Wiethoofd

Broadcast TOM

Als het goed is heeft ook Win 2000 op C: het bestand AUTOEXEC.BAT staan, als je die laat meenemen tijdens het opstarten kun je vanuit daar een extern batch-bestand aanroepen.

Eventueel in je Start Up-folder je batchfile zetten zou ook nog kunnen werken.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Je zou ook kunnen overwegen om hiervoor kixtart te gebruiken.

Naast het uitvoeren van het algemene logon script gebruik ik kix ook om bepaalde applicaties op een Citrix server vanuit een batchbestand te starten, ik roep dan een batchbestand aan die vervolgens een kix script aanroept waarin bijvoorbeeld eerst een drive mapping gemaakt wordt en daarna de applicatie opgestart wordt, waamee zo voorkomen wordt dat een applicatie gestart wordt voordat de benodigde drive mapping aanwezig is.

• cool0
Probleem zat hem niet in het script aangezien zowel met batch als met VBS de applicatie gesloten werd na het opstarten. Het probleem zat in de config van de OU na het opnieuw aanmaken van een OU met de correcte instellingen werkt het vlekkeloos.

Pagina: 1