[win2008] Hyper-V disk/network performance is bagger

Pagina: 1
Acties:

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-12-2025

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Ik heb een Windows 2008 x64 server draaien met Hyper-V erop. De server is meer dan voldoende uitgerust: een RAID5 met daarop het OS en de VHD. Die disk array presteert uitstekend. Daar ligt het niet aan. Er zit een Core 2 Duo in met Intel-VT ondersteuning en die is bij lange na nog niet maxed out. Er zit 2GB geheugen in deze bak. De server heeft één netwerkkaart van 1Gbps.

Ik heb dus binnen Hyper-V een gust draaien met XP Pro, volledig up-to-date. De netwerkverbinding heb ik gebridged, zoals ik het gewend bent in VirtualBox. De VM krijgt daarop een IP-adres van de DHCP-server in m'n netwerk, zoals elke andere fysieke client. Netwerk in de VM lijkt verder normaal te werken - ook internet.

Toch is de throughput bagger. Als ik geluk heb, haal ik 4MBps, terwijl ik em toch zeker 15MBps zou geven, gezien de specs. Ik weet zeker dat de virtuele harddisk meer dan snel genoeg is. HD Tune geeft snelheden rond de 50MBps, en gezien de specs en het feit dat het allemaal virtueel is, zou ik em dat ook wel geven.

Het moet dus iets met netwerk zijn. Maar ik heb werkelijk geen idee waar ik het moet zoeken. Iets moet er zitten te bokken, want je gaat mij niet vertellen dat dit normaal is om bedrijfskritische omgevingen waar snelheid belangrijk is. Ik heb wel al dit topic op technet gevonden, maar na een hoop over-en-weer linken komt het erop neer dat ik die truuks allemaal geprobeerd heb. Google wist verder ook weinig toe te voegen.

Heb ik ergens een fout gemaakt in de configuratie ofzo? Want ik weeet zeker dat ik toch minimaal wel 15MBps moet kunnen halen op zo'n bak.

//edit
En toen kwam ik dit technet forum tegen, dat gaat over cpu performance. Daar had ik eigenlijk nog niet aan gedacht. Maar dat probleem lijkt zich alleen met XP x86 met bepaalde CPU's voor te doen, dus ik ga maar es testen met XP x64...

[ Voor 9% gewijzigd door _Thanatos_ op 04-05-2009 21:24 ]

日本!🎌

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
zit er een intel nic in de host :?

ifso: zet dan je large send offloading eens uit op de properties van de nic

edit: het staat ook in 1 van die links die je post, maar weet niet zeker of je dit ook 100% hebt geprobeerd

je gebruikt toch niet de legacy nic maar wel de vmbus nic :?

[ Voor 97% gewijzigd door Zwelgje op 04-05-2009 21:50 ]

A wise man's life is based around fuck you

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Het is inderdaad een Intel, de PRO/1000 PT om precies te zijn.
Large Send Offload staat inderdaad uit. Zonde, wat voor die offloading zit er juist een I/O chip op die kaart... Anyway, die instelling uit of aan maakt niets uit.

De Hyper-V manager suggereert dat ik legacy nics kan gebruiken vor VMs die de vmbus nix niet (kunnen) ondersteunen, als ik het goed lees. Dat betekent dus volgens mij dat ik de legacy nic niet gebruik, maar ik zie zo gauw niet waar ik dat definitief kan verifieren...

日本!🎌

• Zwelgje
in de vm zie je een 'vmbus' nic staan ipv een dec21164 nic

wat zijn de verdere specs van die vm :? gebruik je in die vm mischien 2 vCPU's :? integration services wel (goed) geinstalleerd :?

btw: hyper-v R2 RC is ook uit _/-\o_

[ Voor 67% gewijzigd door Zwelgje op 04-05-2009 22:17 ]

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Dit topic is op dit moment beter op z'n plek in ons mooie themaforum: Themaforum: Virtualisatie, ik verplaats je topic dan ook eventjes :)

Windows Clients >> Themaforum: Virtualisatie

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Specs van de VM zijn toch altijd hetzelfde? Ja 2 CPU's (wel gelimiteerd op 80%), maar dat maakt weinig uit, het wordt er gewoon minder traag op. Het is ook logisch, want host is dualcore, dus het kan en het is dus efficienter. Verder heb ik twee fixed-size harddisks eraan hangen, 512MB geheugen, een optische drive en een netwerkkaart.

btw, na wat subjectief testen met XP x64 lijkt die inderdaad vet sneller te zijn dan z'n 32-bits broertje. Die 6-7 keer sneller die in een van die topics wordt aangehaald voor alles wat geen XP32 is, zou best kunnen kloppen. Specs heb ik hetzelfde gehouden.

//edit
Na een iets objectievere test blijkt dat in x64 het netwerk een normale snelheid bereikt van rond de 30MBps. Dat is dus een file kopiëren tussen de VM met XP x64 en Vista 64, een client elders in het netwerk.

[ Voor 15% gewijzigd door _Thanatos_ op 05-05-2009 01:22 ]

日本!🎌

• Zwelgje
_Thanatos_ schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 01:05:
Specs van de VM zijn toch altijd hetzelfde? Ja 2 CPU's (wel gelimiteerd op 80%), maar dat maakt weinig uit, het wordt er gewoon minder traag op. Het is ook logisch, want host is dualcore, dus het kan en het is dus efficienter. Verder heb ik twee fixed-size harddisks eraan hangen, 512MB geheugen, een optische drive en een netwerkkaart.

btw, na wat subjectief testen met XP x64 lijkt die inderdaad vet sneller te zijn dan z'n 32-bits broertje. Die 6-7 keer sneller die in een van die topics wordt aangehaald voor alles wat geen XP32 is, zou best kunnen kloppen. Specs heb ik hetzelfde gehouden.

//edit
Na een iets objectievere test blijkt dat in x64 het netwerk een normale snelheid bereikt van rond de 30MBps. Dat is dus een file kopiëren tussen de VM met XP x64 en Vista 64, een client elders in het netwerk.
2 vCPU gebruiken op een dualcore systeem (zeker met meerdere running vm's) is zeker niet sneller. vaak zelfs trager.... think about that

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Maar zal het niet zo zijn dat als ik maar één CPU toeken, dat er op de host dan ook maar één core wordt gebruikt? Of wordt dat nog wel verdeeld zegmaar? Ik ben een beetje bang dat andere processen (server draait nog andere taken) daardoor blijven kleven omdat de VM 1 core helemaal volstopt. Ofzo.

Maar ik heb sowieso voorlopig maar één VM draaien, dus ze kunnen niet elkaar in de weg zitten.

日本!🎌

• Zwelgje
_Thanatos_ schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 09:52:
Maar zal het niet zo zijn dat als ik maar één CPU toeken, dat er op de host dan ook maar één core wordt gebruikt? Of wordt dat nog wel verdeeld zegmaar? Ik ben een beetje bang dat andere processen (server draait nog andere taken) daardoor blijven kleven omdat de VM 1 core helemaal volstopt. Ofzo.

Maar ik heb sowieso voorlopig maar één VM draaien, dus ze kunnen niet elkaar in de weg zitten.
nee de hypervisor verdeelt de load van die ene vCPU over de aanwezige fysieke cpu's in de host

Pagina: 1