Probleem met ATI Radeon 3850 X2?

Pagina: 1
Acties:

• Mark23
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-04 11:13
Ik heb een probleem met mijn zelf samen gestelde pc, ik zelf denk dat het aan mijn video kaart ligt. Tijdens het gamen loopt mijn pc vast. Het beeld wordt dan zwart, het geluid blijft hangen en ik moet mijn pc resetten. Het moment waarop dit gebeurd verschilt per game. Bijna elke game loopt op een bepaald moment vast (vaak na ongeveer een half uur). (ik heb tot nu toe problemen gehad met: far cry 2, Black and white 2 ongeveer, C&C red alert 3 uprising). Opvallend vind ik dat de games als GTA 4 en C&C red alert 3 doen het wel gewoon, zonder problemen doen.

Ik heb de nieuwste drivers voor de videokaart geïnstalleerd maar het probleem blijft. Onlangs heb ik mijn pc helemaal opnieuw geïnstalleerd maar ook dit helpt niet. Ik vind het verder verdacht dat smart doctor (bij geleverd op cd bij de videokaart) zegt dat hij mijn kaart niet kan vinden. Ook het programma EPU-6 herkent mijn kaart niet en zegt 'no VGA card detected'. Hij verwijst me door naar smart doctor (maar dat werkt dus niet). Zelf heb ik niet zo heel veel verstand van pc's e.d. (zoals waarschijnlijk wel duidelijk na mijn poging tot probleem omschrijving :9 ) dus ik hoop heel erg dat iemand mij kan vertellen wat het probleem is. En of het probleem idd door mijn videokaart kan komen, of dat er iets anders mis is mijn de configuratie van mijn pc.

Mijn pc:
Voeding 600W
Asus EAH3850X2/HTDI/1G PCIe
Asus P5QL-E S775
Intel Core 2 Duo E8500 process
Kingston VR DDR2 800MHz 4GB Ki
Samsung HD F1 750GB 32MB SATAII
Samsung SH-S223F DVD rewr zw SATA
Samsung SyncMaster T200
Vista 32bit Ultimate

• frankK800i
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-05 12:25
Check de temperaturen even.

MVG, Frank

• Mark23
Op dit moment is de temperatuur 51 C Ik zal dit ook nog even nakijken na een vastloop-momentje

• bassiexp
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:09
Zoals hierboven gezegt kan je het waarschijnlijk afleiden uit de temperaturen.

Voor de cpu kan je dit meten met CoreTemp
CoreTemp Download
En voor de GPU (de videokaart) kan dit met GPU-Z
GPU-Z Download

Met deze programma's lees je de waarden uit van de chips zelf in plaats van de temperatuur sensor die eventueel onder te chip zit.

Dit aangezien je zelf zegt er niet veel verstand van te hebben.

[edit]
Als dat de temperatuur van je videokaart is [51 C] dan is dat het probleem al niet, de temperatuur is in ieder geval niet bijster hoog, mijn hd3870 werdt vorige zomer 80 C en daar had ik toen geen problemen mee.

[ Voor 40% gewijzigd door bassiexp op 04-05-2009 20:46 . Reden: typo + missende tekst ]

10kWp | 64kWh, 13,5kw victron ess | 2019 E-tron 50

• Mark23
bassiexp schreef op maandag 04 mei 2009 @ 20:42:
Zoals hierboven gezegt kan je het waarschijnlijk afleiden uit de temperaturen.

Voor de cpu kan je dit meten met CoreTemp
CoreTemp Download
En voor de GPU (de videokaart) kan dit met GPU-Z
GPU-Z Download

Met deze programma's lees je de waarden uit van de chips zelf in plaats van de temperatuur sensor die eventueel onder te chip zit.

Dit aangezien je zelf zegt er niet veel verstand van te hebben.

[edit]
Als dat de temperatuur van je videokaart is \[51 C] dan is dat het probleem al niet, de temperatuur is in ieder geval niet bijster hoog, mijn hd3870 werdt vorige zomer 80 C en daar had ik toen geen problemen mee.
Bedankt voor de linkjes. Kan het ook zijn dat door bepaalde games de temp. te hoog wordt en dat hij daarom uitvalt?

• Mark23
Mark23 schreef op maandag 04 mei 2009 @ 20:41:
[...]

Op dit moment is de temperatuur 51 C Ik zal dit ook nog even nakijken na een vastloop-momentje
Edit:

Na het vastlopen gaf mijn pc een temperatuur van 74 C aan. Kan dit te hoog zijn of is dat normaal?

• vigilante888
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-12-2023

vigilante888

The truth is out there.....

Mark23 schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 11:04:
[...]

Edit:

Na het vastlopen gaf mijn pc een temperatuur van 74 C aan. Kan dit te hoog zijn of is dat normaal?
74graden is veelste hoog voor je proc. zit je cooler wel goed gemonteerd?

Specs PS3 PSN ID: Vigilante888 (Azie)- VigilanteUSA (USA) - JusticeFreedom (Euro)

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:01
vigilante888 schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 11:16:
[...]

74graden is veelste hoog voor je proc. zit je cooler wel goed gemonteerd?
Naja... Hierboven gaat het over de videokaart, dat is geen probleem, maar ik kan ook niet echt uit de tekst halen waar het nu werkelijk over gaat? Videokaart of processor...

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

• Mark23
StefanvanGelder schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 11:36:
[...]

Naja... Hierboven gaat het over de videokaart, dat is geen probleem, maar ik kan ook niet echt uit de tekst halen waar het nu werkelijk over gaat? Videokaart of processor...
Het probleem is dat ik dat zelf ook niet weet.. Ik vermoed de videokaart omdat smart doctor hem dus niet herkend en ook EPU-6 aangeeft geen VGA-kaart te zien...

• Mark23
Iemand nog suggesties?? Ik heb op andere forums meer mensen gevonden met het zelfde probleem (o.a. hier http://www.vgaforum.com/showthread.php?t=21035) maar ik heb er zelf te weinig verstand van om te snappen wat ik precies moet doen aan dit probleem. Als er iemand is de nog suggesties heeft ben ik die persoon erg dankbaar :)

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-05 08:44
Probeer even zekerheid te krijgen rondom die 74 graden... voor een CPU is het veel te veel. Voor een GPU is het acceptabel.

Verder, als programma's vastlopen of crashen laten ze als het goed is een blauw scherm zien. Noteer daar de gegevens eens van en zoek ook eens op de foutcode (vooral in combi met de naam van het programma).

Kijk ook eens of er niet wellicht patches zijn voor die games of dat er een nieuwere driver is voor je videokaart. De x2 kaarten van AMD/ATI zijn kieskeuriger qua drivers dan de losse varianten, wellichtzijn de problemen ontstaan juist na een driver-update.

Als je het bovenstaande gedaan hebt, controleer ook eens of de PC zelf wel helemaal ok is. Kijk eens of een nachtje memtest86+ en een paar uurtjes orthos fouten opleveren (mag geen fouten opleveren).

Tot slot, vermeld even om welk merk/model voeding het gaat.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Mark23
Heel erg bedankt voor je reactie! Een blauw scherm heb k nooit gehad bij een crash. Alles loopt vast, het beeld gaat op standby en het geluid blijft hangen. De drivers heb k allemaal geüpdatet.Mijn voeding is een Chieftec van 600W.

Ik ben inmiddels een stukje verder. Het schijnt dat smart doctor een probleem gaf met mijn moederbord en daarom ging er iets fout met de EIO driver. Ik heb geen idee wat dit inhoudt maar ik heb smart doctor verwijderd en nu kan ik al wat langer gamen.

Toch viel de pc opnieuw uit. Heb opnieuw de temperatuur gemeten en nu gaf hij een max aan van 90 graden op mn videokaart en mijn cpu geeft 64 graden als max. De fan draait met 3013 rpm. Dat lijkt me allemaal wat aan de hoge kant. Ik heb nu geen extra cooler in de pc. Is het verstandig gezien de temperatuur dat om er wel 1 aan te schaffen? En zo ja waar moet ik op letten en wat moet zn cooler ongeveer kosten?
Pagina: 1