Verwijderd

Topicstarter
Mensen,

Ik heb de laatste tijd behoorlijk zitten denken over wat voor een TV ik in m'n huis wil plaatsen.
Als ik kijk naar de beeldkwaliteit is mijn keuze gevallen op 42" plasma. De Panasonic TX-P42G15

Mijn enige dilemma is dat ik bang ben voor reflectie van licht...

Ik zet de TV in de volgende ruimte met 2 ramen:
Afbeeldingslocatie: http://img24.imageshack.us/img24/1705/schetsh.jpg

Blauw zijn de ramen, noord en oost zijn gespecificeerd, bruin is de bank en groen de mogelijke kijkrichtingen.
Van direct zonlicht is sowieso geen sprake.

Op Internet kan ik veel standaard informatie vinden over het feit dat als er licht op valt je last kunt krijgen van reflectie. Ook in de topics in GoT wordt dit genoeg genoemd.
Maar is dat in huidige modellen misschien minder of verbeterd? Moet ik er in mijn specifieke situatie niet aan beginnen? Mijn keuze tussen LCD of plasma laat ik hier vanaf hangen. Wie kan mij hier meer inzicht in verschaffen? Zijn er misschien anderen met hetzelfde probleem?

Alvast dank.

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:03

DarkSide

theres no place like ::1

Reflectie heb je inprincipe altijd wel last van. Er zijn fabrikanten die een speciale coating gebruiken maar dan nog heb je er last van. LCD is vaak beter geschikt omdat het scherm minder reflecteerd. Maar in de strijd voor betere zwartwaarden zie je nu ook hier speciale coatings op verschijnen die als gevolg hebben dat het scherm meer reflecteerd.

Mijn CRT staat ongeveer op dezelfde plek als jij je TV wilt plaatsen. En als het erg zonnig is, is het gewoon niet te doen. Ik heb in mijn nieuwe woning even moeten wachten op gordijnen en kon toen echt geen TV/film kijken als de zon scheen. Ik doen nu dan ook het gordijn een stukje dicht of het zonnen scherm naar beneden. Bij een plasma/lcd scherm zal je dit ook hebben.
Over het algemeen zul je dit 'probleem' altijd houden. En wordt het mij inziens een beetje overtrokken. Een vriend van mij heeft een plasma en daar is bij daglicht echt goed op te kijken. Ook als het zonnig is. Als de zon direct schijnt, ja dan moeten de gordijnen wat dichter. Maar zoals ik al zei, dat moet ook bij CRT.

Als je nu goed kunt kijken op je CRT scherm (als deze ook op die plek staat) dan kan je bijna wel zeggen dat je ook op je plasma/lcd goed kunt kijken,.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Als je veel met daglicht kijkt zul je er wel last van hebben. Maar ik denk dat je er dan meer last van hebt dat een plasma gewoon veel minder lichtopbrengst heeft dan een LCD. Mocht je veel overdag TV kijken, raad ik je iig aan om een goede LCD te overwegen (eentje zonder coating dan). Verschil in beeldkwaliteit tussen LCD en plasma is het laatste jaar immers een stuk kleiner geworden.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb er op dit moment nog niets staan, omdat ik er nog niet woon..
ook hebben we geen verduisterende gordijnen beneden, maar lichtdoorlatende rolgordijnen..

Verwijderd

Topicstarter
Oscar Mopperkont schreef op maandag 04 mei 2009 @ 20:20:
Als je veel met daglicht kijkt zul je er wel last van hebben. Maar ik denk dat je er dan meer last van hebt dat een plasma gewoon veel minder lichtopbrengst heeft dan een LCD. Mocht je veel overdag TV kijken, raad ik je iig aan om een goede LCD te overwegen (eentje zonder coating dan). Verschil in beeldkwaliteit tussen LCD en plasma is het laatste jaar immers een stuk kleiner geworden.
Heeft de Sony Bravia KDL-46W5500 coating?
Ik lees hier en daar ook welles over "non-reflective" coating.

• marko77
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05-2025
Reflectie zul je altijd houden imo. Gordijnen is de beste oplossing.

Meestal kijk ik 's avonds TV, dus heb er niet zo heel veel last van.

Mijn rig

• DarkSide

DarkSide

Mijn gordijnen zijn ook geen verduisterings gordijnen. Maar laten ook wat licht door. Een mooi oplossing voor overdag. Maar zeg nu eens zelf. Hoe vaak komt het voor dat je overdag kijkt? Meestal ben je of aan het werk. Of ben je aan het genieten van het mooie weer op je vrijedag. De paar dagen per jaar kan je best even het gordijn dicht doen.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Verwijderd

Topicstarter
DarkSide schreef op maandag 04 mei 2009 @ 20:35:
Mijn gordijnen zijn ook geen verduisterings gordijnen. Maar laten ook wat licht door. Een mooi oplossing voor overdag. Maar zeg nu eens zelf. Hoe vaak komt het voor dat je overdag kijkt? Meestal ben je of aan het werk. Of ben je aan het genieten van het mooie weer op je vrijedag. De paar dagen per jaar kan je best even het gordijn dicht doen.
Ja, oké da's ook zo. Maar ik vraag me nu nog wel af hoeveel last ik zou kunnen krijgen met lichtdoorlatende rolgordijnen en plasma..

• DarkSide

DarkSide

Verwijderd schreef op maandag 04 mei 2009 @ 20:40:
[...]

Ja, oké da's ook zo. Maar ik vraag me nu nog wel af hoeveel last ik zou kunnen krijgen met lichtdoorlatende rolgordijnen en plasma..
Ja dat is natuurlijk niet te zeggen. Hoeveel licht komt er werkelijk door je gordijnen. Hoe groot is het raam. Staat er bv een boom die voor schaduw zorgt. Of huizen die de lichtinval belemmeren. Etc, etc.
Ik kan je natuurlijk geen garanties geven. Maar het probleem is in de meeste gevallen niet zo groot. Ook niet met lichtdoorlaten de gordijnen.
Als je zeker wilt zijn kan je beter voor LCD gaan. Deze geven wat meer licht, en hebben dus minder last van omgevingslicht.
Wil je nog zekerder zijn. Dan wacht je nog even totdat je er woont en de situatie hebt ingeschat

Verwijderd

Topicstarter
Wat denk je er van als je de volgende foto ziet? Er is (behalve dat strookje nu op het einde van de dag) geen direct zonlicht in de kamer. Links op de zwarte kast komt de tv te staan.
Afbeeldingslocatie: http://77.75.126.158/~bobenanouk/flashgallerys/8/img/DSCF0267.JPG

• DarkSide

DarkSide

Ik heb een groter raam op het zuidwesten en geen klein raampje zoals jij nog hebt. Er staan net als bij jouw ook huizen aan de overkant en niet veel bomen of andere zaken. Maar ik heb met zonnige dagen toch echt last dat het beeld niet (goed) te zien is.
Remedi: Zonnenscherm naar beneden of zelfs gordijnen dicht.
Maar als ik dit zo zie, is het nog behoorlijk licht op straat, en heb je geen last van direct zonlicht. Dus zal het allemaal wel meevallen.

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-02 16:49
DarkSide schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 13:37:
Ik heb een groter raam op het zuidwesten en geen klein raampje zoals jij nog hebt. Er staan net als bij jouw ook huizen aan de overkant en niet veel bomen of andere zaken. Maar ik heb met zonnige dagen toch echt last dat het beeld niet (goed) te zien is.
Remedi: Zonnenscherm naar beneden of zelfs gordijnen dicht.
Maar als ik dit zo zie, is het nog behoorlijk licht op straat, en heb je geen last van direct zonlicht. Dus zal het allemaal wel meevallen.
Je zegt zelf al dat jouw raam op het zuidwesten zit. TS heeft de ramen op de noordzijde en in het oosten.
Voordeel van platte schermen in tegenstelling tot de oude kromme CRT's is dat het ligt wat er binnen komt op het scherm weg kaatst. Met die oude CRT's had je heel vaak dat je een gedeelte niet kon zien omdat daar precies de zon op scheen (wat bij de TS sowieso al niet aan de orde is).

Plasma moet gewoon werken bij jou :)
Btw, als je een tv koopt in de winkel kun je hem ook binnen 8 dagen weer terug brengen. Dan kan je altijd nog voor LCD gaan :)

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Binnen 8 dagen terugbrengen? Je doelt denk ik op de omruiltermijn bij kopen op afstand. Die regel geldt juist niet bij aankopen in een "fysieke" winkel.

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Ik heb een CRT in de woonkamer en overdag is het echt een spiegel.
Hoeft niet direct zonlicht te zijn maar alle lichte oppervlakken weerkaatsen.

Ik heb ook een niet reflecterende lcd monitor maar dan zie je ook nog een soort van blur, een lichtere vlek dan de rest van het scherm. Is ook niet geweldig maar beter dan een spiegel.

Toch zou ik voor een plasma gaan omdat ik denk dat de beeldkwaliteit veel beter is.

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-02 16:49
Oscar Mopperkont schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 00:38:
Binnen 8 dagen terugbrengen? Je doelt denk ik op de omruiltermijn bij kopen op afstand. Die regel geldt juist niet bij aankopen in een "fysieke" winkel.
Sorry, je hebt gelijk.
Ik had vorig jaar een LCD tv gekocht bij de Saturn en daar kon ik wel retourneren binnen 8 dagen.
Dus vraag het voor de zekerheid even na bij de winkel. Bij mijn weten doen de meeste winkels daar niet echt moeilijk om.

Verwijderd

Topicstarter
Soldaatje schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 01:01:
Ik heb een CRT in de woonkamer en overdag is het echt een spiegel.
Hoeft niet direct zonlicht te zijn maar alle lichte oppervlakken weerkaatsen.

Ik heb ook een niet reflecterende lcd monitor maar dan zie je ook nog een soort van blur, een lichtere vlek dan de rest van het scherm. Is ook niet geweldig maar beter dan een spiegel.

Toch zou ik voor een plasma gaan omdat ik denk dat de beeldkwaliteit veel beter is.
Een CRT lijkt me niet echt vergelijken met een flatscreen plasma :?

Volgens Panasonic zit er een anti-reflective coating op.. Zou dat nog echt helpen?

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:49

mr.paaJ

generatie cmd+z

als je op een CRT het niet kunt zien dan ga je op een plasma/LCD ook gewoon problemen krijgen. Kun je verder weinig aan doen.
LCD wordt flets (en lichte spiegeling), plasma gaat spiegelen.

Het is dus vooral belangrijk om in gedachten te houden wanneer je vooral goed tv wil kunnen kijken. LCD is wel iets minder gevoelig voor licht van buiten.

[ Voor 29% gewijzigd door mr.paaJ op 27-05-2009 12:54 ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

LCD is veel minder gevoelig voor licht van buiten dan plasma, dat is niet een klein verschil dat is een groot verschil (behoudens dan LCD's met zo´n reflecterende coating, die heb ik nog niet gezien met veel daglicht erop). LCD heeft niet alleen een veel hogere lichtopbrengst, ze hebben ook geen glasplaat die ontspeigeld hoeft te worden.

Verwijderd

Topicstarter
Dat wordt dus kopen bij een winkel waarvan ik zeker weet dat ik de TV na niet bevallen binnen een week oid terug kan brengen..!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de TX-P42V10 gehad, en weer terug gebracht. Het is werkelijk waar 1 grote spiegel waardoor ik overdag met een beetje donkere scenes werkelijk waar geen reedt meer zag!
Tel daarbij op dat het beeld via HDMI PC (ja, resolutie stond goed met 1:1 pixel mapping) niet zo scherp is als met LCD . Was ik wel gewend met mijn voormalige LCD TV. Voor de prijs van €1650,- bij de MM toch nét iets te weinig waar voor al dat geld.

Heb nu de Sony Bravia KDL-40W5500, prima TV!

Moet wel zeggen dat plasma kleuren/contrast van LCD niet in de buurt komt van plasma, maar helaas gaat het voor mij niet werken. Als je een wat donkere kamer hebt zou ik sowieso voor plasma gaan.

• Soldaatje
  • Niet online
Zonwering was geen optie?

Erg jammer dat de reflectie teveel was.

[ Voor 46% gewijzigd door Soldaatje op 10-06-2009 14:19 ]

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Verwijderd schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 14:15:
Ik heb de TX-P42V10 gehad, en weer terug gebracht. Het is werkelijk waar 1 grote spiegel waardoor ik overdag met een beetje donkere scenes werkelijk waar geen reedt meer zag!
Tel daarbij op dat het beeld via HDMI PC (ja, resolutie stond goed met 1:1 pixel mapping) niet zo scherp is als met LCD . Was ik wel gewend met mijn voormalige LCD TV. Voor de prijs van €1650,- bij de MM toch nét iets te weinig waar voor al dat geld.

Heb nu de Sony Bravia KDL-40W5500, prima TV!
Prima toch? Heb je ook nooit het idee dat je misschien beter toch voor plasma had kunnen gaan.

Vind het trouwens wel opmerkelijk dat de plasma werd ervaren als "één grote spiegel". Panasonic heeft dacht ik nl wel goede coatings. Maar goed, als jij het zo ervaart dan is dat wat telt natuurlijk :)

Verwijderd

Topicstarter
Zoals je kan zien op de foto moet ik met zonwering alles dicht gaan gooien als ik overdag (lees: in de zomer tot redelijk laat) iets redelijk wil kunnen zien. Moet ik ook nog eens extra screens of andere gordijnen oid aan gaan schaffen. Alles bij elkaar is dat het me toch net niet waard..!

Die zogenaamde "anti-reflective coating" van deze TV stelt niet zoveel voor :P

Bij MM zei de verkoper bij het terugbrengen nog dat 'ie wel had verwacht dat het snel als een spiegel zou worden ervaren.. Dat is dat geld gewoon écht niet waard. Zo annoying..

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2009 16:03 ]

• DarkSide

DarkSide

aan de ene kant natuurlijk jammer. De V serie is een mooi toestel. Aan de andere kant is het niet erg omdat je nu ook tevreden bent.
Gelukkig valt het bij mij mee. Onlangs een 42g10 aangeschaft en heb geen tot weinig last van reflecties. Tenminste niet wat op te lossen in door zonwering/gordijnen.
Had de mijne ook bij de MM gekocht en gevraagd of ie terug kon, binnen 14 dagen is dat sowieso geen probleem.

Veel plezier met je Sony.

• Soldaatje
  • Niet online
Ik zou daar sowieso dikke zonwering aanbrengen, al die mensen die meekijken met je film lijkt me zwaar irritant.

• DarkSide

DarkSide

Soldaatje schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 16:56:
Ik zou daar sowieso dikke zonwering aanbrengen, al die mensen die meekijken met je film lijkt me zwaar irritant.
Je kan ze ook laten betalen :)

Pagina: 1