Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLoldebroek
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-08 08:42
Computer specs:
-Intel E6600 2.40 GHz @ 3.??
Scythe CPU Koeler Mine
-GigaByte Moederbord GA-965P-DS3
-Kingston ValueRam Dual Channel 2 GB, PC6400, 800 MHz, Kit Of 2
Kingston ValueRam 2 GB, PC6400, 800 MHz
-Club3D VGA Radeon X1950 Pro 256 MB
-Antec Behuizing Sonata Lifestyle II Zwart, 450 Watt
-Samsung SpinPoint F1 750 GB, 7200 Rpm, 32 MB, S-ATA II/300
Samsung SpinPoint T166 500 GB, 7200 Rpm, 16 MB, S-ATA II/300
-Salland Assemblage Desktop
-NEC DVD-RW AD-7173 IDE, Bulk, Zwart
-Vista Ultimate 64bit NL

Situatie:
Computer doet niets meer, zelfs bij opstarten laat hij de bios niet meer zien.
Ik was gisteravond aan het gamen en ineens valt de computer uit en wil automatisch opnieuw opstarten.
Toen begon het, geen beeld niets meer. (ik rook wel iets een brandluchtje, iets doorgebrand?)
Er brande volgens mij ook altijd een lampje op het mobo maar die brandt ook niet meer.
Als ik de pc aanzet razen de koelers wel van: Voeding, grafische kaart, de fan's in me kast.
De dvd-player maakt ook raar geluidje, start op en stopt weer als het ware.

Eerst de troubleshooting en internet afgeweest voordat ik een topic open,
maar dit probleem gaat helaas iets verder dan mijn computer kennis.
Hopelijk kan ik met jullie hulp het kwade onderdeel er tussen uit pikken.

Getest:
Moederbord
Bios batterij er iets uitgetild voor minuutje en weer teruggedrukt, geen resultaat.
Voeding
Fan's ervan draaien wel vrolijk.
Processor
Fan ervan draait wel vrolijk. Kan niet in bios om de snelheid weer standaard te zetten.
Geheugen
Geheugen verwijderd, het bordje begint te piepen, toch nog iets leven.
Grafische kaart
Grafische kaart verwijderd, het bordje doet niets.
Hardeschijf
Kan het toch haast niet wezen, want hij start de bios niet eens.

Mijn bedenkingen:
Ik denk dat het iets met het moederbord, maar twijfel ook weer omdat hij wel begint te piepen als ik het geheugen heb verwijderd.
Het moeilijke voor me dat ik dus vooral al niet in de bios kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

kaat17 schreef op maandag 04 mei 2009 @ 19:30:

Situatie:
Computer doet niets meer, zelfs bij opstarten laat hij de bios niet meer zien.
Ik was gisteravond aan het gamen en ineens valt de computer uit en wil automatisch opnieuw opstarten.
Toen begon het, geen beeld niets meer. (ik rook wel iets een brandluchtje, iets doorgebrand?)
Er brande volgens mij ook altijd een lampje op het mobo maar die brandt ook niet meer.
Tikje naar Processors, Moederborden & Geheugen dus want dit heeft niks meer met Windows van doen ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Begin eens met Hangen en Opstartproblemen troubleshooter door te nemen.
Ook al draaien fans, dat wil niet zeggen dat de voeding nog deugt. Ook al draait de cpu fan, dat wil niet zeggen dat de cpu zelf nog goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExPlanE
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

ExPlanE

Let the beat hit 'em!

Klinkt als een probleem met de voeding, dat is mijn eerste ingeving in ieder geval. Heb je een andere voeding die je kan gebruiken om even te testen? Zodat je de voeding eventueel uit kan sluiten als mogelijke bron van het kwaad.

Vraagje: zodra je de pc aanzet blijven de fans e.d. dus gewoon draaien, maar op het beeld gebeurt niets? Je pc komt ook niet in een soort 'loop' terecht van aan/uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLoldebroek
ExPlanE schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 09:01:
Klinkt als een probleem met de voeding, dat is mijn eerste ingeving in ieder geval. Heb je een andere voeding die je kan gebruiken om even te testen? Zodat je de voeding eventueel uit kan sluiten als mogelijke bron van het kwaad.

Vraagje: zodra je de pc aanzet blijven de fans e.d. dus gewoon draaien, maar op het beeld gebeurt niets? Je pc komt ook niet in een soort 'loop' terecht van aan/uit?
Als ik de pc aanzet gaat het groene lampje bij de aan/uit knop branden en de fans gaan draaien en blijven draaien van: Antec kast – voeding – grafische kaart en op het beeldscherm gebeurt niets.
Het oranje lampje (werklamp) die knippert een keer om de ca. 2 seconden.
Het lijkt wel alsof hij gewoon wil opstarten totdat hij het piepje gaat geven wat hij normaal gesproken maakt en dan start hij als het ware weer opnieuw op.

Normaal brand er volgens mij ook een rood/oranje/groen lampje op het moederbord maar die brand ook niet.

(In me zusjes computer zit een 550 watt q-tech voeding, die zou ik dan moeten proberen, maar niet gedaan omdat ik dus gelijk had van het is de voeding vast niet, maar dat zal ik dan misschien wel verkeerd hebben :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deel moederbord doorgebrand of voeding 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb je een SmartPower voeding in je Antec kast?
Die gaan namelijk nogal eens kapot. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
En Q-tecs zou ik niet aanraden als testvoeding. Die dingen gaan bij het minste of geringste al stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLoldebroek
Verwijderd schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 09:48:
Deel moederbord doorgebrand of voeding 100%.
Ik rook wel een brandlucht toen hij uitviel.
Moederbord moeilijk te vervangen, dus ik zal de voeding van me zusje moeten proberen en dan kijken wat hij dan doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je zal er denk ik toch aan moeten geloven. Vriend van mij had vorige week precies hetzelfde namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLoldebroek
@ -The_Mask-

Betreft de standaard voeding die is ingebouwd in de Antec sonata II kast.
Vanavond even kijken als dat een Smart Power is.

@ TERW_DAN

Ik heb thuis geen andere voeding liggen, een vriend even bellen als hij er nog 1 heeft die ik ff kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SUD
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-06-2023

SUD

Lijkt aan mij dat de voeding niet meer goed werkt en wat componenten mee de dood in wilt sleuren.

Brandluchten bij componenten blijven redelijk lang hangen (ik had een voeding die doorwasgebrand en de moederbord had meegenomen, ze roken voor een week lang naar brandlucht.)

Als je een goede neus hebt, ruik aan elke onderdeel :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExPlanE
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

ExPlanE

Let the beat hit 'em!

Haha, neus in je case! Even ruiken waar het doorgebrand is? :p

Lijkt me duidelijk dat het of je moederbord of je voeding is. Dus even testen met een andere voeding, mocht je een betere hebben liggen dan de Q-Tek dan heeft die de voorkeur. Als je PC dan nog niks doet lijkt het me duidelijk dat je (helaas) aan een nieuw mobo moet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

Een Q-tec voeding is opzich niets mis mee, dacht ik zo. Zelf vroeger jaren met zo'n ding gedaan zonder probelemen en bij meting ook mooie waardes. Beter dan de Antec SmartPower 2.0 die ik daarna eens had, die dingen kon ik steeds terug sturen omdat de waardes steeds tussen de 7-13% afweken.

Als je kan een andere voeding proberen, want grote kans dat die het is. Haal dan de meeste extra dingen er vanaf en laat alleen de voeding op je Moederbord (24-pins en 4-(of 8?)pins voor CPU) en HDD. Je kan zelfs die laatste ook weg laten.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLoldebroek
Het betreft een 450 watt Antec smartpower die ik er nu uithaal en even vervang voor een 550 watt q-tec voeding die ik nu net uit me zusje's computer heb gehaald :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLoldebroek
Het blijft nog een verassing, q-tec voeding past niet op het moederbord.. Andere aansluiting.. Jammer is dat..
Hele computer uit elkaar liggen, de Scythe CPU koeler moest er nog aan geloven anders kreeg ik de voeding er ook nog eens niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Denk niet dat de Q-tec geen ATX standaard is. ;)
Weet dus ook wel zeker dat die past eigenlijk, als je hem aan je PC wilt hebben is een ander verhaal

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

kaat17 schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 19:11:
Het blijft nog een verassing
_o- Top, dergelijke Freudiaanse versprekingen.

Ik zou het als je het aandurft met een nieuwe, wél geschikte voeding proberen.
Coolermaster heeft bijvoorbeeld ook nette 620w voedingen die het hier in een gelijkwaardig systeem prima uithoudt.

[ Voor 9% gewijzigd door alt-92 op 05-05-2009 19:57 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een 620 Watt voeding van CoolerMaster is dan weer dikke overkill. Of de TS moet de X1950 Pro willen vervangen door bijvoorbeeld twee HD4870's. ;)
Alleen moet die dan ook een ander moederbord kopen. :z

[ Voor 16% gewijzigd door -The_Mask- op 05-05-2009 20:04 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
  • Laatst online: 18-03-2021
De Qtec zal een smallere ATX stekker hebben. Die past wel... maar je moet even uitvogelen aan welke kant je de 4 pinnen kunt "missen". Is gewoon compatible in mijn ervaring.

Probeer bij het starten van de computer eens INS ingedrukt te houden (dus voor het starten al indrukken en dan ingedrukt houden tot er wat gebeurt; als er ueberhaupt wat gebeurt...).

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLoldebroek
Status: pc ligt nog uit elkaar, het zal dus de voeding wezen of een doorgebrand moederbord.

Inmiddels aan het kijken naar een nieuw ( i7 ) systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-09 13:14
Probeer het systeem zo minimaal op te bouwen:
Eerst sluit je alleen moederbord, voeding en mobospeaker aan. ->aanzetten-> postbeeps?
Dan de processor erbij. (+koeling :P) ->aanzetten-> postbeeps?
1 reepje geheugen erbij. ->aanzetten-> postbeeps?
Bij geen resultaat een ander reepje proberen. ->aanzetten-> postbeeps?
Probeer de andere geheugenslots ook eens één voor één uit. ->aanzetten-> postbeeps?
Als laatste sluit je je videokaart aan. ->aanzetten-> postbeeps?

Als dit allemaal geen resultaat geeft (geen postbeeps/beeld) en je hebt getest met een andere (toereikende) voeding aangesloten lijkt me dat je mobo dood is.

Je meldde dat je de biosbatterij er 'iets' uit had getild, weet je zeker dat het voldoende was?
Probeer eventueel de reset jumper te gebruiken.

Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad waarbij 1 geheugenslot én 1 geheugenreepje plotseling (tegelijk?) kapot waren gegaan.

edit:
test bij voorkeur met de onderdelen uit de kast en het mobo op een stuk karton oid (niet op de vloerbedekking en pas op voor ESD)

[ Voor 5% gewijzigd door daan! op 12-05-2009 01:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

qtec voeding is vragen om problemen.
http://www.youtube.com/watch?v=LTVEtr14FEA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barres B.
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 29-09 13:36

Barres B.

six seasons and a movie!!!

Dat is natuurlijk wel onzin. Aangezien de meeste voedingen een wattage vermelden van de piekspanning. En niet wat de voeding continu kan leveren, dat wattage ligt bijna altijd lager. Een Antec TruePower levert bijvoorbeeld echt het aantal watt, daar ligt de piekspanning gewoon weer hoger. Ik heb een Antec 550 watt EarthWatt voeding, maar deze gaat mij ook echt geen continu 550 watt geven.

Als ze in dat filmpje een corsair hadden geprobeerd van 450 watt, hadden ze die bij fullload met 450watt ook opgeblazen. Ik heb daarnaast 2,5 jaar een Q-Tec gehad, daarna heb ik een nieuwe kast gekocht waarbij de voeding inzat en daarom de Q-Tec vervangen. Maar de Q-Tec heeft nooit slecht resultaten geboekt, ik kon zelfs erg goed overclocken met die voeding(graka + CPU)

...een dag uit je bed gekomen is een dag niet geleefd... barres.nl | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan je sowieso aanraden om het batterijtje nog iets langer eruit te halen. Ik heb wel eens verhalen gehoord dat de bios na 5 minuten nog niet gereset was.

Hetgene dat daan! aanraadde is misschien nog wel het verstandigste. Helaas neemt het wel wat tijd in, maar ik denk dat het dat wel waard is.

Aan de hand van de symptomen neem ik aan dat het moederbord inderdaad stuk is. Het is sowieso verstandig om de kabeltjes nog wat extra aan te drukken. Ik had laatst ongeveer hetzelfde probleem, en de locale computerwinkel claimde dat het moederbord stuk was. Ze hadden geen gelijk, want na het extra aanduwen van een paar kabeltjes werkte de computer weer perfect.

Zelf heb ik een 500 watt Yours voeding van €30,-. Speciaal gekocht voor mijn 9600GT, en er is nooit wat mee aan de hand geweest. Dat weerlegt voor mij het feit dat Yours en/of andere goedkope merken per definitie slechte voedingen maken. Natuurlijk gaan ze niet de Zalman kwaliteit bereiken of evenaren, daar zijn we het waarschijnlijk allemaal wel over eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Barres B. schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 17:03:
[...]

Dat is natuurlijk wel onzin. Aangezien de meeste voedingen een wattage vermelden van de piekspanning. En niet wat de voeding continu kan leveren, dat wattage ligt bijna altijd lager.
De meesten? Alleen crappie voedingen melden piekvermogen.
Een Antec TruePower levert bijvoorbeeld echt het aantal watt, daar ligt de piekspanning gewoon weer hoger. Ik heb een Antec 550 watt EarthWatt voeding, maar deze gaat mij ook echt geen continu 550 watt geven.
Niet? Dan heb je wel een slecht model.
Als ze in dat filmpje een corsair hadden geprobeerd van 450 watt, hadden ze die bij fullload met 450watt ook opgeblazen.
Dat hoop ik toch niet want dan was er echt iets goed mis met die Corsair voeding. Een A-merk voeding kan namelijk gewoon continue het vermogen wat erop staat leveren. Als je hier overheen gaat, zeg 110/120% belasting treed de beveiling in werking en valt de voeding uit.
Ik heb daarnaast 2,5 jaar een Q-Tec gehad, daarna heb ik een nieuwe kast gekocht waarbij de voeding inzat en daarom de Q-Tec vervangen. Maar de Q-Tec heeft nooit slecht resultaten geboekt, ik kon zelfs erg goed overclocken met die voeding(graka + CPU)
Tuurlijk als je een Qtec voeding hebt van 550 Watt en je sluit er een Intel Atom PCtje op aan heeft zelf een Qtec voeding meer dan genoeg ruimte voor overklokken. :P

Om nog even mijn woorden te versterken. Deze review van Hardwaresecets test de Corsair VX450W. Ze konden er een load van 127% uit trekken en toen viel die uit. En uitvallen in de zin van de beveiling treedt in werking en niet van plof. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 25-09 07:01
Precies hetzelfde meegemaakt en ook met hetzelfde moederbord.
Fans draaide ook nog maar inderdaad geen beeld meer.

Oude voeding nog getest met andere pc maar deed niets meer
Nieuwe voeding gekocht maar niets veranderde.
Nieuw moederbord gekocht en toen deed alles het weer.

Zowel voeding als moederbord waren overleden.
Gelukkig bij Alternate 2 jaar garantie dus nog nog net binnen de garantie.
Zou ook zeker je garantie even controleren aangezien er op moederborden/voeding vaak langer dan 1 jaar garantie zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:40

Shabbaman

Got love?

Hmm, ik had een paar weken geleden met exact hetzelfde moederbord (en een E6420) ook dat het systeem niet opstartte, met verder exact dezelfde symptomen. Een half uurtje later deed ie het dus gewoon wel. Sindsdien doe ik m'n best om verschillende onderdelen uit te sluiten, maar ik ben er toch vrij zeker van dat het het moederbord is.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Pagina: 1