Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen,

ik werk via een uitzendbureau bij een bedrijf. Hier werkt ik nu 5 weken, ik ben daar begonnen om de vakantiedrukte op te lossen.
Nu heb ik tijdens mijn werkzaamheden afgelopen dinsdag door een fout van een collega een bank op mijn hoofd gekregen. Ik was toen even duizelig enzo maar verder niks aan de hand, leek t....
Had er verder op kantoor geen melding van gemaakt, maar het was wel ter sprake gekomen in de pauze met collega's.
Dinsdagavond voelde ik me niet lekker en ben ik vroeg het bed in gegaan, de volgende ochtend heb ik met de planning gebeld dat ik door die bank tegen mijn hoofd niet lekker was. Ik was misselijk, hoofdpijn, en duizelig.
Donderdag ging het stukken beter en heb ik in Amsterdam van koninginnedag genoten, vrijdag ben ik gewoon weer aan het werk gegaan.
Vrijdagnacht ben ik helemaal in de war opgehaald door een ambulance, bleek het gevolg te zijn van een zware hersenschudding. Dus die bank weer .... een vriendin van me heeft me zaterdag ziek gemeld met het verhaal dat ik in het ziekenhuis lag. En zaterdagmiddag heb ik zelf nog kort gebeld met de planning om te laten weten hoe t ging.
Vanochtend mocht ik eindelijk naar huis, en moet een week rust houden.
Kijk ik nu net mijn mail, heb ik mail van het uitzendbureau met de medeling dat het bedrijf gemeld heeft dat voor mij de werkzaamheden afgelopen zijn. Terwijl ik tot september daar blijven zou.

Mag dit zomaar? Ik heb in principe door hun in het ziekenhuis gelegen, en dan zetten ze me zomaar aan de kant.....

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:05

Wildfire

Joy to the world!

Verwijderd schreef op maandag 04 mei 2009 @ 18:58:
Hallo mensen,

ik werk via een uitzendbureau bij een bedrijf. Hier werkt ik nu 5 weken, ik ben daar begonnen om de vakantiedrukte op te lossen.
Nu heb ik tijdens mijn werkzaamheden afgelopen dinsdag door een fout van een collega een bank op mijn hoofd gekregen. Ik was toen even duizelig enzo maar verder niks aan de hand, leek t....
Had er verder op kantoor geen melding van gemaakt, maar het was wel ter sprake gekomen in de pauze met collega's.
Dinsdagavond voelde ik me niet lekker en ben ik vroeg het bed in gegaan, de volgende ochtend heb ik met de planning gebeld dat ik door die bank tegen mijn hoofd niet lekker was. Ik was misselijk, hoofdpijn, en duizelig.
Donderdag ging het stukken beter en heb ik in Amsterdam van koninginnedag genoten, vrijdag ben ik gewoon weer aan het werk gegaan.
Vrijdagnacht ben ik helemaal in de war opgehaald door een ambulance, bleek het gevolg te zijn van een zware hersenschudding. Dus die bank weer .... een vriendin van me heeft me zaterdag ziek gemeld met het verhaal dat ik in het ziekenhuis lag. En zaterdagmiddag heb ik zelf nog kort gebeld met de planning om te laten weten hoe t ging.
Vanochtend mocht ik eindelijk naar huis, en moet een week rust houden.
Kijk ik nu net mijn mail, heb ik mail van het uitzendbureau met de medeling dat het bedrijf gemeld heeft dat voor mij de werkzaamheden afgelopen zijn. Terwijl ik tot september daar blijven zou.

Mag dit zomaar? Ik heb in principe door hun in het ziekenhuis gelegen, en dan zetten ze me zomaar aan de kant.....
Tijdens ziekte kun je nooit zomaar aan de kant worden geschoven, tenminste met een normale baan niet. Maar goed, als je nou eerst eens met het uitzendbureau gaat praten, wij kunnen hier allemaal wel gaan lopen discussiëren maar zorg er eerst voor dat je van het uitzendbureau zelf te horen krijgt hoe e.e.a. zit. Dan kun je op basis daarvan weer kijken of het gerechtvaardigd is of niet.

[ Voor 7% gewijzigd door Wildfire op 04-05-2009 19:11 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:05

SmartDoDo

Woeptiedoe

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
"Uitzendwerk en ziekte

Ik ben uitzendkracht. Wie betaalt mij als ik ziek ben?

Als uitzendkracht bent u verzekerd voor de Ziektewet. Afhankelijk van de fase waarin u zit, hebt u bij ziekte recht op een Ziektewetuitkering of op doorbetaling van uw loon.

Zit u in fase A, dan eindigt uw arbeidscontract meteen als u ziek wordt. Het uitzendbureau hoeft u geen loon door te betalen. Wel hebt u na twee wachtdagen recht op een Ziektewetuitkering. Het uitzendbureau vult de uitkering een tijd aan.
Wordt u ziek na afloop van een gewerkte periode, dan hebt u soms ook nog recht op een Ziektewetuitkering op grond van de nawerking.

Wordt u ziek terwijl u in fase B zit, dan betaalt het uitzendbureau minimaal 70% van uw loon door zolang uw tijdelijke contract nog loopt. Er is één wachtdag: u krijgt dus vanaf de tweede ziektedag doorbetaald. Loopt uw contract tijdens uw ziekte af, dan hebt u vanaf dat moment recht op een Ziektewetuitkering.
Wordt u tussen twee contracten in ziek, dan hebt u mogelijk recht op een Ziektewetuitkering op grond van de 'nawerking'.

In fase C hebt u een vast contract met het uitzendbureau. Het uitzendbureau moet bij ziekte minimaal 70% van uw loon doorbetalen, zolang u ziek blijft. Er is één wachtdag.

NB: Is het uitzendbureau eigen-risicodrager? Dan betaalt het uitzendbureau de eventuele Ziektewetuitkering in plaats van het UWV."

Bron: http://www.kennisring.nl/smartsite.dws?id=61402

Een uitzendovereenkomst is natuurlijk heel anders dan een arbeidsovereenkomst.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Je kunt ook kijken of je je collega/het bedrijf aansprakelijk kunt stellen voor de door jou geleden schade. Want met doorbetaling tijdens ziekte zul je niet heel veel opschieten (de regeling voor fase B klinkt dat nog wel aantrekkelijk, dan krijg je nog tot september geld en in fase C krijg je ook zonder werk geld), lang zul je niet ziek zijn (hoop en verwacht ik, dat weekje zal voeldoende zijn). Maar of je geleden schade (loonderving tot september/andere achade) hard kunt maken is de vraag.

[ Voor 17% gewijzigd door begintmeta op 05-05-2009 17:50 ]

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-11 20:22
maar dit is niet gewoon ziek zijn toch? dit is tijdens je werkzaamheden gebeurd, dan is het denk ik toch iets anders als ziek melden door griep of iets dergelijks.

[ Voor 6% gewijzigd door aegis op 05-05-2009 17:44 ]

https://bettyskitchen.nl

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ja, er 't is ten gevolge van een ongeval op het werk/bedrijfsongeval als je het zo kunt noemen. ff googelen levert voor mij wel wat nieuws op, namelijk dat je het uitzendbureau of de inlener kunt aanspreken. Maar goed, je kunt hier beter advies over inwinnen dan een of ander forum en een of andere site die in 10s gegoogled is.
Het is een misverstand te veronderstellen dat een werkgever altijd aansprakelijk is indien er een bedrijfsongeval plaats vindt. De werkgever moet die maatregelen nemen die redelijkerwijs nodig zijn om te voorkomen dat de werknemer in de uitoefening van zijn functie schade lijdt. Zijn die maatregelen niet genomen en de werknemer lijdt schade, dan is de werkgever aansprakelijk.

Wist U echter dat:

• het aan de werkgever is om aan te tonen dat hij de benodigde maatregelen genomen heeft (de werknemer hoeft niet te bewijzen dat bepaalde maatregelen, achterwege gelaten zijn)
• indien de Arbeidsinspectie rapport opmaakt en aangeeft dat er geen sprake is van overtreding van de arbeidsomstandighedenwet of een andere wettelijke regeling, dit nog niet wil zeggen dat de werkgever de gewenste maatregelen genomen heeft
• de werkgever niet aansprakelijk is als hij opzet of bewuste roekeloosheid aan de zijde van de werknemer aantoont
• de uitzendkracht of ingeleende arbeidskracht de keuze heeft om òf degene met wie hij een arbeidsovereenkomst heeft, òf de inlener aan te spreken
• de aangesproken werkgever zelf de schadevergoeding niet zal hoeven te betalen, als het goed is heeft de werkgever hiervoor een verzekering gesloten
• het dient hier te gaan om een aansprakelijkheidsverzekering, een eventueel gesloten (collectieve) ongevallenverzekering keert geen schadevergoeding uit
• de uitkering van de aansprakelijkheidsverzekeraar van de werkgever, ook als het (gedeeltelijk) gezien kan worden als een vergoeding voor het verlies van arbeidsvermogen, niet opgegeven hoeft te worden in box 1 van de inkomstenbelasting (uiteraard valt de uitkering wel onder het begrip vermogen van box 3)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een contract met het uitzendbureau, voor nog meer dan een jaar.
Ik doe voorlopig even niks, mijn 'ontslag' zou berusten op een misverstand, ik heb vrijdag een gesprek bij het bedrijf. Toch allemaal bedankt voor zover, vrijdag horen jullie meer :)

Verwijderd

*knip*

[ Voor 135% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2010 04:18 ]

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:10

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Er spelen hier een aantal zaken...

Het is inderdaad zo dat een uitzendcontract in A-fase bij ziekte beëindigd wordt. Lullig maar waar.

Maar hier gaat het niet om ziekte. Het gaat hier om een arbeidsongeval. Het uitzendbureau moet hier officieel melding van maken. Om eventuele kosten hieruitvoortvloeiend te dekken hebben zij een arbeidsongevallenverzekering. Verder zijn zowel de werkgever (het uitzendbureau) als de inlener (het bedrijf waar je daadwerkelijk werkt) verantwoordelijk voor de schade; dat laatste omdat de wetgever het onwenselijk acht als een inlener niet formeel verantwoordelijk zou zijn voor de veiligheid van ingeleend personeel, terwijl hij dat wel is voor personeel in loondienst; de inlener is dus voor zowel werknemers als uitzendkrachten evenveel aansprakelijk.

De eerste prioriteit is om formeel vast te stellen dat het om een arbeidsongeval gaat. Het incident moet dus alsnog door het uitzendbureau formeel aangemeld worden. Daarna wordt in principe de rest geregeld door de arbeidsongevallenverzekering van het uitzendbureau.

Succes en beterschap!

P.S.

Als BHV-er is mij altijd verteld dat elk ongeluk, hoe klein ook, genoteerd moet worden. Stel dat iemand zijn hand snijdt aan een kartonnen doos, en dit later gaat infecteren waardoor grotere problemen ontstaan, probeer dan nog maar eens te bewijzen dat er een arbeidsongeval aan ten grondslag lag... Vaak zijn de daadwerkelijke gevolgen van een arbeidsongeval pas dagen of weken later te merken, en dan kan er, indien het niet geregistreerd is in een ongevallenboekje, niet meer worden teruggegrepen op een arbeidsongeval...

[ Voor 19% gewijzigd door Mx. Alba op 08-05-2009 11:09 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Verwijderd

Tja een lastige maar herkendbare kwestie zelf heb ik ook in die situatie gezeten
het ligt er net aan wel soort je contract je hebt ondertekend is het nul uren contract dan heb je geen
poot om op te staan.
heb je een contract voor bepaalde tijd ondertekend dan moet het uitzendbureau je door betalen
ik ben zelf overgeswitch van ict branche naar functie als zelfstandige werkend kok via horeca vacatures misschien iets voor jou :)
ik hoop dat je wat hebt aan mijn info in ieder geval veel succes ermee.!!!
Pagina: 1