BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Life is not about specs, it is about joy!
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
iets afspelen gaat wel, maar wanneer er rond de 10% vermogen wordt gevraagd (nja, 10% van de volume-podmeter dus) dan klapt ie er gewoonweg uit.
BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Misschien is de versterker niet goed, maar hoe je dat moet testen weet ik niet.
de versterker weet ik niet, zo zou'n 6-7 jaar oud zijn, stond bij iemand op zolder...
BThGvNeOA
[ Voor 15% gewijzigd door DropjesLover op 04-05-2009 22:04 ]
BThGvNeOA
Verwijderd
Om precies te zijn, op je versterker staat dat de minimale uitgangsimpedantie 8 ohm is ... de speaker heeft een nominale gelijkstroom weerstand van 6 ohm, ik gok dat de wisselstroom impedantie enkele ohm lager ligt dus dat zal weleens rond de 4 ohm of lager kunnen gaan bij bepaalde frequenties. Dus als je versterker een load (speaker) moet aansturen die 4 ohm is zal hij dubbel zoveel vermogen (stroom) moeten leveren. Dit houd dus in dat hij waarschijnlijk op 10% van je volume op zijn max zit. Waarom ?
Je versterker levert geen 70W die de fabrikant opgeeft maar 50W, hij heeft bij 4 ohm dubbel zoveel vermogen nodig dus blijft maar 25 wat over. Verder lage gevoeligheid speakers 87db/1w ofzo dus wil je de 92 db halen ... beetje praat nivo moet je voor elke 3db harder kwadratisch vermogen erinstoppen. Dus zit je snel aan de 25W
[ Voor 77% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2009 22:19 ]
Atari portfolio Dos 2.11
Verwijderd
Versterker 2x 70W @ 8 (geen 16) ohm.
De weerstand van de boxen is simpelweg te laag waardoor de versterker er _of_ direct mee kapt _of_ eerst erg warm wordt en er dan mee kapt.
Correct me if i'm wrong maar volgens mij is de enige manier om dit op te lossen een weerstand gebruiken.
edit: en even de versterker testen met 8ohm boxen kan ook geen kwaad natuurlijk
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2009 22:16 ]
Versterkers versterken helemaal niet spanning, sterker nog, ze verlagen de spanning zelfs.Verwijderd schreef op maandag 04 mei 2009 @ 22:07:
omdat hij spanning versterkt en te weinig stroom kan leveren voor deze versterking. tja moderne versterkers van tegenwoordig.
Wat ze wel doen is de stroom leveren, die wordt wel versterkt.
Stiekem is een versterker eigenlijk alleen een impedantie-matcher.
Verwijderd
sorry ik zit al in het tijdperk van FET versterkers en qua spanning verlagen ... het is maar hoe je er tegenaan kijkt natuurlijk meeste mensen kijken naar het verschil tussen ingangssignaal en uitgangsignaal.mace schreef op maandag 04 mei 2009 @ 22:17:
[...]
Versterkers versterken helemaal niet spanning, sterker nog, ze verlagen de spanning zelfs.
Wat ze wel doen is de stroom leveren, die wordt wel versterkt.
Stiekem is een versterker eigenlijk alleen een impedantie-matcher.
Spanning is voltage, en als een CD alle 16 bits aan heeft staan dan heeft hij ongeveer 2 volt aan de uitgang. Als de stroombron van de CD-speler krachtig genoeg zou zijn om speakers direct aan te sturen zou het met een idioot hard volume gaan, vooral als je speakers een beetje rendement hebben.Verwijderd schreef op maandag 04 mei 2009 @ 22:27:
sorry ik zit al in het tijdperk van FET versterkers en qua spanning verlagen ... het is maar hoe je er tegenaan kijkt natuurlijk meeste mensen kijken naar het verschil tussen ingangssignaal en uitgangsignaal.
Meet maar eens op de speakerterminals, veel meer dan 1V zal er niet uitkomen.
Echter 1 volt bij zo'n lage impedantie moet natuurlijk wel veel stroom hebben, en dat levert de versterker, stroom, niet spanning.
Verwijderd
Hmmm 1 volt aan spanning ... hmmm misschien bij minimale uitsturing ... ik heb zo even de specs daarvan niet bij de hand maar mijn vorige versterker deed 110 Volt op de uitgang bij maximale uitsturing.mace schreef op maandag 04 mei 2009 @ 22:35:
[...]
Spanning is voltage, en als een CD alle 16 bits aan heeft staan dan heeft hij ongeveer 2 volt aan de uitgang. Als de stroombron van de CD-speler krachtig genoeg zou zijn om speakers direct aan te sturen zou het met een idioot hard volume gaan, vooral als je speakers een beetje rendement hebben.
Meet maar eens op de speakerterminals, veel meer dan 1V zal er niet uitkomen.
Echter 1 volt bij zo'n lage impedantie moet natuurlijk wel veel stroom hebben, en dat levert de versterker, stroom, niet spanning.
We hebben het hier toch wel over een wisselspanningsmeting ?
Verwijderd
Dat ligt eraan of je een transistor versterker (stroom) of FET versterker (spanning) hebt, meeste versterkers zijn MOS-FET of Class-D (S) dus.gastje13 schreef op maandag 04 mei 2009 @ 22:45:
is 1 volt niet een constante waarde? en enkel het vermogen wat hoger wordt bij meer volume?
Heb nu een versterker welke een maximale uitgangsspanning heeft van 113 Volt (Peak to Peak) / 40 Volt (RMS)
Verwijderd
Voor computer speakertjes met ingebouwde versterker klopt dat wel. En voor goedkope stereo setjes met bijbehorende boxen zijn de wattages vaak ook uit de dikke duim gezogen.mace schreef op maandag 04 mei 2009 @ 22:25:
Overigens is een wattage van een speaker een bijna nutteloze specificatie, maarja, mensen die er niks van af weten vinden grote schreeuwerige specs belangrijk.
Echter bij de wat serieuzere audio spullen (losse componenten) mag je er vanuit gaan dat de wattages kloppen. Immers als het gespecificeerde wattage dat een box aan kan veel meer is dan dat ie werkelijk aan kan, dan is de kans groot dat deze het zeer snel zal begeven indien deze op een versterker wordt aangesloten waarvan het wattage wel klopt.
Dit staat overigens los van de problematiek van de TS. In ieder geval is hier de impedantie van de box te laag voor de versterker, wat de 'overload' melding kan verklaren, al is die versterker dan wel kieskeurig. Een ander mogelijkheid is dat er iets met de box zelf aan de hand is. Zelf heb ik weleens meegemaakt dat een opgeblazen tweeter een kortsluiting vormde die vervolgens op de versterker de overbelastingsbeveiliging activeerde.
Vragen de speakers meer dan de versterker kan leveren, dan komt er geen mooi sinusvormig signaal meer uit de versterker en gaat de boel clippen. (= gelijkstroom, overhitte eindtrap en kapotte tweeters)
Verwijderd
Zolang je de weerstand gelijk houd kun je prima vrij stevige boxen op een matige versterker zetten.F4T4L_3RR0R schreef op maandag 04 mei 2009 @ 23:15:
Is dit nou niet een gevalletje "veel gemaakte fout"? Iemand die een 2 x 50 W versterker koopt en er dan 2 speakers van 300 W aan knoopt? Onder het motto "ik neem maar lekker ruim, anders blaast de versterker mijn speakers op".
Vragen de speakers meer dan de versterker kan leveren, dan komt er geen mooi sinusvormig signaal meer uit de versterker en gaat de boel clippen. (= gelijkstroom, overhitte eindtrap en kapotte tweeters)
Daarbij doet deze 70Watt en de boxen maar 150Watt (wat waarschijnlijk enkel het piekvermogen is), dat moet makkelijk kunnen maar niet als je 6ohm boxen op een 8ohm versterker aansluit.
Ja ok, dat is knap. Maar ik bedoelde meer bij een gewoon luistervolume.Verwijderd schreef op maandag 04 mei 2009 @ 22:42:
Hmmm 1 volt aan spanning ... hmmm misschien bij minimale uitsturing ... ik heb zo even de specs daarvan niet bij de hand maar mijn vorige versterker deed 110 Volt op de uitgang bij maximale uitsturing.
Uiteraard.We hebben het hier toch wel over een wisselspanningsmeting ?
Ik bedoel niet dat het een aangedikte specificatie is, dat is vaak wel zo, maar ik bedoel dat het vaak niet relevant is, en dat de impedantie en het rendement veel belangrijker is om de juiste versterker te kiezen.Verwijderd schreef op maandag 04 mei 2009 @ 23:07:
[...]
Voor computer speakertjes met ingebouwde versterker klopt dat wel. En voor goedkope stereo setjes met bijbehorende boxen zijn de wattages vaak ook uit de dikke duim gezogen.
Echter bij de wat serieuzere audio spullen (losse componenten) mag je er vanuit gaan dat de wattages kloppen. Immers als het gespecificeerde wattage dat een box aan kan veel meer is dan dat ie werkelijk aan kan, dan is de kans groot dat deze het zeer snel zal begeven indien deze op een versterker wordt aangesloten waarvan het wattage wel klopt.
Als iemand 150 watt boxen heeft kan je er makkelijk een 2x300 watt versterker aan hangen omdat niemand ooit constant op het maximale vermogen speelt.
[ Voor 5% gewijzigd door mace op 04-05-2009 23:27 ]
nja, dat is wat wat op het type plaatje staat.mace schreef op maandag 04 mei 2009 @ 22:25:
Overigens is een wattage van een speaker een bijna nutteloze specificatie, maarja, mensen die er niks van af weten vinden grote schreeuwerige specs belangrijk.
20-150W, 6 ohm, phase lineair. tuurlijk zal dat wel max vermogen zijn, niet rms.
nee, ik weet ik niet. volgens de verkoper, ook te zien aan de foto's die ie stuurde, stond het ding gewoon op zolder, samen met de cd speler en een dvd speler.Xanax959 schreef op maandag 04 mei 2009 @ 22:09:
Hoe zeker weet je dat de marktplaats versterker helemaal in orde is? Rotte elco's e.d. Als het ding een paar jaar in een vochtige schuur heeft gestaan, kan er érg veel stuk gaan. ("toen ik hem wegzette was ie nog 100%")
ik heb alleen de audio ingangen aangesloten gehad, nog niet de tv er aan. ik moet namelijk nog ff het audio signaal van de scart aftappen daarvoor.TrekDude101 schreef op maandag 04 mei 2009 @ 22:21:
Ik heb met mijn versterker ook een tijdje een overload waarschuwing gekregen, dat bleek toen te liggen aan de video in- en uitgangen van de versterker, toen ik alleen het geluid schakelde via de versterker ging het weer zonder problemen
niet helemaal weer, eigenlijk de eerste de beste versterker genomen die ik kon vinden.F4T4L_3RR0R schreef op maandag 04 mei 2009 @ 23:15:
Is dit nou niet een gevalletje "veel gemaakte fout"? Iemand die een 2 x 50 W versterker koopt en er dan 2 speakers van 300 W aan knoopt? Onder het motto "ik neem maar lekker ruim, anders blaast de versterker mijn speakers op".
overigens moet ik denk ik toch op zoek naar een andere, omdat uit de digitale tv kast enkel een optische uitgang komt voor audio. maar kan je versterkers vinden voor 6 ohm? ik vind het zo'n vreemde impedantie, meestal is het een macht van 2... en als student zijnde kan ik er ook geen 400 euro tegenaan gooien...
BThGvNeOA
Geeft ie dan geen overload, sluit dan eens één speaker aan en kijk wat ie doet. Sluit vervolgens alleen de andere speaker aan en test weer. In beide gevallen overload -> beide speakers stuk, of meer waarschijnlijk versterker kieskeurig.
In het laatste geval kun je eventueel de speakers in serie zetten, de versterker ziet dan 12 Ohm. In serie zetten: plus van 1 speaker aan plus van 1 versterker kanaal, min van deze speaker aan plus van 2e speaker (gewoon even de draadjes in elkaar draaien, zorg dat ze nergens tegenaan zitten), min van deze 2e speaker aan de min van het zelfde versterker kanaal. Je gebruikt dus maar 1 kanaal van je versteker. Al de speakers en versterker goed zijn zou het moeten werken
Vast wel als je goed zoekt, maar eentje voor 4 Ohm werkt ook uitstekend op 6 ohm speakersDropjesLover schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 10:04:
[...]
maar kan je versterkers vinden voor 6 ohm?
I fell with my reet in the prikkeldreed. How do I frommel my hand in the cookiestrommel? The sun is shining over het randje van de heining. I'm shocking klem between de deuren van de tram.
ga ik vanavond proberengoeievraag schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 10:37:
Heb je de versterker al eens geprobeerd zonder speakers? Bij een transistorversterker is dit geen probleem.
Geeft ie dan geen overload, sluit dan eens één speaker aan en kijk wat ie doet. Sluit vervolgens alleen de andere speaker aan en test weer. In beide gevallen overload -> beide speakers stuk, of meer waarschijnlijk versterker kieskeurig.
In het laatste geval kun je eventueel de speakers in serie zetten, de versterker ziet dan 12 Ohm. In serie zetten: plus van 1 speaker aan plus van 1 versterker kanaal, min van deze speaker aan plus van 2e speaker (gewoon even de draadjes in elkaar draaien, zorg dat ze nergens tegenaan zitten), min van deze 2e speaker aan de min van het zelfde versterker kanaal. Je gebruikt dus maar 1 kanaal van je versteker. Al de speakers en versterker goed zijn zou het moeten werken
nja, op marktplaats ed stond deze zo'n beetje als enige... vandaar dat ik hem ook gekocht heb.[...]
Vast wel als je goed zoekt, maar eentje voor 4 Ohm werkt ook uitstekend op 6 ohm speakers
BThGvNeOA