[DIY] Visaton Alto II

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aryante
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:49
Na het wederom opblazen van een stel 2e hands speakers leek het me verstandig om eens te bedenken of ik wederom oude speakers voor een paar euro op de kop wilde tikken of dat het misschien toch eens tijd werd om te kijken naar nieuwe speakers.

Heel gauw kwam ik erachter dat als ik kwaliteit(B&W achtige speakers) wilde dat het toch gauw duur ging worden, ook 2e hands. Een huisgenoot heeft zelfbouw speakers (TL) en die klinken toch heel goed. Dit heeft mij op het pad gezet om dan ook te kijken of ik zelf iets kan maken.

Na wat onderzoek heb ik geconcludeerd dat TL speakers toch wel veel werk is en dat ik zonder kennis van houtbewerking maar eerst kan beginnen met een Bass Reflex systeem. Nou zijn die gesloten speakers natuurlijk wel veel makkelijker maar met een klein beetje meer moeite (1 gat extra) zullen ze beter klinken. Aldus vertelt het internet mij; de behuizing van een driver wordt er schijnbaar voor ontworpen om het onderste bereik (frequentie) van de desbetreffende driver te vergroten, en natuurlijk om je bass lekkerder te laten klinken :)

Goed, na veel verder rondkijken en lezen leken Visaton drivers best ok te zijn en vrij populair in de DIY kringen. Ik was al bezig om dingen uit te rekenen voor BR speakers toen ik er achter kwam dat Visaton standaard ontwerpen heeft voor de behuizingen. Mijn oog is hierbij gevallen op de Visaton Alto II die gebruikt maakt van de W170S woofer, en de DT94 tweeter. Deze zijn niet te duur (bij BMM-electronics) en afgaande op de bijgaande grafiekjes maken ze ook nog eens voldoende geluid :)

Ik controleer toch graag dingen en afgaande op de binnenmaten heeft de Alto II op de sheets een inhoud van 28 (76,2*19,2*19,2) liter. Maar ik ben aan het rekenen geweest met een excelsheet van diysubwoofers.org en die zegt dat de inhoud 28,8 liter moet zijn en ik weet niet of dat veel uitmaakt? Ik maak overigens gebruik van de gegevens over de drivers zoals die op de website van Visaton staan, hieronder heb ik een lijstje met links gemaakt.

Ook zit er een standaard BR-pijp van Visaton bij het ontwerp die te verkrijgen is via BMM maar die begint met een diameter van 6,2cm, en eindigt op 7,0 cm. Als ik de pijplengte van 14,7 cm wil hebben zoals die in het ontwerp is moet ik in het excel sheetje uitgaan van 7cm als diameter. Maar wat is nou precies de reden dat de pijp op 6,2 begint en op 7 eindigt? Zal het als een hoorn gaan werken? Maakt dat veel uit?

Ik ben ook nog niet echt zeker over het standaard ontwerp voor de filter, maar daar maak ik me wel weer zorgen om als ik meer begrijp over het ontwerp van de kast en waarom bijvoorbeeld de inhoud net ietsje afwijkt van wat ik uitreken en of het veel uitmaakt.

Alles op een rijtje;
Dit is het ontwerp dat ik wil gaan bouwen:Dit zijn de drivers die erbij horen:Mijn vragen (tot dusver ;)):
  • Hoe nauw zit dat als ik een behuizing maak van 28 liter terwijl ik aan de hand van de t/s parameters van de W170S een inhoud van 28,8 liter bereken?
  • Hoe werkt de bas reflex pijp als deze taps loopt?
  • Klopt het dat ik bij het berekenen van de lengte van een taps lopende pijp de buitendiameter moet aanhouden?
Als er nog onduidelijkheden zijn over mijn verhaal/vragen hoor ik het graag en zal ik het proberen op te helderen! :) thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 32935

Ik lees opblazen.
Kan ik hier uit opmaken dat je graag hard wilt?
Ook kan het zijn dat je versterker te licht is, als je de versterker continue laat vervormen gaan de speakers ook stuk.

De W170s is op zich een leuke speaker die ook heel laag gaat maar heeft een vrij laag rendement, na filtering blijf er nog z'n 84 db 1w/1m over.
Hij kan maar 50w hebben, dus erg hard zal het niet gaan.
Ik zou zoeken naar een type met meer vermogen en hoger rendement of twee woofers in een kast.

Heeft je huisgenoot de speakers zelf gebouwd? Dan kan hij je helpen bij het bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aryante
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:49
Nou ja, ik hoef het niet persé hard te hebben, maar het komt soms wel even voor dat er gewoon lekker wat dreun uit moet komen. Maar de rubberen randjes van die 30 jaar oude woofers verbrokkelen dan gewoon als ze te ver uitslaan.

Mijn versterker zegt 125W te doen dus ik denk niet dat dat een probleem is.

Die huisgenoot heeft een vader die erg handig is met het bewerken van hout dus hij heeft daar veel hulp van gehad. Ik had hem de vragen ook voorgesteld maar hij weet het ook niet zeker.

Overigens, bedacht ik me net dat misschien de volume net ietsje kleiner uitkomt omdat er nog demping in komt? Ik had gelezen dat door demping de kast zich gedraagt alsof het groter is? Als dat het geval is, hoeveel demping zou er dan eigenlijk in moeten....?

[ Voor 20% gewijzigd door Aryante op 05-05-2009 13:39 ]