Toon posts:

Zien wanneer je mac opstart is geweest?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedemiddag,

Laatste tijd gebeurt het wel eens dat ik mijn mac savonds afsluit zonder een venstertje nog open.
Zet ik na een dag werken mijn mac weer aan en krijg ik documenten te zien na het invoeren van het wachtwoord.

Ik heb dus het gevoel dat er dingen gebeuren met mijn mac waar ik geen weet van heb als ik niet thuis ben.
Kan ik ergens zien hoe laat en welke dagen mijn mac opgestart is.

Windows(vloeken in de kerk) heeft dit wel , maar heeft Macosx 10.5.6 dit ook? (leopard)?

• Alternativ
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-11-2025

Alternativ

4 8 15 16 23 42

http://lmgtfy.com/?q=mac+%2B+uptime&l=1, als je historische gegevens wilt zou ik eens logs gaan doorspitten of http://downloads.zdnet.com/abstract.aspx?docid=455077 gebruiken.

[ Voor 69% gewijzigd door Alternativ op 04-05-2009 18:13 ]

alternativ

Verwijderd

Topicstarter
thnx , mooie find ,heb het ook gevonden in de edit van de review over macosx.

Hulpprogramma's --> console .

Thnx everybody.

• Maartenvs
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-02 11:29

Maartenvs

For Sale

Terminal -> last ?

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-02 18:56

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Inderdaad :)

Deze lijst kan je nog wat verder inkorten, met een oneliner of een shell script als:
last | grep "`last -1 | awk '{printf "%-3s %-3s %2s\n", $3, $4, $5}'`"

Dit geeft logins die op dezelfde dag plaatsvonden als de meest recente.

Launching containers into space

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Staar je niet blind op last omdat deze slechts leest uit /var/run/utmp

Check ook je system.log bijvoorbeeld en andere dingen in /var/log/ als je het niet vertrouwt.

Het mooiste is natuurlijk is natuurlijk een externe syslog-server gebruiken als je echt twijfelt.

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Het kan ook met de variabelen kern.sleeptime en kern.waketime indien je je Mac in de slaapstand gooit (lijkt mij in deze wel van toepassing). Beide variabelen zijn op te vragen middels sysctl in Terminal (bijv.: sysctl kern.sleeptime). Ze komen ook wel in je log voor die je in Console terug kunt vinden maar dan moet je daar expliciet naar gaan lopen zoeken. Deze variabelen op de commandline opvragen is wellicht handiger en sneller.

Als je rare dingen vermoedt dan is het (zoals anderen eigenlijk ook al aangeven) het beste om logs door te spitten om te zien wat er zoal gebeurd. Er kan meer gebeuren dan alleen het sleepen van je Mac.

[ Voor 19% gewijzigd door ppl op 05-05-2009 20:20 ]

Pagina: 1