oude en nieuwe DIMMs willen niet samen... tips?

Pagina: 1
Acties:

• roytanck
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 07-07 09:29
Hoi.

Omdat het bijna niks meer kost heb ik een 128 MB DIMM (PC133, 6ns.) er bij gekocht. Als ik 'em in mijn MSI K7T pro2 mobo stop samen met mijn oude DIMMs (2 keer 64 MB PC100@133, 7ns.) dan wil windows niet stabiel draaien. Soms kan ik nog wel de mem-benchmark van Sandra doen, maar 3Dmark lukt echt niet :'(

Als ik nou 1 bank vrij laat tussen de nieuwe en een van de oude modules gaat het goed (bank1=128MB, bank2=leeg, bank3=64MB). Ik heb maar 3 banken dus dan ligt er 64 MB op mijn buro en heb ik 192 i.p.v. 256 MB :(

Iemand tips? De BIOS settings zijn redelijk conservatief (8ns, fast R/W turnaround, CAS3). Thanks!

edit:
Min broer had met dezelfde reepjes trouwens proecies hetzelfde probleem. In hun eentje doen de modules trouwens prima.

• nadd
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-08 16:22
stop eerst je oude dimm erin en dan pas de nieuwe het zou kunnen dat je moederbord nu denkt dat er 133mhz geheugen inzit en op die snelheid gaat draaien op deze manier gaat ie op 100 mhz, ook in je bios instellen natuurlijk

Verwijderd

En in de BIOS memory drive strength op High zetten. Dat wordt aangeraden als 3 bankjes gebruikt.

Fast r/w turnaround wil trouwens ook de instabiliteit bevorderen, zou ik uit laten.

• roytanck
Het lijkt me sterk dan mijn Bios iets is gaan "denken". De memorybus staat gewoon op 133. Ik wil ook niet terug naar 100. De oude DIMMs werken perfect op 133.

Hooi, ik zal vanavond eens proberen wat aan die BIOS instellingen te veranderen. Bij mijn broer hielp het allemaal geen ene moer trouwens :'(

Thanks!

Verwijderd

Je zou eens kunnen denken aan je CAS latency timing: zet deze eens op 3 ipv 2. :)

• roytanck
CAS timing staat op 3. CAS2 doen mijn oude modules niet (ik vond het al best wel stoer dat ze volkomen stabiel op 133 CAS3 liepen, 1 van die 2 modules is echt oud, ooit bij het allereerste BX mobo van Abit gekocht :)).

• nadd
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-08 16:22
je moederbord enkt volgens mij wel(een heel klein beetje dan), maar ik kan me nog herinneren van vroeger dat je 70 en 80 nanoseconden kon mixen zolang je de traagste eerst erin zette, dus misschien dat dat nog steeds zo werkt. Want een 133Mhz chippie kan verschillende toegangstijden hebben in nanosec, van 5.5 tot 7.5 geloof ik

• roytanck
De oude modules zijn allebei 7ns, de nieuwe 6ns. In het Bios staat de timing op 8ns, dus redelijk veilig...
Pagina: 1