• Lollial
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-12-2024
Na veel zoekwerk en dagen testen, weet ik het niet meer, en probeer ik het hier. Dus brand me aub. niet af als ik iets niet via de normale wegen doe, het is een van mijn eerste technische vraag posts.

Ik zit met het volgende probleem. Na een BSOD met de melding dat hij een fysieke geheugen dump moest doen startte ik mijn computer opnieuw op. Eerst deed mijn videokaart het niet (Asus 8800GT) maar die zit er nu weer werken in, ik krijg namelijk wel beeld.

Maar voordat mijn mobo door de bios heen komt, krijg ik de error: "CMOS Checksum error - Defaults loaded". Onderaan staat dat ik met F1 mijn weg zou kunnen vervolgen, en met DEL mijn setup in zou kunnen. Nu is het zo, dat ik na deze melding mijn toetsenbord niet kan gebruiken. Ook heb ik de Jumpers gebruikt, en ook al het batterijtje eruit gehaald i.c.m. de jumpers om mijn bios te resetten. Maar helaas nog geen succes. Mijn keyboard is aangesloten via USB, kan het helpen om hem via PS2 aan te sluiten (ik heb nog een oud toetsenboord liggen) of kan er iets anders mis mee zijn? Ik ben via Google op verschillende sites gekomen die de jumper reset uitleggen, maar niets heeft voor mij gewerkt. iemand nog sugesties? Kan mijn CMOS batterij misschien leeg zijn? Of is er een andere reden waarom hij niet door kan starten?

Daarom wend ik me tot jullie, en ik hoop dat iemand me verder zou kunnen helpen :)

StarCraft II: Serial

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:58
Lijkt me inderdaad de batterij van het moederbord, vervang deze eens.
Mijn keyboard is aangesloten via USB, kan het helpen om hem via PS2 aan te sluiten (ik heb nog een oud toetsenboord liggen)
Moderne moederborden hebben ook in de bios/post fase usb support, maar (zeker bij oudere moederborden) kan het geen kwaad om dit te testen.

Welk moederbord is dit? (Merk/type) Lezen, zie topictitel :+ Asus M2N SLI, lijkt me toch RAM of batterij :)
Na een BSOD met de melding dat hij een fysieke geheugen dump moest doen startte ik mijn computer opnieuw op.
Draai ook even memtest of je geheugen nog in orde is en probeer met behulp van de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter te localiseren waar de BSOD vanaf is gekomen ;)

[ Voor 34% gewijzigd door asfaloth_arwen op 04-05-2009 16:51 ]

Specs

• Lollial
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-12-2024
Bedankt voor je reply. Ik zal inderdaad even een nieuwe batterij erin plaatsen, en ook mijn RAM even testen!

StarCraft II: Serial