Toon posts:

Heeft Vodafone wel échte HSDPA?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dit is een beetje vreemd. Mijn toestel, een Sony Ericsson K850, geeft een '3G' icoontje in plaats van een 'H' icoontje weer. Zodra ik hier een KPN of een T-Mobile sim in doe krijg ik wel een 'H' icoontje. Ik heb dit op meerdere plaatsen al getest.

Zelf woon ik in Groningen, maar afgelopen week was ik in Amsterdam en had daar hetzelfde probleem. Ik heb een prepaid sim icm zorgeloos internet. Ik heb dit "probleem" eigenlijk al sinds ik een UMTS telefoon heb. Het rare is dat als ik een speedtest doe wel HSDPA-achtige snelheden krijg (vroeger meer dan 1 mbit/s, tegenwoordig lijkt het gecapped op ongeveer 0,7 mbit/s :? ik kom in ieder geval niet meer hoger). Ik dacht dat 3G tot maximaal 384 kbit/s ging.

Zijn er meer mensen die dit hebben? Zijn er mensen met een "H" icoontje die bij Vodafone zitten, zo ja, welk toestel gebruik je dan? Mijn Vodafone sim is het probleem niet, alle Vodafone sims hebben hetzelfde in mijn telefoon lijkt het :S .

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2009 16:35 . Reden: Alinea's zijn heilig + telefoontype toegevoegd, was incompleet :+ ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:34

MsG

Forumzwerver

Ik heb ook vodafone en zie nooit H. Met mijn vorige telefoon (HTC TyTN II), kreeg ik een H als ik verbinding had met 3G, (op plekken waar H kon uiteraard). Maar pas als ik verbinding maakte.

[ Voor 3% gewijzigd door MsG op 04-05-2009 16:37 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Ik zit bij Vodafone en ik heb een Xperia X1. Meestal toont het ding '3G', tot ik op internet ga. Dan wisselt de 3G in een H, en blijft een H tot ik 'm even wegleg. Dan schakelt hij weer terug naar 3G...

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vanwege het energieverbruik zal hij nooit continu op een HSDPA verbinding zitten. Hangt verder natuurlijk ook nog af van de kwaliteit en sterkte van het signaal, Vodafone doet het hier in de regio bij mij zeer slecht met als gevolg bijna nooit HSDPA verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:44

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
HSDPA valt onder 3G of 3.5G (geen discussie hier), bij mijn telefoon Nokia E51 (T-Mobile) geeft hij dan 3.5G aan.

Het was vandaag nog weer in het nieuws, dat mobiel internet valt meestal nog zwaar tegen:
http://www.nu.nl/internet...l-trager-dan-beloofd.html

Misschien dat Vodafone daar maar een beperkte snelheid geeft waardoor jouw telefoon het geen H wil geven? :?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Gonadan schreef op maandag 04 mei 2009 @ 16:41:
HSDPA valt onder 3G of 3.5G (geen discussie hier), bij mijn telefoon Nokia E51 (T-Mobile) geeft hij dan 3.5G aan.
HSDPA is inderdaad hetzelfde als 3.5G, en is een uitbreiding op UMTS (3G). HSDPA is backwards compatible AFAIK.
Het was vandaag nog weer in het nieuws, dat mobiel internet valt meestal nog zwaar tegen:
http://www.nu.nl/internet...l-trager-dan-beloofd.html
Dat klopt zeker qua snelheden als je het verglijkt met wat de providers meestal opgeven. Ik haal echt in geen tienduizend jaar 3,6 mbit/s op mijn telefoon, laat staan 2 mbit/s (heel vroeger bijna in de buurt van die 2 mbit/s gekomen, maar tegenwoordig lijkt de snelheid steeds minder te worden :( ).
Misschien dat Vodafone daar maar een beperkte snelheid geeft waardoor jouw telefoon het geen H wil geven? :?
Hmm, maar 3G gaat toch echt maar tot 384 kbit/s :S . Raar, raar, raar...
Verwijderd schreef op maandag 04 mei 2009 @ 16:41:
Vanwege het energieverbruik zal hij nooit continu op een HSDPA verbinding zitten. Hangt verder natuurlijk ook nog af van de kwaliteit en sterkte van het signaal, Vodafone doet het hier in de regio bij mij zeer slecht met als gevolg bijna nooit HSDPA verbinding.
Maar wel 3G?
MsG schreef op maandag 04 mei 2009 @ 16:36:
Ik heb ook vodafone en zie nooit H. Met mijn vorige telefoon (HTC TyTN II), kreeg ik een H als ik verbinding had met 3G, (op plekken waar H kon uiteraard). Maar pas als ik verbinding maakte.
Bij T-mobile en KPN staat HSDPA altijd aan lijkt het dus.

Ik heb trouwens wel ergens gelezen dat dmv een speciale techniek het gewone plain old 3G tot 2 mbit/s zou kunnen gaan, maar dat dit in Nederland niet wordt toegepast. Maar misschien is dat gewoon de techniek die Vodafone gebruikt, en dan op de zeldzame plekken waar echte HSDPA is je de 3,6 mbit/s (theoretisch) zou kunnen halen? Want Vodafone adverteerd wel met snelheden tot 3,6 mbit/s (7,2 als je een laptopabbonement neemt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:34

MsG

Forumzwerver

Ik denk meer dat het een stijloptie is, aangezien ik volgens jou dan nooit "echte" Hsdpa heb gehad. In mijn dorp kan dat, maar ik kom ook dagelijks in Groningen. Daar zal toch wel ergens echte hsdpa voor vodafone zitten?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Verwijderd schreef op maandag 04 mei 2009 @ 16:57:
Hmm, maar 3G gaat toch echt maar tot 384 kbit/s :S . Raar, raar, raar...
Is dus niet helemaal waar, UMTS komt misschien niet verder maar 3G kan dat wel.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:32
Het kan ook aan je simkaart zelf liggen, als deze heel oud al is.
Dan moet je een nieuwe simkaart aanvragen die geupdate is voor HSDPA/UMTS

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Gonadan schreef op maandag 04 mei 2009 @ 17:04:
[...]

3G = UMTS. :P
3.5G = HSDPA

Wikipedia: 3G
* 144 Kbps in de auto (of tijdens andere snelle verplaatsing)
* 384 Kbps indien men aan het wandelen is
* 2 Mbps op een vaste locatie
@ Hieronder: Pwned >:) (;))

[ Voor 36% gewijzigd door MensionXL op 04-05-2009 17:13 ]

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Turismo schreef op maandag 04 mei 2009 @ 17:06:
Mijn huidige sim is van december 2008 8)7.
Gonadan schreef op maandag 04 mei 2009 @ 17:04:
[...]

UMTS=3G
HSDPA=3.5G
UMTS is niet iets anders dan 3G ;) . Of ben ik nou fout :P .

Edit: argh spuit 11 @hierboven >:)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2009 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

UTMS is een derde generatie techniek, 3G dus.
3G is niet per definitie UMTS.
Vandaar mijn onderscheid. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Turismo schreef op maandag 04 mei 2009 @ 17:06:
Lijkt me niet dat een SE K850(i) daar te oud voor is?
Verwijderd schreef op maandag 04 mei 2009 @ 17:11:
Mijn huidige sim is van december 2008 8)7.
Het is natuurlijk niet alleen de leeftijd van de SIM-kaart, maar ook van de telefoon, al zit dat AFAIK met een SE K850(i) wel goed volgens mij, ken de volledige specs niet.

[ Voor 34% gewijzigd door CH4OS op 04-05-2009 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me_mrtn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:53
Een K850i bevat ondersteuning voor HSDPA ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

me_mrtn schreef op maandag 04 mei 2009 @ 17:18:
Een K850i bevat ondersteuning voor HSDPA ja.
Klopt: K850i Specificaties

[ Voor 6% gewijzigd door MensionXL op 04-05-2009 18:33 ]

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:35
Zoals al eerder gezegd: Normaal in stand-by staat je telefoon op 3G, ga je zitten pompen dan wordt het 3,5G => HSDPA dus.
Ik haal met mijn N95 via BlueTooth max 200KB/s maar dat is hetzelfde als wat ik haal met het overzetten van bestanden.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
- verwijderd -

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2009 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:16
Vodafone heeft dit als enige provider. Ik heb een Vodafone V1615 (HTC TyTN II) en die geeft ook pas een H'tje als ik verbinding maak met internet. Bij T-Mobile en KPN gaat het H'tje wel gelijk branden. Lijkt me een kwestie van netwerkinstelling :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cadezo
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
tha_bulldog schreef op zondag 10 mei 2009 @ 18:15:
Vodafone heeft dit als enige provider. Ik heb een Vodafone V1615 (HTC TyTN II) en die geeft ook pas een H'tje als ik verbinding maak met internet. Bij T-Mobile en KPN gaat het H'tje wel gelijk branden. Lijkt me een kwestie van netwerkinstelling :)
Vodafone heeft dit niet als enige provider! Bij mijn Nokia E51 geeft hij in standby 3G weer en als ik het internet op ga pas 3.5G. Dit is bij mij bij de volgende providers: Vodafone, Telfort, T-mobile. Dit heb ik daarnet nog even getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:44
Cadezo schreef op zondag 10 mei 2009 @ 20:22:
[...]

Vodafone heeft dit niet als enige provider! Bij mijn Nokia E51 geeft hij in standby 3G weer en als ik het internet op ga pas 3.5G. Dit is bij mij bij de volgende providers: Vodafone, Telfort, T-mobile. Dit heb ik daarnet nog even getest.
De Nokia E51 is een symbian-telefoon en geen Windows Mobile-telefoon. Daar zit het verschil hem in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cadezo
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Steven.w schreef op zondag 10 mei 2009 @ 21:57:
[...]
De Nokia E51 is een symbian-telefoon en geen Windows Mobile-telefoon. Daar zit het verschil hem in.
Klopt, maar dan is het dus geen netwerkinstelling zoals tha_bulldog stelt, maar gewoon afhankelijk van je toestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs Hoekstra
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:34
Heb ook vodafone en op mijn HTC Touch Pro zie ik wel steeds een h-tje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op mijn K850 heb ik nog nooit een H icoon gezien. De enige, meest waarschijnlijke conclusie die ik oa uit de reacties kan halen is dat Vodafone een "hybride" umts techniek gebruikt. Dit kan twee redenen hebben denk ik:
  1. Verbeterde backwards compatibiliteit met non-HSDPA foons.
  2. Energiebesparing
Het blijkt dus ook dat elke telefoon hier anders mee omgaat. Zodra ik op internet ga heb ik geen H-icoon maar haal wel HSDPA snelheden. Sommige telefoons lijken deze switch wel aan te geven, en weer andere telefoons forceren gewoon HSDPA altijd.

Ik denk dat dit onderwerp zo opgelost is met deze conclusies, als anderen nog ideeën hebben hoor ik het graag :).
Pagina: 1