Brain-Computer Interfaces voor Shooters

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barbaar
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Beste Tweakers,

Voor een onderzoek in mijn bachelor informatica ben ik op zoek naar gamers die bekend zijn met het shooter genre en deel willen nemen aan mijn enquête.

Er wordt steeds meer onderzoek gedaan naar Brain-Computer Interfaces (BCI). Dit zijn systemen waarbij hersensignalen van de gebruiker worden gemeten, zodat deze gebruikt kunnen worden bij het aansturen van allerlei apparaten of software. In mijn onderzoek focus ik op het aansturen van games in het shooter genre. Maar wat verwachten gamers nu eigenlijk van BCI en wat vinden zij hierbij belangrijk?

De enquête is met de volgende link te vinden (alleen in het Engels): http://www.thesistools.com/?qid=80344&ln=eng

Alvast bedankt!

René van den Berg

p.s.: Dit topic heeft de toestemming van moderator TheZeroorez om hier geplaatst te worden.

Barbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omgwtfbbq
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 19:21
Zo, even ingevuld voor je. Vond het zelf ook wel een interessant onderwerp :) Goeie vragen ook.

Hoop dat je er wat aan hebt :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-07 12:20

DeX

Done! Alleen geen mailadress opgegeven, maar dat hoeft ook schijnbaar niet.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:39
Interessant om het hier eens over te hebben, ik zit namelijk te denken zo'n brain-interface wat zou dat voor mij moeten doen als frequent fps-gamer. Wat levert het je op en blijft het dan nog wel leuk, zijn meteen twee vragen die me dan te binnen schieten.

Voorbeeld: ik speel Call of Duty (5 op dit moment) en ik loop rond in een level en zie de vijand, hierop besluit ik te gaan kruipen (crouch) of volledig plat op de vloer te gaan liggen (prone) zodat de vijand mij niet ziet.

Wanneer ik zo'n sensor op mijn kop heb, die registreerd dat ik wil gaan liggen zou dat dus betekenen dat de reactietijd van mijn handeling dan (ingekort) korter wordt.

Ik denk dat er namelijk achter één zo'n ogenschijnlijke simpele handeling een aantal handelingen gecombineerd gaan:
1: Hersenen registreren iets / vijand
2: Ikzelf besluit hierop te gaan liggen / kruipen, in ieder geval dekking te zoeken
3: Mijn hersenen geven het signaal door dat ik op de knop moet drukken die ervoor zorgt dat ik naar crouch of prone position ga

Vergemakkelijkt deze software dan de laatste stap? Lig ik dan al op de grond nog voor dat ik de knop wil indrukken?

Dus wat win je er mee, als je hersenen precies doen wat jij wil... Tijd, Accuracy? Als ik een vijand zie, wil ik hem het liefst door zijn kop schieten, dus daar mik ik dan op. Echter door mijn oog/hand coördinatie in samenwerking met mijn hersenen (denk ik dan) schiet ik naast, over, raak. Als het apparaat precies kan doen wat ik wil. Wordt het toch net hetzelfde als een aimbot?

Of draaf ik nu te ver door en gaat de techniek over een heel ander gedeelte..

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tooter
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-06-2023
Ik heb hem ook maar even ingevuld.
Ik denkd dat je de reactietijd van hersens naar actie wel verkort.dus het zou je als het goed werkt een voordeel kunnen geven.

hehe gek onnie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanteb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-06 15:03
Leuk om er eens over na te denken :)

Maar denk niet dat het nu meerwaarde zou hebben, voor een actie als een stap opzij kan het misschien wel, maar voor aimen wordt het helemaal lastig denk ik. Dat is geen waar/niet-waar actie maar heeft ook nog snelheid waarmee je aimt. En als ik er zo over nadenk lijkt het me ook lastig acties tegelijk te doen, laat staan acties per ongeluk te doen ("niet aan springen denken, niet aan springen denken... argh").

Ik kan me wel voorstellen dat bijvoorbeeld voor wapens wisselen en powerups gebruiken het handig kan zijn.

“I may forgive, but I never forget ... and I never forgive.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:19

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

loewie-643- schreef op maandag 04 mei 2009 @ 16:44:
Interessant om het hier eens over te hebben, ik zit namelijk te denken zo'n brain-interface wat zou dat voor mij moeten doen als frequent fps-gamer. Wat levert het je op en blijft het dan nog wel leuk, zijn meteen twee vragen die me dan te binnen schieten.

Voorbeeld: ik speel Call of Duty (5 op dit moment) en ik loop rond in een level en zie de vijand, hierop besluit ik te gaan kruipen (crouch) of volledig plat op de vloer te gaan liggen (prone) zodat de vijand mij niet ziet.

Wanneer ik zo'n sensor op mijn kop heb, die registreerd dat ik wil gaan liggen zou dat dus betekenen dat de reactietijd van mijn handeling dan (ingekort) korter wordt.

Ik denk dat er namelijk achter één zo'n ogenschijnlijke simpele handeling een aantal handelingen gecombineerd gaan:
1: Hersenen registreren iets / vijand
2: Ikzelf besluit hierop te gaan liggen / kruipen, in ieder geval dekking te zoeken
3: Mijn hersenen geven het signaal door dat ik op de knop moet drukken die ervoor zorgt dat ik naar crouch of prone position ga

Vergemakkelijkt deze software dan de laatste stap? Lig ik dan al op de grond nog voor dat ik de knop wil indrukken?

Dus wat win je er mee, als je hersenen precies doen wat jij wil... Tijd, Accuracy? Als ik een vijand zie, wil ik hem het liefst door zijn kop schieten, dus daar mik ik dan op. Echter door mijn oog/hand coördinatie in samenwerking met mijn hersenen (denk ik dan) schiet ik naast, over, raak. Als het apparaat precies kan doen wat ik wil. Wordt het toch net hetzelfde als een aimbot?

Een BCI zal het signaal in de laatste stap registreren / iets mee doen, het 'commando' voor gaan liggen is bijvoorbeeld dat je aan je knieën denkt en daarna je voorstelt dat je ligt oid, de BCI registreert dit en geeft het door aan de game. Dit gaat veel sneller dan een knopje indrukken, omdat je niet hoeft te bedenken welk knopje je moet indrukken, onder welke vinger dit knopje zit (of of je een vinger moet verplaatsen), en daarna een signaal moet sturen naar die vinger om te verplaatsen, danwel te drukken.

Wat betreft aiming, ik denk niet dat je zo precies kunt richten dat je altijd de vijand precies tussen de ogen raakt. Voor aiming moet je aandacht schenken aan een bepaald deel van het scherm, dit kun je registreren in de visuele cortex. Het probleem hierbij is vooral de spatiele resolutie van je BCI-systeem, dit is niet millimeter-precies, waardoor je ook niet op de millimeter precies zal kunnen richten.

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

loewie-643- schreef op maandag 04 mei 2009 @ 16:44:

Dat is inderdaad een van de meest interessante punten wat betreft BCI in shooter-achtige games en je kan het mi. op twee manieren benaderen:
  1. Het systeem registreert waar op je 'scherm' je kijkt en richt daar je cursor op, dit zou inderdaad bijna gelijk staan aan iets van een aimbot, die afhankelijk is van hoe snel jij iets ziet. Dit zal technisch ook niet via een BCI gaan, maar eerder door een sensor die de pupil volgt.
  2. Je beweegt de cursor door dezelfde soort gedachtes/impulsen af te geven als je zou doen als je een muis bestuurde, maar ik denk dat dat heel veel oefening zal vergen en een grote verbetering van de huidige resolutie van BCI systemen of misschien aanvullende sensoren die de zenuwen riching arm en hand monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb de enquete ook even ingevuld. Ik geloof trouwens best wel dat het mogelijk is. Je hebt al de nia van ocz die het 1 en ander kan. Hier en daar zijn er filmpjes op youtube van mensen die er best goed mee zijn in ut oid.

ik denk wel dat het aantal commando's voorlopig nog beperkt is, bij de nia waren dit er een stuk of 6 (? weet niet precies meer, gamekings hebben het apparaat 2x besproken als ik me niet vergis). Het probleem is wel dat de nia last heeft van ac/dc interferentie, dus als je pech hebt moet je je hele stereo installatie uitschakelen om die nia te kunnen kalibreren.

al bij al is het imho veel belovend en als het eenmaal werkt is je reactietijd toch een heel stuk sneller lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Persoonlijk vind ik de vraag over sneller, beter of efficienter niet echt relevant.
Ik denk nl. dat het gewoon een stuk minder leuk is.

Zit je daar met je PS3 naar je TV te kijken met nauwelijks nog handelingen te verrichten.
In een shooter in het heetst van de strijd een vette aanval inzetten met diverse tactieken geeft enorme voldoening en kick. (Omdat je iedere keer net niet met je vingers in de knoop kwam.)
Zo'n toetsenbord geeft natuurlijk een extra moeilijkheids graad en het bedienen van de controls is toch het spel.
Ik speel zelf nog regelmatig Battlefield 2 en kan me moeilijk voorstellen dat het met IBC leuker zal worden.

Maar stel nu dat....
Bepaalde games BCI only zijn en dat servers de moeilijkheids graad kunnen bepalen.
Dan kun je games ook moeilijker of gecompliceerder maken. (veel meer opties of handelingen)
Nu probeert men wel moeilijke games te maken maar moeten de control wel te doen zijn, en is dus het keyboard de beperkende factor. Of misschien hebben we wel 8 vingers nodig per hand.
Je snapt wel waar ik heen, ik bedoel dat IBC de game mogelijkheden wel kan vergroten.

Ja wie weet, maar dan zijn wel wel wat jaartjes verder.

Just my 2 cents,
Pagina: 1