Siemens Logo!

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartgabriels
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-03-2022
Ik ben momenteel een grondige renovatie aan het doorvoeren in een recent aangekocht huis (uit 1949). Zoals het huizen uit dit tijd betaamt, is de elektriciteit enorm verouderd en moet dus volledig vervangen worden.

Nu ben ik orienterend aan het kijken naar een aantal semi domotica oplossingen, en kom vaak de Siemens Logo! of Nikobus oplossing tegen. Van de Nikobus oplossing geraak ik niet overtuigd (volgens mij richt zich dit te veel op verlichting) en wil me dus even verdiepen in de Siemens Logo! oplossing (met integratie van pomp voor waterput, bediening van rolluiken, ...).

Iemand hier ervaring mee, die me verder kan helpen?

Bedrading is gepland als volgt:
4x SVV kabel met 8 aders (of 2x 16 aders, afhankelijk van de prijs)
- Ik kan dus tot 28 (4*7) of 30 (2*15) lichtkringen maken
- Niko drukschakelaars maken gebruik van 24v over de vrije ader in de kabel

Als ik het goed heb, moet ik dus volgende modules gebruiken:
1x Siemens LOGO! 24RC 6ED1 052-1HB00-0BA6 (8 digitale inputs)
6x Siemens LOGO! Expansion Module 6ED1 055-1HB00-0BA0 (4 digitale inputs)
(kan ik er uberhaupt zoveel aan elkaar koppelen op 1 master?)
4x Siemens LOGO! Power 6EP1 332-1SH42 (24V/2.5A)

Vraagjes:
- Kan ik 6 Siemens Logo! Expansion modules op 1 Siemens Logo! hoofdmodule plaatsen?
- Signalering gebeurd op 24v, maar kan ik hiermee 230v lichtkringen schakelen?
- Moet ik 1 Logo Power module voorzien per kabel?

Zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 260170

Ten eerste wil ik even melden dat dit soort spul mooi speelgoed is :P

om op vraag 1 te antwoorden, een logo is tot maximaal 24 digitale ingangen, 16 digitale uitgangen
en 8 analoge ingangen uit te breiden voor zover ik weet.

een logo kan geen 220 direct schakelen, er zijn hier d8 ik wel speciale uitbreidingsmodules voor.
anders kun je altijd met de 24v output een relais schakelen dat de 220 schakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
De Siemens Logo's die ik ken, hebben relais uitgangen.
En die contacten kunnen prima 230V schakelen.
Wel is het zo, dat er vaak twee contacten op een gemeenschappelijk punt zitten.
Dus 3 aansluitingen voor 2 contacten. (Is een kleine beperking)

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02 21:48

Schapie

Bleh...

* Schapie heeft ff het handboek er bij gepakt. :P (Ligt in me bureau.)
Anoniem: 260170 schreef op maandag 04 mei 2009 @ 22:53:
Ten eerste wil ik even melden dat dit soort spul mooi speelgoed is :P

om op vraag 1 te antwoorden, een logo is tot maximaal 24 digitale ingangen, 16 digitale uitgangen
en 8 analoge ingangen uit te breiden voor zover ik weet.

een logo kan geen 220 direct schakelen, er zijn hier d8 ik wel speciale uitbreidingsmodules voor.
anders kun je altijd met de 24v output een relais schakelen dat de 220 schakelt.
En dzombie heeft geheel gelijk, met als toevoeging dat je tot max 2 analoge uitgangen kan gaan.

En er bestaan idd gewoon versies met relais uitgangen dan moet je de 24RC hebben. (of 230RC)
Overigens hebben die geen gedeelde commons, alleen met de ingangen is dat zo.
Houd wel rekening met een maximale stroom van 10A die het relais kan schakelen en dat de aansluit klemmen niet heel erg groot zijn als je er direct op zou willen bedraden met 2,5mm2.
Zou ik ook zeker niet aanbevelen en dat met soepel draad doen, maar ik zou zelf ook kiezen om alles met relais in de groepenkast te schakelen. Bijvoorbeeld Merlin Gerin CT relais. Maar dat maakt het misschien weer aardig prijzig.

Overigens moet je een Logo wel zelf geheel programmeren, maar als je een beetje bekend ben met plc's is dat een eitje. De nieuwste versies hebben vrij uitgebreide standaard blokken.

Ik denk overigens dat 1 voeding voldoende is zolang je alleen maar impuls drukkers gebruikt en geen andere sensoren die een voeding nodig hebben. En als je de verlichting nog via relais of magneetschakelaars gaat schakelen moet je ook rekening houden met een hoger stroom verbruik.

Overigens zou ik 8x0,8 gebruiken om in je leidingen te trekken, ik denk zelf dat 16x0,8 meer problemen oplevert. (Zeker met in bochten trekken.)

Wat je ook zou kunnen overwegen als leuke extra is de aanschaf van logo TD display. :+
Kun je wat meer visualiseren van je hele controle systeem.

No signature found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartgabriels
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-03-2022
Bedankt, Dit was nuttige informatie.

Wat betreft bedrading, is dit geen probleem. Volgens het AREI (Algemeen Reglement Elektrische Installaties, België) moeten vaste lichtpunten voorzien worden van minimaal 1,5mm², zodat het koppelen op zich wel zal meevallen.