[SQL Server 2005] Application Name wijzigen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phenomenon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-09 08:20
Ik wil via SQL Server Management Studio de applicatienaam wijzigen welke je terug krijg als je het volgende uitvoert:
SQL:
1
SELECT appname()

Ik weet dat je de application name kan specificeren in de connectionstring, maar ik wil dit dus vanuit een query doen. Iets in de geest van:
SQL:
1
SET @@AppName = 'applicatie1'

Iemand weet of dit mogelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niemand_Anders
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-07-2024

Niemand_Anders

Dat was ik niet..

Voor zover ik weet is dit niet mogelijk. Net zoals je de credentials niet meer kunt aanpassen nadat je bent geconnect met een database, kun je ook de application name niet meer aanpassen. Zou ook niet logisch zijn omdat de applicatie tijdens de verbinding nooit van naam zou veranderen.

Application name is gewoon net als server en initial catalog onderdeel van de connectionstring.

If it isn't broken, fix it until it is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phenomenon
Als ik het voor het verbinden kan aanpassen ben ik ook al tevreden, maar ook dit kan ik nergens vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Laat ik eens vragen waarom je dit zou willen? Want het lijkt me dat daar iets schort; niet zo zeer het kunnen van... ;)

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Phenomenon schreef op maandag 04 mei 2009 @ 15:09:
Als ik het voor het verbinden kan aanpassen ben ik ook al tevreden, maar ook dit kan ik nergens vinden.
In de connectiestring aanpassen dus, maar ik heb eigenlijk dezelfde overweging als RobIII. Waarom zou je dit willen? Weet je zeker dat je dit nodig bent?

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phenomenon
Ik moet alle systeemcodes in Afas updaten, omdat we naar een nieuwe netwerkomgeving gaan en daar andere systeemcodes gebruikt worden.

Tijdens het aanroepen van de Stored Procedure worden een aantal tabellen geupate waarop triggers zitten. In de triggers wordt naar de appname() gekeken welke gebruiker die actie uitvoerd, zodat dit in logs weggeschreven wordt. De appname() is normaliter in Afas 'AWV USR=Gebruikerscode'.

Waneer de gebruikerscode niet in Afas voorkomt, gooit hij een exception en kan ik dus niet alles updaten. Nu kan je wel de triggers gaan aanpasssen, maar dat vind ik teveel werk, en daarnaast is dat natuurlijk ook een beetje link om te doen.

[ Voor 7% gewijzigd door Phenomenon op 04-05-2009 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phenomenon
P_de_B schreef op maandag 04 mei 2009 @ 15:20:
[...]

In de connectiestring aanpassen dus, maar ik heb eigenlijk dezelfde overweging als RobIII. Waarom zou je dit willen? Weet je zeker dat je dit nodig bent?
Maar in SQL management studio heb ik geen connectiestring die ik kan aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Phenomenon schreef op maandag 04 mei 2009 @ 15:20:
Waneer de gebruikerscode niet in Afas voorkomt, gooit hij een exception en kan ik dus niet alles updaten. Nu kan je wel de triggers gaan aanpasssen, maar dat vind ik teveel werk, en daarnaast is dat natuurlijk ook een beetje link om te doen.
Lijkt me sowieso link om te doen buiten Afas om; lijkt me dat je de businesslogic die in Afas zit niet zomaar wil omzeilen; God knows what je dan over de rooie helpt. Die checks zullen er dan ook niet voor niets in zitten lijkt me ;)

[ Voor 6% gewijzigd door RobIII op 04-05-2009 15:25 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phenomenon
RobIII schreef op maandag 04 mei 2009 @ 15:24:
[...]

Lijkt me sowieso link om te doen buiten Afas om; lijkt me dat je de businesslogic die in Afas zit niet zomaar wil omzeilen; God knows what je dan over de rooie helpt.
Ik heb 1 gebruiker handmatig omgezet en de profiler erop gezet. Dus wat er in de database gebeurdt heb ik wel duidelijk. Daarnaast gebeurdt het natuurlijk in 1e instantie niet op de live omgeving.

Enne die checks zijn om te loggen wie wat veranderd.

[ Voor 5% gewijzigd door Phenomenon op 04-05-2009 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Als het niet vanuit management studio kan kun je denk ik twee dingen doen:

1) een kleine applicatie maken die voor jou de 'update code' uitvoert, en in die applicatie de connectiestring goed zetten.
2) Triggers disablen en met het script dat de update uitvoert ook de logging bijwerken.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phenomenon
Ik volg inderdaad je punt 1 op, ben er al mee bezig :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niemand_Anders
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-07-2024

Niemand_Anders

Dat was ik niet..

Ik doe zelf erg weinig met de Manager Studio, omdat ik vanuit Visual Studio vrijwel dezelfde features tot mijn beschikking heb. Echter heb ik speciaal voor jouw even management studio opgestart. In de connect dialog die je krijgt kun je 'options >>' kiezen en dan kun je op het laatste tabblad (Additional Connection Parameters) extra opties meegeven zoals 'Application Name'.

Maar waarom disable (zie context menu van een trigger) je tijdens het verplaatsen niet gewoon enkele triggers? Het 'fysiek' verhuizen van je database of records lijkt mij iets wat buiten de scope van de primaire applicatie valt en dus lijkt mij dat je dit ook niet wilt loggen naar de applicatie log. Nadat je database is verplaatst kun je de triggers weer aanzetten. En mocht je in de nieuwe omgeving de systeemcodes niet meer hebben, dan ontkom je er natuurlijk niet aan om de stored procedures aan te passen.

Maar ik vind het ook erg apart dat je een dependency op de appname hebt en dat er niet gekozen is voor Current_User() die juist de huidige user aangeeft, maar dat terzijde..

If it isn't broken, fix it until it is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phenomenon
Gebruik jij toevallig die van 2008? Want ik heb dat tabblad namelijk niet.
Pagina: 1