Welke combi: SAS schijven met Areca controler + Socket F mob

Pagina: 1
Acties:

• Darkprince1234
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-08-2021
Nu ben ik bezig met een server ontwerpen en doe dit voor het eerst met SAS. Voorheen gebruikten we 80 pins SCSI, maar SAS is tegenwoordig een stuk betaalbaarder, vandaar dat we er toch maar eens aan moeten beginnen.

Ik heb het volgende uitgezocht:

De schijven: Seagate Cheetah 15K.5 ST373455SS 73GB schijven
pricewatch: Seagate Cheetah 15K.5 ST373455SS

De schijven zelf wil ik in RAID 5 plaatsen met behulp van een SAS RAID-controller.

De controller: ARC-1222 met 256MB cach en 8 SAS aansluitingen op een PCI-E x8 slot.
http://www.areca.com.tw/products/pcietosas01.htm

Nu is eigelijk het volgende mijn probleem, of in ieder geval hetgene wat ik niet begrijp. Je hebt dus een SAS aansluiting op de Cheetah schijf: SAS SFF 8482 en dan staat er bij de controller opeens: drive connector 2xSFF-8087 en drive support 8 x SAS/SATA HDDs.

Passen deze schijven nu wel of niet op de controller? En waar staat SFF voor met daarachter een reeks getallen?

Verder heb ik onderstaande moederbord uitgezocht:
pricewatch: Asus KFN32-D SLI
http://www.asus.com/Product.aspx?P_ID=1NCDnJiO2BVYZUT4

Deze heeft 2 SAS aansluitingen en het benodigde PCI-E x 8 slotje. Hoe werkt de controller nu via dit slot? Trekt deze enkel stroom via het slot en moet je deze met 2 SAS aansluitingen op het moederbord aansluiten of verstuurd deze de data via het slot zelf?

Samengevat, hoe zit het nu met SAS, past dit wel?

De schijf:
Cheetah schijf met aansluiting SAS SFF 8482

De controller:
Drive connector 2xSFF-8087 en drive support 8 x SAS/SATA HDDs.

Het moederbord:
SAS Controller:
LSI SAS1068:
2 * SAS ports, ZCR support Raid 0, 1, 10, 5/simple volume

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:01

Snow_King

Konijn is stoer!

Een SFF-8087 is een multi-lane kabel, hiervoor heb je een expander nodig waar je dan meerdere disks op kan aansluiten, zie ook: http://www.areca.com.tw/support/photo/ARC-1222.jpg

In servers zit deze expander normaal in het chassis ingebouwd, de disks prik je aan het chassis en de controller ook.

Je kan dus je disks niet zo maar aan deze controller prikken. Waar wilde je de controller kopen? Ik kan je dan WebConnexxion aanraden, John kan je daar denk ik ook alles vertellen over hoe en wat.

Verwijderd

Of gewoon een break-out kabel van SFF-8087 naar 4x SFF-8482. Die zal WebConnexxion ongetwijfeld ook hebben.

edit: zoals deze 2 kabels: nummer 1 en nummer 2

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2009 13:42 . Reden: kleine toevoeging ]

• Darkprince1234
Ik was er vergeten bij te melden dat ik het volgende chassis wil gaan gebruiken:
http://supermicro.com/pro.../2U/825/SC825TQ-560LP.cfm

Deze heeft een 1x 2U SAS / SATA backplane w/ Enclosure Management

Backplane BPN-SAS-825TQ
SAS / SATA Backplane
passed SAS-2 compatibility testing

Ik lees op de specs pagina van deze behuizing niets over een extender, maar ik denk dat ik het begrijp. Je prikt de controller op het moederbord. De data gaat vanuit het slotje door de controller, via de 2 SFF-8087 multi-lane kabels naar de backplane van de behuizing (2x 4 schijven). Hierin prik aan de voorkant de schijven zoals bij gewone SATA of 80pins SCSI schijven. Ik gebruik dus een backplane voor en sluit niet direct de schijven op de controller aan.

Hoe het systeem werkt is mij duidelijk. Maar wat ik nu niet gegrijp: de controller heeft 2 aansluitingen (SFF-8087) deze plug je in de backplane zodat je er 8 schijven op kunt aansluiten... er staat echter niet bij welke aansluiting de backplane...past deze controller dus wel op de backplane?

Ik heb via google al geprobeerd te zoeken naar meer informatie over deze manier van opbouwen en SFF soorten maar zonder resultaat.

Verwijderd

Dat kan ik ook niet vinden, daarover zou ik Supermicro eens een mail sturen als ik jou was.

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Volgens mij moet je bij SuperMicro alsnog apart die kabel hebben.

• Arioch
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-01 19:18

Arioch

<geek>

De benodigde kabels zitten bij standaard de controller geleverd.
Het gaat om 2 sff kabels die uitsplitsen in 4 sata connectors. Deze sata connectors plug je vervolgens in op de backplane van de supermicro kast.

Verwijderd

Iets heel anders:

Ik kan je nu al garanderen dat de kabels vanaf je voeding niet lang genoeg gaan zijn voor een Asus mobo, daar moet je dus verlengstukjes voor bestellen. Zowel voor de brede 24 pins als de 8/4 pins.

Tevens komt een SuperMicro kast met een speciale 16 pins kabel voor de front ledjes e.d., die gaat ook niet zo maar op je Asus mobo passen, daar moet je ook een verloopstekker bij kopen die hem uitsplitst naar losse stekkertjes.

Bottom line: haal je server kant en klaar bij TWP.nl, de distributeur voor SuperMicro in Nederland, met een SuperMicro mobo, en vertel ze gewoon welke verdere componenten je er in wil, en kijk met wat voor offerte ze komen, als je het niet eens bent met de prijzen kan je altijd nog onderhandelen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2009 20:34 ]

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Verwijderd schreef op maandag 04 mei 2009 @ 20:32:
Bottom line: haal je server kant en klaar bij TWP.nl, de distributeur voor SuperMicro in Nederland, met een SuperMicro mobo, en vertel ze gewoon welke verdere componenten je er in wil, en kijk met wat voor offerte ze komen, als je het niet eens bent met de prijzen kan je altijd nog onderhandelen.
Eens, waar ik werk bestellen we ook alles bij TWP en dat is gewoon prima geregeld daar.

• Darkprince1234
Ik heb antwoord op mijn request bij Supermicro:
De harddrive backplane in het 825TQ-R700LPB chassis is zowel SATA als SAS compatible, dus ook de Seagate SAS disken worded ondersteund, mits natuurlijk de backplane is aan gesloten op een SAS controller.
De Areca controller heeft 2x een SFF-8087 (I-pass)m, maar de backplane heeft 8 standaard SATA poorten, u moet dus twee “fanout” kables hebben dus SFF-8087 (I-pass) naar 4 SATA, wij hebben deze kables en partnummer is CBL-0188L, 64cm IPASS(SFF-8087) to 4 SATA Straight w/Sideband Cable

Met vriendelijke groet / Best regards / Mit freundlichem gruß,

Peter Maas
Senior Application Engineer

Super Micro Computer B.V.
Het Sterrenbeeld 28 5215 ML,
's-Hertogenbosch The Netherlands
Tel: +31(0)73-6400390
Fax: +31(0)73-6416525
www.supermicro.com
Volgens Arioch zitten de kabels die ik nodig heb standaard bij de controller, mocht dit niet helemaal goed zijn dan kan ik altijd nog bij Supermicro bestellen met het bovenstaande partnumber.
Pagina: 1