Krachtige wireless accespoint

Pagina: 1
Acties:

• ShaneV
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-03 21:29
Hey allemaal,

Ik ben opzoek naar een accespoint die een afstand van 20 tot 25 meter kan overbruggen en dit met 2 muren er tussen. We hebben hier op het werk een appartement schuin over het gebouw. Daar had men graag ook internet maar, omdat het sporadisch zal gebruikt worden, is de kost van een internet verbinding onverantwoord.

Omdat wij een VZW zijn, hebben we toegang tot een lagere prijs bij socialware. Hier heb ik een Cisco AIR-AP1131AG-E-K9 zien staan. Volgens cisco is dit een krachtige accespoint. Alleen heb ik geen idee of deze 25 meter kan overbruggen.

Wie kan me een stabiele en krachtige accespoint aanraden? Ik heb zelf al gezocht maar, daar kom ik altijd uit op de gewone consumenten markt en ik weet uit ervaring dat die dingen meestal wel het signaal zo ver kunnen pushen maar, de verbinding flapt er constant uit.

Alvast vriendelijk bedankt!

Verwijderd

je moet de vraag anders stellen: Hoeveel "snelheid" wil je na die muren? 1 Mbps... 10 Mbps? etc.... Verbinding hebben betekent niet "volle snelheid".

Je kan wel verbinding hebben met een AP, maar de snelheid is bv. 5 Mbps.... Is dat genoeg?

Als je voor "veel power" gaat, moet je Senao nemen. Die heeft 600 mW uitgangsvermogen. Cisco heeft 100 mW.

Kijk maar op http://www.wifishop.nl

Wat je ZEKER moet doen, is een AP nemen MET antenne aansluitingen. Dan kan je desnoods een 15 dBi antenne eraan hangen voor meer "vermogen".

Je kan ook eerst uitproberen met de meegeleverde antenne. Als dat niet voldoende is, kan je later alsnog een antenne eraan hangen.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Verwijderd schreef op maandag 04 mei 2009 @ 13:35:
je moet de vraag anders stellen: Hoeveel "snelheid" wil je na die muren? 1 Mbps... 10 Mbps? etc.... Verbinding hebben betekent niet "volle snelheid".

Je kan wel verbinding hebben met een AP, maar de snelheid is bv. 5 Mbps.... Is dat genoeg?

Als je voor "veel power" gaat, moet je Senao nemen. Die heeft 600 mW uitgangsvermogen. Cisco heeft 100 mW.

Kijk maar op http://www.wifishop.nl

Wat je ZEKER moet doen, is een AP nemen MET antenne aansluitingen. Dan kan je desnoods een 15 dBi antenne eraan hangen voor meer "vermogen".

Je kan ook eerst uitproberen met de meegeleverde antenne. Als dat niet voldoende is, kan je later alsnog een antenne eraan hangen.
15dbi antenne is niet meer vermogen, maar meer bundeling van het signaal.
In geval van een omnidirectionele antenne (een spriet antenne b.v.) moet je gaan denken aan een appelvormig signaal, waarbij de antenne het klokhuis is. Hoe meer dBi, hoe meer het signaal tot pannekoek gedrukt wordt.
Bij een richtantenne (b.v. een BiQuad) haal je de horizontale dimensie ook nog eens weg door te richten in een bepaalde richting. Hoogte en breedte worden beperkt, en in die regio wordt alle vermogen afgegeven. Denk daarbij aan een druppelvorm.

Als je ook verdiepingen mee wil pakken zijn andere antennes geen oplossing omdat je sowieso signaal in de hoogte verliest.
Dan kan ik ook niks anders zeggen dan dat je signalboosters nodig hebt, of het nog beter, apparatuur van Senao kan kopen.
Reken wel, meer vermogen is niet legaal, al wordt er niet op gecontroleerd. Wordt het toch gedaan, dan ben je het haasje.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• ShaneV
Alvast bedankt aan beide voor de uitleg! Heb al weer een pak bijgeleerd!

Het hoeft geen super snelle verbinding te zijn. Zolang men "normaal" kan surfen is dat goed genoeg. Ik heb wat gekeken op die wifishop.nl. Die krachtige wifi accespoints zijn allemaal goed, buiten dat ik 1 probleem heb: in België is het maximum dat toegestaan is blijkbaar 100mW. Zal dat genoeg zijn? Ik veronderstel dat 400mW zeker die afstand zal overbruggen maar ja, het "mag" hier niet :(

• Emiel1984
  • Laatst online: 05-03 15:44

Emiel1984

Made in NL

ShaneV schreef op maandag 04 mei 2009 @ 13:00:
Hey allemaal,

Ik ben opzoek naar een accespoint die een afstand van 20 tot 25 meter kan overbruggen en dit met 2 muren er tussen.

...ik weet uit ervaring dat die dingen meestal wel het signaal zo ver kunnen pushen maar, de verbinding flapt er constant uit.
Valt de verbinding weg in het 'appartement' of overal ? Als je verbinding kan maken en meer dan '1 wifi streepje sterk is dan valt deze namelijk niet zomaar weg. Vooral niet als je op dezelfde plaats blijft zitten. Heb je de verbinding beveiligt ? Zelf heb ik kort geleden een beveiliging van een wifi accespoint omgezet naar WPA2. Deze stond ingesteld op WPA+WPA2, hierdoor viel echter met enige regelmaat de verbinding weg op de computers die daarmee verbinding hadden.

Edit: Ik heb nog nooit iemand gehoort die ervoor een boete heeft gekregen of erop is aangesproken een accespoint te hebben welke meer dan 100mW aan het uitzenden was.

[ Voor 11% gewijzigd door Emiel1984 op 04-05-2009 16:07 ]

[LTS][MTS][HTS]

• ShaneV
Emiel1984 schreef op maandag 04 mei 2009 @ 16:04:
[...]

Valt de verbinding weg in het 'appartement' of overal ? Als je verbinding kan maken en meer dan '1 wifi streepje sterk is dan valt deze namelijk niet zomaar weg. Vooral niet als je op dezelfde plaats blijft zitten. Heb je de verbinding beveiligt ? Zelf heb ik kort geleden een beveiliging van een wifi accespoint omgezet naar WPA2. Deze stond ingesteld op WPA+WPA2, hierdoor viel echter met enige regelmaat de verbinding weg op de computers die daarmee verbinding hadden.
Het signaal verdwijnt regelmatig. Ene keer is hij zichtbaar, andere keer niet. Dan is hij zichtbaar maar krijg je geen verbinding etc etc. In het gebouw zelf werkt wifi wel goed.

• Emiel1984
  • Laatst online: 05-03 15:44

Emiel1984

Made in NL

ShaneV schreef op maandag 04 mei 2009 @ 16:06:
[...]
Het signaal verdwijnt regelmatig. Ene keer is hij zichtbaar, andere keer niet. Dan is hij zichtbaar maar krijg je geen verbinding etc etc. In het gebouw zelf werkt wifi wel goed.
Zit er een beveiliging op het netwerk? (zo, ja welke..)
Als het signaal wel zichtbaar is hoeveel 'streepjes' geeft windows dan aan ?
Is er geen mogenlijkheid op het accespoint naar een meer centrale plek te verhuizen ?

[LTS][MTS][HTS]

Verwijderd

Wat McKamoos zegt klopt. Je gaat meer "bundelen" (meer richten). Daarom heb je meer versterking.

Ik heb het gewoon in "lekentermen" uitgelegd, want het is nogal "droge materie". Ik ben zelf radio engineer, en ontwerp radio netwerken voor UMTS en GSM.

Maar je hebt gelijk. Met een antenne krijg je meer versterking en daardoor zal je EIRP hoger worden, dan met een kleine (ingebouwde) antenne.
Bv. Bij een basistation van GSM is het uitgangsvermogen 20 W. Echter na de antenne komt er rond de 600W eruit.....

Bij WiFi: Senao met 15 dBi antenne: 27 dBm + 15 dBi - 3 dB (voor kabel / connector verlies) = 39 dBm. Dat is 8.1 Watt. Dat is best wel veel op 2.4 gHz.

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Kijk naar een AIR-AP1242AG-E-K9 access point,
met één van de volgende antennes in de 2.4GHz band.

Hou er rekening mee dat de wireless client ook terug moet stralen.
Voor optimaal bereik moet je de Laptop / PC ook uitvoeren met een richt antenne.

Andere optie is om een wireless bridge te bouwen,
maar dan heb je twee access points in wireless bridge mode nodig.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Verwijderd

Klopt Blackbird. Ik zou graag een link budget maken, maar ik kan geen gegevens vinden over mijn Intel 2915 ABG kaart. Mijn Cisco 1230 is wel goed gedocumenteerd.

• morphje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-01 15:38

morphje

let's all love lain

ShaneV schreef op maandag 04 mei 2009 @ 15:52:
Alvast bedankt aan beide voor de uitleg! Heb al weer een pak bijgeleerd!

Het hoeft geen super snelle verbinding te zijn. Zolang men "normaal" kan surfen is dat goed genoeg. Ik heb wat gekeken op die wifishop.nl. Die krachtige wifi accespoints zijn allemaal goed, buiten dat ik 1 probleem heb: in België is het maximum dat toegestaan is blijkbaar 100mW. Zal dat genoeg zijn? Ik veronderstel dat 400mW zeker die afstand zal overbruggen maar ja, het "mag" hier niet :(
In Nederland "mag" het ook niet. Ik zal je niet lastig vallen met alle details, maar praktijk komt het er op neer dat iedereen maar doet wat hij wilt. De radiocontrole dienst in nederland doet atm alleen maar dingen die echt interessant zijn, zoals illegale FM radiozenders.

Mijn ervaring: met 100mW kom je een heel (flink) eind. Maar waarom 2 muren? plaats je AP gewoon bij het raam, dat scheelt je zowieso een muur.

ps. NERGENS mag een vermogen hoger dan 100mW EIRP gebruikt worden. Jammer alleen dat verkoop van dergelijke apparatuur niet verboden is. Het word nog eens een zooitje in de ether op deze manier, ow wacht, dat is het al :)

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:36
Het kan hoe dan ook wel slim zijn om voor de N standaard te gaan en dan bij voorkeur op de 5Ghz. Die gaat hoe dan ook verder, en het rustigere 5Ghz spectrum is ook meegenomen.

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Met twee AP's met WDS zul je denk ik aardig uit de voeten kunnen. Wellicht voordelig is het om twee Fonera's te kopen en er iets van DD-WRT of FreeWLAN op te zetten.

8)

[ Voor 4% gewijzigd door CaptJackSparrow op 04-05-2009 22:18 ]

Verwijderd

De "a" band is ook redelijk "schoon". Maar dempt sneller bij obstakels zoals muren etc....

Maar is een kabeltje trekken echt niet mogelijk? Twee gaten boren.... WCD.... klaar...

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:36
^ a=5Ghz, echter geen mimo.

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-02 19:35

VisionMaster

Security!

Er zijn linksys routers te flashen en te tweaken evenals USB wifi dongles met een externe antenne die 500mW kan verzenden of ontvangen (gemiddeld). En eventueel kan je het effectiever maken met een mooie antenne. Ik denk dat je de andere kant van de straat er mee haalt. Of het allemaal in NL te koop is weet ik niet.

I've visited the Mothership @ Cupertino

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Deze Edimax valt ook wel mee qua prijs en doet ook aan WDS. Meer out-of-the-box oplossing dan Fonera's.

8)

[ Voor 8% gewijzigd door CaptJackSparrow op 04-05-2009 23:16 ]

• ShaneV
Verwijderd schreef op maandag 04 mei 2009 @ 22:02:
De "a" band is ook redelijk "schoon". Maar dempt sneller bij obstakels zoals muren etc....

Maar is een kabeltje trekken echt niet mogelijk? Twee gaten boren.... WCD.... klaar...
Kabeltje trekken is geen mogelijkheid. De access point bij het raam zetten is ook geen optie. Dat willen ze hier niet en met de kuisvrouwen, heb ik zelf liever dat het op een veilige plaats staat :)

Met repeaters wil ik niet meer werken, heb daar teveel negatieve ervaring mee gehad.

Ik denk dat ik zal gaan voor deze: http://www.wifishop.nl/pr...-g-2-dbi-omni-antenne.htm

Natuurlijk zal ik hem dan wel vast zetten op 100mw en aan de andere zijde een goeie ontvanger zetten die dat signaal terug kan sturen, zoals: http://www.wifishop.nl/pr...e-antenne-aansluiting.htm .

Zijn die senao producten wel stabiel? Want dat is een must, bv niet vastlopen, plots niet meer werken, etc...
Pagina: 1