Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[XP] Onverklaarbare vastlopers / crashes / BSOD's

Pagina: 1
Acties:

• sn0x0r
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:11
Geachte allemaal,

Enige tijd geleden heb ik voor mijn ouders een nieuwe PC samengesteld. In het begin was dit allemaal in orde en was er in principe niets aan de hand. Heel soms liep hij wel eens vast, maar zeker niet vaak en het was nog allerminst irritant.

Na een tijdje werden de vastlopers en crashes frequenter, minstens 1 per dag, en tegenwoordig is het nog frequenter. Het is alleen wel zo dat het ongelooflijk random is. Het is nooit bij een vaste actie, soms loopt hij namelijk ook vast als de computer met rust gelaten wordt. Ik heb al een en ander geprobeerd om op te zoeken enz, maar ik krijg nooit echt een oplossing, meestal een oorzaak waar ik verder weinig mee kan. Ik sta in ieder geval op het punt om geheugen, cpu, moederbord en de HDD's eruit te halen en nog binnen de garantie terug te sturen. Probleem is dat we dan lange tijd zonder PC zitten en dat is juist wat we willen vermijden.

De PC zelf draait Windows XP Prof 32-bit SP3 NL, soms zijn het vastlopers dat alleen het beeld bevriest, soms komt er een BSOD en soms reset hij gewoon ineens. De meldingen bij de BSOD's, van degene die ik heb gezien dan (mijn ouders werken er ook op en noteren dat helaas nooit):

- PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA
- IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

en de stop meldingen:

- 0x0000008E
- 0x0000000A

Ik heb ze zelf al opgezocht en de oplossingen uitgevoerd die op de websites staan of suggesties geprobeerd op te volgen, maar het heeft nog niet geholpen.

De hardware:

CPU: Intel Q9450
Mobo: Asus P5Q3 Deluxe
Geheugen: OCZ DDR3, 4gb in Dual Channel (Slots A2 en B2) (ja, 4gb met 32-bit OS, komt t.z.t. nog wel verandering in)
VGA: Momenteel een ATi X1950 XTX, heb die er echter vandaag pas ingezet, voorheen een ATi HD4850 (Problemen zijn hetzelfde gebleven, van de X1950 wist ik echter 100% zeker dat deze gewoon werkt)
HDD's: 2x Hitachi 750 GB in een RAID0

Zoals gezegd, eergisteren een clean install gedaan, tijdens het installeren van drivers e.d. ging het al mis, het is niet zo heel vaak, maar ook bijv. tijdens Windows Update crashte hij wel 4 of 5x ofzo voor hij het een keer succesvol afronde.

Aan software staat er verder nauwelijks iets op, wel SP3 dus en alle updates die er tot nu toe zijn. Office staat er zelfs nog niet op want tijdens de installatie 5 min geleden liep hij dus weer vast. Het lijkt er nu op dat hij vaak bij installaties vastloopt, maar ook bij gewoon werken in Word liep hij soms vast (niet altijd dus, soms kon je er uren in werken zonder problemen) en soms bij het kijken van een filmpje op Youtube hetzelfde.

Ik heb zelf al een 3DMark06 gedraaid (alle settings op z'n hoogst, alle testen aangevinkt en alle testen blijven loopen) en de 2x dat dat ik dat heb gedaan is hij bij beide een keer vastgelopen. De eerste keer tijdens de battle of proxycon en de 2de keer bij die CPU test met al die robotjes in een woestijn. (OID :P)

Verder heb ik een Memtest86+ laten draaien voor bijna 4 uur ofzo, maar hier liep hij niet vast en heeft hij alles zonder problemen afgerond, 0 errors.

Ik heb verder geen vervangende hardware om onderdelen om te wisselen om te kijken of het probleem daar in zit, anders had ik dit ook nog gedaan voordat ik hierheen kwam. Ik vrees echter dat er niets anders op zit dan onderdelen terug te gaan sturen, een langdurig en irritant proces. Heeft er iemand wellicht een idee wat het probleem zou kunnen zijn? Bij voorbaat dank in ieder geval.

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-11 11:58
Heb je je hardeschijf ook al getest? Met HDtune of iets dergelijks

Edit:
na een beetje googlen kom ik meldingen tegen dat dit veroorzaakt kan worden door het RAM, ik las ook iemand waarbij het RAM door diverse tests heen kwam maar waarbij het probleem opgelost is door alsnog het RAM te vervangen.

[ Voor 93% gewijzigd door Rupie op 04-05-2009 12:58 ]

Desktop | Server | Laptop

• adoy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-11 22:49

adoy

1 dubbele WifWaffer® aub!

Random *vastlopers* zijn meestal terug te leiden naar de processor of het moederbord. Heb je gecontroleerd of de koeler van je CPU goed gemonteerd zit? Koelpasta ertussen (niet teveel!)?
Heb alle onderdelen al een keer opnieuw gemonteerd (eruit halen en opnieuw erin)?

Fotogear -> Nikon D50 ★ Stukjes glas ★ Flitsert ★ Kleine snuisterijen

Verwijderd

Windows XP en 2000 BSOD guide

Probeer zo veel mogelijk uit te sluiten :

Draait de laatste BIOS wel
Laatste versie's drivers/software
Probeer 2 latjes geheugen
Bij apparaatbeheer enige meldingen
Nieuwe .inf drivers beschikbaar
Kijk eens in je event log of er meer foutmeldingen zijn
etc etc.

Genoeg om te proberen en uit te sluiten. Overigens kun je alle meldingen terughalen in de MS database en dan zie je gelijk of er oplossingen zijn :)

• sn0x0r
Verwijderd schreef op maandag 04 mei 2009 @ 13:05:
Windows XP en 2000 BSOD guide

Probeer zo veel mogelijk uit te sluiten :

Draait de laatste BIOS wel check
Laatste versie's drivers/software check
Probeer 2 latjes geheugen check
Bij apparaatbeheer enige meldingen check
Nieuwe .inf drivers beschikbaar check
Kijk eens in je event log of er meer foutmeldingen zijn In de eventlog worden geen fouten weggeschreven
etc etc.

Genoeg om te proberen en uit te sluiten. Overigens kun je alle meldingen terughalen in de MS database en dan zie je gelijk of er oplossingen zijn :)
De MS database heb ik dus al bekeken voor die BSOD's, en de oorzaak die gegeven word is allemaal in orde, maar de oplossingen lopen uiteen van de laatste ServicePack installeren (die erop staat) tot het opnemen van contact met de maker van de hardware. Dat laatste is ook momenteel het enige wat mij denk ik nog te wachten staat.
adoy schreef op maandag 04 mei 2009 @ 12:50:
Random *vastlopers* zijn meestal terug te leiden naar de processor of het moederbord. Heb je gecontroleerd of de koeler van je CPU goed gemonteerd zit? Koelpasta ertussen (niet teveel!)?
Heb alle onderdelen al een keer opnieuw gemonteerd (eruit halen en opnieuw erin)?
Ik heb de PC inderdaad al volledig opnieuw gemonteerd. De cooler is een stock cooler van intel met de standaard koelpasta. Deze word tussen de 35 en de 40 graden in idle, onder load zo rond de 65 tot 70, soms net iets hoger, maar zeker niet boven de 75.
Rupie schreef op maandag 04 mei 2009 @ 12:45:
Heb je je hardeschijf ook al getest? Met HDtune of iets dergelijks

Edit:
na een beetje googlen kom ik meldingen tegen dat dit veroorzaakt kan worden door het RAM, ik las ook iemand waarbij het RAM door diverse tests heen kwam maar waarbij het probleem opgelost is door alsnog het RAM te vervangen.
Ik ga me HD testen met HDtune, want mijn verwachting zegt gewoon (vanwege de errors) dat het of de HDD's of het geheugen is. Waarschijnlijk is het dan gewoon het geheugen en dat ga ik dus ook als eerste vervangen.

Verwijderd

Heb je al geprobeerd geheugen contacten schoon te maken, klinkt misschien stom, maar ik had hetzelfde probleem, geheugen schoongemaakt, en nooit meer last van gehad.

• Crest
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-11 15:37
Geheugen testen met memtest+ v2.1. Je moet meerdere passes error vrij hebben.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-11 01:54
1 hd gebruiken, de ander loskoppelen.
1 geheugen gebruiken, ander eruit halen.
Zoveel mogelijk hardware loskoppelen, dvd speler, printer, usb hub etc.

Verschillende videokaart drivers proberen(oude en nieuwe), ook driver cleaner gebruiken(na uninstall).

Hd tune smart bekijken en oppervlakte kontrole doen.

Voltages?
Warmte van onderdelen?

• sn0x0r
Ben ik weer!

Ik heb het geheugen vervangen door OCZ 4 GB DDR3-1333 Kit (OCZ3RPX1333EB4GK, ReaperX HPC) en het werkt nu allemaal perfect. Geen vastlopers meer gehad sinds het vervangen (2 dagen terug) en heb PCMark en 3DMark laten doorlopen en die ronden allemaal perfect af. Niets aan de hand. Het was dus toch het geheugen.
Pagina: 1