Toon posts:

brommer verlichting vervangen door led

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hrugnir
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-08 22:40
Ik had voor mezelf een mooi projectje in gedachten, namelijk mn achterlicht, voorlicht en knipperlichten vervangen door ledlampjes. alleen kom ik dan bij de volgende problemen: mijn achterlicht en voorlicht zitten rechtstreeks op mn dynamo aangesloten( oftewel stationair lopen is in het donker zitten) verder zit mn remlicht en knipperlicht wel op de accu aangesloten.

ik had zelf bedacht dat ik de remlichten en knipperlichten rechtstreeks(met weerstanden welliswaar) aan kon sluiten omdat deze via mn accu natuurlijk een dc spanning krijgen.

verder heb ik dan mn voor en achterlicht. ik had zelf bedacht dat ledverlichting zo weinig stroom nodig heeft dat ik deze misschien ook wel gewoon via mn accu aan kan sturen(dat zijn dan dus een stuk of 15 kleine ledjes met een redelijke lichtopbrengst(1.9v 20ma dacht ik gezien te hebben) en een paar high power ledjes via een controller.

is dit toevallig een heel slecht idee of hebben jullie opmerkingen? ik heb trouwens nog niets aangeschaft dus alles staat nog open^^

Acties:
  • 0Henk 'm!

• niekvanprooijen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:18
Verlichting op je bormmer is gericht door een lens. Dit gaat je denk ik niet 1,2,3 lukken als je de voorlamp met een led vervangt. Achter en knipperlichten kunnen natuurlijk wel. Net als je remlicht

Acties:
  • 0Henk 'm!

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:19

E-Vix

Nu met sneeuw!

Je koplamp zal je niet kunnen vervangen door LED verlichting. Dit zal te weinig lichtopbrengst hebben, en je krijgt een verkeerd lichtbeeld. Je achterlicht en je knipperlichten mag geen probleem opleveren.

Het makkelijkste is het overigens waarschijnlijk om kant en klare LED lampen aan te schaffen. Deze heb je tegenwoordig ook kant en klaar met een gloeilamp fitting, en dan is het een kwestie van oude gloeilampje er uit, en nieuwe LED lampje er in.

Verder zou ik alles qua bedrading zo veel mogelijk origineel proberen te houden. Dan heb je ook geen problemen mocht je het weer terug willen bouwen (of moeten bouwen van oom agent).

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-08 10:13
Voor diverse brommer merken zijn er tuning setjes ook kwa verlichting. Om welk merk en type gaat het misschien is dat wel stuk slimmer en of makkelijker.

Klinkt trouwens best gevaarlijk brommer staat stil voor stoplicht en draait dus stationair en je hebt geen verlichting...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:53

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

E-Vix schreef op maandag 04 mei 2009 @ 12:13:
Je koplamp zal je niet kunnen vervangen door LED verlichting. Dit zal te weinig lichtopbrengst hebben
Hoezo dat dan? Als je een goede CREE led gebruikt zal je toch wel genoeg licht hebben?

Bijvoorbeeld de XLamp® MC-E. Hier wordt hij gebruikt in een zaklamp. 630 lumen, net zo fel als de koplamp van een auto volgens de tekst.

Dat de reflector oid. wellicht aangepast moeten worden voor een goed lichtbeeld ben ik wel met je eens.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0Henk 'm!

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:19

E-Vix

Nu met sneeuw!

Gizz schreef op maandag 04 mei 2009 @ 12:20:
[...]

Hoezo dat dan? Als je een goede CREE led gebruikt zal je toch wel genoeg licht hebben?

Bijvoorbeeld de XLamp® MC-E. Hier wordt hij gebruikt in een zaklamp. 630 lumen, net zo fel als de koplamp van een auto volgens de tekst.

Dat de reflector oid. wellicht aangepast moeten worden voor een goed lichtbeeld ben ik wel met je eens.
Volgens de tekst ja... Maar of dat ook echt haalbaar is is een tweede. Een laser is ook feller dan een koplamp van een auto (als je er recht in kijkt), maar met 2 lasers voor op mijn auto zie ik echt geen ene donder op de weg. LED licht uit bijvoorbeeld CREE's worden veelal gebundeld in een smalle straal. Dan zijn ze behoorlijk fel, maar in een brede straal zoals in een koplamp niet.

En een reflector aanpassen doe je niet zomaar even. Wil je namelijk een goed lichtbeeld krijgen dan moet je ook rekening houden met het koplamp glas. Daar moet het licht ook weer onder een bepaalde hoek in vallen om het juiste lichtbeeld te krijgen. Plaats je de lichtbron 1 millimeter verder naar voren of naar achteren, of gebruik je een lichtbron die maar onder een bepaalde hoek straalt, dan klopt er al helemaal niets meer van. Dan kan je tegenliggers gaan verblinden of alleen maar een klein vlekje met licht voor je neus krijgen.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:31
Cave_Boy schreef op maandag 04 mei 2009 @ 12:16:
Voor diverse brommer merken zijn er tuning setjes ook kwa verlichting. Om welk merk en type gaat het misschien is dat wel stuk slimmer en of makkelijker.

Klinkt trouwens best gevaarlijk brommer staat stil voor stoplicht en draait dus stationair en je hebt geen verlichting...
Voor de komst van de led was dit bij iedere fiets het geval.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:53

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

E-Vix schreef op maandag 04 mei 2009 @ 12:39:
[...]

Volgens de tekst ja... Maar of dat ook echt haalbaar is is een tweede.
Fenix staat er niet om bekend dat ze overdrijven met hun opgegeven waardes ;)
Van dit type heb ik nog geen resultaten gezien, maar mijn Fenix LD20 haalt ook echt de opgegeven 180 lumen.
Een laser is ook feller dan een koplamp van een auto (als je er recht in kijkt), maar met 2 lasers voor op mijn auto zie ik echt geen ene donder op de weg.
Beetje gekke vergelijking en het zegt niks over LEDs.

Als je ook kijkt naar dit of dit plaatje maak je mij niet wijs dat het niet genoeg zal zijn voor een brommertje. De standaardverlichting van een gemiddelde brommer is ook al niet fenomenaal, grote kans dat het zelfs beter wordt met een mooie LED (en je zou er ook twee kunnen nemen voor meer dan 1000 lumen natuurlijk).

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1Henk 'm!

• w-dev
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08-08 20:56
Hier heb je alvast een schema voor het achterlicht: http://www.circuitsonline.net/circuits/view/52
Misschien dat het met zeer sterke leds lukt om het voorlicht ook op deze manier te vervangen door leds. Ik zou wel beide lichten dan op je accu aansluiten, omdat je anders je spanning eerst nog moet gelijkrichten en afvlakken ed.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Je denkt zelf dat je met 15 LED's van 1,9 V - 20 mA genoeg te hebben? Wel, dit vertegenwoordigt 570 mW aan vermogen.
Aangezien LED's met de huidige ontwikkelingen ongeveer op een factor 5 zitten t.o.v. gloeilampen zou dit overeenkomen met gloeilampjes van 2,85 W. Lijkt me erg krap.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:36
Moet je geen rekening houden met het feit of dit soort zelfbouwsels wel of niet toegelaten zijn op de Nederlandse Openbare WegTM? Dat zou nog een kwestie kunnen zijn i.v.m. verzekering etc.

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter

Acties:
  • 0Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

E-Vix schreef op maandag 04 mei 2009 @ 12:13:
Je koplamp zal je niet kunnen vervangen door LED verlichting. Dit zal te weinig lichtopbrengst hebben, en je krijgt een verkeerd lichtbeeld. Je achterlicht en je knipperlichten mag geen probleem opleveren.

Het makkelijkste is het overigens waarschijnlijk om kant en klare LED lampen aan te schaffen. Deze heb je tegenwoordig ook kant en klaar met een gloeilamp fitting, en dan is het een kwestie van oude gloeilampje er uit, en nieuwe LED lampje er in.

Verder zou ik alles qua bedrading zo veel mogelijk origineel proberen te houden. Dan heb je ook geen problemen mocht je het weer terug willen bouwen (of moeten bouwen van oom agent).
Ze zijn er inderdaad kant en klaar. Probeer eens DealExtreme.com
Daar hebben ze allerlei soorten ledverlichting voor voertuigen voor bar weinig geld en voorzien van reguliere fittingen.

Hey, pssssst! Wanna buy some stuf? | Opel Vectra C GTS 1.8 '06 | Honda CBR600F '97 | Honda Magna V30 '85

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hrugnir
ik heb ooit eens een keer een officieel RDW bestand voor mn ogen gehad over wettelijke eissen aan motoren en hier was eigenlijk vrij weinig aan eisen over te vinden :P daarom dacht ik dat het een en ander wel te modden valt :P je ziet soms dat scooters van die hele bolle kleine lensjes hebben, mij dunkt dat hier misschien makkelijker mee te werken valt dan de standaard verlichtingsbehuizing van een gloeilamp?

en voor de ledjes achter had ik zoiets in gedachten: http://samenkopen.net/action_product/655301/626183
en dat dan icm met http://samenkopen.net/action_product/655301/612432 zodat je genoeg verschil tussen rem en gewoon achterlicht kunt zien. Als jullie denken dat dit niet krachtig genoeg is zou ik ook voor high power ledjes kunnen gaan en dan bijv. 2 voor achterlicht en 3 voor remlicht o.i.d.?

verder had ik zelf bedacht dat ik het liefst alle originele bedrading gewoon intact wou laten en in wil sealen zodat ik in een korte tijd alle oude onderdelen weer zou kunnen monteren, en dan de nieuwe bedrading(die ook anders loopt vanwege dat het van de accu moet komen) dan los daarvan te leggen.

hebben jullie ook nog tips voor het koppelen van de draad aan het kontactslot? is opzich wel een handige functie namelijk :P ik heb zelf eigenlijk liever geen kant en klaar lampjes omdat ik juist van plan was iets bijzonders te doen qua verlichting. ik was van plan om zelf een ledstrip te maken uit een stuk 10mm plexiglas dat precies in de contouren van de kappen gevouwen is(verfbrander)

edit: voor de koplamp bedoel ik zoiets qua lens : http://www.easyparts.nl/s...it-Ludix-One-Classic.html

alleen dan in tweevoud in een zelfgemaakte kap ofzow(moet ik nog verder uitdenken)

[Voor 7% gewijzigd door Hrugnir op 04-05-2009 14:38]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-07 06:51

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Bij mijn Yamaha DT 50MX zitten het achterlicht en de koplamp ook direct op de dynamo.

Op een aparte spoel van de dynamo zit het laadcircuit voor de accu, en direct op de accu zitten remlicht, richtingaanwijzers, claxon en neutraal indicator.

In mijn geval is het zo (staat ook expliciet in het werkplaatshandboek vermeld) dat de koplamp en achterlicht onderdeel uitmaken van de spanningsregeling voor het lichtcircuit.

Wanneer je dus koplamp of achterlicht van dat circuit afhaalt, krijgt de overgebleven lamp extra vermogen te verwerken en zal dus geen lang leven beschoren zijn. Ik heb geen idee wat er gebeurt als je beide lampen van de lichtspoel afhaalt en deze dus volledig onbelast blijft.

Wanneer je extra verlichting op het gelijkstroom circuit (dus aan de accu) hangt, loop je het risico dat je de accu sneller leeg trekt dan je dynamo hem bij kan laden. Nou zal dit zo'n vaart niet lopen, omdat LED's minder stroom nodig hebben dan gloeilampen, dus ik denk dat je je hier niet druk om hoeft te maken.

Wel moet je er rekening mee houden dat de clignoteur (knipperautomaat) doorgaans berekend is op een bepaalde belasting (bijvoorbeeld 23 Watt: 2x10 Watt van richtingaanwijzers voor en achter en 3 Watt van indicatielampje op dashboard). Bij een incorrecte belasting zal de clignoteur niet (goed) werken. Dit is op te lossen door een extra weerstand parallel aan je LED richtingaanwijzers te schakelen, zodat het juiste vermogen verbruikt wordt, of door een vermogens-onafhankelijke knipperautomaat te gebruiken.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
real[B]art schreef op maandag 04 mei 2009 @ 15:26:
.... Bij een incorrecte belasting zal de clignoteur niet (goed) werken. Dit is op te lossen door een extra weerstand parallel aan je LED richtingaanwijzers te schakelen, zodat het juiste vermogen verbruikt wordt, .....
Ja, maar dan span je wel het paard achter de wagen, omdat één van de motieven voor LED's nou juist energiebesparing is. Natuurlijk ook langere levensduur, maar toch ....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hrugnir
tegenwoordig is het verplicht bij brommers gemaakt na juni 2007 dat het licht niet uit te zetten is, maar hiervoor kon je het licht gewoon uitzetten waardoor de spoel ook onbelast is. weet iemand of het dan ook echt technisch veranderd is? voor het relaistje van de knipper hoeft geen probleem te zijn want voor een paar euro heb je een led relais welke volgens mij dus geen minimale spanning heeft

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:31
Techneut schreef op maandag 04 mei 2009 @ 16:07:
[...]
Ja, maar dan span je wel het paard achter de wagen, omdat één van de motieven voor LED's nou juist energiebesparing is. Natuurlijk ook langere levensduur, maar toch ....
Die paar seconden dat je knipperlicht brand tijdens een ritje zal de kop niet kosten...

• AlexanderB
  • Laatst online: 13:48

AlexanderB

7800 rpm

lichtspoel kan gewoon onbelast..

• Hrugnir
naja dan maar hypocriet :P ik heb net een order geplaatst voor rode ledjes in 2 sterktes en voor oranje ledjes. ik ga dus geen voorlicht maken omdat ik niet verwacht dat dit mooi gaat worden, ik rijdt namelijk een Derbi Senda crossbrommer en als je ziet hoe de machine gefabriceerde third party koplicht units al zeer aan je ogen doen denk ik dat een eigen gebraad helemaal het evenwicht van de brommer scheef trekt :P ik laat nog wel wat van me horen als ik de bijbehorende brommer onderdelen ook binnen heb(lees big ass weerstand en nieuw knipperkastje)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10-08 08:45

mux

99% efficient!

Poeh, weet je dit wel zeker? LEDs hebben een schrikbarend korte levensduur als je ze maar een beetje te warm laat worden of er een te grote spanning over laat vallen. Met korte levensduur bedoel ik echt uren tot tientallen uren, zeker als er spanningspiekjes overheen gaan. En zowel op batterij als op dynamo krijg je niet bepaald fijne stroom binnen. Het hele verhaal dat je het juiste moet verbruiken is omdat het een hele brakke spanningsbron is, anders wordt de spanning te hoog.

Ik zou als ik jou was óf een dc/dc converter ervoor zetten, óf het gewoon niet doen omdat het te gevaarlijk is. Vergeet ook niet het allerbelangrijkste: die ledjes gaan (neem ik aan) in een dichte behuizing zitten, maar ze mogen absoluut niet warm worden. 60 graden is zowat al het absolute maximum, bij 75 graden zit je al aan onevenredig snelle degradatie. Je moet dus een voorziening maken om je warmte kwijt te kunnen. Typisch zijn die highpower LEDs ruwweg 10% efficient, dus je moet vrijwel alles wegkoelen. Laat ze niet zomaar in de behuizing zitten.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hrugnir
hmmzzz.. :P weet iemand hoe dit met kant en klaar oplossingen geregeld wordt dan? als ik bij een betere brommer/scooter online-shop een beetje ga neuzen vind ik namelijk binnen een paar minuten kant en klare taillights gemaakt voor schakelbrommers(moet bijna wel met die vorm) waar volgens mij ook geen hoogstaande techniek in zit :P

als je je er misschien veiliger bij voelt wil ik eerst wel foto's maken van de situatie met draden en mn eigen bouwsel voordat ik hem monteer? (heb nu nog niets gemaakt trouwens)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10-08 08:45

mux

99% efficient!

Allicht zul je opbouwende kritiek krijgen als je het laat 'nakijken' door deze blankhuidige tweakertjes.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hrugnir
daar hoop ik ook op voordat ik iets stoms doe :P nou zit mn haar al standaard stijl overeind dus dat scheelt al :P

maar zo'n dc/dc converter is een stuk electronica dat de stroomtoevoer constanter maakt? ik vraag mij alleen af hoe u de standaard ledunits werken want ik denk dat de gemiddelde scooter/brommer geintresseerde zich beter thuis weet in het mechanische gedeelte dan in het electronische waardoor de techniek simpel moet zijn om toe te passen. Als ik nou op circuitsonline kijk naar de ledlamp vervanger voor een gloeilampje die in een normale fitting past is dit toch ook een opstelling die op een pulserende stroomtoevoer aangesloten wordt.

kan iemand mij hier uitleg over geven? ik heb hier voor highpower ledjes een driver liggen die een stroomtoevoer tussen de 6-24v accepteerd, zoiets zoek ik dus eigenlijk?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Een DC/DC converter zal de ene DC spanning in de andere DC spanning omzetten.
Spanning != stroom.

Die ledlamp@CO is volgens mij niet een enorm vermogen....

Ik ben verslaafd aan koken. Volg me op https://www.kookjunk.nl

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee