Dit is ook mijn eerste fulltime baan, na wat bijbaantjes. Tijdens die baantjes heb ik bij veel verschillende soorten bedrijven gewerkt of ben ik er gedetacheerd geweest. en daarbij kwam ik er al vrij snel achter dat grote logge bedrijven niet echt bij mij passen. Dat is iets wat jijzelf ook het beste weet. Je schrijft in de startpost dat je in de detachering zit, dan heb je toch ook bij een aantal bedrijven intern gezeten? Kijk eens naar die bedrijven, wat beviel je daar? Wat beviel je niet? Vraag tijdens je sollicitatiegesprek om een rondleiding en stel dan wat vragen aan de werknemers. Als ze open en eerlijk antwoord geven is het iig een vrij open organisatie. Ik heb een keer gehad bij zo'n rondleiding dat niemand me antwoord gaf behalve de HR-dude die me rondleidde, dat bleef dus bij 1 gesprek.
Vraag tijdens je gesprek verder over punten die je belangrijk vind, stel bij de rondleiding dezelfde vragen nogmaals maar dan aan de werknemers. Krijg je een ander antwoord? Wegwezen dan. Als ik aangeef innovatie leuk en belangrijk te vinden en de interviewer is het daarmee eens dan wil ik niet tijdens de rondleiding alleen maar te horen krijgen dat alles met VB6 en classic ASP gedaan wordt.
Echt de bedrijfscultuur zul je toch pas opmerken zodra je er werkt. Bij mijn huidige werkgever staat de algemeen directeur gewoon geintjes te maken bij een ontwikkelaar. Dat vind ik leuk omdat het aangeeft dat de organisatie best los en open is, maar bij de sollicitatieprocedure merk je dat waarschijnlijk niet echt. Wel kan je aan het kantoor al een hoop zien. Staan de deuren open? Hoor je mensen met elkaar praten? Daaruit kan je al veel opmaken.
Uiteindelijk moet je toch voor jezelf uitmaken wat je zoekt. Ga er dus ook niet vanuit dat je dat bij je eerste gesprek al vind. Solliciteer gewoon eens rond, desnoods via een fatsoenlijk wervings- & selectiebureau. Dat heb ik ook gedaan, al was ik daar in eerste instantie nogal huiverig voor. Kijk eens op de website, zoek het bedrijf eens op op LinkedIn. Wat schrijft het bedrijf over zichzelf? Hoelang werken mensen er gemiddeld? Een hoog verloop is niet echt prettig. Wat is de gemiddelde leeftijd? Past dat een beetje bij jouw leeftijd?
Het moeilijkste is inderdaad de bedrijven vinden. Veel advertenties zijn van schimmige bureautjes die grof geld vragen en zich echt niet interesseren voor wat jij wilt. Uiteindelijk zag ik op de verschillende vacature-sites door de wervingsbureaus de werkgevers niet meer, dus ik ben in zee gegaan met een klein en onbekend bureau wat wel luisterde naar wat ik zocht en mij goed op de hoogte hield van hun zoektocht naar bedrijven. Ze hebben mij nooit bij een bedrijf aangeboden wat totaal niet bij mijn wensen paste dus het is beter uitgepakt dan ik had verwacht.
Eventueel kan je gewoon je CV op Monsterboard, e.d. gooien en alle wervingsbureaus afwimpelen. Als er dan na een tijdje nog geen fatsoenlijke werkgever gereageerd heeft kan je je altijd nog inschrijven bij zo'n bureau. Dan houd je in eerste instantie zelf de controle.
Iig veel succes met je zoektocht.
Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.