Defecte input selector voorversterker

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burrug
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-10-2024
Hallo,

Ik ben op het moment in het bezit van een Technics SU-C800U voorversterker i.c.m. een Technics SU-A900S eindversterker. Nu wil het dat de inputselector van mijn voorversterker weleens vaak het probleem heeft dat hij verspringt van inputsource, waarschijnlijk, omdat de knop en het knopwieltje erachter geen goed contact maakt met waar hij contact mee hoort te maken. Heb er verder niet teveel verstand van, maar heb hem al een keer opengemaakt om eventueel het probleem misschien te achterhalen.

Nu las ik op internet dat het kan helpen om een contactspray of een de-oxidatiespray te gebruiken, maar ik lees ook dat het raadzamer is om het niet te doen.
Is het een idee om de onderdeeltjes uit elkaar te halen, deze wat op te schuren en hierna weer terug te plaatsen?

Ik zou graag van een kenner willen weten hoe of wat hier aan gedaan kan worden, zodat ik verder kan 'knutselen'.

Tannoy Revolution R3 105W 6ohm, Marantz PM-7003 2x70W 8ohm, 2x JVG goud/goud, Marantz CD-6003, Marantz ST-6003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:46
Heb je het apparaat wel eens opengemaakt?
Ik denk niet dat er binnenin schakelaars zitten die je kan openmaken en opschuren.
Zelf denk ik dat er een rotary encoder inzit die voor het grootste gedeelte afgesloten is en een batterij relais aanstuurt.
De rotaryencoder zal er ongeveer zo uitzien (als ie niet optisch is ;)):
Afbeeldingslocatie: http://www.goldmine-elec-products.com/images/G16267B.jpg

Zelf zou ik het met een goede contactspray proberen.
Ergens in de behuizing van de encoder een gaatje vinden (bij voorkeur aan de achterkant en niet bij het asje aan de voorkant inspuiten) en de knop een paar keer goed heen en weer bewegen.
Het enige goede alternatief voor contactspray is vervangen, maar das vaak heel tijdrovend, en je moet maar net de juiste encoder/schakelaar zien te vinden die op het printje past.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_petit op 03-05-2009 23:38 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burrug
hallo mr_petit,

Dank je voor je reactie.
Ik heb de versterker even opengehad en het betreft inderdaad een dergelijk relais.
Nu zit er nog een ringetje aan vast met bobbeltjes, die contact maakt met een bepaald punt. Ik heb deze ring wat aangeknepen omdat deze naar mijn idee wat 'lam' was. Nu doet hij het weer een stuk beter, maar vraag mij af voor hoelang.
Ik zal het hierna gaan proberen met contactspray, maar ik denk dat ik mettertijd de relais zal moeten vervangen.

Bedankt voor je reactie!!

Tannoy Revolution R3 105W 6ohm, Marantz PM-7003 2x70W 8ohm, 2x JVG goud/goud, Marantz CD-6003, Marantz ST-6003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kachelpijp
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-04 16:15
Contactspray gewoon links laten liggen, dat geeft alleen maar meer troep na een tijdje.
Gewoon vervangen als het geen speciaal exemplaar is. Voor potmeters, draaischakelaars en rotaryencoders gewoon naar de onderdelenboer gaan. Kost waarschijnlijk nog minder dan een busje spray.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Contactspray inderdaad NIET gebruiken! Kontactchemie heeft speciale Tunerspray in de handel. Deze maakt ook de contacten goed vuilvrij enzo, maar itt gewonen contactspray bijt het niet alle niet-electronische delen weg. Verkrijgbaar in de vakhandel. Conrad heeft ze ook :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:46
The Eagle schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 18:33:
Contactspray inderdaad NIET gebruiken! Kontactchemie heeft speciale Tunerspray in de handel. Deze maakt ook de contacten goed vuilvrij enzo, maar itt gewonen contactspray bijt het niet alle niet-electronische delen weg. Verkrijgbaar in de vakhandel. Conrad heeft ze ook :)
Goed, daar verschillen de meningen dus over.
Tunerspray is minder effectief dan contactspray (en overigens: niet alle contactspray is hetzelfde, jij weet niet wat er in mijn busje zit), en bevat minder anti-oxiderende bestanddelen (en minder smerende middelen). Het is niet alleen vuil wat er speelt; met name metalen (zilveren!) contacten hebben last van oxidatie.
tunerspray kan je ook gewoon beschouwen als minder effectieve/mildere contactspray, maar dan kan je ook dingen gaan uitwassen in IPA. Nog beter, maar meer werk en dan mis je de smering ;) (dat laatste is het meest 'de troep' die contactspray veroorzaakt)
Dat contactspray alle 'niet electronische' delen wegbijt is een fabeltje danwel hoogst overdreven, maar je moet het niet op plastic sierdelen gebruiken die in het zicht zitten, maar dat geldt ook voor tuner spray.
In tuner600 zit namelijk petroleum (nafta) (en pentaan), wat het ook al ongeschikt maakt voor reiniging van zichtdelen.

Je moet overigens het effect van smering niet onderschatten: met een reinigingsmiddel/ontvetter (dus zowel tunerspray als ipa als contactspray) spuit/was je alle bestaande smering weg, dus de smering van zowel het asje als de lopende contacten (ja, die moeten in veel gevallen gesmeerd zijn).
Nu zal dat voor een volumeregeling of inputselector van een stereo in de huiskamer wat minder kritisch zijn, maar b.v een jogdial van een cd speler of een crossfader van een mengpaneel worden mechanisch zwaar (vaak) belast, waardoor smering heel belangrijk wordt.
Faders van de betere mengpanelen zijn echter vaak mechanisch te demonteren, waardoor je ze echt schoon kan maken en geen spray's nodig hebt.

Vervangen is altijd het beste (zoals ik al schreef), maar dat is niet altijd mogelijk (en niet voor iedereen weggelegd)

[ Voor 43% gewijzigd door mr_petit op 07-05-2009 20:37 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burrug
Nou, hij doet het weer niet.. :) het was te verwachten..

Waar kan ik een dergelijk onderdeel verkrijgen? Kan ik dit bij Handyman proberen of moet ik dan een speciaalzaak zoeken? Wat is hierbij de te verwachten prijs? Ik woon niet echt in de buurt van een hoop winkels, dus ben in principe afhankelijk van internet... Kan iemand mij hierin wat informatie verschaffen? Ik kan nl. op internet niet veel vinden over technics-spareparts of rotary encoders.

Het gaat hier om;
Afbeeldingslocatie: http://eshop2.euras.com/include/picture.php?picture=2365887

[ Voor 10% gewijzigd door burrug op 15-05-2009 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tmow
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-09 21:26
Je plaatje doet het helaas niet.

Ik ben ook in het bezit van deze Technics SU-C800U voorversterker alleen dan i.c.m. met een Technics SU-A800S eindversterker. En heb sinds een paar dagen precies het zelfde probleem. Je hoort het dan ook klikken en ziet de lampjes van de input verspringen.

Ben ook druk aan het zoeken, mocht ik wat (bruikbaars) vinden hoor je het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StapelPanda
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-09 13:54

StapelPanda

PB0MV

Service manual: http://www.bla-blubb.de/images/pdfs/su-c800u.pdf

De selector knop staat rechtsonderin pagina 7 (S804). het gaat hier dus niet om een rotary encoder.
Het type is: RSR9A001-A googelen levert weinig op

[ Voor 13% gewijzigd door StapelPanda op 17-05-2009 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:25
Volgens mij gewoon een standen schakelaar, en die hoeven niet zo duur te zijn, max 8 euro ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kachelpijp
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-04 16:15
2 X 6 of 1x 12 standen schakelaar, gewoon even langs de onderdelenboer gaan, die hebben ze wel.
Het kan alleen wel een beetje lastig worden met de weerstanden, want met een beetje pech zitten die rechtstreeks op de schakelaar gesoldeerd. Als je kan solderen, zou ik die ook meteen meenemen bij de onderdelenboer, daar zitten de kosten niet in.
Pagina: 1