Wil deze setup werken?

Pagina: 1
Acties:

• Astort
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-07-2025
Beste tweakers,

Binnenkort krijg ik mijn nieuwe TV (LG 32LH500) en sinds kort heb ik ook een nieuwe Home Cinema Set (Samsung HT-DL150JBL)

Nu wilde ik in eerste instantie een HDMI kabel tussen de PC en TV leggen, en vanuit mn TV een Toslink kabeltje naar de Home Cinema Set voor het geluid. Maar volgens een aantal mensen kan dit dus niet. Dit omdat het HDMI geluidssignaal niet verder te voeren is omdat het volgens de Hollywood mensen dan te makkelijk was om soundtracks van films te rippen.

Afijn, het geluid word dus een probleem. (vandaar het Hifi subforum)

Nou zat ik even flink te brainstormen en kwam de volgende setup in mijn hoofd:

http://i42.tinypic.com/2d0c1oj.jpg

Mijn vraag aan jullie is nu dus: Werkt deze setup uberhaupt wel? Zijn er ergens punten die nooit en te nimmer zullen werken? Of kan het misschien veel simpeler?

Wees alsjeblieft kritisch, ik wil namelijk dat alles 100% werkt.

PS. De aansluitingen die ik wil gaan gebruiken zitten allemaal op de apparaten. Kieskeurig zegt bijvoorbeeld dat mn home cinema geen toslink heeft, maar die heeft hij wel degelijk.

De HDMI splitter in het hele verhaal vind je hier

[ Voor 11% gewijzigd door Astort op 03-05-2009 23:29 . Reden: Stukje vergeten ]

Verwijderd

Die HDMI splitter, haalt die ook de encodering van de audio af? Zo nee, dan gaat dit volgens mij net zo min werken als een toslink vanaf de tv, zo'n toslink ondersteund geen geëncodeerd audio signaal.
Je hebt het over blue-ray die je afspeelt met de pc neem ik aan? Is het niet gewoon mogelijk om een sp/dif aansluiting van je geluidskaart te gebruiken, en de HDMI alleen voor beeld te gebruiken?

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2009 23:31 ]

• Astort
Ik mag aan nemen van wel. Anders heeft het totaal geen nut om zo'n splitter op de markt te brengen.

EDIT: Oh neenee. Ik ga geen blurays afspelen vanaf de PC. Ik ga gewoon .avi files en dergelijke afspelen, maar dan op 1920x1080 reso.

Overigens heb ik op mijn PC geen SPDIF aansluiting, alleen een HDMI uitgang op mn videokaart en de standaard minijacks op mn geluidskaart (X-Fi xtreme gamer)

[ Voor 65% gewijzigd door Astort op 03-05-2009 23:35 ]

Verwijderd

Astort schreef op zondag 03 mei 2009 @ 23:31:
Ik mag aan nemen van wel. Anders heeft het totaal geen nut om zo'n splitter op de markt te brengen.
Ongeëncrypte audio signalen? Die decoder chips zit een licentie op, en ik betwijfel of die voor zo'n splitter gebruikt mag worden. Gaat tegen de 'spirit' van Hollywood in (het Digitale signaal helemaal tot aan het einde geëcrypt houden)

Verwijderd

Astort schreef op zondag 03 mei 2009 @ 23:31:
Oh neenee. Ik ga geen blurays afspelen vanaf de PC. Ik ga gewoon .avi files en dergelijke afspelen, maar dan op 1920x1080 reso.
Als het de .avi's zijn die ik denk dat het zijn zit daar zoiezo geen beveiliging op...

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2009 23:34 ]

• Astort
Ik weet niet wat voor avi's jij denkt dat het zijn, maar ik bedoel bijvoorbeeld opgenomen stukjes game-footage van Fraps en dergelijke

• Astort
Hier trouwens een quote van de leverancier van de HDMI splitter:

This unit works with...

* Blu-ray Players
* Playstation 3 (PS3) & Xbox 360 Elite
* HDMI Supported Laptops & PCs
* Satellite HD Receivers
* HDTVs, Projectors & Displays
* AV Receivers/Amplifiers
* HDMI Switchers & Splitters

Verwijderd

Het gaat er om dat op een Blu-Ray, en eventueel andere legale HD filmbestanden HDCP beveiliging kan zitten. De audio is hiermee ook beveiligd. SP/DIF of toslink ondersteund deze beveiliging niet, en dan zul je dus een encrypt digitaal signaal hebben waar je home-cinema set niets kan. Ergens in de ketting moet zo'n chip zitten die het decodeerd, en ik betwijfel of die in een 'HDMI-splitter' zit. Ik lees in die specificaties van je ook niets over HDCP.

De zelf opgenomen bestanden en illegale films etc hebben deze beveiliging natuurlijk niet. Maar misschien dat iemand anders het wat duidelijker kan uitleggen.

Verwijderd

Ik heb hier een setup zoals jij beschrijft draaien.

Dus gewoon HDMI van bijvoorbeeld m'n PS3 naar de TV en van m'n MCE naar de TV. Vervolgens een TOSLINK glasvezel naar m'n versterker/decoder voor de speakers.

Werkt perfect, ook Blu-ray is geen enkel probleem met volledig digitaal 5.1 geluid in originele encoding.

• Astort
En die codering, zit die ook op een zeg maar minder legaal verkregen bluray? *kuchnieuwsgroepenkuchkuch*

EDIT:

Ik zit nu eens wat rond te neuzen. En nu bedenk ik me het volgende:

Ik kan wel die HDMI splitter uit engeland laten komen en talloze kabels aanschaffen. Maar werkt het ook als ik gewoon deze geluidskaart koop en een iets langere toslink kabel, en alleen het beeld over HDMI stuur. Of krijg je dan weer het probleem met die codering?

[ Voor 70% gewijzigd door Astort op 04-05-2009 00:01 ]

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-02 22:38
als het een iso is, gegarandeerd. als het wat anders is (avi oid) dan vermoed ik dat het er wel af is, maar da's niet helemaal gegarandeerd.

en ook dan krijg je dat gezanik met codering.

Verwijderd

Waarom probeer je het eerst niet of het werkt zoals je in eerste instantie gedacht had? (HDMI naar de TV en vanaf daar S/PDIF naar de versterker). En als het niet werkt kun je altijd nog naar een geluidskaart of andere dingen kijken...
En als het enkel om de digitale uitgang gaat zijn er ook goedkope 'sweex' kaartjes die voldoen. (Zoeken naar een kaart met C-media 8738 chipset, en dan deze drivers pakken: http://code.google.com/p/cmediadrivers/)

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2009 13:14 ]

• Astort
Verwijderd schreef op maandag 04 mei 2009 @ 13:08:
Waarom probeer je het eerst niet of het werkt zoals je in eerste instantie gedacht had? (HDMI naar de TV en vanaf daar S/PDIF naar de versterker). En als het niet werkt kun je altijd nog naar een geluidskaart of andere dingen kijken...
En als het enkel om de digitale uitgang gaat zijn er ook goedkope 'sweex' kaartjes die voldoen. (Zoeken naar een kaart met C-media 8738 chipset, en dan deze drivers pakken: http://code.google.com/p/cmediadrivers/)
Dat ga ik ook zeker doen. Ik ga niet allerlei dingen kopen voordat ik weet dat optie 1 werkt of niet.

En die sweex kaart die jij bedoelt, is dat gewoon een geluidskaart die ik naast mn huidige geluidskaart kan zetten en dan gewoon via het Audio gedeelte in configuratiescherm die optische uitgang selecteren. Of is het een kaart met enkel een optische uitgang die ik moet doorlinken naar mn x-fi geluidskaart.

EDIT: Als ik deze geluidskaart bijvoorbeeld naast mn x-fi zou zetten en dan handmatig wissel tussen de audio output zou het dus in principe ook werken.

[ Voor 19% gewijzigd door Astort op 04-05-2009 19:11 ]

• Astort
Gister mijn TV binnengekregen. Vanmorgen aangesloten d.m.v. HDMI op de PC en Valkyrie in HD bekeken. De bangmakerij dat je geen geluid dat uit HDMI komt door kan sturen naar een home cinema set is allemaal onzin. Ik heb gewoon vanaf mijn PC met HDMI beeld en 5.1 geluid naar mijn TV gestuurd. Vanuit mijn TV een TOSlink kabel naar de home cinema set en ik heb gewoon 5.1 surround.

Op dit topic mag dus een slotje!

Verwijderd

Slotjes zijn niet nodig tenzij het topic niet aan de regels voldoet.

Maar ik heb een vergelijkbare setup en het werkt inderdaad prima.

Wel is het zo dat je geen volledig PAP hebt (Protected Audio Path) en dus bij strictere DRM je mogelijk geen volle kwaliteit eruit krijgt (Stereo ipv 5.1 bijvoorbeeld). Dat is volgens de specs, maar ik heb het nog niet gezien op de Blu-rays die ik heb.
Pagina: 1