Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM59
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-05 09:19
Beste,

binnenkort ga ik een nieuw systeem aanschaffen met als moederbord een P6T Deluxe V2. Nu zag ik dat het moederbord uitgerust is met één PS/2-poort, een poort die zowel dienst doet voor muis EN toetsenbord.

plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://img.directcanada.com/images/ASUS/P6T_Deluxe_V2/P6T_Deluxe_V2_1.jpg

Als ik begin met het installeren van mijn nieuwe systeem moet ik eerst werken met muis en toetsenbord wat via PS/2 gaat omdat die geen drivers vereisen. Daarna kan ik pas de nodige drivers installeren voor mijn daadwerkelijke (draadloze en USB) Logitech toetsenbord/muis. Klopt deze denkstap? Want dan vraag ik me af hoe ik zowel het goedkope prul-muisje als het prul-toetsenbord hierop aansluit?...... :P

alvast bedankt! _/-\o_

RM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA
Je USB toetsenbord/muis zouden toch gewoon door het besturingssysteem moeten worden herkend? Je kan ze dan gewoon gebruiken zonder eerst de drivers te installeren.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sigma2k8
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09-09 20:04
USB toetsenbordjes en muisjes doen het prima tijdens een Vista installatie hoor.
Hoe je twee PS/2 apparaten op 1 poort aansluit weet ik niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA
Je kan twee PS/2 apparaten aansluiten op een poort met een PS/2 splitter. Als je die niet hebt sluit je ze desnoods maar een voor een aan wanneer je ze nodig hebt. :P

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM59
Misschien ben ik dan wat ouderwets want ik kon met herinneren dat je PS/2 altijd moest gebruiken omdat dat plug & play was. Want PS/2 werkt echt altijd als je er een muis inprikt, maar USB vergt soms wat installatiewerk. Of zit het in het verschil van een simpel USB-toetsenbord/muis wat amper een tientje kost of dat ik er een Logitech MX7000 draadloze toetsenbord/muis-combi insteek? Omdat een MX7000-set een los bluetooth ontvangertje heeft en het toetsenbord veel functietoesten heeft... Sorry het is mijn eerste project dus ik weet het allemaal niet zo goed 8)7

[ Voor 44% gewijzigd door RM59 op 03-05-2009 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA
Tegenwoordig zijn de meeste USB apparaten ook al plug & play. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

@RM59 dat is wat de 'usb legacy' optie in je bios doet. Die emuleert usb-hid naar ps/2 totdat het OS het overneemt.

[ Voor 3% gewijzigd door DukeBox op 03-05-2009 22:56 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM59
Maar is het dan bijv. wel een probleem als ik van mijn logitech-set de draadloze ontvanger erin steek? Of wordt dat dan weer niet geëmuleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Als het bluetooth is werkt het meestal niet, maar als het normaal RF is werkt het zonder drivers.

[ Voor 10% gewijzigd door DukeBox op 03-05-2009 23:16 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM59
apart, ik dacht altijd dat je een hele zooi moest installeren en dat PS/2 het enige was wat gewoon gelijk werkt en dus gebruikt kan worden helemaal aan het begin van je installaties. Misschien ben ik gewoon te ouderwets??? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
RM59 schreef op zondag 03 mei 2009 @ 23:21:
apart, ik dacht altijd dat je een hele zooi moest installeren en dat PS/2 het enige was wat gewoon gelijk werkt en dus gebruikt kan worden helemaal aan het begin van je installaties. Misschien ben ik gewoon te ouderwets??? :P
Ik denk het, want zelfs op een oude P2-233 die hier staat kan ik tijdens Windows 98 SE setup een USB-muis gebruiken (mits ik legacy emulatie in het bios aanzet natuurlijk).

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjDuivert
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23-05 14:31
Heb USB tobo en muis, nooit problemen mee gehad, gewoon doen dus :P

2600K - 4.6G|8GB 1333|P8P67 EVO|Club3D 4870 1G OC|2x 2493HM|DasKeyboard Ultimate|Logitech G5|Lian-Li PC-A71b + demping|Intel 510 120G|WD Black 1TB + Green 2TB|Be-Quiet P7-Pro 850W|Xonar D2x|Phonar Ethos R 100G EdMa|Music Hall DAC25.3 + A15.2|AKG K701

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM59
Nou bedankt voor al jullie replies ;) Waarschijnlijk moet ik dus voor 20 euro ofzo er een prut toetsenbordje en muis bijkopen, want zover ik begrijp is USB geen probleem maar m'n bluetooth-ontvanger voor m'n muis en toetsenbord wel. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

RM59 schreef op maandag 04 mei 2009 @ 09:40:
want zover ik begrijp is USB geen probleem maar m'n bluetooth-ontvanger voor m'n muis en toetsenbord wel. Bedankt!
Test het gewoon eerst uit. Zet legacysupport aan in je bios en kijk of je gewoon in de bios kunt komen en vervolgens wat kunt doen in een omgeving waar je geen drivers hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM59
TERW_DAN schreef op maandag 04 mei 2009 @ 10:56:
[...]

Test het gewoon eerst uit. Zet legacysupport aan in je bios en kijk of je gewoon in de bios kunt komen en vervolgens wat kunt doen in een omgeving waar je geen drivers hebt.
Dat zou ik wel willen, maar ik moet m'n systeem nog gaan kopen en ik vind het stom om straks terug te moeten naar de PC-zaak voor een muis en toetsenbord ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA
Kan je het niet gewoon testen op de PC die je nu hebt? Je mag dan wel drivers hebben geinstalleerd in Windows (of welk besturingssysteem dan ook), maar dat zou geen effect moeten hebben in je bios. En het lijkt me vreemd als je muis/toetsenbord het wel gewoon doet op je huidige PC en niet op je nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je hebt die muis en keyboard nu toch al? Dan test je het toch gewoon op je huidige bak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM59
OK duidelijk ;) Ik zal het straks eens testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM59
Ik heb het een en ander geprobeerd maar het gaat niet (zoals ik al dacht) wat ik nu gebruik is niet echt een zelfgemaakte desktop, ik gebruik nu een VAIO-laptop en die heeft zoiets dergelijks niet.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExPlanE
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

ExPlanE

Let the beat hit 'em!

Ik snap het probleem niet helemaal? Je hebt een USB Muis & Toetsenbord. Bij het bouwen van je PC stop je die er gewoon in. Van Logitech weet ik vrijwel zeker dat ze plug & play zijn dus ze worden direct herkend. Je instellingen van de drivers zal ie natuurlijk niet meteen pakken maar ze doen het wel. Zodra je klaar bent met de installatie kan je inderdaad de drivers gewoon installeren en alles instellen naar wens.

Het zou ook een beetje onlogisch zijn als men een moederbord maakt met slechts 1 poort voor zowel het toetsenbord als de muis om je pc mee te installeren. Vanzelfsprekend moet het dan dus ook via USB kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM59
Helemaal mee eens ExPlane ;) Dat is mij na al deze replies duidelijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i7x
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-08 21:24

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

USB zou gewoon moeten werken. Heb het onlangs zelf ook nog gedaan. Wanneer je toch problemen krijgt kun je altijd nog alleen je toetsenbord gebruiken. Duurt iets langer maar het is mogelijk :).

🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...

Pagina: 1