Toon posts:

Router direct bij isra punt?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik heb een internet verbinding met een draadloze router van Compuserve, die niet zo snel is op het moment.
Mijn isra punt is op de begane grond en hierop is (via een 15 meter lange kabel naar een verdieping hoger) het hoofdstopcontact aangesloten. Zelf zit ik ook op deze verdieping.
Nu heb ik twee opties om mijn internet te installeren:

(1) Direct mijn router aansluiten op het hoofdstopcontact.

(2) Een splitter aansluiten direct bij het isra punt en hier mijn router neerzetten, een verdieping lager dan waar ik computer.

Ik maak nu gebruik van manier (1) en mijn vraag is:
zal mijn snelheid hoger worden als ik mijn verbinding aansluit op manier (2)?

• nielsl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 24-02 18:43
meest ideaal is om je modem zo dicht mogelijk bij je isra punt te zetten, maar veel verschil zal het niet uitmaken. Andere vraag, wat is je theoretische verbindingssnelheid en welke snelheid trek je daadwerkelijk op bijvoorbeeld http://www.speedtest.net

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05-03 13:25
Hoogstwaarschijnlijk wel ja. Het is afhankelijk van de kwaliteit kabel die je nu gebruikt enzo, maar 15 meter is erg lang. Niet voor niets wordt altijd aangeraden je modem direct bij je IS/RA te plaatsen.

Overigens heb je een modem met ingebouwde router. Een router alleen zou geen verbinding kunnen opzetten.

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Lijkt mij een kwestie van uit proberen. Ik kan je wel vertellen dat als je er inderdaad een hogere snelheid door haalt dat de bekabeling die je nu gebruikt tussen IS/RA en modem niet deugt, want met goede bekabeling valt die 15 meter te verwaarlozen met de honderden meters (of meer) naar de centrale.

Ter illustratie, over een goed geknepen UTP kabel kan ik makkelijk wel 50 meter neerleggen zonder noemenswaardig verlies. Gebruik ik daarentegen een goedkoop plat kabeltje dan is meer dan een meter al meetbaar.

[ Voor 26% gewijzigd door kalizec op 03-05-2009 22:42 ]

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het zal geen gigantische verschillen maken, maar kan toch wel een halve tot een hele mbit schelen in sommige gevallen. Ik zal zo'n 50KB/s extra downloadsnelheid hebben als ik de router in de meterkast bij het isra punt plaats.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Verwijderd

Topicstarter
nielsl schreef op zondag 03 mei 2009 @ 22:35:
meest ideaal is om je modem zo dicht mogelijk bij je isra punt te zetten, maar veel verschil zal het niet uitmaken. Andere vraag, wat is je theoretische verbindingssnelheid en welke snelheid trek je daadwerkelijk op bijvoorbeeld http://www.speedtest.net
Mijn theoretische snelheid is tot 20 Mbit. Ik haal nu:
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/465672255.png

Wat Tsurany zegt, mogelijk 50 kb/s vind ik het wel waard.

Denk dat ik het dus wel anders ga aansluiten.

Bedankt voor de snelle reacties

• nielsl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 24-02 18:43
bedenk je wel dat bij ADSL2+ de afstand totaan je wijkcentrale moet worden meegenomen in de maximale snelheid die je kunt halen. 20mbit is in dit geval echt theoretisch. Hier: http://www.speedtest.nl/ADSL/ kun je je postcode invoeren en zien hoeveel meter je van de centrale afzit. Vervolgens komt er ook een grafiekje die de verhouding tussen snelheid en de afstand tot de wijkcentrale laat zien. Je kunt dan zelf bepalen of je de moeite wilt nemen om alles om te gooien :) Succes!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-03 19:07

job

Verwijderd schreef op zondag 03 mei 2009 @ 22:55:
Mijn theoretische snelheid is tot 20 Mbit. Ik haal nu:
[afbeelding]
Zo'n speedtest geeft niet altijd de maximale snelheid aan.
Kijk eens in je modem op welke snelheid hij is ingetrained.
Hoger dan die snelheid zal je nooit komen.

Je modem dichter bij het isra plaatsen kan helpen. Maar veel zal het vaak niet schelen.
Waar vaker winst mee valt te halen is de boel netjes aansluiten. Het komt vaak voor dat de bekabeling zelf (afgezien van de lengte) het probleem is..
Gecorrodeerde draden of connectoren kunnen veel verschil maken.

edit: er uiteraard vanuit gegaan dat je met router dus modem (met draadloos gebeuren erin) bedoelt.
Met alleen een router kom je niet zo ver :).

[ Voor 40% gewijzigd door job op 03-05-2009 23:47 ]

Verwijderd

Kijk in de config pagina van het modem (eerste status pagina) hoe hij verbonden is. Bv, bij mij (ook Compuserve) staat:
16323 kbps / 1033 kbps (dat is dus down / up). Dat is de fysieke snelheid tussen modem en centrale.
Nou moet jij "theoretisch" 16 Mbps kunnen halen bij download, maar dat is geen garantie.

De bekabeling (origineel KPN), is redlijk tot goed. Is meestal wel getwist (niet zo goed als UTP, maar die 15 meter op 400 meter naar central maakt ook niets uit).

Ik heb het geprobeert.... Geen enkel verschil met in de meterkast zetten (bij ISRA punt), of in de woonkamer (eerste WCD van KPN).

UTP kan je tot 100 meter (en zelfs meer) maken, zonder problemen. Helemaal niet omdat je toch niet hoger dan 8 á 10 Mbps gaat.

Haik

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05-03 13:25
Verwijderd schreef op maandag 04 mei 2009 @ 16:24:
Kijk in de config pagina van het modem (eerste status pagina) hoe hij verbonden is. Bv, bij mij (ook Compuserve) staat:
16323 kbps / 1033 kbps (dat is dus down / up). Dat is de fysieke snelheid tussen modem en centrale.
Nou moet jij "theoretisch" 16 Mbps kunnen halen bij download, maar dat is geen garantie.

De bekabeling (origineel KPN), is redlijk tot goed. Is meestal wel getwist (niet zo goed als UTP, maar die 15 meter op 400 meter naar central maakt ook niets uit).

Ik heb het geprobeert.... Geen enkel verschil met in de meterkast zetten (bij ISRA punt), of in de woonkamer (eerste WCD van KPN).

UTP kan je tot 100 meter (en zelfs meer) maken, zonder problemen. Helemaal niet omdat je toch niet hoger dan 8 á 10 Mbps gaat.

Haik
Omdat mijn kat zwart is zijn alle katten zwart...

We hebben het hier over 15 meter kabel waarvan je niet weet in welke staat deze zich bevind, hoeveel storingsbronnen hij langs loopt en wat de originele kwaliteit van de kabel was.

15 meter kabel is niks vergeleken met de honderden meters naar de centrale. Maar let dan wel even op over wat voor een kabel we het dan hebben.

Op een klein aantal plaatsen liggen nog papier/lood kabels in de grond (uit de goede oude tijd). Maar, gezien de snelheden die de TS haalt is het veilig om aan te nemen dat hij gewoon een goeie grondkabel heeft. Die kabels zijn erg dik omdat ze zeer goed afgeschermd zijn. (Kijk maar is in je meterkast, meestal de dikke blauwe kabel). Daarnaast bevatten ze goeie kwaliteit koper aders. Bovendien liggen ze in de grond, waar per meter heel wat minder storingsbronnen voorkomen.

In huis is dat natuurlijk heel anders. De kwaliteit van de kabel is vaak slecht. Zeker in oudere woningen en al helemaal als de kabel zelf aangelegd is. Nu nog zijn er telefoonkabels te krijgen in de bouwmarkten waar ik mijn ADSL signaal echt niet over wil laten lopen.

Aan de snelheden die de TS opgeeft kan niet veel afgeleid worden, maar ik vind de upload toch wel erg laag. Al heb je een 20Mbit verbinding en je haalt maar 8 á 10 Mbit, dan nog zul je een upload van tegen de 1Mbit hebben.

Daar gaat dus iets mis. Of dat komt doordat de TS ondertussen iets aan het uploaden was (of de TS z'n malware een spamrun aan het uitvoeren was) of dat het komt doordat de TS daadwerkelijk last heeft van een slechte kabel zal verder uitgezocht moeten worden.

Dus, aan de TS: Ga het admin paneel van je modem in. (In de handleiding staat hoe). En kijk daar op welke snelheden het modem is 'ingetrained'.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Verwijderd schreef op maandag 04 mei 2009 @ 16:24:
Mag jij mij eens gaan vertellen hoe het komt dat ik wel een verschil merk.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Frank Martin
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-10-2023

Frank Martin

Vervoert alles

Tsurany schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 02:41:
[...]

Mag jij mij eens gaan vertellen hoe het komt dat ik wel een verschil merk.
Rotte connectoren? Breuken in de bekabeling?
Pagina: 1