Netwerk met buurman

Pagina: 1
Acties:

• Gymaroe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-09-2025
Ik deel samen met mijn buurman een netwerk.

Deze bestaat uit een adsl modem router.
Daarop aangesloten een sweex wlan router en een Apple airport express.
De adsl modem router is de dhcp server. Alle apparaten zijn of dhcp client of hebben een netwerkadres in hetzelfde subnet. Alle apparaten kunnen elkaar ook zien en vinden.

Onlangs door mij toegevoegd een Netwerk laser printer en door de buurman een wifi laser printer. Ook deze werken allemaal prima Maaaaaaar:

Mijn buurman kan op mijn printer printen en ik op de zijne. De buurman komt door het intikkken van het ip adres van mijn printer in de browser in de configuratie van mijn printer. Daar kan geen wachtwoord voor (tot op heden niet gevonden Samsung clp310n)

Ik zou een aantal ip adressen toegang willen geven of juist uitsluiten tot het benaderen van de printers.

Hoe kan ik dat regelen en waar te zoeken.
* firewall van adsl modem router?
* andere instelling in adsl modem?
* 2 subnets maken met eigen ip nummering?

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:03
Mijn eerste vraag is waarom wil je dit nou wel afsluiten? Je hebt alles op één subnet en je deelt alles met je buurman, maar je wilt de printer niet sharen?
Verschillende subnetten zou een oplossing zijn.

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Subnetten en dan statische ip's aan de clients toewijzen

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
Je router heeft daar niets mee te maken, het blijft binnen je huidige netwerkje.

Als de printer zelf geen opties ter beveiliging heeft, zou je kunnen overwegen een router met meerdere vlan's op te tuigen (kan bijvoorbeeld monowall zijn), waarbij je dan op de router bepaalt wie waartoe toegang heeft.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
Archie_T schreef op zondag 03 mei 2009 @ 22:08:
Mijn eerste vraag is waarom wil je dit nou wel afsluiten? Je hebt alles op één subnet en je deelt alles met je buurman, maar je wilt de printer niet sharen?
Verschillende subnetten zou een oplossing zijn.
Zijn printer sharen is het probleem niet :) de buurman mag niet bij de configuratie ervan ;)

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:03
ChaserBoZ_ schreef op zondag 03 mei 2009 @ 22:09:
[...]

Zijn printer sharen is het probleem niet :) de buurman mag niet bij de configuratie ervan ;)
Dan nog... Dezelfde vraag. Waarom vertrouw je je buurman wel met je internet en alle andere componenten en deze printer niet?

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Zoals al aangegeven maak 2 subnetten en jou kant eventueel beveiligen met een firewall en deze dan ook DHCP laten uitdelen. Mocht je bijvoorbeeld beschikken over een loze pc met 2 netwerk verbindingen kun je altijd kijken naar een Astaro firewall.

• Gymaroe
Archie_T schreef op zondag 03 mei 2009 @ 22:10:
[...]
Dan nog... Dezelfde vraag. Waarom vertrouw je je buurman wel met je internet en alle andere componenten en deze printer niet?
Vertrouwen? = voorkomen van foutjes

Alle andere componenten hebben ingebouwde/ingestelde veiligheid. Wachtwoorden of zijn niet zichtbaar.

Het probleem is dat de beide netwerkprinters van hetzelfde merk en type zijn. De drivers zijn zo goed als dezelfde. Zo kan dus door het instellings programma zomaar de printer van de buurman ook toegevoegd worden. Bij een foutieve printjob van 1000 pagina's in kleur beginnen de kosten op te lopen. Wat zeg ik dan is bij mij de toner voor de helft op 8)7

Verwijderd

Je kunt ook een 2de router neerzetten. Deze router sluit je dan aan de huidige router. Hier kun je dan het netwerk van de buurman aansluiten. Jou netwerk sluit je dan rechtstreeks op de eerste router aan. Dan kan de buurman niet in jou netwerk kijken maar wel het internet op. Deze beveiliging is niet softwarematig te omzeilen.

Maar je deelt wel een internetadres met de buurman. Stel je voor dat de buurman computers gaat hacken op het internet (ik noem maar even een zijstraat) dan kan de eigenaar van de verbinding hier volgensmij verantwoordelijk/aansprakelijk als de buurman kwaat wilt.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2009 23:18 ]

Verwijderd

Preeies wat Pascal7 zegt. Als hij een bom mail naar het witte huis stuurt, staat binnen een kwartier een SWAT team bij JOU voor de deur. De buurman maakt foto's, en plaatst ze op internet.... precies.... die via jouw account liep.

En weliswaar kan je achteraf aantonen dat het niet jij was (naam PC wordt meegezonden met e-mail), maar toch... zoveel gezeik.....
En heeft je router een log functie? Waarin gelogd wordt, aan welk PC welk IP is uitgedeelt, en wanneer en hoe laat?
Voor die 10 á 20 euro per maand die tegenwoordig een DSL lijn kost, moet je niet gaan "delen". Laat buurman gewoon een eigen netwerk nemen.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 03 mei 2009 @ 23:17:
Je kunt ook een 2de router neerzetten. Deze router sluit je dan aan de huidige router. Hier kun je dan het netwerk van de buurman aansluiten. Jou netwerk sluit je dan rechtstreeks op de eerste router aan. Dan kan de buurman niet in jou netwerk kijken maar wel het internet op. Deze beveiliging is niet softwarematig te omzeilen.
[....]
Volgens mij hoeft de buurman alleen maar de andere router als gateway in te stellen en kan hij in je hele netwerk. Of je moet alles NAT-ten, maar dat kan ik zo niet uit je verhaal halen.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Maintenance, Security, Enable Security (wachtwoord instellen)

en..

Network Settings, IP Filtering

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:46

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

u_nix_we_all schreef op maandag 04 mei 2009 @ 18:26:
[...]

Volgens mij hoeft de buurman alleen maar de andere router als gateway in te stellen en kan hij in je hele netwerk. Of je moet alles NAT-ten, maar dat kan ik zo niet uit je verhaal halen.
Precies, de "beveiliging" werkt juist andersom. Als je buurman achter die extra router hangt, dan kan jij geen verbinding meer maken met de apparatuur van je buurman (tenzij je portmappings maakt in de extra router). Dus als je het al op die manier op wilt lossen, dan moet je zelf achter de extra router gaan zitten.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Gymaroe
Glashelder schreef op maandag 04 mei 2009 @ 19:02:
Maintenance, Security, Enable Security (wachtwoord instellen)

en..

Network Settings, IP Filtering
Die zocht ik voor de printer.

Verwijderd

Ik heb het hier zelf al een keer gedaan met een 2de router die gebruikt werd als wireless accesspoint. Ik kan me herinneren dat je dan wel in de 2de router moet aangeven dat je via router 1 op het internet wilt.

[ Voor 117% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2009 23:53 ]

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:44
Verwijderd schreef op zondag 03 mei 2009 @ 23:17:

Maar je deelt wel een internetadres met de buurman. Stel je voor dat de buurman computers gaat hacken op het internet (ik noem maar even een zijstraat) dan kan de eigenaar van de verbinding hier volgensmij verantwoordelijk/aansprakelijk als de buurman kwaat wilt.
Daarom mag dit toch ook niet? Volgens mij is er geen enkele ISP die delen met de buren toestaat.

Hoe je dit verder oplost? Gewoon een goede router (!=sweex tenzij je er een fatsoenlijke firmware op weet te frotten, openWRT of zo) ertussen knallen die je fatsoenlijk kan configureren. Dan kan je voor mijn part gewoon op de mac adressen van de buurman filteren/blokkeren/toelaten. Of op IP. Of een subnet toewijzen, etc etc.

[ Voor 3% gewijzigd door Mistraller op 05-05-2009 00:01 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Pagina: 1