40GB en een experimentele bui...

Pagina: 1
Acties:

• RavonsDaro
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20-01 17:59

RavonsDaro

Mens-erger-je-nietje

Topicstarter
Goed, ik heb een oude hardeschijf van mij kunnen opsnorren en in een externe behuizing weten te proppen. Maar, ik voel me een beetje experimenteel en ik heb zin om er iets mee te doen. Maar wat kan de gemiddelde tweaker er zo al mee doen?

Ja, ik weet dat dit hoogstwaarschijnlijk niet hoort maar daar kunnen de moderators wel voor zorgen (hopelijk) dus vraag ik het voor de grap maar hier. Wat kan ik met deze schijf zoal nog doen? Linux op installeren of zo?

Laat je suggesties horen...?

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-01 20:58
Installeer iets leuks, als *BSD, Linux From Scratch...

• djohn_croot
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-01 23:44

djohn_croot

Did you mean 'recursion?'

Hangt een beetje af van de rest van de hardware, maar Linux of een BSD-variant zijn leuke dingen om te proberen. Hoe veel ervaring heb je?

OpenBSD + zsh + cwm + tmux + Model M

• RavonsDaro

RavonsDaro

Mens-erger-je-nietje

Topicstarter
Ik gebruik zowel Windows XP als Linux Ubuntu (dus een dual-boot systeem) en ik ben redelijk handig met operating systems. Maar mijn computer is slechts een jaar oud dus qua hardware zullen er niet zoveel problemen zijn, lijkt me.

• djohn_croot
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-01 23:44

djohn_croot

Did you mean 'recursion?'

FreeBSD lijkt me dan leuk om eens te proberen. Ik beleef daar veel plezier aan....

OpenBSD + zsh + cwm + tmux + Model M

• Giant87
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-01 15:31
OSX :) Moet je wel goed kijken welke van je hardware ondersteund wordt.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Indien je niks weet van linux, installeer dan ubuntu.
Daar zijn veel forums en veel mensen die je kunnen helpen.
Is ook veel grafisch te bedienen, bij sommige andere moet je veel in de terminal doen.

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Probeer Windows 3.1 eens. Is ook lastiger dan het lijkt.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:16

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Lekker in het diepe duiken met een van de kalere distros. Als je niet bang bent voor de console en wilt leren bijvoorbeeld Debian, Arch. Of als je nog meer tijd over hebt, veel wilt leren en niet bang bent voor de console: Gentoo of zelfs LFS. :P
En FreeBSD lijkt me ook leuk experimenteren :)

[ Voor 24% gewijzigd door Ultraman op 03-05-2009 20:29 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• RavonsDaro

RavonsDaro

Mens-erger-je-nietje

Topicstarter
Oke, maar nu heb ik 't volgende probleem: Hoe kan ik zonder gedoe experimenteren zonder dat ik mijn huidige GRUB vernaggel? GRUB weet op 't moment dat ik alleen XP en Ubuntu heb. Allebei de OS staan op één schijf dus, dan is het toch een kwestie van de schijf uitzetten in de BIOS, toch?

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:16

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Gewoon je huidige installatie van GRUB niet overschrijven?
Bij installatie van een distro gewoon de stap waarmee GRUB geïnstalleerd wordt overslaan en vervolgens je huidige installatie van GRUB zo aanpassen dat je er ook je experimentele unit mee kunt booten.
De configuratie van GRUB is zodra je de princiepen door hebt niet zo moeilijk. Duik even in de documentatie of guides voor wat meer specifieke info. Als je daar zelf een goede gooi naar doet is men hier vast niet te beroerd om even de door jou gemaakte /boot/grub/grub.conf of /boot/grub/menu.lst te bekijken/controleren, mits je daarbij wel informatie over je schijven en partities vermeld.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Ik zou gewoon de schijven loskoppelen als je gaat installeren. Dan kan dat ook niet mis gaan. En dan later in de bios gewoon de goede boot schijf kiezen.

• silentsnake
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-01 11:20
Ik kan zeker Gentoo aanbevelen, enorm leerzaam voor als je nog niet heel bekend bent in de wondere wereld van compileren en command-line gebaseerde distributies. FreeBSD is (uiteraard) ook erg leuk, zeker met ZFS en sinds 7.2 ook jails met IPv6 en dat soort zaken. Kortom, keuze genoeg!

• freyk
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-01 12:48
Saturnus schreef op zondag 03 mei 2009 @ 20:24:
Probeer Windows 3.1 eens. Is ook lastiger dan het lijkt.
Of nog leuker, windows 1.1.

Maar persoonlijk zou ik die schijf als storage gebruiken en een virtualisatie programma erop installeren om te gaan experimenteren. Want als er dan toch iets mis gaat, dan gooi je alleen een aantal bestanden weg.
Pagina: 1